Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Depressie en Cannabis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Depressie en Cannabis

    Ik denk dat als je de hele dag door gaat blowen en continu door stoned ben dat dan cannabis heel slecht is voor je als je depressief bent.
    Maar wanneer je gecontroleerd cannabis kan gebruiken dus verstandig cannabis gebruikt dat het dan help zaam kan zijn voor sommige mensen
    Onder andere betere nachtrust en dat is juist zo belangrijk voor mensen die depressief zijn dat ze een normaal dag en nacht ritme hebben dat kan je in zo periode
    krijgen door cannabis te gebruiken sommige mensen nemen slaap medicatie.
    Als je een keer echt een dag hebt dat je niet weet hoe je die dag door moet gaan komen en dan besluit dat je vandaag lekker mag blowen dan is dat goed denk ik.
    Alleen je begeeft je wel op een randje dat je niet meer gaat gebruiken maar denk dat juist de mensen die cannabis gebruiken bij een depressie heel goed weten wat ze doen
    en waarom en dat ze zelf ook hun grenzen kunnen stellen.

    Groetjes
    God was never on your side..

    Comment


      #32
      Re: Depressie en Cannabis

      Dus als ik het goed begrijp versterkt de cannabis de depressieve gevoelens niet, maar helpt het om er even niet aan te (hoeven) denken en geeft je daarnaast een goede nachtrust. Dit uiteraard geheel met mate.

      Comment


        #33
        Re: Depressie en Cannabis

        In mijn geval werkt het wel zo.
        Ik rook alleen cannabis als ik niet kan slapen, dus niet gedurende de dag als ik probeer zo normaal mogelijk te functioneren (tijdens depressies met behulp van medicatie.)
        En ook alleen als ik me goed voel (voel ik me slecht down of slechtgehumeurd doe ik het niet.)
        Dus ik heb een gecontroleerde (aldus dat neem ik van mezelf aan) cannabisgebruik welke ik naleef en op die wijze voorzie ik voor mezelf geen problemen met het gebruik tijdens een depressie.
        Dit is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen beleving en ik spreek dus niet voor anderen, ook spoor ik anderen niet aan om cannabis te gebruiken tijdens een depressie daar de medische wereld hier nogal een negatief oordeel over heeft!
        Maar ja, een ieder is vrij om zijn eigen lot te kiezen en zijn eigen weg te volgen.........
        Ik heb een gulden middenweg gevonden waar ik zeer tevree over ben!

        Comment


          #34
          Last edited by Floeperd; 6 November 2010, 08:55.

          Comment


            #35
            Re: Depressie en Cannabis

            God gaf ons de natuur .....dus wanneer mensen in de donkere dagen een dipje kregen dan had god al voor een kleine zon gezorgd in ons leven.
            Alleen als iedereen van deze gift gebruik zou maken zouden er tekorten komen daarom maakte hij een apart volk Jointjedraaiers mensen die van de
            natuur houden en koesteren
            God was never on your side..

            Comment


              #36
              naar mijn mening in heel veel gevallen een welvaartsziekte, uitzonderingen dus daargelaten. Welvaart in de zin van dat je je niet echt zorgen hoeft te maken over of je morgen nog te eten weet te ritselen en of je dan niet stiekem tussendoor wordt opgepeuzeld door een sabeltandtijger of ander enthousiast harig geval. Maslov had daar wat aardigs over getekend, zijn bekende pyramide (zoe even op google -pyramide van maslov- ofzo). Als er ruimte is om je druk te maken over het nut van leven, persoonlijke groei en andere onderwerpen is er ook ruimte om dat voor sommigen leidend te maken, en daarmee problemen te krijgen bijv in de zin van een depressie.
              Maar goed : wat voor ziekte het ook is, het dient serieus genomen te worden, zowel door het lijdend voorwerp als door degenen die een helpende hand kunnen bieden. Want een depressie is minstens ten dele behandelbaar of in elk geval dragelijk te maken.

