PDA

View Full Version : Kweektip Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

monty
10th December 2011, 02:50
Houd uw internodes kort door hoge nachttemperaturen

Gestrekte lange ijle planten zien we liever niet in de binnenteelt. Vaak kampen we met een hoogtelimiet (ik kan er over meepraten ghehehe) en lange ijle slappe planten leveren gewoonweg minder op dan stevige gedrongen planten. Er zijn verschillende manieren om de internodes kort te houden en hierdoor een sterke, robuuste, gedrongen plant te creŰren die veel efficiŰntere toppen zal produceren en dus tot een hogere oogst zullen leiden.

De Lichtkleur stuurt belangrijke ontwikkelings-processen het heeft effect op de uiteindelijke vorm van de plant, fenothype.
Meer blauw aandeel in het licht heeft invloed op de vorming bladgroen en bladgroenkorrels, het opening van de huidmondjes en meer blauw aandeel zorgt ervoor dat er minder strekkinggroei is. Kortere internodes.

Minder blauw heeft ook invloed op het bladoppervlakte. Hoe minder blauw, groter bladoppervlak. Dit heeft te maken met het feit dat blauw licht veel intenser is dan rood. de plant past zich dus aan aan het beschikbare licht. Als de verhouding van het rood ten opzichte van het verrood laag is resulteert dit in langere planten (buurplantdetectie (http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/6113-Buurplant-detectie)).. Voor de binnenteelt betekend dit dat het van belang is dat je onder de juiste lichtkleur voorgroeit om een gedrongen plant te krijgen, veel blauw dus.

We weten inmiddels dat meer blauw in het lichtspectrum leid tot kortere internodes en meer rood in het spectrum tot langere internodes. Ook weten we dat de lengte van de donkerfase en de daarmee in verband staande auxine concentraties bij langere nachten voor meer celstrekking zorgt en dus ook voor langere internodes verantwoordelijk is. (lengtegroei tijdens de overgang van 18/6 naar 12/12)

Echter een eenvoudige maar vaak vergeten en onderschatte methode is het controleren van je dag-nachttemperatuur!
De internode lengte is direct gerelateerd aan het verschil tussen dag en nacht temperaturen. Hoe warmer de daglichtperiode ten opzichte van de nachtperiode is des te langer worden de internodes. Het omgekeerde geldt ook, hoe dichter je dag en nacht temperatuur bij elkaar liggen, hoe korter je internodes zullen zijn.

Hoe kunnen we dit gegeven nu gebruiken tijdens de kweek┐.
Je Maximale temperatuur moet bij voorkeur niet boven 26░ C uitkomen 28░ C is echt het maximale, Doe er dus alles aan om onder deze maximale 28░ C te blijven, 26░ C is optimaal ('s nachts de lampen aan, voldoende afzuigen, actief inblazen met lucht uit koele ruimte of van buiten, airconditioner, enz.). Een optimale temperatuur is 24 tot 26░ C als de lampjes branden, en 20 tot 22░ C als de lichten uit zijn.

Deze temperatuurs-be´nvloedingstechniek werkt het beste bij het 12-12 lichtregiem. Dit komt goed uit omdat we weten dat tijdens de 12 uur nacht het hoger aandeel aan auxine voor meer celstrekking zorgt en we dit dus kunnen beperken door de nachttemperatuur te be´nvloeden. Wanneer we naar 12/12 gaan verhogen we de nachttemperatuur naar 25-26░ C. (Thermostaat aangestuurde kachel)

101057
Tijdens de eerste 21 dagen na omschakelen van 18/12 op het 12/12 lichtregiem vertonen de meeste strains de grootste internode groei, waardoor dit het moment is om deze techniek toe te passen. De plant vormt nu het framewerk waarop de gehele verdere bloei berust is en ook de uiteindelijke budstructuur.

