Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paarse wietplanten en Flavonoïden..schimmelresistentie???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Paarse wietplanten en Flavonoïden..schimmelresistentie???

Korting op 420shop
    Omdat monty en ondergetekende een interessant onderwerp hebben aangesneden, maken we een topic aan waar er verder op gefilosofeerd kan worden.
    Of zelfs feiten kunnen aandragen om te bewijzen of ontkrachten dat paarse wietplanten resistenter zijn tegen schimmelinfecties en aanverwante ziektes.

Komt het eerste stukje informatie als begin.
    Ik wou het graag simpel houden, dus zoveel mogelijk in lekentaal a.u.b., zodat iedereen er iets aan heeft.
    Al die moeilijke begrippen zijn niet bij iedereen bekend, zekers niet bij mij.... dus uit elk stuk text kun je wetenschappelijke blabla overslaan en alleen de bruikbare info eruit pikken.

Flavonoïden
    Deze stoffen zijn wijdverspreid over de plantenwereld en komen waarschijnlijk voor in alle bloeiende planten. Waarschijnlijk waren flavonoïde pigmenten het eerste evolutionaire antwoord op direct zonlicht, omdat hun moleculen ultraviolet licht reflecteren. Hun structuur is relatief simpel, ze bestaan uit twee zes-koolstofringen verbonden met een drie-koolstofring. In cellen komen ze voor in de vacuole, een met water gevulde zak die ook afvalstoffen, suikers en pigmenten kan bevatten. Een groep van flavonoïden, de anthocyanen geven een blauwe, paarse of rode kleur aan bloemen, ze zijn oplosbaar in water en staan onder invloed van zuur, zodat een moleculaire constructie kan zorgen voor een hele verzameling kleurvariaties afhankelijk van de zuurgraad van de celvacuole waarin het anthocyaan zich bevindt. Anthocyanen komen ook voor in knoppen en bladeren. De flavonolen een andere groep van flavonoïden, zijn wit of bijna kleurloos en komen voor in bladeren en bloemen. Ze geven de herfstkleur aan bladeren door te veranderen in anthocyanen terwijl ze ook ultraviolet licht reflecteren die indirect zorgt voor de kleurverandering. Verder controleren ze de groei van planten en ze beschermen tegen schimmels en virussen. Een andere opvallende eigenschap van flavonoïden is dat een hoge concentratie van deze stoffen planten onverteerbaar maken voor grazers. Tot nu toe zijn er meer dan 300 verschillende flavonoiden geïsoleerd van planten en er worden er meer dan 4000 herkend. Tot nu toe zijn slechts en paar flavonoiden uitgebreid onderzocht op hun medicinale effect.

herbasanitas

Re: Paarse wietplanten en Flavonoïden..schimmelresistentie???

zo je lijkt overtoom wel haha, en het brengt een beetje kleur in de tuin zoals bij bella.
    ik ga dit ff volgen Vale.

Comment

Wat me wel opval aan mijn plant is dat hij in heel zijn tijd geen last heeft gehad van beestjes luisjes of schimmels.
      De plant die er voor stond en hem dus bijna raakte die had meeldauw en schimmel inde toppen toprot dus en dat is dus niet
      overgegaan in de paarse plant.
      De plant is zo gestrekt om dat er een andere plant voor stond die het licht bij hem weg hield.

groetjes bella
      God was never on your side..

Comment

OT: Amerikaanse soorten zijn 75% meer meeldauw resistent.
        In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

Comment

Kun je misschien er meer over vertellen waarom juist die meeldauw resistent zijn? Ik hoor dit voor het eerst....

Comment

kwam volgende stukjes tegen

Een belangrijke groep fyto-nutriënten wordt gevormd door de polyfenole flavonoïden. Deze groep stoffen, waartoe onder andere bioflavonoïden en proanthocyanidinen behoren, zijn verantwoordelijk voor de rijke schakering van kleuren, geuren, smaken en aroma's van vele plantaardige voedingsmiddelen. De meeste blauwe, paarse, gele, rode, oranje en een aantal groene pigmenten (voor zover deze niet uit carotenoïden bestaan), zijn flavonoïden.

