PDA

View Full Version : Autisme /Cannabis oplossing ?-Can cannabis improve autism?

latindos
8th November 2009, 04:30
Can cannabis improve autism?

Bron
Anonym zu www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html (http://anonym.to/?http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html)

The ultimate herbal remedy: Can cannabis improve autism?

The debate over its risks has split political and scientific opinion in Britain. But American mother Marie Myung-Ok Lee says cannabis isn't only safe enough for her autistic son – it's dramatically improved his condition

Thursday, 5 November 2009

Truth About Marijuana
Learn How It Effects The Body.Watch Video. Request Free Booklet.
DrugFreeWorld.org

My son, J, has autism. He's also had two serious operations for a spinal cord tumour and has an inflammatory bowel condition, all of which may be causing him pain, if he could tell us. He can say words, but many of them – "duck in the water, duck in the water", for instance – don't convey what he means. For a time, anti-inflammatory medication seemed to control his pain. But in the last year, it stopped working. He began to bite and to smack the glasses off my face. If you were in that much pain, you'd probably want to hit someone, too.

J's school called my husband and me in for a meeting about J's tantrums, which were affecting his ability to learn. The teachers were wearing Tae Kwon Do arm pads to protect themselves against his biting. Their solution was to hand us a list of child psychiatrists. As autistic children can't exactly do talk therapy, this meant using sedating, antipsychotic drugs like Risperdal.

Last year, Risperdal was prescribed for more than 389,000 children in the US – 240,000 of them under the age of 12 – for bipolar disorder, ADHD, autism and other disorders. Yet the drug has never been tested for long-term safety in children and carries a severe warning of side-effects. From 2000 to 2004, Risperdal, or one of five other popular drugs also classified as "atypical antipsychotics", was the "primary suspect" in 45 paediatric deaths, according to a review of US Food and Drug Administration (FDA) data by USA Today. When I canvassed parents of autistic children who take Risperdal, I didn't hear a single story of an improvement that seemed worth the risks. A 2002 study on the use of Risperdal for autism, in The New England Journal of Medicine, showed moderate improvements in "autistic irritation" – but the study followed only 49 children over eight weeks, which limits the inferences that can be drawn from it.

Ps:sorry voor de engelse taal ,indien nodig wil ik helpen bij het vertalen groene grt l@tin

belladonna
9th November 2009, 09:53
Nou dan mag je het vertalen latinos lijk me wel vele makkelijker ik ken niet goed engels

Ben benieuwd groetjesss latinos

WeedSeed
9th November 2009, 10:56
Zonder de tekst gelezen te hebben, de eerste keer wiet bracht toch wel een hele verbetering in mijn autistische brein. Zag sommige dingen plots veel helderder.

Wellicht zal ik het later lezen.

belladonna
9th November 2009, 10:58
Even vraagje dus jij ben autistisch ? Weedseeds?

WeedSeed
9th November 2009, 10:59
Ja, officieel en al. :geek:

belladonna
9th November 2009, 11:00
Wau en hbe je daar veel last van ? of hoe moet ik dat zien als ik vragen mag hoor

monty
9th November 2009, 13:41
helemaal mee eens, en ja als niet te veel werk is ff google translate erover en voute vertaling aanpassen ken bella het ook lezen

Grtz

WeedSeed
9th November 2009, 17:22
Wau en hbe je daar veel last van ? of hoe moet ik dat zien als ik vragen mag hoor

Zelf heb ik geen écht autisme zoals mensen autisme zien, maar een bepaalde vorm. Dat maakt mij contactgestoord en kunnen zgn. 'prikkels' mij gauw teveel worden. (Denk aan dingen die je ziet, geluiden, alles wat je ontvangt en door je hersenen gevormd worden.)

Vroeger was het zo erg dat ik bang was voor alles, de enige manier om mij mee te krijgen was met goede begeleiding. Echter, mijn eerste hijsje heeft mijn leven veranderd... Het is niet helemaal weg maar durf zeker een stuk meer en dat is uiteindelijk wel de enige manier om de wereld goed te kunnen ontdekken. :stoned:

latindos
9th November 2009, 19:11
@ bella'ken ,ik vertaal asap heb effe geen tijd ,is knutseldsag;-)

wel een link over de ziekte ,rest komt eraan!

http://anonym.to/?http://www.autsider.net/documentatie/documenten/Autisme_survivalgids.htm

belladonna
9th November 2009, 19:19
Zelf heb ik geen écht autisme zoals mensen autisme zien, maar een bepaalde vorm. Dat maakt mij contactgestoord en kunnen zgn. 'prikkels' mij gauw teveel worden. (Denk aan dingen die je ziet, geluiden, alles wat je ontvangt en door je hersenen gevormd worden.)

Vroeger was het zo erg dat ik bang was voor alles, de enige manier om mij mee te krijgen was met goede begeleiding. Echter, mijn eerste hijsje heeft mijn leven veranderd... Het is niet helemaal weg maar durf zeker een stuk meer en dat is uiteindelijk wel de enige manier om de wereld goed te kunnen ontdekken. :stoned:

Haal het roken van Cannabis bij jou angst en onzekerheid weg waar door je relaxter word?
Het roken van cannabis maakt dus dat je minder prikkels binnen krijgt ???? ervaar je dat zo?

Misschien denk je wat domme vraag maar wil het graag snappen en er van leren waarom cannabis bv zo uit werking kan hebben bij jou.
En heeft het dat misschien ook bij andere met zelfde ziekte als jij hebt

groetjes

vale
9th November 2009, 20:40
Kan Cannabis autisme verminderen?

Bron: Anonym zu www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html (http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html)
De ultieme kruiden remedie: Kan Cannabis autisme verminderen?

Het debat over de risico's heeft de politieke en wetenschappelijke opinie verdeelt in Engeland.
Maar de Amerikaanse moeder Marie Myung-Ok Lee zegt niet alleen dat Cannabis veilig is voor haar zoon, het heeft zijn conditie drastisch verbeterd.

Donderdag 5 november 2009

De waarheid over Cannabis
Leer hoe het het lichaam beinvloedt, Bekijk video, vraag gratis folder aan.
Drugworld.org

Mijn zoon J heeft autisme. Ook heeft hij 2 grote operaties gehad aan een ruggemergtumor en hij heeft IBD (verzamelnaam voor een aantal ziekten aan het spijsverteringssysteem btw.).
Hij kan woorden zeggen, maar velen van deze - bijvoorbeeld eendje in het water(2x)- geven niet weer wat hij bedoelt.
Voor een poosje bleken de anti-biotica zijn pijn te beheersen.
Maar in het laatste jaar stopte deze te werken. Hij begon te bijten en de bril van mijn gezicht af te slaan.
Als jij zoveel pijn leed, zou je waarschijnlijk ook iemand willen slaan.