              Persoonlijk raad ik mensen af te blowen als ik ze een depressie in zie schieten, tenzij er concrete aanwijzingen zijn dat het roken van cannabis de situatie zou kunnen verbeteren (zoals bijv beter kunnen slapen > liever een jointje dan een slaappil, maar goed, ook dat is weer een persoonlijke mening). Helaas ken ik erg veel voorbeelden van mensen die helemaal niet geholpen zijn met cannabis in depressieve stadia, er eerder langer in blijven zitten of dieper doorzakken. Dat is een observatie uit de praktijk, ik kan die niet zo een twee drie onderbouwen.

              Ik ga wel direkt mee met Vale's opmerking over dat iedereen het recht heeft zijn eigen lot te kiezen (en dat zowiezo bewust of onbewust ook doet). Wie ben ik om te bepalen wat anderen wel of niet trekken ? En wie zijn anderen om te bepalen waar ik wel of geen last van kan/mag hebben ? Voor mij is in elk geval de persoon zelf leidend, ik geloof er heilig in dat depressie aan te pakken is door de persoon zelf, al dan niet met behulp van medicatie of andere vormen van therapie(ja dat kan ook een jointje op zn tijd zijn wat mij betreft).
              Last edited by moreweed; 6 November 2010, 23:35.
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #37
                Re: Depressie en Cannabis

                De laatste zinnen van jou, moreweed, zijn voor mij een verandeming.
                Jij pakt de essentie van het gehele gebeuren direkt bij de staart. Open-minded en zonder vooroordelen, je laat een mens in zijn waarde, tenminste als het cannabisgebruik een positieve waarde geeft.
                En als je als depressief persoon baat hebt bij cannabis, mag je het gebruiken. Niet elk persoon heeft dezelfde depressie en cannabis hoeft geen redmiddel te zijn die je helpt een moeilijke periode door te komen.
                Soms kan het meer kwaad dan goed doen, maar zoals ik het gebruik is het voor mij een natuurlijk middel om me de winter door te helpen.
                In mijn geval betreft het een Seizoensafhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder ('SAD'); vanaf oktober tot april heb ik moeite met "normaal" te functioneren. Het gebrek aan zonlicht speelt mij parten.
                Dus gebruik ik daarvoor medicatie in de vorm van 1 pil per dag, voor ongeveer een 6 maand. Daarna bouw ik het af en ga gewoon leven zoals elk normaal ander mens.
                Zoals hier vaak gesproken wordt over een welvaartziekte, heb ik daar geen last van. Bij mij is alles in goede orde, geen gebrek aan materiele zaken of succes in je werk, enz, enz.
                En dat is net het verschil... een depressie uit zich in vele vormen. Maar een seizoensdepressie kun je niet vermijden, de naam zegt het al, het hangt af van het seizoen!
                Je kunt je er op voorbereiden en preventief handelen in de vorm van lichttherapie, psychiater of medicatie.
                In mijn geval heb ik gekozen voor medicatie daar ik de andere vormen niet kan toepassen in mijn levensvisie of levensstijl. Ervaring heeft mij geleerd dat dit voor mij de beste vorm is, ik heb dan ook al meerdere jaren last van deze seizoensgebonden depressies.
                De laatste jaren heb ik het actieve gebruik van cannabis weer opgepakt na een groot aantal jaren van sporadisch gebruik en jaren van droogstaan.
                Ik voel me er goed bij en ga op dezelfde voet, als het voor mij de gewenste resultaten blijft geven, gewoon door met gecontroleerd roken van cannabis......

                Comment


                  #38
                  Re: Depressie en Cannabis

                  Oorspronkelijk geplaatst door dokkie View Post
                  Kijk hier toch eens naar.

                  Psychiatrie is gevaarlijke kwakzalverij die miljarden in het laatje brengt.
                  Aan een ziekte kun je meer verdienen dan aan een medicijn.