In de warebloei weken is de strekkingsgroei grotendeels voorbij (indica's, sativa's gaan gewoon door) en kunnen we de nacht temperatuur weer laten zakken tot 22 ░ C, omdat je plant dan het gelukkigst is. Optimaal is om 's nachts niet onder de 22░ C te gaan en tijdens de lichtperiode niet boven de 26░ C uit te komen. Ik geef toe dit is niet altijd haalbaar. 28░ C is echter het absolute maximale dagtemperatuur waar je naar moet streven en 20░ C de nachttemperatuur. Niet meer schommelen dan 8 ░ C tussen dag en nacht!

Tijdens de afbloei weken Mag de nachttemperatuur dalen tot 17-19░ C. Deze daling van de temperatuur triggert de anthocyaan productie, Paarse buds, en versterkt de harsaanmaak tijdens de afbloei.

Men zou dit nog extremer kunnen uitvoeren door de nachttemperatuur zelfs boven de dagtemperatuur te leggen. Hiermee moet men echter oppassen, want zelfs een nul verschil tussen dag en nacht temperaturen kan, na een week of twee tot drie dit temperatuurbeleid gevolgd te hebben, leiden tot blad-vergeling omdat de netto fotosynthese dan negatief kan uitvallen. De vergeling lost zich echter snel weer op als de nachten weer kouder zijn dan de dagen. Bovenstaande is te verklaren met de totale netto fotosynthese.

Grtz Monty.

moreweed
10th December 2011, 10:31
hier wordt ik bijna paranoia van Monty, is het zo simpel ? geweldige tip voor de binnenkweek zou ik denken!

monty
11th December 2011, 10:58
Best wel simpel, kost wel veel stroom!

moreweed
11th December 2011, 14:43
De internode lengte is direct gerelateerd aan het verschil tussen dag en nacht temperaturen. Hoe warmer de daglichtperiode ten opzichte van de nachtperiode is des te langer worden de internodes. Het omgekeerde geldt ook, hoe dichter je dag en nacht temperatuur bij elkaar liggen, hoe korter je internodes zullen zijn.

In een discussie die ik hier gister over had (offline, met een zeer goed ingevoerde kweker) rezen er vraagtekens. Het zou heel goed kunnen wat je hier boven stelt, maar om eerlijk te zijn geloof ik het pas als ik het daadwerkelijk zie. Hogere nachttemp heeft bij mij (en anderen om me heen) altijd geleid tot een groeiboost, daarbij werd niet gelet op de precieze periode wanneer die hogere temp werd toegepast, dus daar valt nog veel in te onderzoeken. In eerste instantie ga ik er niet vanuit dat alleen die nachttemp aanzet tot specifieke aanpassingen qua groeipatroon(wel groeisnelheid natuurlijk door efficientere enzymwerking) zoals blauw licht dat wel doet. Maar ik ben geen "doctorandus wietkweek", en de opzet zoals je die hier neerzet vind ik meer dan interessant en een experiment waard !

monty
11th December 2011, 22:30
Bovenstaande berust niet op mijn eigen ervaring maar ik kwam het tegen op het internet en vond het zelf eerst ook onwaarschijnlijk. Toch vond ik het meer als de moeite waard om dit hier te delen. Ik zal bovenstaande dan ook graag zelf willen uitproberen, die 2 tot 3 weken kachelstroom moeten er wel vanaf kunnen als dit idd leid tot korte gedronge planten en dikke buds. Het mooiste zou zijn als je zoon experiment zou kunnen uitvoeren met een controle kweek om een goed vergelijk te hebben. Helaas hebik daar de ruimte en mogelijkheden niet voor.

mister frank
11th December 2011, 22:56
mooie post!

HJM
12th December 2011, 00:00
Daarom is het zo mooi als je twee hokjes naast elkaar hebt.:-o

Je blaast de lucht van de een naar de ander.
Dan kan de een de andere verwarmen. En koelen natuurlijk.

moreweed
12th December 2011, 08:34
Schiet me net te binnen : er zit ook wel een beetje kip-en-ei verhaal hieraan monty.. in de omschakelingsperiode van groei naar bloei is er toch altijd verkorting van internodes ? En dat er wat assymetrie gaat optreden ? Het zou weleens hardstikke moeilijk te onderscheiden kunnen zijn ..