J's school nodigde mijn man en mij uit voor een gesprek aangaande J's tantrums (http://www.codexmedicus.nl/sectie/17/Chap17disp22400/Temper_tantrums.html), die zijn vermogen te leren beinvloedde.
De leraren droegen Tae Kwon Do armkussens om zichzelf te beschermen tegen zijn bijten.
Hun oplossing was ons een lijst met kinder-psychiaters te geven. Daar autistische kinderen geen praat-therapie kunnen volgen, hield dit in: verdoven, anti-pschychose middelen zoals Risperdal.
Vorig jaar werd Risperdal voorgeschreven aan meer 389.00 kinderen in Amerika -240.000 van hun waren jonger dan 12 jaar- tegen bipolaire stoornissen,ADHD, autisme en andere stoornissen.
Maar de drug is nooit getest op lange termijn, aangaande veiligheid voor kinderen en heeft een serieuze waarschuwing voor bijwerkingen.
Van 2000 tot 2004, was Risperdal, of een van de 5 andere populaire drugs ook geclassificeerd als a-typische anti-psychotica's, de hoofdverdachte in 45 kindersterftes, volgens een onderzoek door de US Food and Drug Administration (FDA) data, door USA Today.
Toen ik ouders van autistische kinderen benaderde hoorde ik geen enkel verhaal over een verbetering die het risico waard was.
Een onderzoek uit 2002 over het gebruik van Risperdal bij autisme,in The New England Journal of Medicine,toonde kleine verbeteringen in "autistische irritatie"-maar het onderzoek volgde maar 49 kinderen in 8 weken tijd, zodat de conclusies die je hier uit kunt trekken gering zijn.

Vrije vertaling gedaan door:

vale.

latindos
10th November 2009, 01:59
THX @Vale;-)

belladonna
10th November 2009, 12:33
Toch had ik liever jou eigen erv ge hoort dat iets wat van interend is af geplukt Latinos als het mogelijk is

belladonna
18th November 2009, 10:27
Kan Cannabis autisme verminderen?

Bron: Anonym zu www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html (http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-ultimate-herbal-remedy-can-cannabis-improve-autism-1814756.html)
De ultieme kruiden remedie: Kan Cannabis autisme verminderen?

Het debat over de risico's heeft de politieke en wetenschappelijke opinie verdeelt in Engeland.
Maar de Amerikaanse moeder Marie Myung-Ok Lee zegt niet alleen dat Cannabis veilig is voor haar zoon, het heeft zijn conditie drastisch verbeterd.

Donderdag 5 november 2009

De waarheid over Cannabis
Leer hoe het het lichaam beinvloedt, Bekijk video, vraag gratis folder aan.
Drugworld.org

Mijn zoon J heeft autisme. Ook heeft hij 2 grote operaties gehad aan een ruggemergtumor en hij heeft IBD (verzamelnaam voor een aantal ziekten aan het spijsverteringssysteem btw.).
Hij kan woorden zeggen, maar velen van deze - bijvoorbeeld eendje in het water(2x)- geven niet weer wat hij bedoelt.
Voor een poosje bleken de anti-biotica zijn pijn te beheersen.
Maar in het laatste jaar stopte deze te werken. Hij begon te bijten en de bril van mijn gezicht af te slaan.
Als jij zoveel pijn leed, zou je waarschijnlijk ook iemand willen slaan.

J's school nodigde mijn man en mij uit voor een gesprek aangaande J's tantrums (http://www.codexmedicus.nl/sectie/17/Chap17disp22400/Temper_tantrums.html), die zijn vermogen te leren beinvloedde.
De leraren droegen Tae Kwon Do armkussens om zichzelf te beschermen tegen zijn bijten.
Hun oplossing was ons een lijst met kinder-psychiaters te geven. Daar autistische kinderen geen praat-therapie kunnen volgen, hield dit in: verdoven, anti-pschychose middelen zoals Risperdal.
Vorig jaar werd Risperdal voorgeschreven aan meer 389.00 kinderen in Amerika -240.000 van hun waren jonger dan 12 jaar- tegen bipolaire stoornissen,ADHD, autisme en andere stoornissen.
Maar de drug is nooit getest op lange termijn, aangaande veiligheid voor kinderen en heeft een serieuze waarschuwing voor bijwerkingen.
Van 2000 tot 2004, was Risperdal, of een van de 5 andere populaire drugs ook geclassificeerd als a-typische anti-psychotica's, de hoofdverdachte in 45 kindersterftes, volgens een onderzoek door de US Food and Drug Administration (FDA) data, door USA Today.
Toen ik ouders van autistische kinderen benaderde hoorde ik geen enkel verhaal over een verbetering die het risico waard was.
Een onderzoek uit 2002 over het gebruik van Risperdal bij autisme,in The New England Journal of Medicine,toonde kleine verbeteringen in "autistische irritatie"-maar het onderzoek volgde maar 49 kinderen in 8 weken tijd, zodat de conclusies die je hier uit kunt trekken gering zijn.

Vrije vertaling gedaan door:

vale.

Ik lees hier niks over cannabis en autisme hoor jullie wel ?

vale
18th November 2009, 10:33

Het hele verhaal gaat hierover, het vertaalde stukje is een gedeelte ervan...
De rest staat op de bovengenoemde link, zoals dit stukje:

We met with J's doctor, who'd read the studies and agreed: No Risperdal or its kin. The school called us in again. What were we going to do, they asked. As an occasional health writer and blogger, I was intrigued when a homeopath suggested medical marijuana. Cannabis has long-documented effects as an analgesic and an anxiety modulator. Best of all, it is safe. The homeopath referred me to a publication by the Autism Research Institute describing cases of reduced aggression, with no permanent side- effects. Rats given 40 times the psychoactive level merely fall sleep. Dr Lester Grinspoon, an emeritus professor of psychiatry at Harvard Medical School who has been researching cannabis for 40 years, says he has yet to encounter a case of marijuana causing a death, even from lung cancer.
A prescription drug called Marinol, which contains a synthetic cannabinoid, seemed mainstream enough to bring up with J's doctor. I cannot say that with a few little pills everything turned around. But after about a week of fiddling with the dosage, J began garnering a few glowing school reports: "J was a pleasure have in speech class," instead of "J had 300 aggressions today."
But J tends to build tolerance to synthetics, and in a few months we could see the aggressive behaviour coming back. One night, I went to the meeting of a medical marijuana patient advocacy group on the campus of the college where I teach. The patients told me that Marinol couldn't compare to marijuana, the plant, which has at least 60 cannabinoids to Marinol's one.

