PDA

View Full Version : Oogsten & Drogen Wanneer oogsten? (Trichomes)

Smokey
5th October 2008, 20:20
Als je de mogelijkheid hebt oogst dan op basis van de trichomes/kristallen.
(Vergrootglas,Microscoop...)

Als je een meer High effect wilt oogst je wanneer de trichomes er "Milky" uitzien.
Dan hebben ze een wit glansje en zijn ze niet meer zo doorzichtbaar.

http://jointjedraaien.nl/wietforum/attachment.php?attachmentid=4364&stc=1&d=1233598366

Als je meer stoned wilt zijn oogst je wanneer je trichomes Amber kleurig zijn.

http://jointjedraaien.nl/wietforum/attachment.php?attachmentid=4365&stc=1&d=1233598366

http://jointjedraaien.nl/wietforum/attachment.php?attachmentid=4366&stc=1&d=1233598366

Clear Trichome: Nog niet potent genoeg, nu oogsten zal de opbrengst hard verminderen.

Cloudy Trichome : Oogsten wanneer de meeste trichomes er cloudy of milky uitzien zal je een up/head/energetic/rushy High effect geven.

Amber Trichome: Oogsten wanneer de meeste trichomes er amber kleurig uitzien zal je een Couchlock/Narcotic high geven. Stoned dus.

Half Amber/Half Cloudy: Oogsten wanneer het ongeveer 50/50 is zal je een mix geven van High en Stoned.

Maar wacht niet TE lang wanneer de trichomes amber zijn want dan is je plant over haar toppunt en is ze niet meer zo potent.(Kwaliteit)

Zie ook het artikel: Wiet oogsten (http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/content/54-wiet-oogsten-drogen)

Sammy
5th October 2008, 22:28
Kunnen we voortaan een link posten naar mensen die vragen wanneer ze moeten oogsten! Top :D

Jointjedraaien
9th October 2008, 02:37
Mooi topic :)

Zal hem een rating geven!

TheJR
11th November 2008, 21:35
Thanks, wel ff handig om weer even te weten :D

westport
21st November 2008, 16:17
Nice topic, heb het ook gerated;)
grtz

*peace*

thc-dude
1st December 2008, 14:41
eeey zou je iets makkelijker kune uitlegen want ik denk dat ik me plantje moet oogste
maar dat daar boven snap ik niet egt gewoon hoe je makkelijker kan zien?

egon
3rd December 2008, 17:49
pff, wachten maakt me ongeduldig :D

Dr.Green
12th February 2009, 21:13
Hier nog een foto van een totaal perspectief ^^

RoadManiac
24th February 2009, 16:44
maar als je trichomes melkachtig zijn maar der zitten nog wel wat witte haren op kan je dan oogsten ?, en geen water of licht meer geven wanneer doe je dat ?

Smokey
24th February 2009, 16:55
Naar de kleur van de haren (Stampers) moet je eigenlijk niet kijken, als je trichomes miky kan je oogsten.(Kan je altijd :mrgreen:) Ikzelf zou toch nog even wachten tot er een paar amber worden, 50/50 vind ik het beste maar dat vind iedereen mss anders.

Op je 2de vraag heb ik geen antwoord sinds ik het niet doe :lol:.
(Ik geef de laatste week ook nog water)

Peace

RoadManiac
24th February 2009, 17:18
ze zijn nu 25% amber en 75% milky

ik denk morgen of overmorgen oogsten

gerard006
7th April 2009, 02:01
heeft er soms iemand een foto van hoe de plukken eruit zien als je voor high gaat, ik heb geen vergrootglas :cry:

stephanie78
9th April 2009, 11:32
http://C:%5CDocuments%20and%20Settings%5COwner%5CDesktop dit is een plant die nog een kleine week zou mogen blijven staan
de foto is een bijna rijpe plant

http://img379.imageshack.us/img379/5247/img0457sv0.jpg

Gr.