'n beetje zoals de verkoudheidsmiddeltjes : normaal gesproken gaat verkoudheid uit zichzelf over na een periode van 8-10 dagen (uitgezonderd kleine kids en mensen met zwakke weerstand). Als je in de tussentijd een middeltje neemt kan dat de indruk wekken dat het helpt (voornamelijk agv placebo-effecten), maar het is gewoon het normale verloop van de ziekte. Je voelt je beter door het middel maar er is helemaal geen officieel werkend middel tegen verkoudheid(en al zeker niet in de homeopatische sferen...) , je lichaam regelt het zelf.

wensenlijstje voor de kerstman : 1maal kaartje "wietkweken zonder dat je gepakt wordt", 2 volledig ingerichte tentjes , oja en een paar sokken.

monty
12th December 2011, 10:13
Het gaat hier vooral om de internode strekking, strekkingsgroei. Dus de celstrekking en niet om de aanmaak van nieuwe internodes!

Strekkingsgroei

Bij de uitgroei van blad en stengel speelt het verschil tussen de dag en de nachttemperatuur, de DIF, een rol. Uit onderzoek is gebleken dat het plantenhormoon gibberelline hiervoor verantwoordelijk is. Gibberelline stimuleert de strekkingsgroei. In de normale situatie (overdag warmer dan ‘s nachts) maakt een plant gewoon gibberelline, als de temperatuur echter wordt omgedraaid dan is de gibberelline productie minder. Bij een negatieve DIF (de dagtemperatuur is dan lager dan de nachttemperatuur) vindt daarom groeiremming plaats. Bij een jonge plant is strekkingsgroei gewenst, dan is er immers gauw meer bladoppervlak, en moet men dus een positieve DIF hebben. Een negatieve DIF kunnen we dus gebruiken als alternatief voor chemische groei-remmers om een korter en steviger gewas te verkrijgen.
bron: http://edepot.wur.nl/13233
Factoren die lengtegroei be´nvloeden:
1. strainkeuze
2. Bovengronds:
- Klimaat (temperatuur, licht, CO2, vochtigheid),
- plantdichtheid, bladeren absorberen meeste rode licht en verrood licht wordt doorgelaten of gereflecteerd. Daardoor lage rood/verrood verhouding in dicht gewas, dus meer strekking (hoog R:FR geeft een geremde strekking, laag R:FR geeft meer strekking)
- Indirect door: potgrootte
3. Ondergronds:
- NutriŰntenbeschikbaarheid (bv. laag fosfaat)
- EC, (Lagere waterbeschikbaarheid, minder strekking dus een hogere EC, wateropname minder makkelijk, dus minder strekking)
- Potgrond (bv. kleideeltjes toevoegen, minder P beschikbaar)
4. Stress factoren:
- Mechanische stress (bijv. borstelen, bewegen)
- Koudwater stress
5. Groeiregulatoren (plantenhormonen en groeiremmers) Strekking wordt gestimuleerd door auxine en gibberelline en geremd door cytokinine en ethyleen. Wat bananen in je hok zou dus ook kunnen helpen ghehehe.

Hogere nachttemp heeft bij mij (en anderen om me heen) altijd geleid tot een groeiboost, daarbij werd niet gelet op de precieze periode wanneer die hogere temp werd toegepast, dus daar valt nog veel in te onderzoeken.

Dat klopt lage temperaturen vertraagt de groei en verlengt dus je groeitijd. Hogere gemiddelde temperatuur geeft meer groei en meer internodes. Lage gemiddelde temperatuur beperken de celdeling waardoor de groei vertraagt en idd ook je internodes korter blijven. Echter we zitten nu niet bepaalt te wachten op een lange groeitijd. Hoge temperaturen versnellen de celdeling. We hebben het echter over het strekken van de cellen en niet over het delen. Een kleiner verschil tussen dag- en nachttemperatuur (DIF) geeft kortere internodia en daar hebben we het hier dus over.