belladonna
18th November 2009, 11:23
Oke dankje vale voor de uitleg ik snapte het namelijk niet
Maar die vrouw/moeder vind dus dat haar zoon er baat bij heeft ?

vale
18th November 2009, 12:01
Ik moest ff het hele stuk doornemen..
Kort door de bocht:
Ze heeft eerst Marinol geprobeerd, een middel dat synthetische cannabinoids bevat.
Dit heeft een tijdje gewerkt, maar J bouwde weerstand op tegen dit middel.
Na een licentie voor het gebruik van cannabis te hebben gekregen, hebben ze via een kweker cannabis geprobeerd in etenswaren, olie, vaporiser.
Als laatste hebben ze thee gebruikt, wat blijkbaar het beste effekt geeft.
Zijn autisme is niet verminderd, maar de omgang met hem,het leerproces, school e.d. heeft hierdoor een zeer grote stap in de goede richting gemaakt.
Dus J heeft er baat bij, en zijn omgeving ook.
Zo vat ik het kort samen...

vale.

monty
18th November 2009, 13:48
Zijn autisme is niet verminderd, maar de omgang met hem,het leerproces, school e.d. heeft hierdoor een zeer grote stap in de goede richting gemaakt.

Autisme kun je niet genezen. Je kunt er echter wel beter mee leren omgaan en met medicatie (cannabis) de prikkel verwerking en het filter vermogen beïnvloeden waardoor je beter kunt functioneren. Cannabis is dus geen medicijn om autisme te genezen maar een hulpmiddel om de levenskwaliteit van mensen binnen het autistische spectrum te verbeteren.

Grtz

vale
18th November 2009, 15:17
Denk toch echt wel dat ik dat weet met een autistische dochter, monty.
En het hele topic gaat hierover, dus......ja, wat moet ik ermee?

vale.

belladonna
18th November 2009, 15:31
Vale trek het je niet... tof dat je me hebt willen helpen met het begrijpen en vertalen van dat deel.
Fijn dat ook hier blijkt dat Cannabis een hulp middel zou kunnen zijn bij autisme :-)

Monty er staat nergens dat cannabis autisme kan verhelpen we weten zelf ook wel dat het nooit zal gaan.

Groetjes

vale
18th November 2009, 15:34
Ach ja, een impulsieve reactie.....

vale.

monty
21st November 2009, 13:03
Denk toch echt wel dat ik dat weet met een autistische dochter, monty.
En het hele topic gaat hierover, dus......ja, wat moet ik ermee?

Je moet hier natuurlijk helemaal niks mee Vale. Erg fijn dat je goed op de hoogte bent omdat je er direct bij betrokken bent binnen je gezin. Ik vertel je dus niks nieuws blijkbaar. Er zullen echter ook vele zijn die dit lezen en helemaal niks snappen van autisme. Vandaar me opmerking. Ik begrijp dat dit niet op prijs gesteld word door jullie, jammer ik wilde het alleen verduidelijken voor diegene die niet zo betrokken bij, en op de hoogte zijn van autisme.

Grtz

vale
21st November 2009, 19:09
Vroeger was men niet op de hoogte van het fenomeen autisme.
Toen was iemand achterlijk, klaar.
Maar sinds de jaren 90 is het bij de gros van de Nederlandse bevolking wel duidelijk wat autisme inhoudt in groter lijnen.
En met het internet is het nog eenvoudiger geworden als je iets wilt weten.
Bij google intypen van autisme geeft een regiment sites weer.
http://autisme.startpagina.nl/
Het is voor een buitenstaander anders als voor degene die het dagelijks meemaakt.
En dan bedoel ik je kind,broer, zus en dergelijke.
Dit ligt zeer gevoelig vandaar!

vale.

westport
21st November 2009, 19:10
Autisme kun je niet genezen. Je kunt er echter wel beter mee leren omgaan en met medicatie (cannabis) de prikkel verwerking en het filter vermogen beïnvloeden waardoor je beter kunt functioneren. Cannabis is dus geen medicijn om autisme te genezen maar een hulpmiddel om de levenskwaliteit van mensen binnen het autistische spectrum te verbeteren.

Grtz
Mee eens monty.

Grtz

Groene Geest
7th December 2010, 13:41
Ik heb zelf een zoon met een autisme spectrumstoornis en de meesten zullen het wel al geraden (educated guess) hebben, dat heeft ie niet van een vreemde: Van mij dus.
Ik heb al veel geprobeerd in m'n leven om hier wat beter mee om te kunnen gaan (goed omschreven monty) en ik wil hier vanuit die ervaring een stukje informatie toevoegen. Pas op met hoge THC gehaltes !! Het gaat echt om al die cannabidoiden en terpenen die je in wiet aantreft. En een wietje dat "uit balans" is, is een slechte ervaring die op je ligt te loeren. Ik heb SLH geprobeerd met 22 % THC en nauwelijks CDB en dat was een ramp. Zorg dat je een hoge CBD in je wietje hebt zitten, want die CBD is een psychoseremmer en THC roept juist een psychose op (helemaal de echte trippy soortjes). Zelf neem ik op et moment een Basic Balance en zo weinig dat ik eigenlijk niet stoned ben, maar wel m'n gedachten goed kan organiseren. Ik denk zelf dat de indica soortjes het beste effect hebben, maar meteen een kant tekening: Iedereen is anders en ASS ook. Dus als er al een goed hulpmiddel is, dan kan dat best slechts voor een enkeling helpen.
ik zou graag meer ervaringen zien van anderen, ik ben wel oud, maar niet te oud om te leren.

Grtz
groene geest

Lord Pierre
7th December 2010, 15:14
ikzelf heb asperger syndroom, een vorm van autisme (http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger#Kenmerken)
Voor mij is het alsof je de wereld anders ervaart. Iedereen is blauw en jij bent groen.
Sociaal contact is dan ook een struikelblok. In situaties die ik niet ken of met mensen die ik niet ken weet ik niet wat zeggen en kan ik moeilijk begrijpen wat de ander net bedoelt (intonatie, ironie, sarcasme enzo gaan allemaal verloren voor mij).
Dit allemaal met de nodige angsten tot gevolg. De psychiater noemt het nu een angst neurose, vroeger dacht men dat ik psychotisch was.

Cannabis helpt me hierin. Het matigt angsten, laat me meer begrijpen wat anderen bedoelen en doet me socialer worden.
Dit is nog altijd taboe, ook hier bij ons thuis. Ik heb verteld dat ik smoor, de eerste reactie was paniek.
Mensen begrijpen het gewoon niet. Ze zien cannabis als een drug, niet als een medicijn.
Bovendien is stoned zijn ook gewoon leuk!

misto
8th December 2010, 15:43
5% zit in de top en beslist voor de 95% die over blijft .
Van die 95% is 5% ruimdenkender/anders en gaat zelf opzoek naar een oplossing.

