Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph meter doet raar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ph meter doet raar?

    Korting op 420shop
    hey collega's

    ik heb een probleempje met men ph meter. hij is van het merk growcheck en meet pc en ec met sondes die permanent in het vat hangen...

    toen ik de laatste paar keren voeding gaf bleef de pH geblokkeerd staan op 6,5 voor een hele tijd ook al zuurde ik verder bij, de waarden veranderden niet...pas na hele tijd (uur ofzo) kwam hij er kwam hij erdoor maar dan zat ik oppeens op 4,6 ofzo...gelukkig heb ik dit water niet gegeven

    dit heeft hij de laatste tijd nu al een paar keer gehad...weet er iemand wat dit kan zijn?

    en hoef je steeds te ijken met ijkvloeistof...ik heb de sondes nl eens in een fles mineraalwater gehangen ph 7,2 stond op de fles... de meter gaf 7,4 aan ik heb hem dan bijgeregeld naar 7,2? dit moet toch ook goed zijn niet?

    tips welkom

    #2
    Re: Ph meter doet raar?

    ijken op de manier de je omschrijft is eum... apart. Voor die fles mineraalwater maakt het geen donder uit natuurlijk, wat tienden boven of onder de standaard. Maar voor je meter is het een heel ander verhaal. IJken doe je normaal in een speciale ijkvloeistof met dacht ik pH 7.01 . En die honderdste doet er toe want pH is een logaritmische schaal. Dat betekend dat 3 pH puntjes een factor 10 vertegenwoordigt, dus 10x zo zuur of basisch.

    Ik denk dat je meetelektrodes "vies" zijn, dat er een laagje van het een of ander op is gekristalliseerd, of dat ze gewoon smerig zijn. Dan reageren ze minder snel dan je normaal kan verwachten. Maar wacht voor de zekerheid eerst nog even wat andere reacties af, de hydroclub kan je vast heel duidelijk maken hoe het zit en wat je er zoal tegen kan doen, ik ben daar niet helemaal de juiste persoon voor ben ik bang.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Ph meter doet raar?

          Welke heb je precies ?
          Van de Hannah meters zijn vast wel online manuals te vinden.

          Bewaarvloeistof kun je zelf ook maken.
          Los 22.35 gram Kaliumchloride (KCL) op in 100 ml gedemineraliseerd water en voila.

          KCL is een zoutvervanger, dat is overal verkrijgbaar, desnoods bij de apotheek.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: Ph meter doet raar?

              normaliter eik ik zelf eerst met ph 4.1 en dan met 7.1.wat jij beschrijft lijkt idd een vuile sonde te zijn.
              grtz

              Comment


                #8
                Re: Ph meter doet raar?

                Zoveel info in je eerste post Thnx!

                Comment


                  #9
                  Re: Ph meter doet raar?

                  Beter niet bewaren in buffervloeistof.
                  Je pH meter bestaat niet uit 1 maar uit 2 elektrodes : De meet- en referentie-elektrode.
                  In je referentie-elektrode zit (bijna) altijd 3-4 mol/l KCl oplossing.
                  Als je die in de buffers laat staan (wat geen 3 mol/l KCl is) gaat de concentratie in de referentieelektrode door diffusie naar beneden.
                  Daardoor veranderen de meetwaardes.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Ph meter doet raar?

                    Bij de blue lab ph-pen moet je met kraanwater je bolletje nat houden, en juist niet met wat anders....zolang die nat blijft kan er ook geen kalk aanslag op je bolletje komen dat gebeurd alleen als die droog komt te staan.

                    Dus mijn tip; zorg dat je ph meter gewoon in een glas met een laagje water staat dan kan je die ook niet opdrogen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Ph meter doet raar?

                      Dat klopt, in de manual raadt Bluelab aan de probe te bewaren in vers water (niet gedistilleerd) of een pH4 oplossing.
                      Dat wil niet zeggen dat het de beste oplossing is. In laboratoria bijvoorbeeld wordt ook KCl gebruikt.
                      Misschien Bluelab eens vragen waarom zij water aanraden ipv KCl ?
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Ph meter doet raar?

                        hey dames en here hier heb ik een paar fotos van me ph meter er op gezet nou weet ik niet of die verwisseld moet worden en waar ik dus een nieuw kop kan halen het is een milwaukee ph51 en ik las dat t belangrijk is dat t 7.01 of 4.01 is alleen mijn meter laat dus geen 0.00 zien aleen 0.0 haha mooi nrtje trouwens :p zet em aan en staat gelijk op 6.9 :p ik lees dat sommige dus bewaarvloeistof in t dopje doen maar hoe doe je dat want als je em neer legt loopt t allemaal er uit denk ik @QnQ thnx voor the link btw nou en nu ned-arg yeaahh

                        Comment

                        Bezig...
                        X