Beperk internodestrekking kan dus door 1 Beperk celdeling lage gemiddelde temperatuur, veel langer groeien dus ongewenst. 2 Beperk celstrekking door lage temperatuur met name in de ochtend en dag ten opzichte van nacht (negatieve DIF) Snelle celdeling dus groei maar korte internodes door de afname van gebberelline zuur. Daarnaast speelt dus nog de wateropname en beschikbaarheid en invloeden van licht een rol.

moreweed
12th December 2011, 11:14
cool, wist helemaal niet dat er verband was tussen temp en gibberilline (maar ik weet zoveel niet ;-)

monty
12th December 2011, 12:00
Wist ik tot voor kort dus ook niet maar vind er wel steeds meer over terug en mijn literatuurstudies en lezingen die ik volg.

moreweed
12th December 2011, 12:42
je zou zo langzamerhand zelf lezingen moeten gaan geven man...

MONTY ON TOUR ! > meld u nu aan voor een strikt anonieme bijeenkomst via uw growshop 8-)

smokeykev
12th December 2011, 12:57
nog roadies nodig? :-D
neenee, ik zat me net te denken, ik heb vrij hoog verschil tussen de nacht en dagtemp nu het kouder wordt, maar heb nog niet echt gelet op de internodespaties
ik sta ook direct op 12/12 maar wel met HPS, dus eigelijk doe ik 2/3 dingen totaal anders dan in monty's opstelling... dit zou dus moete beteken dat ik gestrekte planten ga krijgen? (tenzij de fase vd plant beslissend is)
ik zal het jullie laten weten of ze nog strekken of niet, kzie wel al een serieuze lengte in bladstengels dus daar klopt het al wel!
(PS we praten hier uiteraard niet over curly maar over de 3 gezonde planten)
+ heb er nu ook in het voorgroeihokkie staan, onder SL's maar met dezelfde tempverschillen, ik wou dit aanpakken door een gloeilamp bij te hangen en hokkie te isoleren maar zal dit dan nog 1 run uitstellen om hopelijk hier nog iets bij te dragen (kan ik ook tege volgende run verwarmingsmatje aanschaffen)

tumble trimmert
12th December 2011, 13:17
ik groei voor onder 24 uur licht.zodra ze dan op 18 gaat beginnen ze te spurten,en op 12 uur helemaal:mrgreen:ik probeer ze in bedwang te houden door de lampen zolaag mogelijk te hangen.minimaal temperatuur verschil houden alle grote jongens aan.dit komt omdat ze stroom pikken:-Dbij verwarmen kost echt een boel stroom,en is echt noodzakelijk wil je 1 op 1 draaien.ik durf het niet want 1200 watt vind ik al een boel.me beste oogst ooit was in de zomer tussen 2 hitte golven in

moreweed
12th December 2011, 13:55
verwarmen kan ook met gas...

smokeykev
12th December 2011, 14:29
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=696
lekker oldskool gaan uitblazen wel hehe
of
http://www.terrarium-verwarming.nl/terrarium/inschroefstralers/inschroefstraler-iot-60-watt/
geeft wel iR warmte dus ook iR licht? ....
of
potje kokend water mee int kot zwiere....

monty
12th December 2011, 16:21
de petrolium kachel zal licht geven in je nacht en je bloei verstoren, die ir strales zou kunnen maar is relatief duur in stroom ir ledjes is ook nog een oplossing heet water zal je lv omhoog brengen in de nacht zowizo vaak al een probleem vanwege de afkoelende lucht.