Ook al weet jij en ik dat cannabis een oplossing/verzachting kan zijn is het onmogelijk om de 90% van het publiek te overtuigen van deze waarheden omdat ze geloven wat de 5% in de topt zegt.

5/95 = 1/19. ... het is bijna onmogelijk om andere te overtuigen van je gelijk omdat zo'n grote groep mensen blind is. **1 tegen 19**

ik heb dat ik een beetje duidelijk ben geweest

tumble trimmert
9th December 2010, 10:08
er zijn sinds een tyd nieuwe medicijnen op de markt met allemaal varianten van het thc molekuul.nu begrijp ik ook de steeds maar negatieve berichten in de krant en andere media.want als het uit een fabriek komt is het goed:mrgreen:en uit de natuur natuurlijk slecht.in de praktijk geven natuurproducten weinig of geen bijwerkingen,dat is met die fabriekszooi wel anders.maar pillen tegen de bijwerkingen,zijn natuurlijk de extra centen:-Pben zelf niet zo thuis in de medicijnen wereld maar zal een maat effe de verschillende producten laten opzoeken.hij is moleculerbioloog als je het zo schrijft tenminste.het zijn nieuwe pijnstillers en inslaapers die volgens de bijsluiter zwaarverslavend zijn.

misto
9th December 2010, 12:31
uit de fabriek kost een pilletje 100 euro ... thc kan je al verkijgen door een plantje buiten te zetten.
Natuurlijk willen ze dan niet hebben dan mensen thc gebruiken omdat het zo goedkoop te produceren is.
Het is natuurlijk zielig dat de top in de farmaceutische industrie niet genoeg verdiend.

jg2480
9th December 2010, 15:59
Ik vind het eigenlijk prachtig om te lezen dat ik niet alleen ben.

Ik heb mij nooit laten testen maar hoef geen test.

Ik ben absoluut geen asperger in tegendeel ik heb de mogelijkheid om mensen te ontcijferen enkel geeft dit absoluut nooit rooskleurige resultaten. Mensen zijn vanbuiten vriendelijk maar van binnen ... Alles is één grote show met het verschil dat de overgrote kudde het zelf gewoon niet ziet en denkt dat wij in een droomwereldje leven, de realiteit is andersom. Hierin zit dus toch het onderdeel iedereen is blauw en jij bent groen. Het verschil zit niet dat ik minder egoïstisch ben dan de andere, het verschil is enkel dat ik het van mijzelf (en andere) weet. Ook hebben normale mensen een geweldig defensie mechanisme. Als ze niet gelijk hebben bv dan hebben ze de mogelijk dit in zichzelf weg te lullen zonder de nood aan enige onderbouwing. Ik heb dit systeem gewoon niet en heb het daarom veel moeilijker om falen te verwerken (ook bv deze zwakte toegeven wordt grotendeels opgevangen door het weglul systeem ... dat ik niet heb).

Als ik niet rook lig ik heel de nacht wakker maak mij kwaad in vanalles. Ik kan perfect acteren om deze 'levenshow' levensecht na te spelen maar het trekt gewoonweg alle energie uit mijn lijf, wanneer die op is en haal ik dikwijls bijzonder agressief uit (alleen maar verbaal maar dat is dan ook omdat ik de rest kan inhouden). Mijn naaste en gezin weet dit maar voor de buitenwereld ben je natuurlijk een aggressieve freak die maar eens wat socialer moet doen.

Komen ze af wat ben jij asociaal. Bedoelen ze dit beledigend maar dat neem ik zo helemaal niet op. Zij komen eens even af 'Telkens als wij op bezoek zijn dan zonder jij je af op je kamertje das onbeschoft'. Mijn versie gaat meer zo, 'Jij wil dat andere mensen exact zijn hoe jij bent en anders ben je een slecht iemand, Je zei ik was asociaal en onbeschoft? Funny!'. Terwijl voor hun het enige doel zelfverhemeling samen met het verkrijgen van erkenningsdrang is. Daar zit dan ook niets nobels achter (maar zelf weten ze dit niet). Ref het iedereen is egoïst gedeelte.

Weedseeds en Lord Pierre Klinkt dit bekend of ervaren jullie het volledig anders? Gooi gerust die remmingen die je ingestraft waren als kind de deur uit het is hier autisten onder elkaar nu :twisted:.

Ik ga ongetwijfeld weer een aantal lichtgeraakte mensen tegen hun schenen schuppen ... maakt niet uit al de rest schupt toch zovaak tegen onze schenen moeten ze voor 1 keer maar eens tegen kunnen.

vale
9th December 2010, 19:03
Ik heb jouw verhaal net ff doorgelezen jg2480 en het lijkt net of je mijn tweelingbroer bent op vele punten....mensen doorschouwen, meespelen voor de lieve vrede, tegenslagen cq.falen, agressieve freak.
Dit alles klinkt me heel bekend in de oren.
(Nog een kleine toelichting van mijn zijde aangaande autisme; mijn oudste dochter heeft PDD-NOS. Ik zou me eens moeten laten testen werd er jaren geleden geopperd , want ik schijn ook een dergelijk soort gedrag vertonen volgens insiders.
Meerdere familieleden hebben ADHD en aanverwante stoornissen btw, of ik het heb of niet zal mij een worst wezen:
ik vind dat ik het al 44 jaar redelijk goed doe, ook met cannabis :mrgreen: )

P.S
Schop maar een eind weg ;-)

jg2480
9th December 2010, 21:36
Ik heb jouw verhaal net ff doorgelezen jg2480 en het lijkt net of je mijn tweelingbroer bent op vele punten....mensen doorschouwen, meespelen voor de lieve vrede, tegenslagen cq.falen, agressieve freak.
Dit alles klinkt me heel bekend in de oren.
(Nog een kleine toelichting van mijn zijde aangaande autisme; mijn oudste dochter heeft PDD-NOS. Ik zou me eens moeten laten testen werd er jaren geleden geopperd , want ik schijn ook een dergelijk soort gedrag vertonen volgens insiders.
Meerdere familieleden hebben ADHD en aanverwante stoornissen btw, of ik het heb of niet zal mij een worst wezen:
ik vind dat ik het al 44 jaar redelijk goed doe, ook met cannabis :mrgreen: )

P.S
Schop maar een eind weg ;-)

Ik ben dan toch niet de enige :mrgreen:.
Ik zal er nog wat bijdoen misschien herken je deze ook:

Als er een bezoeker op mijn plaats zit om te eten, dan krijg ik het moeilijk. In mijn hoofd "f*ck off" dan vanbuiten "Is er iets?" "euh, nee" *kijk naar het plafond*. Dan volgt er wat ijsberen probeer je je plek in te palmen. Lukt dat niet zo ver mogelijk van de originele plaats en ik eet maar de helft van normaal. Gewoon meespelen het bespaard je uiteindelijk meer energie.