                  Als je probleem een gebrek aan zonlicht is -iets dat ons allemaal parten speelt- hoe in s'hemelsnaam kan een pil dat oplossen?
                  Levert ie extra energie dat je tekort komt of UV stralen?
                  Nou nee, het levert een beetje gif, waar je hersenen zo heftig op reageren dat ze een stof aanmaken waarbij je je prettiger voelt.
                  Gezond is anders en de werkelijke oplossing ligt natuurlijk in betere verlichting.
                  Daar is bewijs genoeg voor, maar aan verlichting valt door de pharmaceutische industrie niets te verdienen.

                  Of een ziekte echt is of een lucratieve uitvinding is eenvoudig vast te stellen door naar het ontstaan ervan te kijken.
                  Een echte ziekte verspreidt zich van de onderkant van de maatschappij naar boven en een uitvinding andersom.

                  Comment


                    #39
                    Re: Depressie en Cannabis

                    Tis toch uiteindelijk de persoon zelf die bepaal wat voor hem of haar helpt of dat nu en pil is een joint of licht.
                    Laten we het niet hebben over dat medicatie gif is want achter een bus fietsen is ook zeer giftig zelfs kanker verwekkend.

                    Maar laten we het is op een ander deel gooien en elkaar tips geven om deze donkere dagen door te komen.
                    Dit jaar gaan wij met de kerst week op vakantie om zo in een andere sfeer te komen we proberen de donkere dagen te door breken
                    We blijven in Nl maar mischien helpt het om in een andere omg te zijn in plaats van thuis.
                    Ook hebben we huisje gehuurd met Open haart zo ik kan genieten van het vuur.
                    Ik probeer ook om met deze donkere dagen elke avond een grote wandeling te doen samen met mijn man merk dat de lucht me goed doe.
                    Omdat ik ook reuma heb zorg ik dat het altijd zelfde temperatuur is in mijn huis en verplicht ik mezelf om elke avond onder een dekentje op de bank te zitten
                    zo dat mijn spieren ontspannen.

                    Hebben jullie nog tips
                    Last edited by belladonna; 7 November 2010, 10:32.
                    God was never on your side..

                    Comment


                      #40
                      Re: Depressie en Cannabis

                      Het is zekers te weten goed dat mensen die echt depri zijn daar echt mee stappen ondernemen.
                      En blowen maakt het voorde een erger, voorde ander niet

                      Comment


                        #41
                        Re: Depressie en Cannabis

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bubbleblower View Post
                        Psychiatrie is gevaarlijke kwakzalverij die miljarden in het laatje brengt.
                        zooow. da's een vette statement ! Waar ik het niet mee eens ben > ga eens kijken in een TBSkliniek joh...

                        Bella : ik heb nog niets gelezen hier over ritme. Dagritme zo je wilt, gewoontes op min of meer vaste tijden. Zoals op tijd opstaan, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. En een vast ritueel voor het naar bed gaan (input beperken vanaf 2 uur voor bedtijd, rustig aan met stimulerende middelen als thee enzo, wellicht wat rustige oefeningen die helpen bij het ontspannen). Die wandeling die je noemde is een geweldig instrument om inderdaad de keet en de rompslomp eromheen effe letterlijk achter je te laten. Semi-vaste gewoontes(semi want het moet geen superstrak regiem zijn, daar wordt iedereen kriegel van) geven structuur aan de dag, iets wat mensen met depressie houvast kan geven in moeilijke tijden. Blowen kan daar een onderdeel van zijn, of een wijntje of lekker glaasje van wat anders.
                        Iets anders is sport, en dan de leuke variant : iets met een spel-element erin. Dat mist vaak bij sportschooldingen > niemand maakt me wijs dat het leuk is om gewichten op te tillen of op een fiets te zitten die op zn plek blijft staan. Het is vaak een hele opgave maar naderhand zegt iedereen : t was de moeite waard om bv even met wat mensen te volleyballen, te pingpongen of andere lichamelijke aktiviteit te bedrijven.
                        En een laatste -voor nu- : hobbies. Iets waar je je gedachten mee kan verzetten. Grote puzzel op de tafel, beetje prutsen met elektronica of handwerkjes, schilderen/tekenen, ga zo maar door. Wat ikzelf altijd een leuke afleiding vind is jongleren, gewoon een beetje balletjes opgooien. Verbazingwekkend hoe verslavend dat kan zijn, en nog verbazingwekkender wat voor boost 'n kwartiertje ballen je creativiteit kan geven!