smokeykev
12th December 2011, 16:50
hmz maar er moet toch een simpelere oplossing zijn althans goedkoper dan
alhoewel die IR straler wel maar 60w is... (maar is die dan voldoende eh)
schakelkastje met kachelcontact 70€?
warmteblazertje 25€ badkamermodel 60€
thermostaatje 20€
das dan al 150€ extra kost zonder de stroom @ 2kw (dan liever 5x400HPS in de kelder eig)

nog paar ideetjes petrollampje in overkapping zetten met een fan erop die de warmte kweekruimte inblaast (zou normaal ook extra co▓ moete leveren)
of
een warmtekabel ophangen tussen de planten (kan in de bloei al wel minder)
of
men kweekruimte in 2 verdelen en 1 kant bloei en 1 kant groei en warmte verdelen (in mijn geval) of 2 kweektentjes naast elkaar plaatsen eentje dag andere nacht en warmte van een hok het ander intrekken maar dan heb je weer een schakelcontact nodig
pfff
heb is gecheckt trouwens en idd nodes beginnen verder en verder van elkaar te staan!
dus tot zover klopt deze hypothese hierboven al zeker!
Bij mij momenteel dag 25 a 26 en tempverschil van ongeveer 9 a 10░ dag en nachtverschil

QnQ
13th December 2011, 11:50
Ik heb maar heel weinig dag/nacht temperatuurverschil, maar ik kan niet echt zeggen dat ze zˇ kort zijn.
101431 (onderste lijn = temperatuur)

Het zal misschien een klein onderdeel zijn van een verzameling omstandigheden die bij elkaar van invloed zijn.
Het effect van HPi licht is vele malen groter, dus investeren in zo'n lamp lijkt me goedkoper.

monty
13th December 2011, 12:49
Ben ik met je eens QnQ. Het zal zeker een samenspel van de externe factoren zijn . Daarnaast is het effect van 1 planthormoon altijd afhankelijk van de concentraties van zijn antagonist en de andere planthormonen. Puur op de weinige aanmaak van gebberilline met warmere nachten dan dagen is het dus ook niet te herleiden.

Verder is deze info gebaseerd op kasplanten en de onderzoeken ernaar ook. Of het allemaal ook zo bij cannabis werkt is niet onderzocht. De ene plant is heel gevoelig voor de concentraties geberelline en reageert er erg sterk op, da andere plant is er nauwelijks gevoelig voor en maakt wel gewoon grote internodes.

Ik beweer ook niet dat dit het gouden ei is. Ik vond het enkel zeer interessant en wil dat zelf wel eens uittesten wat cannabis doet als het 's nachts warmer staat dan overdag.

QnQ
13th December 2011, 13:05
Ik vind het ook absoluut interessant om te zien of dit bij ons plantje ook zou werken, begrijp me niet verkeerd ;)

Ik heb alleen een klein temperatuurverschil tussen dag en nacht.
Wat de invloed zou zijn, als het in de donkerperiode warmer zou zijn dan tijdens de lichtperiode ben ik best benieuwd naar.

monty
13th December 2011, 14:20
Ik las ook eens ergens dat bij het verschil tussen dag en nacht temp. De dagtemperatuur van de eerste paar uur licht het zwaarste meeweegt. Als dit bij cannabis ook zo is dan zou dit wel een aantal interessante mogelijkheden geven. Je zou dan bijvoorbeeld de eerste uren met TL licht kunnen werken om zo met een lage dagtemperstuur te starten en vervolgens pas de HPS inschakelen. (Ik las hier dat Harry ook met overlappende tl en HPS schema's bezig was, misschien dat ie in deze ons nog wat wijzer kan maken.)
Dit zou dan betekenen dat je de nachttemperstuur niet zo heel hoog hoeft te houden en energie technisch zou het ook gunstiger zijn. Wat dat allemaal met opbrengst en zo en de uiteindelijke bouw van plant en bud doet┐ In combinatie met het verlengen van de dag tot 30 uur en 12 uur nacht zou dit wel eens een heel interessant experiment kunnen zijn.
Had ik maar twee identieke hokjes, zucht.

tumble trimmert
13th December 2011, 16:52
heb ook een keer door ellende van de kweek ervoor<te hoge ec>de keuze gehad,of de grond spoelen,of 15 nieuwe zakken aarde halen.ik spoelen,wat een ellende is dat:-Ddaarna de stekken in de natte bak met aarde,was een ramp duurde 3 weken voordat ik ze weer water kon geven,waren hele lange slungels geworden.sommige kwekers noemen dat ook wel water planten,lang en sprieterig.de internodes lagen heel ver uit mekaar.

monty
15th December 2011, 13:01
Mee eens te veel water geeft sprietige lange planten met lange internodes. Het zou in de omschakelweken van 18/6 naar 12/12 dus wel eens gunstig kunnen zijn om ze net dan redelijk droog te laten staan en niet te veel te voeden.

