Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving en drugsbeleid Nederland

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nederland: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

    Korting op 420shop
    Wetgeving
    Het gezondheidsrisico voor drugsgebruikers is het uitgangspunt van de Opiumwet. In deze wet wordt onderscheid gemaakt tussen harddrugs en cannabis.

    HarddrugsOpiumwet
    In de Nederlandse wet zijn de regels omtrent drugs beschreven in de Opiumwet. Als bijlage bij deze wet zijn twee lijsten opgenomen met illegale middelen. Het gezondheidsrisico voor de gebruiker is hierbij het uitgangspunt.

    Cannabis is niet legaal
    Wiet, marihuana en hashishzijn minder slecht voor de gezondheid dan harddrugs. Maar ze zijn even illegaal. Cannabisstaat op lijst II van de Opiumwet evenals GHB en enkele andere stoffen. Dat betekent dat alle handelingen met betrekking tot deze drugs strafbaar zijn, zoals handel (import/export), verkoop, productie en bezit van softdrugs. Ook cannabis kopen van een straatdealer of een vriend is strafbaar. Het gebruik van drugs is niet strafbaar.

    GedoogbeleidStraffen
    In Nederland is het niet strafbaar om cannabis te gebruiken. Handel, verkoop en productie van cannabis is wel strafbaar. Onderstaand overzicht met straffen rondom softdrugs is niet volledig. Meer informatie hierover vindt u in de Boetebase van het Openbaar Ministerie.

    Feit
    Bezit van meer dan 30 gram
    Straf
    Maximaal 2 jaar gevangenisstraf en/of 16.750 euro boete


    Feit
    5 tot 30 gram cannabis bezitten voor eigen gebruik
    Straf
    Maximaal 1 maand gevangenisstraf en/of 3.350 euro boete


    Feit
    Maximaal 5 gram cannabis bezitten voor eigen gebruik
    Straf
    Dit is wel strafbaar, maar volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie zal het bezit van kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik (tot 5 gram) niet tot vervolging leiden.


    Feit
    Op straat een joint roken
    Straf
    Dit is in sommige (delen van) gemeentes strafbaar gesteld om overlast aan te pakken. De strafmaat is ook lokaal vastgesteld.


    Feit
    Cannabis meenemen over de grens
    Straf
    Maximaal 4 jaar gevangenisstraf en/of 67.000 euro boete


    Feit
    5 of minder hennepplanten telen
    Straf
    Het telen van 5 planten of minder wordt niet vervolgd indien bij ontdekking afstand wordt gedaan van de planten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen beroeps/bedrijfsmatige teelt en niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt van cannabis. Bij niet meer dan 5 planten wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van niet-beroeps/bedrijfsmatige teelt. Hoge prioriteit wordt gegeven aan de beroeps/bedrijfsmatige teelt van hennep.


    Feit
    Meer dan 5 hennepplanten telen
    Straf
    Maximaal 4 jaar gevangenisstraf en/of 67.000 euro boete


    Feit
    Zonder vergunning GHB bereiden of verkopen
    Straf
    Maximaal 6 jaar gevangenisstraf en/of een geldboete
    Last edited by Jointjedraaien; 1 July 2010, 12:19.
    Veel gestelde vragen over het forum

    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

    #2
    Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

    Feit
    Meer dan 5 hennepplanten telen
    Straf
    Maximaal 4 jaar gevangenisstraf en/of 67.000 euro boete
    daar moet nog bij gezegt worden dat er onderling(politie,justitie,woningbouw) hebben afgesproken dat je ook direct uit je woning gezet kan worden!!

    Comment


      #3
      Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

      Goedendag,

      Ik heb een beetje een lastig vraag, altans het is me zelf nog niet gelukt om hier een antwoord op te vinden. Een bekende van mij heeft een paar weken vastgezeten omdat er vermoed werd dat hij onderinvloed van wiet achter het stuur zat. Hij weigerde de boeten te betalen en daarom is hij dus vast gezet. Echter kan ik nergens in de wet een artikel vinden dat het gebruik van cannabis/hebben van thc in je bloed of urine strafbaar is. Echter bij het OM is hier wel een zeer hoge boete voor rond je 4000 euro uit mijn hoofd. Mijn 2e vraag is hoe kunnen ze bewijzen dat jij op dat moment onder invloed bent. Als ze een test doen dan kan dat ook thc zijn van enkele dagen geleden aangezien dit een paar weken in je bloed/urine tezien blijft en dat zou dus betekenen dat je na het roken van 1 joint de komende maand niet meer mag auto rijden. Ik hoop dat iemand hier mij duidelijk antwoord over de regelgeving hierover.

      Comment


        #4
        Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

        Beste Doc, leuk dat je bent aangemeld... ik zal je een beetje proberen te helpen aan informatie.