Er zijn vele duizenden flavonoïden in onze voeding aangetoond en geïdentificeerd. Hiertoe behoren proanthocyanidinen (OPC uit pijnboombast en druivenpitten), flavanen, flavonen (luteoline), flavononen (quercetine), flavanolen (hesperidine en naringenine), isoflavonoïden (genisteïne uit soja), flavonolonen, leukoanthocyanidinen en catechinen (uit groene thee).

In de plant zelf werken flavonoïden als anti-oxidant, remmen zij een aantal enzymatische reacties, beschermen zij tegen oxidatie onder invloed van licht en straling en hebben zij antivirale eigenschappen. Bron:http://www.vitamineonline.nl/faq_details.asp?fid=65

Comment

Ik denk dat het een anthocyaan is uit de flavonoïden groep. Deze stof komt voor in de vacuole van de cel en zorgt voor de paarse kleur van rodekool en de rode herfst kleur in bladeren.

Iemand kan met een beetje paarse wiet een experiment uitvoeren als die bereid is een beetje te offeren.

Het gaat als volgt:

Neem een beetje paarse wiet (,1 of ,2 gram)
              Maal het in een grinder
              Vries het in bij -20
              Verpulver het grondig tot poeder (vries wat je gebruikt voor het verpulveren ook in!) hoe fijner hoe beter
              Voeg druppels kraanwater of demi water toe tot het een vloeibare pulp is
              Verdun wc reiniger met loog 1 op 10 met water (LET OP: voeg nooit water bij zuur/base toe maar altijd zuur/base bij water.)
              Druppel de loog 1:10 bij de pulp tot een kleur omslag waarneembaar is. (meer dan 50% oorspronkelijke volume betekend 100% zeker geen kleur omslag)

De kleur omslag die je zoekt is van paars/rood naar blauw/groen/geel. Deze kleur omslag is ook al mogelijk bij het toevoegen van het water omdat kraanwater basisch is.

Comment

Ik had precies hetzelfde als Belladonna, voor mijn rode plant stond een groene, de rode schoot omhoog tot over de drie meter, de groene kreeg toprot op meerdere plekken maar de rode bleef tot aan de oogst toprotvrij.
                Groet

Comment

Flavonoïden
                  Waarschijnlijk waren flavonoïde pigmenten het eerste evolutionaire antwoord op direct zonlicht, omdat hun moleculen ultraviolet licht reflecteren. Hun structuur is relatief simpel, ze bestaan uit twee zes-koolstofringen verbonden met een drie-koolstofring. In cellen komen ze voor in de vacuole, een met water gevulde zak die ook afvalstoffen, suikers en pigmenten kan bevatten.
                  Een groep van flavonoïden, de anthocyanen geven een blauwe, paarse of rode kleur aan bloemen, ze zijn oplosbaar in water en staan onder invloed van zuur, zodat een moleculaire constructie kan zorgen voor een hele verzameling kleurvariaties afhankelijk van de zuurgraad van de celvacuole waarin het anthocyaan zich bevindt. Anthocyanen komen ook voor in knoppen en bladeren.
                  De flavonolen een andere groep van flavonoïden, zijn wit of bijna kleurloos en komen voor in bladeren en bloemen. Ze geven de herfstkleur aan bladeren door te veranderen in anthocyanen terwijl ze ook ultraviolet licht reflecteren die indirect zorgt voor de kleurverandering.

Verder controleren ze de groei van planten en ze beschermen tegen schimmels en virussen. Een andere opvallende eigenschap van flavonoïden is dat een hoge concentratie van deze stoffen planten onverteerbaar maken voor grazers. Tot nu toe zijn er meer dan 300 verschillende flavonoiden geïsoleerd van planten en er worden er meer dan 4000 herkend. Tot nu toe zijn slechts en paar flavonoiden uitgebreid onderzocht op hun medicinale effect. De medicinale werking van flavonoiden is afkomstig van hun vermogen om infecties te bestrijden, om de vrijgave van histamine te voorkomen (allergieën), om vrije radicalen te bestrijden, de immuniteit te verhogen, de bloedvaten te versterken en de bloedcirculatie te verbeteren, naast andere effecten.