                        In mijn directe omgeving zijn er mensen die veel baat hebben bij Tai Chi, zowel individueel als in een groepje. Ontdaan van alle zweverij is dat te vergelijken met een lichamelijk bewuste wandeling, met wat aandacht voor ademhaling. Nu we het daar toch over hebben > ademen helpt. En dan slim ademen > ontzettend veel mensen zijn zich totaal niet bewust van hoe ze adem halen. Ga hier wel onder begeleiding mee aan het werk als je daar zin in hebt, want er bestaat ook nog zoiets als "cultureel geinduceerde psychopathologie" (DSM IV eerste aanhangsel uit mn hoofd). Specifiek zijn dat aandoeningen die men kan krijgen door ondoordacht en onbegeleid yoga/chi Qong technieken gaan toepassen. Ook wel gezien bij lui met godsdienstwaanzin...

                        ter info > ditr zijn wat algemene zaken, echt advies kan alleen individueel zijn, op maat dus.
                        Last edited by moreweed; 7 November 2010, 12:41.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #42
                          Re: Depressie en Cannabis

                          Er zijn genoeg plekken waar minder daglicht is denk aan boven in t noordelijk halfrond, of blinden of slechtzienden....moeten die dan ook maar aan de pillen???
                          En je kan t oneens zijn met de uitspraak dat het kwakzalverij is, maar niet met het feit dat het miljarden in het laatje brengt, en je kunt je ook niet onttrekken aan de invloeden die inbeuken op je zelfbeeld en zelfvertrouwen en dat men constant de aandacht op tekortkomingen richt,en in een drukke wereld worden dan maar diagnoses gesteld,aan de hand van wat simpele veelvoorkomende symptomen, fak it er zijn zelfs tests op t internet,collectieve hypochondrie is met kant-en-klare oplossingen voor handen...alsof t zo simpel werkt....het is ook niet altijd erg om af te wijken van de norm....en vind dat men wat meer tijd zou moeten voor de mensen, en achterliggende problemen,in plaats van op de symptomen.....sommige hebben alle reden om down te zijn, sommige is bewust of onbewust aangeleerd ontevreden te zijn,de maatschappij en mensen zelf,hebben een bepaald ideaalbeeld van hoe t 'zou moeten zijn' en zo gauw men daar niet aan voldoet...is dat verkeerd???maar goed,m'n laatste post omtrent dit topic,
                          En @vale die sites die je post met die info,zijn precies wat ik bedoel,alles staat al beschreven dus je hoeft zelf niet meer na te denken wat er aan de hand zou kunnen zijn...nee word allemaal al duidelijk gemaakt,sommigen zullen er baat bij hebben,maar wat ik zeg t werkt ook collectieve hypochondrie in de hand....
                          Lets get through the winter,is not more then lower temperatures,and a little bit less light,thats all....
                          pz
                          Last edited by Floeperd; 7 November 2010, 19:03.