kleine kers
9th April 2009, 11:52
hehe thx smokey, dit moest ik nog weten wanneer het juiste moment is

Peaceeee

weedeveryday
9th April 2009, 17:12
http://C:%5CDocuments%20and%20Settings%5COwner%5CDesktop dit is een plant die nog een kleine week zou mogen blijven staan
de foto is een bijna rijpe plant

http://img379.imageshack.us/img379/5247/img0457sv0.jpg

Gr.

das een mooitje en inderdaad nog een klein weekje want ik ga er vanuit dat tocht 85 tot95 procent moet bruin maar ook niet te lang anders heb je thc verlies.

grtz smook them

$ir_Smoke_Allot
31st May 2009, 01:29
@ gerard: vergrootglas kost echt niet zoveel en koop je in winkel voor bureauartikelen als je echt geen vindt...

DonnyNarko
9th June 2009, 18:27
nog ff inhaken op smokey's topic.. dit stukkie:

Clear Trichome: Nog niet potent genoeg, nu oogsten zal de opbrengst hard verminderen.

Cloudy Trichome : Oogsten wanneer de meeste trichomes er cloudy of milky uitzien zal je een up/head/energetic/rushy High effect geven.

Amber Trichome: Oogsten wanneer de meeste trichomes er amber kleurig uitzien zal je een Couchlock/Narcotic high geven. Stoned dus.

Half Amber/Half Cloudy: Oogsten wanneer het ongeveer 50/50 is zal je een mix geven van High en Stoned.

nu klinkt het namelijk net of ik een northern lights high kan krijgen afhankelijk van wanneer ik oogst.., terwijl nlx een indica, dus stoner is...

het verschil tussen amber en cloudy moet je denk ik ergens anders zoeken, dan vermeld staat naast die mooie foto's...

doorzichtig: thc (of specifieker, cannibidoïde) wordt nu nog aangemaakt
cloudy: thc productie is gestagneerd, al dan niet gestopt
amber: thc/cbidoïde productie is al een tijdje gestopt

nu zijn er 2 momenten voor de ideale oogst, afhankelijk of het voor winst is of voor een liefhebber.

Als zo`n 50-60% van de haartjes cloudy zijn heb je het punt bereikt waarop het aantal nieuw geproduceerde trichomes langzamer toeneemt dan dat de kwaliteit van de meerendeel cloudy trichomes afneemt en dit is het moment waarop de kenner zijn budjes zal willen oogsten.

Maar als je wacht tot 60% amberkleurig is heb je ongeveer de maximale omvang en gewicht van de toppen bereikt (de kwaliteit loopt hierna erg snel achteruit) en de reden dat het effect enigzins veranderd gedurende dit proces heeft te maken met de veranderende staat waarin cannabidoïden verkeren. Wat begint als thc (high) veranderd met de kleur mee naar cbd (fysieke stone).. Toch voert de genetica de boventoon in het eindproduct en wanneer je oogst is de final tune(of je moet echt te vroeg of te laat geoogst hebben)

monty
9th June 2009, 18:52
nu zijn er 2 momenten voor de ideale oogst, afhankelijk of het voor winst is of voor een liefhebber.

Als zo`n 50-60% van de haartjes cloudy zijn heb je het punt bereikt waarop het aantal nieuw geproduceerde trichomes langzamer toeneemt dan dat de kwaliteit van de meerendeel cloudy trichomes afneemt en dit is het moment waarop de kenner zijn budjes zal willen oogsten.