Parkeerplaats net hetzelfde.

Vergeten te eten een hele dag, zelfs een hele dag lang en als er niemand iets van zegt anderhalve dag.

Je vertelt nooit hoe je dag is geweest tenzij ze erachter vragen. Of bijna eender wat tenzij dit een specifieke functie heeft.

Nooit je volledige skills boven halen, mensen houden er niet van dat je goed bent in verschillende dingen.

Vrienden heb je puur en alleen omdat zij het contact onderhouden. Is zo vermoeiend want vriendschap is 'mutual benefit'. Maar je hebt gewoon niets nodig dus van het geven en nemen verhaal blijft enkel nog geven over.

Al deze rare eigenschappen dan ook zo goed mogelijk proberen weg te stoppen en nog vele andere want je leeft er uiteindelijk wel tussen.

vale
9th December 2010, 23:52
Ik heb thuis een vaste plaats tijdens het eten, ja. Daar gaat ook niemand zitten, want ik schop ze eraf.
Vergeten te eten, meestal 's weekends alleen het avondeten, de rest sla ik over. Dit terwijl ik wel een vast patroon tijdens de werkweek heb, waar ik haast nooit van afwijk. Staat het eten te laat op tafel dan smaakt het niet zo lekker meer en zijn de rapen ook nog eens bijna gaar..
Ik vertel sowieso nooit veel over de dag, want als ik dat aanhoren moet luister ik ook meestal met een half oor :mrgreen:
Het meer kunnen, maar niet laten zien heb ik ook. De hoofduitvoerder heeft mij wel door, want die zegt meestal: jij kan meer dan je laat zien en dan trek ik de schouders maar weer eens op. De meeste collega's denken dat ik een opvliegerige halve gek ben, waar ik ook gretig van gebruik maak. Terwijl ik wel een van de weinige ben die met iedereen kan werken, zelfs met de gasten die eigenlijk niet in mijn straatje passen.
Vrienden... da's ook zo'n verhaal apart!
Ik heb genoeg vrienden, die heeft iedereen of niet? Maar ik heb maar een stuk of 3 waar ik echt voor door het vuur wil gaan.
Maar helaas moeten ze bij mij komen, want anders zie ik ze niet. Ik heb een hekel aan dat gevisiteer, alhoewel ik er vaak aan denk, krijg ik mezelf niet zo ver om het te doen. Ik schaam me er wel een beetje voor, maar neem het ook weer voor lief. Met de kans dat je relatie daarmee verwaterd.... echter 1 bezoekje brengt alles weer boven en het is okay met de vriendschap, net als vroeger.

Eén tik heb ik ook nog, als iets me niet aanstaat, kan me niet schelen wie voor me staat, waar diegene ook staat of in wat voor situatie ook; ik kan m'n bek niet houden... bijt weleens op mijn tong, maar de bom gaat barsten!
Ff een stukje van de ziel op tafel gooiende:
Ik had een zeer goede camera gekocht en die werkte niet naar behoren. Eerst normale praat en na een paar standaard opmerkingen van de verkoper, kon ik me niet meer inhouden.. ik heb de hele zaak bij elkaar gescholden, ik ben bijna door het lint waar de andere klanten bij stonden. Maar ik kreeg een splinternieuwe een paar dagen later, i.p.v. een reparatie van de oude.
Ik heb een keer gedreigd een ruil-tv door de voorpui heen te gooien, omdat me de reparatie van mijn eigen tv te lang duurde. De chef van die winkel groet me nog altijd en is me nooit vergeten (leuke kerel btw)
En ga zo maar door, als ik ergens ben en ik dreig door het lint te gaan, rent mijn vrouw altijd weg... ze schaamt zich ervoor. Ik, ik schaam me nergens voor op dat moment, ik ga gewoon door....
Dit alles spoort wel met mijn uiterlijk vertoon.
Daarentegen kan ik heel gemakkelijk contacten leggen met voorbijgangers die ik als stratenmaker dagelijks zie of spreek of zomaar ergens waar ik op dat moment ben... van 0 tot 100 jaar zeg maar.

Dus eigenlijk ben ik geen autist, maar eentje met een uitgebreide gebruiksaanwijzing houd ik mezelf altijd voor. Maar duidelijke kenmerken van een autist heb ik eigenlijk op meerdere of andere vlakken dan weer wel...
Ik ben geen mens die houdt van fysieke aanrakingen, laat vaak geen affectie zien, spreek daar ook niet over, soms een ongecontroleerde boosheid, meer introvert dan extravert, ben graag alleen in alle rust bij mezelf.
Maar ben in de omgang wel weer een van de meest socialen ( als ik daar zin in heb btw).
Dus die kant zit er wel in....
Tot zover een stukje van de achterkant van mijn "autistische" tong.........of type-vingers :roll:

Buizerd
10th December 2010, 03:05
Alles is schadelijk,alles ligt aan de maat, de dosis.

Je weet zelf wanneer je goed gebruikt of junkenneigingen hebt.

Van een biertje gaat bijna niemand dood, maar elke dag flink zuipen en je weet er komen problemen.

Dus... bij goed gebruik, no worries. Wat is goed? Jij weet het, want jij VOELT.

Nighty,
B.

jg2480
11th December 2010, 12:38
Jaja vale je bent inderdaad net mijn tweelingsbroer. Het mag de paus of dekoning wezen, je flapt het er gewoon uit. En ja af en toe het schuldgevoel van dat je vrienden altijd zelf het contact moeten opzoeken. Maar dat schuldgevoel is nooit groot genoeg om effectief het huis uit te gaan.

Sociaal zijn kan heel goed inderdaad met eender wie. Maar enkel als je er zin in hebt en er de 'sociale energie' voor hebt.

Van de opvliegerige gek gebruik maken :mrgreen:. Sjah zij hebben het niveau niet om te begrijpen waarom. Hoeft niet zolang ze het maar doen al was het omdat ze niet willen dat je lelijk gaat doen. Komt op termijn veel beter uit voor iedereen.

Ja onze handleidingen zijn duidelijk van dezelfde auteur.

