Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

    Korting op 420shop
    Mediwiet gebruikers worden vaak geconfronteerd met een eigen bijdrage voor hun mediwiet. Eigen bijdragen van medicijnen vormen specifieke kosten en zijn als ziektekosten (persoonsgebonden aftrek) aftrekbaar mits een bepaalde grens wordt overstegen. Wanneer is iets een medicijn? Het antwoord op deze vraag is eenduidig: een medicijn is pas een medicijn indien dit staat vermeld in het RVG (register voor geneesmiddelen). Dus als mediwiet in het RVG is opgenomen dan vormt de eigen bijdrage ziektekosten. Hoe nu te handelen indien een mediwiet gebruiker zijn wiet in de shop koopt of kosten maakt met het verbouwen van zijn eigen (medi)wiet? Naar mijn oordeel zijn de uitgaven voor shopwiet of eigen teelt niet aftrekbaar omdat deze middelen niet staan vermeld in het RVG.

    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 12 November 2009, 11:06.

    #2
    Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

    Volgens mij is het aftrekbaar wanneer een Arts het je voor schrijft als medicijn en je het haalt op de daarvoor bestemde plaats en jij een deftig rekeningetje mee krijg wat je vervolgens weer in kan dienen.
    Ik heb in de shop nog nooit een rekening gekregen..
    God was never on your side..

    Comment


      #3
      Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

      Ik heb in de shop nog nooit een rekening gekregen.
      Ik ken een aantal shops die aan gebruikers met een mediwiet verklaring korting verlenen en keurig netjes een factuur verstrekken. Ook zijn er shops waar je kunt pinnen. Je hebt dan weliswaar geen factuur maar wel het "bewijs" op je dagafschrift. In zo'n situatie kun je aannemelijk maken dan wel aantonen dat je die kosten hebt gemaakt. Toch zijn deze kosten niet aftrekbaar omdat de shopwiet niet op de RVG lijst staat.

      Xtreme

      Comment


        #4
        Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

        Klopt Extreme als je in een shop aan geeft dat je om Medicinale doel einde gebruikt word er vaak een korting gegeven en vaak kan je ook een hoop info vinden daar.
        Jammer dat het niet aftrek baar is.

        Dankje voor je duidelijke info Extreme (Met dat soort dingen moeten we bij jou zijn)
        God was never on your side..

        Comment


          #5
          Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

          Wat zit die wetgeving toch achterlijk in elkaar hier. Ik zet de tuin wel vol en dan hoop ik voor de rest van m'n leven zo verder te kunnen gaan.

          Comment


            #6
            Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

            Ook je tuin vol zetten is tegen de wet en verboden sorry
            God was never on your side..

            Comment


              #7
              Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

              Bij checkpoint kreeg ik altijd netjes een rekening. Zucht..., dat was vroeger
              "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

              Medigebruiker

              Comment


                #8
                Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                Toch doe ik het. 5 stevige planten kom ik een heel eind mee. En dan vind ik het wel 'gesneeie'.

                Comment


                  #9
                  Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                  Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                  Ook je tuin vol zetten is tegen de wet en verboden sorry
                  Ligt aan de grote van je tuin, als ik me tuin vol zet met planten in de volle grond kan ik er maximaal 4 kwijt.

                  Grtz.

                  Comment


                    #10
                    Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                    jaheehoo er was twee jaar geleden toch zo'n verhaal van margarine van een bepaald merk die zogenaamd cholesterolverlagend zou werken ? Dat was aftrekbaar onder het mom van een speciaal dieet voor mensen met hypercholesterolaemie (teveel cholesterol).
                    Ik zou denken (controle please) dat aan ziekte gerelateerde kosten die 1: door een dokter worden voorgeschreven en 2: niet worden vergoed door zorgverzekeraars in elk geval ten dele aftrekbaar zijn. Dat heefty met al dan niet geregistreerdheid van een middel niet heel erg veel te maken > iemand voor wie ik belastingzaken regel moet op doktersvoorschrift(!) vaak verse vis eten > da's duidelijk geen geneesmiddel (hell misschien wel het tegengestelde) maar wel aftrekbaar ! Nou moet wel gezegd worden dat hier speciale lijstjes voor zijn : specifieke dieeten die worden voorgeschreven bij specifieke aandoeningen.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Robba View Post
                        Ligt aan de grote van je tuin, als ik me tuin vol zet met planten in de volle grond kan ik er maximaal 4 kwijt.

                        Grtz.
                        Al heb je een tuin van Hier naar Bonaire dan nog is het verboden
                        God was never on your side..

                        Comment


                          #13
                          Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                          Ja maar die 5 worden -over het algemeen- gedoogd toch? In een tuin van hier tot aan Bonaire, vind ik vast wel een platsje voor een paar plantjes.

                          Comment


                            #14
                            Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                            Gedoogd = Nog steeds verboden dus eigenlijk op eigen risico word je betrapt alles weg
                            God was never on your side..

                            Comment


                              #15
                              Re: Vormt de eigen bijdrage van mediwiet aftrekbare ziektekosten

                              Ik denk dat juist mensen net een medische verklaring eens wat vaker moeten gaan praten met de autoriteiten. Als we ons blijven verschuilen in donkere hoekjes, voeden we precies de situatie, zoals die op het moment is. Onze angst voor justitie bevestigd haar standpunten en op die manier voeden we als cannabisgebruikers de wetten tegen onszelf. Altijd zien mensen op het nieuws enkel de criminele activiteiten omtrent wiet. Nooit zien ze de voordelen ervan, omdat wij ons schuldig voelen ten opzichte van de traditie.

                              Ik heb onlangs besloten dat ik helemaal niemand kwaad doe en dat ik van dat valse imago af wil dat cannabis bij de meeste mensen heeft. Dat kan alleen maar als ik in mijn directe omgeving de voordelen die het mij biedt volmondig adverteer. Sorry, maar al moet justitie 75 keer m'n tuin leegtrekken, ik ga net zo lang door totdat het wel mag.

                              groetjes Mitsz

                              Comment

                              Bezig...
                              X