PDA

View Full Version : bladluis help

llDeaDLyViPeRll
4th July 2010, 22:57
hoi allemaal ik heb echt tering veel bladluis op mijn mooie plantjes zitten en wat doe ik er snel aan . ik wil er snel vanaf want de luizenfamilie hebben me al wat bladeren gekost en ze gaan me hele plant slopen denk ik.

ik hoop op iets van goede reacties waar k wat aan heb en ik blijf ffe googlen naar de beste bestrijding.

Gr, melvin:roll:

Dikke
5th July 2010, 11:33
ik heb ze ook van die witte en gele onderop het blad kan het kwaad ?
Mijn bladeren zijn nog heel.

angel777
5th July 2010, 14:06
even langs intratuin en daar wat spul van Bayer (http://www.bayergarden.nl/SCGARDENBLX/products_nlnl.nsf/CMSAllByIntID/JDRS-6AHL6P?OpenDocument) halen

llDeaDLyViPeRll
10th July 2010, 17:52
ja het kan kwaad ze zuigen de voeding uit je planten en slopen langzamerhand ja bladeren. en ik had er zzo een 50 per plad opzitten :lol:

maar er is dus een oud middeel voor ben ik achtergekomen. 20 gram groene zeep, 20 ml spiritus en 1 liter water. goed mengen (warm water doet het beter voor de groene zeep.).
dan over de planten heen sproeien met een planter spuit of iets dergelijks. vooral onder de bladere spuiten. ik ben er nu vanaf na 3 dagen iedere avond even inspuiten.( NIET INSPUITEN OVERDAG IN DE ZON)

Gr Melvin

EDIT dit is wat ze je plant aandoen:

Treden bij veel plantensoorten op. Het zijn kleine insecten die sap uit de planten zuigen. Ze kunnen, afhankelijk van de soort, groen, geelachtig, witgrijs, roodachtig of zwart zijn.
De aangetaste bladeren zijn gekruld en ingerold, de scheuten zijn gekromd. Bovendien bevuilen bladluizen het gewas met een kleverig uitscheidingsproduct (honingdauw) waarin gemakkelijk roetdauw ontstaat. Bladluizen brengen ook virusziekten over.

Asta
11th July 2010, 07:55
Je kan verdunde dreft op je bladeren spuiten.
Dit moet je een aantal keren herhalen waarna ze zwart worden en dood zullen gaan.
Nadeel van dreft is dat het in je grond gaat zitten en je plant het weer opneemt.

Bij tuincentrum kan je ook biologisch afbreekbare middelen halen tegen luis, die zijn wat beter voor de volksgezondheid;-)
Probeer nu alvast met je vingers zoveel mogelijk luis dood te drukken, de minder er zijn des te minder voeding ze van je planten kunnen ontnemen!

Akaremco
21st July 2010, 16:20
@ llDeaDLyViPeRll

is dat van die groene zeep en spiritus & water, echt puur voor de bladluis of is het ook voor andere soort rotzooi (noem ik het maar even) op de plant wat niet thuis hoort??
En kan het geen kwaad Bijv. bij het eindresultaat?

mrdollar
18th May 2011, 15:53
ik heb me planten ook in gespoten met spirtus en water is niet aan teraden vind ik zelf me bladeren zyn een beetje geel geworden aan de punten lijkt wel verbranding en nu na een week is me bladluis weer terug toch maar ff langs intratuin gaan.