420timemrsmoke
17th September 2012, 21:39
Heb heel het zelfde vorm van autisme van jouw en door te smoken ben ik ook helemaal veranderd en heb ik meer zekerheid alsje snapt wat ik bedoel :p

EL Guerilliero
21st January 2013, 17:41
boeie 'oud topic' gezien dat andere topic toch weer relevant .. was me totaal ontgaan bij het doorlezen van het forum. maar wat ik hier lees doet me de ogen open trekken dat mijn wimpers beginnen trillen van de spanning. ik heb niet één maar twee zielegenoten ( lees niet: zielige noten - al kan ik ook daar over uitweiden).
ik ben niet getest toen ik jong was en heb daar nu geen zin meer in .. ik weet het onderhand wel.

naast 'vaste ijkpunten' zoals plaats aan tafel en avond rituelen voor het slapengaan heb ik ook zo een paar kwesties die ik nooit heb begrepen en ik vroeg me nu dus af of één van beide heren zich hierin kan terugvinden.
het eerste is een futieliteit voor velen maar een struikelblok voor mij. bij het afwassen of afdrogen kom ik wel vaker het bestek tegen. ik kan en ik zal dit messen bij de messen en lepels bij de lepels gewijs afwassen. sluipt er om onverklaarbare reden alsnog een vork tussen de lepels dan ben ik van slag en in staat om het verder afwerken van deze simpele dagtaak voor een volgende dag te bewaren alsmede gedegouteerd de keuken uit te lopen.
het tweede is van heel andere aard en gaat terug tot mijn jeugd en tienerjaren. - het liefjes hebben en aan uit gedrag dat medejongelingen in mijn tijd geestdriftig tentoonspreiden is altijd aan mij voorbij gegaan. ik heb nooit een vriendinnentje voor een week laat staan een one night stand gehad (dit laatste uiteraard wel in de veronderstelling dat ik al volwassen ben). bij het uitgaan is mij steeds ontgaan wat nu precies het doel was. de neiging op te gaan in de meute heb ik nooit gehad in tegendeel ik bleef liefst zover mogelijk weg van enig gedonder op en rond de dansvloer. let wel: ik ben naar fuiven geweest, ik ben naar festivals geweest en ik heb me daar geweldig geamuseerd maar ik merkte steeds vaker dat anderen een heel andere invulling hadden als we het over de noemer 'plezier' hebben.

voor de rest komen mij de verhalen van beide heren zééééér bekend voor. en ook ik zit met een dochter die, hoewel amper vier, dezelfde kronkels als haar vader zitten heeft. binnenkort gaan we een eerste 'onderzoekje' laten uitvoeren. het spreekt voor zich dat ik haar geen middelen toedien hoewel die voor mij veel 'verdraagbaar' maken. voor haar zijn het vooralsnog homeopatsche druppeltjes tot we meer weten en zij eventuele pillenmiddelen ter beschikking voorgeschreven krijgt.

vale
22nd January 2013, 00:27
Oud maar nog steeds bespreekbaar, autisme verdwijnt nooit, dus de vragen ook niet.

Zoiets als gesorteerd opruimen doe ik ook liever. Mocht het de andere kant opgaan voel ik me wel gestrest, maar dit weerhoudt me niet (meer) om het toch op een andere wijze te klaren; laten liggen doe ik niet (meer)
Net als een "normaal" mens heb ik ook een routine, daarvan afwijken is in elk geval vervelend. Voor een ander is het een klein probleem, ik maak me er druk om.

Ik ben nu 46, de jaren hebben me milder gestemd (vind ik), de kids ook. Maar soms, zoals bij bijvoorbeeld onrecht(vaardigheid), is het zwaar me in te houden en ben ik fel, omdat ik vind dat zoiets niet kan en/of mag. Tolereren doe ik dit nooit en soms "backfires" het. So be it! Slikken of stikken.... ervoor wegdraaien is niet mijn ding!

Vrouwen of meisjes.... wel laat begonnen. Maar alles ingehaald; de drank, de drugs, de one night stands, de festivals BIG time! In een mate die mijn moeder de grijze haren heeft bezorgd, niks wat teveel of te dol ;-)
Vanaf mijn 23e is het langzamerhand afgezwakt (vrouwtje ontmoet), maar ik weet hoe ik was, de vrouw ook;
Zet nooit een vos in een kippenhok, dus we hebben het kippenhok lang geleden afgeschaft :mrgreen:

Mijn oudste heeft een tijdje Risperdal geprobeerd, onze mening was dat het zonder moeilijker zou zijn, maar die keus was snel gemaakt. Dan maar meer werk van je dochter.. een "zombie" sturen is nog veel erger!
Het is een keus die je moet maken ten gunste van je kind, jezelf en je gezin. Voor elke autist is er een andere gebruiksaanwijzing, de kunst is die te vinden en te gebruiken. Eenmaal gevonden valt het meeste op de plaats en vergeet je het bijna.
En dat je pa een rare knakker is vind mijn oudste prachtig; ik ben precies mijn vader, dus soulmates forever!

jg2480
22nd January 2013, 00:45
Jup het is al een tijd geleden. Mocht het je intresseren, ik heb intussen toch een onderzoek laten doen en de diagnose was asperger syndroom. Zoals ik al dacht dus, ook heb ik nu ook een zoon 7 maand nu en ik herken al veel. En dan zijn we heel trots natuurlijk.

vale
22nd January 2013, 01:00
Okay, altijd interessant om te horen hoe het leven verder gaat met eventuele "zielsverwanten".
Dat je gediagnosticeerd bent, zou mijn kijk op de mens zelf niet veranderen. Ik weet niet in hoeverre jij erdoor bent veranderd eventueel?
Mij zou het niks drastisch doen qua kijk in het leven, ik vind het goed zo... misschien zou ik mijn eigen gebruiksaanwijzing beter kunnen lezen en daarvan zou mijn kring van ingewijden van kunnen profiteren; win-win situatie, prima toch?

Ouder en kind die een bepaalde dwaling van bedrading delen hebben inderdaad een diepere connectie en voelen elkaar heel goed aan, ik vind het een pluspunt dat mijn dochter kracht kan putten uit mijn opgedane levenservaring.
Share and grow both to a higher level..magnificent!!