Maar als je wacht tot 60% amberkleurig is heb je ongeveer de maximale omvang en gewicht van de toppen bereikt (de kwaliteit loopt hierna erg snel achteruit) en de reden dat het effect enigzins veranderd gedurende dit proces heeft te maken met de veranderende staat waarin cannabidoïden verkeren. Wat begint als thc (high) veranderd met de kleur mee naar cbd (fysieke stone).. Toch voert de genetica de boventoon in het eindproduct en wanneer je oogst is de final tune(of je moet echt te vroeg of te laat geoogst hebben)

Prima toevoeging DonnyNacro. Ik zal me al een tijdje af te vragen hoe dat nu zit met sativa of indica en het oogstmoment maar nu is het me duidelijk. thanks

$ir_Smoke_Allot
10th June 2009, 22:44
Yoo,
Vraagje voor de oude rotten. Kunnen jullie een gemiddelde tijdspanne geven voor het verkleuren van de trichomes van doorzichtig naar amber? Of misschien beter, duurt dit lang? Om zo beter in te kunnen schatten wanneer op te houden met bijvoeden en over te schakelen op gewoon water.
Plantjes staan nu al 55 dagen op 12/12 en zaden geklokt op 9 weken indoor. Overmorgen dus week 9. Zie nog niet echt veel verandering in uitzicht. Wat is de ideale sterkte voor een vergrootglas om dit goed te kunnen zien?
Grtz $iR

Smoking Fifi
11th June 2009, 12:07
30x maar alles sterker is natuurlijk beter, je kan in de gs vandie zakmicroscopen vinden voor +-20euro

Mokee
5th August 2009, 18:09
DonnyNarko, dank voor je heldere uitleg, hier kan ik echt wat mee!

latindos
30th August 2009, 18:30
inderdaad velen zijn te gehaast ,en sluit mij aan goed topic greetz
http://img401.imageshack.us/i/smokezh2.png/

Tafeltennis
31st August 2009, 22:35
Klopt dit ook werkelijk?

Ik richt mij op de bloeiperiode die aangegeven staat op de zaadverpakkingen en bekijk vanaf de laatste week de plant per dag om te kijken of ze klaar is voor de oogst.

Ik heb eigenlijk nooit op 1 specifiek ding gelet om te beoordelen of de toppen rijp zijn voor de oogst, ook de fabels over de bruine haren aan de toppen heb ik niet echt wat mee. Als de plant klaar is voor de oogst, dan kan je dat (volgens mij) vrij goed herkennen.

$ir_Smoke_Allot
31st August 2009, 23:48
Vreemd... het kijken op tricho's is niet zo eenvoudig alsof het lijkt...
ik oogste dezelfde plant (uit stekken) onder dezelfde omstandigheden, eentje 40% amber en eentje 60%. De laatste was voor mij op elk punt, vooral smaak, veel beter en het scheelde een weekje tot 10 dagen in oogsttijd. zonder tricho's ging ik veel te vroeg geoogst hebben. Sommigen onder ons gebruiken deze methode zelf om gefaseerd te oogsten en zo de onderste toppen optimaal te laten rijpen door ze meer licht aan te bieden.
Iemand zei me ooit eens dat onze planten niet op de kalender kijken en ik heb hem gelijk moeten geven. Je planten even langer laten staan kan ongezien effecten geven. Ik raad je aan om het toch eens te testen, die tricho's.

Grtz $iR

snaaps
1st September 2009, 20:23
In welke bloeifase ontstaan de trichomes?
Mijn plant staat nu 2 weken in bloei (vanaf eerst zichtbaar stampertjes) maar er zijn nog geen trichomes te zien.

Betreft hier overgens een buitenplant, sativa soortje.
Staat op water en zelfgemaakt compost.

Izthewiz13
2nd September 2009, 00:08
Handige post man :-)
Izzz

Psytron
12th September 2009, 20:10
Hallo

normaal gezien zouden mijn plantjes ( 5 x NL ) nog een 10-tal dagen moeten blijven staan maar reeds 50 percent van de trichomes zijn amber kleurig.
kan ik dan al oogsten of toch wachten tot de 11 weken om zijn ?
heb hierboven wel gelezen dat eens ze over hun punt zijn de kwaliteit snel naar omlaag gaat.
vandaar mijn vraag...

thanks & greetz

misty
12th September 2009, 20:17
Psytron,kunt gerust nog wachten,zal de opbrengst nog beetje verhogen.
Wanneer je nu oogst is de plant nog niet vol gerijpt en zal je een meer high geven.
Denk zelf dat zo rond 80% amber ideaal is.