bron

grtz

Comment

Zelfs mijn vitamine pillen zitten vol flavonoïden. (NOW Dutch Vit Min Caps)

Ik denk zeker dat deze stoffen bij het afweersysteem horen van de plant.
                    Maar er speelt meer. Planten uit vochtige oerwoud gebieden als Brazilië (Santa Maria) en Viëtnam kunnen erg goed tegen schimmel.
                    Ook niet zo raar natuurlijk.
                    Terwijl planten uit droge gebieden zoals Afghanistan hier met een natte zomer wegrotten.
                    En vergeet de selectie niet.
                    Soorten uit Denemarken en Canada (maar ook Nederland) zijn vele jaren geselecteerd op snelheid en schimmel bestendigheid.

Je zou dus eigenlijk moeten onderzoeken of de meest schimmel bestendige soorten meer flavoniden en of silicium bevatten.
                    Of dat er andere meganismen aan het werk zijn.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Ik kom net op het internet een interessant stuk tegen.

Ze benoemen daar dat isoflavones, phenolcarboxylic acids en dihydrochalones een schimmelwerende werking hebben. Om het hele verhaal hier neer te zetten was me iets te ingewikkeld ik moet dat ook nog eens goed herlezen. Heel de website is erg interessant vind ik. Heb er alweer veel opgestoken maar veel gaat ook nog aan me voorbij. We studeren door.

Comment

superinteressant dit allemaal, maar wat is nu precies de bedoeling eigenlijk ?

Een discussie over wat precies bijdraagt aan schimmelresistentie ? welke soort het meest schimmelresistent is ? de hoeveelheid Flavo's in specifieke soorten ?

HJM heeft een punt : afweersystemen zijn erg afhankelijk van waarmee ze getriggerd worden, en functioneren dus minder als ze in een andere dan normale omgeving zijn. Want daar op die plek/onder die omstandigheden is het systeem opgebouwd. Het zou leuk zijn om te checken wat die rol van flavo's is en hoe specifiek dat kan zijn naar bepaalde schimmels toe, maar daar heb je dan wel een volledig uitgerust moleculair biologisch lab voor nodig
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Simpel:
                          Is een paars wietje schimmelbestendiger dan een groene?

Uitgebreid:
                          Flavo's of oestrogenen, enz?

Hoe:
                          Mag oppervlakkig Zonder lab of diep Met lab.

En:
                          Dit alles gebaseerd op (eigen) bevindingen en onderzoeken van waar dan ook...

En ook mag je het zelf verder ook invullen als je wenst... we leven in een relatief vrij land

Comment

eum.. okee thanx Vale

in mijn beleving is paarse wiet sterker qua resistentie tegen veel schimmels dan hun groene zusters, maar man da's wel heel erg generaliseren. Daarbij : laatste keer dat ik paarse planten kweekte is te lang geleden om er uberhaupt iets over te kunnen zeggen ben ik bang. Dus : volgend jaar komt er hoe dan ook een paarse dame bij (ze zijn zo verschrikkelijk mooi altijd)
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Dat ze zo mooi zijn, is ook een van de redenen waarom ik een voorliefde heb voor de paarse soorten, hoe ze smaken vind ik een bijzaak. Daar heb je de groene voor
                              Generaliseren, mjah... we zijn geen wietveredelaars, tenminste ik niet.
                              Daar hebben we anderen voor, waar het mij om gaat is dat wij hier op het forum diverse paarse soorten hebben gezien die een natte, droge, vochtige, koude, warme periode goed hebben doorstaan.

Dus het hele idee erachter is om ervaringen met paarse soorten te verzamelen om zo tot een niet officiële en niet wetenschappelijke onderbouwde theorie/ervaring te komen dat de paarsen inderdaad resistenter zijn (of niet) tegen weersinvloeden en eventueel insecten erbij ongeacht de plaats waar ze vandaan komen.
                              Heleboel woorden, maar een simpele zoektocht naar een sterke wietplant voor ons variërende klimaat.

Comment

Bezig...
                              X