                          Comment


                            #43
                            Re: Depressie en Cannabis

                            Winterdepressie



                            Een regenachtige dag, daar worden de meeste mensen niet vrolijk van. Wanneer daarna de zon van achter de wolken tevoorschijn komt, zijn de mensen de regen al snel vergeten en genieten ze weer volop. Als regel is het humeur van de mensen ook in de herfst en in de winter over het algemeen minder dan in de lente en in de zomer. Men is verder eerder slaperig en minder energiek. Inmiddels is bekend dat de hoeveelheid beschikbaar licht bepalend is voor de stemming van mensen. Zo is de winter bijvoorbeeld niet alleen het koude, maar ook een donker jaargetijde. De dagen zijn veel korter en er is minder zonlicht dan in de zomer; in uren en in intensiteit. De vieringen van de “zonnewende” in de winter bij vooral veel in het Noorden woonachtige volkeren en het feest van het licht met de vele lichtjes en kaarsen met Kerstmis, verraden de behoefte van mensen aan meer licht.
                            Er zijn ook relatief veel mensen, van wie in de herfst en in de winter niet alleen de stemming wat minder is dan in de zomer, maar die echt depressief worden. We spreken dan van winterdepressie. Behalve met de kenmerken van de seizoenen als licht en donker, heeft de aandoening in zekere zin mede te maken met het gegeven of men zelf veel of weinig buiten komt. Statistisch gezien lijdt bij ons ongeveer elke tiende burger aan deze vorm van depressie. Bij vrouwen komt het vaker voor dan bij mannen. Door de achteruitgang van alle lichaamsfuncties en dus ook die van de aanmaak van hormonen, zullen ouderen eerder kans hebben op winterdepressie. http://www.gezondbeterworden.nl/digi...depressie.html



                            Niemand hoeft aan de pil, dat is je vrije keus.... En dat er geld aan verdient wordt zal mij een worst zijn.
                            Zolang ik er de winter mee door kom, mag je hier alles schrijven wat je zelf geloofd, da's je goed recht.
                            Net zoals het recht om te slikken wat ik wil.........

                            P.S
                            Als je het stuk boven gelezen hebt, zul je ook wel gelezen hebben dat het al eeuwen geleden al waargenomen is, dus het is niet van de laatste tijd en kan dus ook geen welvaartsziekte zijn.
                            En het is zeker geen flauwekul, maar een buitenstaander kan het wss niet geloven daar ze het zelf niet hoeven te ervaren.... wees er blij om!
                            Last edited by ceBep; 7 November 2010, 15:42.

                            Comment


                              #44
                              Re: Depressie en Cannabis

                              Tsja, gezondheidsdingen verkopen nu eenmaal, helemaal als je als fabrikant mensen eerst een probleem kan aanpraten of handig inspeelt op onderbewuste onzekerheden.
                              Mooi voorbeeldje vind ik de "slow release" ijzerpreparaten : ijzerpillen die langzaam hun werkzame stof afgeven, gedurende langere tijd. Hardstikke mooi bedacht, alleen heb je maar 'n centimeter of 10 darm die dat daadwerkelijk kan opnemen, en nog afhankelijk ook van wat er in je maag gebeurd(onder andere). Vette bullshit dus. Jammer dat menselijke anatomie niet gewoon een verplicht vak op school is...

                              Ik vind het ook erg apart dat marketing zowat grenzeloos is(denk aan de kooplustopwekkende geurtjes, doordachte stellinginrichting enz) en zonder duidelijke restrictie terwijl gericht hoofdwerk met alle macht versplinterd in een zweverig verdomhoekje zit opgesloten. Je mag dus wel allemaal dingen in iemands onderbewuste proppen maar tegelijkertijd mensen bewust maken van die verborgen etages in het lijf > ho maar.