Grts
Daniella

Psytron
12th September 2009, 20:21
Hey Misty

hoewel mijn geduld om te oogsten zwaar op de proef word gesteld ga ik dan toch nog even wachten.

thanks voor de feedback

grts
Tommy

Origineel
12th September 2009, 20:45
Ik heb nu sinds enkele weken de zak mircoscoop van Alien gebruikt en ik ben er zeer tevreden mee. Zeker aan te raden voor de genen die niet te veel geld willen uitgeven.

Nickdell
2nd October 2009, 19:59
Hallo, Ik ben voor het eerst bezig met een paar planten. Ze staan momenteel in de bloei, vroeg me alleen af waarneer ik het er af moet halen.
Ik zag dus als detrichomes 50/50 zijn.
Maar waar zitten die trichomes? Mischien een domme vraag maar ik weet er niks van. In ieder geval bedankt!

olivier
3rd October 2009, 02:49
de kleine kristalletjes op je wiet

$ir_Smoke_Allot
8th October 2009, 00:37
He? trichomes op je plant? en hoe kill je die beesten? :P
Grtz $iR

Leon
15th October 2009, 21:37
Hey allen

Het is toch zo dat het oogstmoment voor skunkkwekers anders is?
Want die haartjes uit de zaaddozen(buds) zijn bij mij al LANG bruin. Heb orange bud.
Maar de trichomes zijn nog doorzichtig.

Izthewiz13
24th October 2009, 21:21
mooi uitgelegd :) knappe foto's ook ;)

Mvg Izzzz

Frenchtailer
25th October 2009, 22:26
Kan ik deze plant oogsten? Het is een dwarf ganja (van lowrider strain), werd pas begin juni geplant, maar ziet er nu wel bijna klaar uit, ik dacht zelf nog een week, maar iemand die er veel van afwist raadde mij aan ze nu al te knippen (http://s967.photobucket.com/albums/ae153/TanguyP/?action=view&current=DSCN0894.jpg])http://i967.photobucket.com/albums/ae153/TanguyP/th_DSCN0894.jpg
http://jointjedraaien.nl/wietforum/http://i967.photobucket.com/albums/ae153/TanguyP/th_DSCN0896.jpg (http://s967.photobucket.com/albums/ae153/TanguyP/?action=view&current=DSCN0896.jpg)http://i967.photobucket.com/albums/ae153/TanguyP/DSCN0896.jpg

THC Dude
12th March 2010, 11:05
Hallo iedereen

Je kan van die mooie zakloepjes kopen voor 20 euro en daar kan je perfect in zien wanneer je moet oogsten. En dat is als de meeste THc belletjes melkachtig zijn, en geloof me dat zie je cht wel het verschil met doorzichtig, melkachtig en amberachtig.
En de foto's hierbven geven een goed voorbeeld van de oogst tijd. De meeste zouden de plant omhakken bij zoveel bruine haartjes, maar de plant is nog niet op zijn top qua thc en omvang.

Ik zou het echt aanraden om een zak loepje te kopen.

GRTZ THC Dude

beubeu
16th March 2010, 00:00
26713 mijn plant staat al 7 weken in bloei ...
zijn da milki trichomes of ni???

shady0110
10th April 2010, 21:06
ja dat zou ik ook wel eens willen weten :)

monty
11th April 2010, 13:08
Dat is nog allemaal claer. Wachten dus.

Grtz

CannaVis
11th April 2010, 13:32
daar zal hij nu nog veel aan hebben...:lol:

monty
11th April 2010, 13:34
och idd ghehe niet op de datum gelet. ghehe, naja misschien hebben andere er wat aan.