Celdeling kan beperkt worden door een lagere gemiddelde temperatuur.

Celstrekking wordt beperkt door negatieve DIF (lagere dag- dan nachttemperatuur), kouval (aan begin van de dag is temperatuurgevoeligheid van strekkingsgroei het hoogst), hoge rood/verrood verhouding, laag fosfaat, hoge EC, beperkte watergift en tenslotte door het gebruik van groeiregulatoren (blokkeren veelal de aanmaak van gibberelline in de plant en dat is een hormoon dat strekking stimuleert).

Micronaut
29th January 2012, 09:44
Handige info. Zeker het proberen waard.
Zijn zo'n blauwe lpg bussen schadelijk? Als je een gaskanon op lage stand bij de afzuiging plaatst, kan dit schadelijke effecten hebben? De inblaas is bij mij 100 cuub en de afzuiging 330 cuub. Dus op zich kunnen de stoffen zich niet opstapelen.

Wel slapen wij in de kamer waar de aanzuig start. Maakt hels lawaai dus gaat 's nachts wel uit, maar dan brandt de lamp.
Dus op zich kan ik dit project wel een kans geven. Ze doen het uiterstmate goed, maar sinds de klok op 12/12 staat vind ik ze wel een beetje "strekken".

monty
29th January 2012, 09:53
Butaan, propaan/butaan mengsels en LPG zijn alle schadelijk voor je plant als je met gas gaat bijverwarmen gebruik dan zuiver propaan.

moreweed
29th January 2012, 10:20
maar als je die zooi volledig verbrand hou je toch alleen het best nttige CO2 over mont ?

monty
29th January 2012, 10:24
Ja maar das juist het probleem het is geen perfecte volledige verbranding.

moreweed
29th January 2012, 10:27
die kanonnen niet ? komt er toch aardig dicht in de buurt dacht ik... maar je hebt gelijk > wat voor ons acceptabel is is funest voor onze plantjes

ullys
29th January 2012, 13:53
Heel interresant om dit alles hier te kunnen lezen en te leren

Bij mij is er ook een groot verschil tussen dag en nacht gewoon ik wil kosten besparen want die elektrische verwarming zuigt noggal we zien wel wat het word mijn volgend kweekje zal wel beter gaan :D

grtzzz Ullys

monty
29th January 2012, 13:57
in de bloei is een verschil tussen dag en nacht wenselijk omdat dit de aanmaak van bloeihormoon stimuleert. Tijdens de overschakel weken van 18/6 naar 12/12 Zie je doorgaans veel strekking. Een hogere nacht temp dan de dagtemp zou je dus enkel in deze 2 weken kunnen toepassen om de strekkingsgroei in deze 2 weken te beperken.

RollUp
21st March 2012, 00:08
Gekke vraag misschien, maar waar meet je de temperatuur?

In mijn geval scheelt dat een graad of 3/4 als het licht aan is. Bij de potten is het dan ongeveer 25 graden, bij de toppen 28 graden. Met licht uit is het dan ongeveer overal 21 graden.

monty
21st March 2012, 00:30
Ja warmte gaat omhoog. Ik meet mijn maximum temperatuur op top hoogte, in de schaduw. (kartonnetje erboven zodat de meter niet word opgewarmd door stralingswarmte van de lamp).

Voor de plant is de kluittemperatuur vooral van belang. Die meet ik dus ook. Tussen 20 en 22 graden voelt een cannabiskluit zich lekker.

primo
22nd March 2012, 18:51
mooie uitleg! bedankt.