HJM
22nd January 2013, 01:06
Autisten werden ooit vaak de shaman van een stam..........................
Besef dat autisme vaak pas een probleem wordt in een niet autistische omgeving.
Richt je beter op waar je goed in bent. Een deel van de massa worden lijkt alleen maar leuk.

vale
22nd January 2013, 01:14
Onderscheiden van de massa is nog steeds veel leuker btw ;-)

HJM
22nd January 2013, 01:32
Hmmm, leuk is niet mijn ervaring. Maar ik riep heel vaak; "Het is mij een schrikbeeld erbij te horen"
Maar dat kwam omdat ik in een Saksische NSB omgeving verkeerde.
En ik ben niet compatible met volksverlakkende Saksen. (U weet, de Drenthen vlak onder U :mrgreen:)

Toch, koeien vormen de massa. Wees beter een stier en neuk ze allemaal :-)

k1
22nd January 2013, 15:32
Toch, koeien vormen de massa. Wees beter een stier en neuk ze allemaal :-)

==> k3 gaat plat :mrgreen:

jg2480
22nd January 2013, 15:47
Okay, altijd interessant om te horen hoe het leven verder gaat met eventuele "zielsverwanten".
Dat je gediagnosticeerd bent, zou mijn kijk op de mens zelf niet veranderen. Ik weet niet in hoeverre jij erdoor bent veranderd eventueel?
Mij zou het niks drastisch doen qua kijk in het leven, ik vind het goed zo... misschien zou ik mijn eigen gebruiksaanwijzing beter kunnen lezen en daarvan zou mijn kring van ingewijden van kunnen profiteren; win-win situatie, prima toch?

Ouder en kind die een bepaalde dwaling van bedrading delen hebben inderdaad een diepere connectie en voelen elkaar heel goed aan, ik vind het een pluspunt dat mijn dochter kracht kan putten uit mijn opgedane levenservaring.
Share and grow both to a higher level..magnificent!!

Ik ben er eigenlijk niet door veranderd, maar mijn omgeving wel. Als ze er een label op kunnen plakken naast 'asshole' blijkt veel mensen toch te helpen. Hoewel sommige mensen die er niets van kennen je gaan aankijken als een homocidal maniac in schaapskleding (je weet het wel ze kennen iets niet en dan is het de duivel, net als weed :-p), krijg je van het grotendeel toch net iets meer steun.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Autisten werden ooit vaak de shaman van een stam..........................
Besef dat autisme vaak pas een probleem wordt in een niet autistische omgeving.
Richt je beter op waar je goed in bent. Een deel van de massa worden lijkt alleen maar leuk.

Bekijk even Nicola Tesla's verhaal en dan snap je snel dat in deze maatschappij zeker iets bestaat als te goed in iets zijn. Ik wil geen onderdeel zijn van iets waar het enige doel is mij naar beneden te halen. Een voorbeeld? Het is niet omdat de meeste mensen geloven dat de aarde plat is, dat het dan ook zo is. Raar genoeg blijkt dat dan toch de maatstaf te zijn waarop waarheden op worden gebaseerd.

moreweed
22nd January 2013, 20:20
mm, klinkt bekend :roll:

sinds ik niet meer bezig ben met credits te krijgen voor dingen die ik voor mekaar krijg en gewoon kijk naar "wat moet er gedaan worden", "hoe komen we daar" , "wiens al dan niet bewuste bijdrage is daar voor nodig"etc etc gaat het me stukken beter af allemaal. Het levert mezelf dan wel geen topsalaris op maar daar geef ik toch niks om, ik lig liever 's nachts in m'n bedje met een warm gevoel van tevredenheid over wat er bereikt is. En dan is er altijd wel een ziel die de credits van zo'n aktie kan gebruiken, wat samenwerken in de toekomst weer makkelijker maakt.

Het is wel een bumpy ride geweest om hier te komen, met veel geknakte ego's bij anderen en voor mij vlammende ontslagaanvragen. Sommige lui presteren het best/effectiefst in de schaduw denk ik maar, zal wel een of ander karmadingetje zijn ofzo :blf:

vale
22nd January 2013, 22:50
Ik ben er eigenlijk niet door veranderd, maar mijn omgeving wel. Als ze er een label op kunnen plakken naast 'asshole' blijkt veel mensen toch te helpen. Hoewel sommige mensen die er niets van kennen je gaan aankijken als een homocidal maniac in schaapskleding (je weet het wel ze kennen iets niet en dan is het de duivel, net als weed :-p), krijg je van het grotendeel toch net iets meer steun.

Die mensen die er een sticker opplakken behoren niet tot de groep die je in je leven wilt hebben, dus natuurlijke schifting. De rest zal iets meer begrip kunnen tonen, dus mogen blijven.

En ik ben liever de asshole dan de meeloper of hoe je het ook wilt noemen; ik ben uniek en net als elk lid van het mensdom, jij ook.
De mensen die dat niet eens kunnen waarderen haken snel af en die ben je mooi kwijt. Geen zorgen meer van, opgeruimd staat netjes ;-)

moedersmooiste
23rd January 2013, 08:41
Laten we het niet mooier maken dan het is natuurlijk want het kan je goed tegenwerken en daar zit je dan maar mooi mee.

Kenmerken
Er zijn diverse vormen van autisme, waaronder Asperger en PDD-NOS. Problemen waarbij het verwerken van prikkels, het vermogen tot aanvoelen van sociale interactie, taal, overgevoeligheid voor prikkels en ook gebrek aan zelfvertrouwen voorop staan. Vasthouden aan vaste patronen en stressgevoelig voor afwijkende/ nieuwe situaties. Onzichtbaarheid en onbekendheid kan leiden tot onbegrip.
Moeite met verwerken van de (gesproken) informatie: minder snel, moeite onderscheiden hoofd- en bijzaken, verbanden leggen en abstractievermogen. Moeite met flexibiliteit, behoefte aan structuur en duidelijkheid (ook wat er verwacht wordt, duidelijke opdrachten geven).
Moeite met sociale interactie bijvoorbeeld door: niet oppikken van subtiele signalen, zowel verbaal (bijvoorbeeld intonatie) en non-verbaal, Eénrichtingsverkeer, letterlijk opvatten van uitspraken.
Stress en vermoeidheid bij afwijkende situaties/ overvloed aan prikkels. Gevoelig voor geluid en licht.
Faalangst kan ontstaan door de combinatie van verminderd zelfvertrouwen, gebrek aan bevestiging en perfectionisme.
Sterke interesse in een bepaald onderwerp (soms obsessief) en overschatting van eigen mogelijkheden met name bij Asperger

De waarheid ligt altijd in t midden uiteraard.

Jojen Weed
9th December 2013, 23:04
Ik heb even gegrasduind in Pubmed doch ik vind niet echt veel info... Als vader van autistische kinderen ben ik uiteraard geïnteresseerd. Tot ze 18 zijn wat minder in de ”recreatieve effecten” (hoe op te lossen?) en liefst ethisch verantwoord (wettelijk interesseert me minder).

Oude topic, maar wou geen nieuwe aanmaken.