Grtz

R()b
11th April 2010, 15:14
Goed topic ik heb er veel aan gehad!
En dat zonder microscoop of vergrootglas ;)

zwarte piet
2nd May 2010, 11:35
326653266432663Dit zijn de foto's gemaakt met ander toestel in macro..32662

vette tante
26th May 2010, 13:35
Erg fijn, hier kan ik wat mee :-)
Moet nog een paar weekjes wachten, maar ga zeker een vergrootglas aanschaffen.
De vorige oogst in onze growkast (5 x NL) was helemaal superrr! Zonder de trichomes te bekijken, toevallig goed getimed dus :-)
Dankje voor deze nuttige informatie!

poane420247
26th May 2010, 18:17
yoooo,

Als mijn plant nu klaar is om te oogsten maar ik heb haar wel nog de laatste week voeding gegeven wat kan ik dan het beste doen? Nog een week wachten en gewoon water geven of nu al knippen wnr ze op haar best is? En als ik ze nu al knip, wat zijn dan de nadelige gevolgen van die voeding? Is alleen de smaak slechter of is het ook serieus veel ongezonder?
ik hoop zo rap mogelijk een antwoord te hebben want anders wordt ze gewoon vanavond geknipt xD Het is voor eigen gebruik dus ik heb liever geen giftige weed maar aan de andere kant wil ik ook nie dat ze haar beste moment voorbij streeft :p

Grtz

poane 4-20 24/7

Floeperd
29th September 2010, 20:30
Wat als alles cloudy is maar je ook een paar trichomen zwartkleurig word? Oogsten? Of toch wachten tot ik duidelijke amber zie?
Tgaat om super lemon haze als dat nog relevant is?
Pz

Ventura
1st October 2010, 11:38
hey !

ik zit met een vraagje
ik heb hier 2 Special Queen's staan (1ne is al verder als de andere)
de Oudste (1-2 weken ouder) de haren zijn Melk achtig , sommige al beetje bruin (1/8) , tegenover de jongste deze haren zijn nog spierwit

nu heb ik proberen te zien via vergrootglas (30X) en de kopjes van de trichomes zijn donkerder als het stengeltje van de trichomes (voor zover men oog kan zien)
(ps : Als ik aleen de hoofdtop wul knippen moet ik deze schijn knippen ?? en kan dit ?)

MDEMMAhc
15th December 2010, 20:43
hallo
mn trichomes zijn allemaal wit, maar nog nergens schijn van amber ik wil toch morgen oogsten, en wil een beetje meer amber er toch tussen.
nu ik las ergens dat je je wiet in het donker moet drogen omdat anders je kwaliteit achteruit gaat. als ik mn wiet nu zou drogen in de kamer met licht aan gewoon, zou ik dan toch wat meer amber tricho's kunnen krijgen? als deze er zijn kan ik eventueel nog verder in het donker drogen.
zal strax foto's uploaden?

MDEMMAhc
15th December 2010, 23:05
59112
zien mn trichomes er al milky uit? ik vind van wel

monty
25th December 2010, 11:59
Omdat goed te zien moet je toch echt een betere macro-opname maken. Lijkt wel rijp te zijn overigens van wat ik er zo van zie. Zeker nu we een week later zijn ghehe.

angelo2011
22nd December 2011, 17:50
diegene die er zoveel vanaf weet, had je wat beter moeten helpen met de verzorging van je plant!

RollUp
29th March 2012, 00:51
Dan blijft voor mij nog de vraag open hoelang deze cyclus duurt, met name bij sativa.

Twee weken voor het oogsten geef ik nog een week water, daarna klief ik en geef ze nog wat water. Dan gaan ze het donker in zonder water.

Moet ik dan bij bijvoorbeeld bij de eerste amber kleuring de voeding stoppen en met water gaan beginnen zodat ze nog 2 weken staan?

monty
29th March 2012, 01:03
Dat is en blijft een moeilijke vraag de omslag van clear naar milkey naar amber is niet goed te voorspellen. Hangt van te veel factoren af, algemene gesteldheid van de plant, omgevingsfactoren dagnachttemp ect.ect.. Verschilt ook erg van strain tot strain. Je moet het gehele plantbeeld bekijken. De aangegeven bloeiweken van de breeder geven over het algemeen toch wel een redelijke leidraad al gaan die er dan wel van uit dat alle onder optimale omstandigheden is gebeurt en bij een optimale belichting.