                              Mooi voorbeeld is de inspanning rond chronisch vermoeidheidssyndroom. Ontzettend rot om te hebben, want zowat elke arts stuurt je door naar de zieleknijper na helemaal los te zijn gegaan met labtests en ander aanvullend onderzoek. Ook wel goed die tests, daar niet van (je moet er niet aan denken dat iemand toch kanker had ipv een tot nu toe slecht aantoonbare maar bestaande niet-levensbedreigende aandoening).
                              Er zijn 2 duidelijke kampen > in nijmegen een club die inzet op cognitieve gedragstherapie, in lelystad(dacht ik) inmiddels een privekliniek die klaarstaat met een reeks specialisten om het meer lichamelijk aan te pakken.
                              Volgens mij gaat het mis op een van die moeilijk bereikbare tussenetages, ergens in het midden van de "controlepyramide" > bovenin je bewuste ik, helemaal onderaan individueel celniveau, en daartussen oplopende systemen als cel-cel communicatie, hoe verschillende weefsels op plekken onderling praten, hormoonsystemen, neurale zooi en zo verder. Daartussen zit ook ergens de koppeling tussen lichamelijke klachten en onderbewuste overtuigingen. Da's een gebied wat nu nog grotendeels in handen is van de zielenknijpers en natuurlijk de alternatieve genezerikken. Pas als de democratische wetenschapsontwikkeling* wordt losgelaten zal daar echt wat in veranderen ben ik bang... Anderzijds > te bewust van wat er onderin gebeurt is ook niet fijn ("wat jeukt die vaatklep daar tussen mn darmen zeg"" , of "oh damn weer vergeten mn nierfunctie aan te passen aan die 6 biertjes van zojuist")

                              *democratische wetenschapsontwikkeling > de trend van systematische reviews als ultieme bewijsvoering > het combineren van heel veel onderzoeken om te komen tot 'n eenduidige uitspraak of iets nou wel of niet zo is. Heel goed natuulijk voor bv natuurkundige dingen, en op veel vlakken ook in de geneeskunde en zorg. Maar ook beperkend > denk aan hartpillen die voornamelijk getest werden op (blanke) mannen, dus niets te zeggen of ze in die dosering ook werken bij vrouwen of bv hindoestaanse surinamers. En blijkt toch verdorie dat juist die laatste groep verdacht veel hartproblemen te hebben, en dus allerhande zooi te slikken...
                              Voor geinteresseerden heb ik een artikel van een lid van het NL-clubje wat bepaalt of pillen moeten worden toegelaten of niet(tevens hoogleraar farmaco eum... dinges) over het belang van de N=1 trial > oftewel -binnen redelijke grenzen- simpelweg uitproberen wat voor individuele patienten werkt. Dan wel weer wat jammer dat er een oplopend tekort aan artsen is, dus nog minder tijd voor goed werk.
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment


                                #45
                                Re: Depressie en Cannabis

                                Muziek helpt:



                                What a drag it is getting old
                                "Kids are different today"
                                I hear ev'ry mother say
                                Mother needs something today to calm her down
                                And though she's not really ill
                                There's a little yellow pill
                                She goes running for the shelter of a mother's little helper
                                And it helps her on her way, gets her through her busy day

                                "Things are different today"
                                I hear ev'ry mother say
                                Cooking fresh food for a husband's just a drag
                                So she buys an instant cake and she burns her frozen steak
                                And goes running for the shelter of a mother's little helper
                                And two help her on her way, get her through her busy day

                                Doctor please, some more of these
                                Outside the door, she took four more
                                What a drag it is getting old

                                "Men just aren't the same today"
                                I hear ev'ry mother say
                                They just don't appreciate that you get tired
                                They're so hard to satisfy, You can tranquilize your mind
                                So go running for the shelter of a mother's little helper
                                And four help you through the night, help to minimize your plight

                                Doctor please, some more of these
                                Outside the door, she took four more
                                What a drag it is getting old

                                "Life's just much too hard today,"
                                I hear ev'ry mother say
                                The pursuit of happiness just seems a bore
                                And if you take more of those, you will get an overdose
                                No more running for the shelter of a mother's little helper
                                They just helped you on your way, through your busy dying day

                                HA! my mom used mother's little helpers, both kinds, in the '60s. i remember being a kid (the oldest of three), my mom had this album, and all of us would listen to it while she was making dinner. and yes - mom was on uppers during the day and downers to go to sleep, and so were all her friends. she was skinny as a rail - and so were all her friends. this was in a large northeast city. they gave out pills like candy then. unbelievable...

                                They still give them out like candy...

                                Not much to say about this song other than it's the hard, cold truth.
                                Last edited by Bubbleblower; 8 November 2010, 02:45. Reden: Lyrics

                                Comment

                                Bezig...
                                X