Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweektip: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

    Korting op 420shop
    Houd uw internodes kort door hoge nachttemperaturen blauw aandeel in het licht heeft invloed op de vorming bladgroen en bladgroenkorrels, het opening van de huidmondjes en meer blauw aandeel zorgt ervoor dat er minder strekkinggroei is. Kortere internodes.

    Minder blauw heeft ook invloed op het bladoppervlakte. Hoe minder blauw, groter bladoppervlak. Dit heeft te maken met het feit dat blauw licht veel intenser is dan rood. de plant past zich dus aan aan het beschikbare licht. Als de verhouding van het rood ten opzichte van het verrood laag is resulteert dit in langere planten (buurplantdetectie).. Voor de binnenteelt betekend dit dat het van belang is dat je onder de juiste lichtkleur voorgroeit om een gedrongen plant te krijgen, veel blauw dus.

    We weten inmiddels dat meer blauw in het lichtspectrum leid tot kortere internodes en meer roodtemp_curve_ned..gif
    Last edited by monty; 11 December 2011, 10:57.

    #2
    Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

    hier wordt ik bijna paranoia van Monty, is het zo simpel ? geweldige tip voor de binnenkweek zou ik denken!
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

      Best wel simpel, kost wel veel stroom!

      Comment


        #4
        Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

        Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
        De internode lengte is direct gerelateerd aan het verschil tussen dag en nacht temperaturen. Hoe warmer de daglichtperiode ten opzichte van de nachtperiode is des te langer worden de internodes. Het omgekeerde geldt ook, hoe dichter je dag en nacht temperatuur bij elkaar liggen, hoe korter je internodes zullen zijn.
        In een discussie die ik hier gister over had (offline, met een zeer goed ingevoerde kweker) rezen er vraagtekens. Het zou heel goed kunnen wat je hier boven stelt, maar om eerlijk te zijn geloof ik het pas als ik het daadwerkelijk zie. Hogere nachttemp heeft bij mij (en anderen om me heen) altijd geleid tot een groeiboost, daarbij werd niet gelet op de precieze periode wanneer die hogere temp werd toegepast, dus daar valt nog veel in te onderzoeken. In eerste instantie ga ik er niet vanuit dat alleen die nachttemp aanzet tot specifieke aanpassingen qua groeipatroon(wel groeisnelheid natuurlijk door efficientere enzymwerking) zoals blauw licht dat wel doet. Maar ik ben geen "doctorandus wietkweek", en de opzet zoals je die hier neerzet vind ik meer dan interessant en een experiment waard !
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

          Bovenstaande berust niet op mijn eigen ervaring maar ik kwam het tegen op het internet en vond het zelf eerst ook onwaarschijnlijk. Toch vond ik het meer als de moeite waard om dit hier te delen. Ik zal bovenstaande dan ook graag zelf willen uitproberen, die 2 tot 3 weken kachelstroom moeten er wel vanaf kunnen als dit idd leid tot korte gedronge planten en dikke buds. Het mooiste zou zijn als je zoon experiment zou kunnen uitvoeren met een controle kweek om een goed vergelijk te hebben. Helaas hebik daar de ruimte en mogelijkheden niet voor.

          Comment


            #6
            Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

            mooie post!

            Comment


              #7
              Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

              Daarom is het zo mooi als je twee hokjes naast elkaar hebt.

              Je blaast de lucht van de een naar de ander.
              Dan kan de een de andere verwarmen. En koelen natuurlijk.
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                Schiet me net te binnen : er zit ook wel een beetje kip-en-ei verhaal hieraan monty.. in de omschakelingsperiode van groei naar bloei is er toch altijd verkorting van internodes ? En dat er wat assymetrie gaat optreden ? Het zou weleens hardstikke moeilijk te onderscheiden kunnen zijn ..

                'n beetje zoals de verkoudheidsmiddeltjes : normaal gesproken gaat verkoudheid uit zichzelf over na een periode van 8-10 dagen (uitgezonderd kleine kids en mensen met zwakke weerstand). Als je in de tussentijd een middeltje neemt kan dat de indruk wekken dat het helpt (voornamelijk agv placebo-effecten), maar het is gewoon het normale verloop van de ziekte. Je voelt je beter door het middel maar er is helemaal geen officieel werkend middel tegen verkoudheid(en al zeker niet in de homeopatische sferen...) , je lichaam regelt het zelf.

                wensenlijstje voor de kerstman : 1maal kaartje "wietkweken zonder dat je gepakt wordt", 2 volledig ingerichte tentjes , oja en een paar sokken.
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                  Het gaat hier vooral om de internode strekking, strekkingsgroei. Dus de celstrekking en niet om de aanmaak van nieuwe internodes!