RollUp
29th March 2012, 01:06
Damn...

Eigenlijk kan je dit dus pas echt goed gaan toepassen na een kweek of wat met dezelfde stekken en omstandigheden.

Thnx!

wamy
28th May 2012, 14:47
Mijn eerste binnekweek is een northern light. Ze is 5 dagen geleden gekliefd.
Aan de hand van de trichomes nog 72 uur in het donker zetten en kappen?
Kan iemand dit bevestigen voor mij?
124907124908

Edit: afbeeldingen zeggen meer als woorden
Groetjes wamy

poepzak200
28th May 2012, 14:51
die moet nog wel ff hoor

wamy
28th May 2012, 14:57
Hoelang zou je ze nog laten staan dan?
Zit al op 60 dagen bloei.
Zal ze nog een 9tal dagen laten staan omdat ze al gekliefd is en ik geen zin heb in een herma.

Edit: bloeidagen aangepast

Groetjes wamy

monty
28th May 2012, 22:25
Hoe ziet de bovenkant van het topblad eruit, de onderkant is wel milkey

wamy
28th May 2012, 22:37
124994124995
Dit is de bovenkant van het topblad, check je normaal altijd de bovenkant van blad?

Groetjes wamy

monty
28th May 2012, 22:45
Je sheckt de gehele plant het totaalbeeld van de trichomen daar kijk je naar dus ook niet naar 1 topblaadje, van onder of van boven maar naar het totale beeld. turen turen turen dus, en je een beeld maken van de algehele clear milkey amber verhoudingen.

je plant is wel oogstbaar zo, redelijk veel milkey en ook wel al omslag naar amber als ik het goed zie op de foto. je zou dat ook nog paar dagen kunnen laten staan voor een wat meer stoned effect.

vale
28th May 2012, 23:20
Wat monty zegt, net wat je wilt voor effect. Kappen of nog ff laten staan, it's up to you.....

wamy
28th May 2012, 23:32
Ga ze dan morgen 72 uur donker zetten voor nog een laatste thcboost.
Olééé, olé, olé, olééé, 1ste binnenkweekje bijna in de pocket!
Bedankt mensen.

Groetjes wamy

monty
29th May 2012, 10:52
Succes met oogsten drogen en curen. Niet te vroeg juichen he, this pas gedaan als alles droog en gecured in de pot zit he.

wamy
29th May 2012, 15:03
Daarom dat ik zei bijna, maar zal wel lukken hoor.
Een deel van mijn buitenkweek van vorig jaar zit ook nog te curen, rest is in rook opgegaan.

Groetjes wamy

Medical-Spliff
31st May 2012, 19:23
hoe kan ik het makkelijkst mijn trichomen checken? heb zo een klein microscoopje maar ik beef zoals een oud manneke van 80jaar, bestaat er geen vergrootglas ofzo die genoeg vergroot????

belladonna
31st May 2012, 22:37
Gewoon goed kop vergroot glas van de speelgoed winkel voor postzegels :-) daar zie je genoeg mee

cplifj
1st June 2012, 01:50
eigenlijk is ook dat vergrootglas overbodig.

zoals vale me is vertelde , als er een gouden gloed op je plant zit. en dat klopt ook als een bus.

na de witte schijn komt de gouden gloed erop, das een goed moment om te oogsten. of zelfs nog ietsje later.
maar ook niet té natuurlijk.

grtn

Medical-Spliff
1st June 2012, 15:01
thx belladonna en cplifj ga dat beiden eens testen;-)8-)

Sole mio
3rd November 2012, 15:22
Zo ziet het er uit onder een zakmicroscoop (getrokken met gsm!)148758148759