LR2
10th December 2013, 15:46
Een ethisch verantwoorde oplossing is er in mijn optiek alleen als je de kids door sociale omgang bijbrengt hoe ze zich open kunnen stellen en leren hoe omgangsvormen in elkaar steken. Met medicijnen en middeltjes ga je gevolgen bestrijden, terwijl veel autisten prima kunnen functioneren met adequate begeleiding en een begripvolle sturende omgeving. Als je toch tot cannabis wilt keren, gebruik dan CBD rijke varieteiten. Als het even kan in positieve cdb:thc verhouding, bijvoorbeeld 5:2. Dan blijft de high beperkt. Datsoort cannabis is schaars in Nederland.En de kans bestaat altijd dat het de problemen alleen maar erger maakt, keep that in mind!

moreweed
10th December 2013, 16:49
Maatwerk is het denk ik @Jojen Weed > wat in jullie situatie het beste is voor jou&je kinderen, binnen jouw set normen en waarden. Ik ken genoeg ouders die rustig naast hun zoontje van 4 een dikke stick wegdampen. En veel meer ouders die klagen over rooklucht in je jas als je toevallig langs komt. Om maar een zijstraat te noemen ;-)

wat voor "soort" autisme, hoe oud zijn je kids, wat doe je er al mee/aan, school, dagprogramma, voeding, slaap, dat zijn factoren die ik allemaal zou onderzoeken voor er uberhaupt over medicatie gedacht wordt. Wat het ook is. En dan een open gesprek met een realistische specialist op basis van zoveel mogelijk feitenmateriaal...

Jojen Weed
12th December 2013, 12:59
Voorlopig gaat alles goed met onze 2 Aspergertjes, er is geen reden om te beginnen met gelijk welke medicatie ook. Ze worden goed begeleid door mijn echtgenote (psychologe). Maar ze zijn nog jong en ik wil alle mogelijkheden open houden en alle mogelijke therapieën in overweging nemen indien die nodig zouden kunnen zijn. 't Zijn zo'n schatten...

moreweed
12th December 2013, 20:52
kijk, trotse liefhebbende en begripvolle ouders hebben is iets wat je iedereen toewenst. Hou de vinger aan de pols op school op een vriendelijk vasthoudende manier > iets wat een hoop ouders vergeten is dat het een groepsgebeuren is daar (ondanks alle marketingbabbels), individuele aandacht is er wel maar minder dan ook de meeste leerkrachten zouden willen.

Keerzijde : je partner in haar rol als psychologe is nog steeds de moeder van jullie kids, een niet te onderschatten factor. Ik ken een aantal voorbeelden van dergelijke situaties (zowel heel succesvol als totaal machteloos), de rode draad in al hun levens is op een gegeven moment afstand nemen van een van de rollen (pfoe, welke zou dat zijn..) Niemand wilde daar iets over horen, allemaal gingen ze voor de bijl. Dat valt denk ik ook niet te vermijden, je wilt tenslotte het beste voor je kind en als je jezelf als professional serieus neemt dan ben jij automatisch het beste voor je kind (want het meest geinformeerd). Daarin ligt dus een valkuil, die alleen met heel veel zelfkennis en op een gegeven moment ook zelfdiscipline is te omzeilen. Als partner van zo'n geweldige vrouw kan je ook niet veel meer dan ondersteunen en subtiel alternatieven aandragen, iets waar ik je bij deze veel succes, sterkte maar zeker ook plezier mee wens. Want gezamelijk zullen jullie ongetwijfeld ontzettend veel bijzondere dingen gaan beleven met je kids.

Odessa
12th December 2013, 23:24
een autist heeft vaak last van overprikkeling en verwerkt alles veel later.
wiet kan soms aan het einde van de dag daarin helpen om rustig moe te worden,
en de volgende dag met een leeg hoofd nieuwe prikkels opdoen.

Ik denk overigens dat autisme en alle andere stoornissen en dergelijke alleen bestaan in een maatschappij als in Nederland.
In het hokje en als dat niet past een etiketje.
Het enige wat we nodig hebben is natuur maar dat verdwijnt en neigt naar af en toe op zondag een wandeling maken.

LR2
13th December 2013, 16:31
Ik denk dat je het wat te simpel ziet Odessa. De stoornissen komen overal voor, maar zullen niet als dusdanig bestempeld worden omdat er simpelweg geen hulp of signalering voor bestaat. Diegene zou in Afghanistan het lachertje van het dorp zijn, of in Afrika de makkelijkste seksslaaf van de Shell directeur. Of juist de beste jager van het dorp. In India worden zo sommige mensen tot god verheven om hun 'afwijking'.
Dat was in de tijd van Romeinen al zo, alleen werden toen ongezonde/afwijkende kindjes in een put gegooid. Het is dus niet iets van alleen deze tijd. De etiketten waren toen vrij simpel: goed of slecht. Stiekem ben ik wel blij dat we nu een breder scala hebben, maar er is nog een hele lange weg te gaan.

Jojen Weed
13th December 2013, 20:55
kijk, trotse liefhebbende en begripvolle ouders hebben is iets wat je iedereen toewenst. Hou de vinger aan de pols op school op een vriendelijk vasthoudende manier > iets wat een hoop ouders vergeten is dat het een groepsgebeuren is daar (ondanks alle marketingbabbels), individuele aandacht is er wel maar minder dan ook de meeste leerkrachten zouden willen.

Keerzijde : je partner in haar rol als psychologe is nog steeds de moeder van jullie kids, een niet te onderschatten factor. Ik ken een aantal voorbeelden van dergelijke situaties (zowel heel succesvol als totaal machteloos), de rode draad in al hun levens is op een gegeven moment afstand nemen van een van de rollen (pfoe, welke zou dat zijn..) Niemand wilde daar iets over horen, allemaal gingen ze voor de bijl. Dat valt denk ik ook niet te vermijden, je wilt tenslotte het beste voor je kind en als je jezelf als professional serieus neemt dan ben jij automatisch het beste voor je kind (want het meest geinformeerd). Daarin ligt dus een valkuil, die alleen met heel veel zelfkennis en op een gegeven moment ook zelfdiscipline is te omzeilen. Als partner van zo'n geweldige vrouw kan je ook niet veel meer dan ondersteunen en subtiel alternatieven aandragen, iets waar ik je bij deze veel succes, sterkte maar zeker ook plezier mee wens. Want gezamelijk zullen jullie ongetwijfeld ontzettend veel bijzondere dingen gaan beleven met je kids.

Dank je voor de bemoedigende woorden.

stafford
14th December 2013, 06:04
autisme is helemaal geen ziekte,
het word als ziekte bestempeld omdat het de markt in stand houdt,
oftewel de farma industrie in geneesmiddelen,

kinderen met autisme, moet je op een rustige duidelijke manier iets uitleggen,
ook vergen ze iets meer begeleiding, maar om je kind meteen met medicaties vol te proppen is ziek en onverantwoord!

geloof me de niet autisten, kunnen nog flink wat van autistiese mensen leren,
en daarbij zijn er over de 288 varianten van autisme.