                  Strekkingsgroei

                  Bij de uitgroei van blad en stengel speelt het verschil tussen de dag en de nachttemperatuur, de DIF, een rol. Uit onderzoek is gebleken dat het plantenhormoon gibberelline hiervoor verantwoordelijk is. Gibberelline stimuleert de strekkingsgroei. In de normale situatie (overdag warmer dan ‘s nachts) maakt een plant gewoon gibberelline, als de temperatuur echter wordt omgedraaid dan is de gibberelline productie minder. Bij een negatieve DIF (de dagtemperatuur is dan lager dan de nachttemperatuur) vindt daarom groeiremming plaats. Bij een jonge plant is strekkingsgroei gewenst, dan is er immers gauw meer bladoppervlak, en moet men dus een positieve DIF hebben. Een negatieve DIF kunnen we dus gebruiken als alternatief voor chemische groei-remmers om een korter en steviger gewas te verkrijgen.
                  bron: http://edepot.wur.nl/13233

                  plantenhormonen en groeiremmers) Strekking wordt gestimuleerd door auxine en gibberelline en geremd door cytokinine en ethyleen. Wat bananen in je hok zou dus ook kunnen helpen ghehehe.

                  Hogere nachttemp heeft bij mij (en anderen om me heen) altijd geleid tot een groeiboost, daarbij werd niet gelet op de precieze periode wanneer die hogere temp werd toegepast, dus daar valt nog veel in te onderzoeken.
                  Dat klopt lage temperaturen vertraagt de groei en verlengt dus je groeitijd. Hogere gemiddelde temperatuur geeft meer groei en meer internodes. Lage gemiddelde temperatuur beperken de celdeling waardoor de groei vertraagt en idd ook je internodes korter blijven. Echter we zitten nu niet bepaalt te wachten op een lange groeitijd. Hoge temperaturen versnellen de celdeling. We hebben het echter over het strekken van de cellen en niet over het delen. Een kleiner verschil tussen dag- en nachttemperatuur (DIF) geeft kortere internodia en daar hebben we het hier dus over.

                  Beperk internodestrekking kan dus door 1 Beperk celdeling lage gemiddelde temperatuur, veel langer groeien dus ongewenst. 2 Beperk celstrekking door lage temperatuur met name in de ochtend en dag ten opzichte van nacht (negatieve DIF) Snelle celdeling dus groei maar korte internodes door de afname van gebberelline zuur. Daarnaast speelt dus nog de wateropname en beschikbaarheid en invloeden van licht een rol.
                  Last edited by monty; 12 December 2011, 14:01.

                  Comment


                    #10
                    Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                    cool, wist helemaal niet dat er verband was tussen temp en gibberilline (maar ik weet zoveel niet
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                      Wist ik tot voor kort dus ook niet maar vind er wel steeds meer over terug en mijn literatuurstudies en lezingen die ik volg.

                      Comment


                        #12
                        Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                        je zou zo langzamerhand zelf lezingen moeten gaan geven man...

                        MONTY ON TOUR ! > meld u nu aan voor een strikt anonieme bijeenkomst via uw growshop
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                          nog roadies nodig?
                          neenee, ik zat me net te denken, ik heb vrij hoog verschil tussen de nacht en dagtemp nu het kouder wordt, maar heb nog niet echt gelet op de internodespaties
                          ik sta ook direct op 12/12 maar wel met HPS, dus eigelijk doe ik 2/3 dingen totaal anders dan in monty's opstelling... dit zou dus moete beteken dat ik gestrekte planten ga krijgen? (tenzij de fase vd plant beslissend is)
                          ik zal het jullie laten weten of ze nog strekken of niet, kzie wel al een serieuze lengte in bladstengels dus daar klopt het al wel!
                          (PS we praten hier uiteraard niet over curly maar over de 3 gezonde planten)
                          + heb er nu ook in het voorgroeihokkie staan, onder SL's maar met dezelfde tempverschillen, ik wou dit aanpakken door een gloeilamp bij te hangen en hokkie te isoleren maar zal dit dan nog 1 run uitstellen om hopelijk hier nog iets bij te dragen (kan ik ook tege volgende run verwarmingsmatje aanschaffen)

                          Comment


                            #14
                            Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                            ik groei voor onder 24 uur licht.zodra ze dan op 18 gaat beginnen ze te spurten,en op 12 uur helemaalik probeer ze in bedwang te houden door de lampen zolaag mogelijk te hangen.minimaal temperatuur verschil houden alle grote jongens aan.dit komt omdat ze stroom pikkenbij verwarmen kost echt een boel stroom,en is echt noodzakelijk wil je 1 op 1 draaien.ik durf het niet want 1200 watt vind ik al een boel.me beste oogst ooit was in de zomer tussen 2 hitte golven in

                            Comment


                              #15
                              Re: Internodes kort houden d.m.v. je nachttemperatuur

                              verwarmen kan ook met gas...
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X