        Mag ik rijden onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen?
        Het is verboden aan het verkeer deel te nemen terwijl u onder invloed bent van een stof (bijvoorbeeld alcohol, medicijnen of drugs) die de rijvaardigheid zodanig vermindert, dat u niet tot besturen in staat bent. Dit geldt voor alle vervoermiddelen: auto, vrachtauto, motor, bromfiets, scooter, fiets, tractor, enzovoorts.
        Het hebben van thc in je bloed is niet strafbaar... Mits je onder invloed bent en aan het verkeer wilt deelnemen.

        Bij de vraag hoelang cannabis aantoonbaar is, is het begrip halfwaardetijd van belang. Halfwaardetijd is de tijd die het lichaam nodig heeft om de concentratie van een stof in het bloed te halveren.
        Bij cannabis moet je echter niet alleen kijken naar het bloed, maar ook naar het vetweefsel. Cannabis wordt namelijk nadat het in het bloed terechtkomt afgegeven aan het vetweefsel. Vervolgens geeft het vetweefsel het weer heel langzaam af aan het bloed. Het zijn dus twee stappen:
        -afgifte door bloed aan het vetweefsel
        -afgifte van het vetweefsel aan het bloed.

        Bij de eerste fase bedraagt de halfwaardetijd 30 minuten, bij de tweede fase afhankelijk van de gebruiker 2 tot 7 dagen. Omdat de afgifte van cannabis vanuit het vetweefsel zo langzaam gaat, blijft cannabis nog zo lang aantoonbaar.

        De effecten die de gebruiker ervaart volgen echter een heel ander tijdspad. De effecten worden ervaren na enkele minuten en duren 4 tot 6 uur. Van de afgifte van cannabis door het vetweefsel ervaren we dus maar weinig.

        Testen worden meestal uitgevoerd op urine. De urine wordt dan getest op afbraakstoffen van cannabis. Zitten die erin dan weet de tester dat er cannabis is gebruikt. Afhankelijk van de mate van gebruik is cannabis 30 tot 40 dagen in je urine aantoonbaar.
        Wat de test betreft weet ik niet zeker hoe het gaat, Het lijkt mij dat ze geen straf kunnen opleggen als ze niet zeker weten waneer je gebruikt hebt. Ik bedoel stel je hebt de vorige avond een joint gerookt en stapt de volgende dag je auto in neem ik aan dat de werkzame stoffen al zijn uitgewerkt.

        Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, het beste kan je zoiets bij het OM zelf het beste vragen of aan een advocaat ofzo, Ik ben zelf toch wel benieuwd naar deze questie... Als ik wat meer info vind zal ik je op de hoogte houden!
        Veel gestelde vragen over het forum

        JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
        420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

          Rita verdonk is een anti-blower

          http://player.omroep.nl/?aflID=7022521& ... 61e27a3d7b
          Veel gestelde vragen over het forum

          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

          Comment


            #6
            Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

            hallo, ik heb een vraag,
            is het een grap ofzo, meer dan 30 gram bezitten is hartstikke verboden, maar 5 planten kweken niet ?
            ik heb planten en daar kan wel 450 gram afkomen per plant, maar ik mag niet meer dan 30 gram bezitten?
            raar is dat zeg

            restecp

            Comment


              #7
              Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

              word je helemaal knetter van .

              Grtz

              Comment


                #8
                Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                ik word knetterleip van deze shit

                Comment


                  #9
                  Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                  Hahaha knetterleip ja Welkom op het forum
                  Veel gestelde vragen over het forum

                  JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                  420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                  Comment


                    #10
                    Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jointjedraaien
                    Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat Rita Verdonk ook wel eens een glaasje wijn drinkt. Dit bevat alcohol, en alcohol is harddrugs.

                    In het filmpje heb ik ze horen zeggen dat harddrugs helemaal niet mag.. sluiten ze dan ook alle cafe's ?

                    Comment


                      #11
                      Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jointjedraaien
                      Hahaha knetterleip ja Welkom op het forum
                      ja bedankt nog he

                      Comment


                        #12
                        Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                        Ik heb een vraag omtrent wiet kweken , mag de politie zonder bevel je huis
                        binnentreden van volgens mij moeten ze dan eerst een huiszoekings bevel
                        bij de rechter halen .
                        want als ze je wietplantage aantreffen zonder huis zoekingsbevel , ze hebben bv de deur ingetrapt dan denk ik dat je dat zeker kan aanklagen en dat het bewijs
                        juridisch gezien niet rechtsgeldig is net zoals in de zaak van joran van der sloot
                        is zonder dat hij het wist gefilmd en kunnen ze hem niet vervolgen omdat het
                        bewijs juridisch niet rechtsgeldig is

                        weet iemand of je de blauwe kan weigeren je huis binnen te treden zonder bevel?

                        Comment


                          #13
                          Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                          @ Janjaap heb je het over het belgische of nederlandse politie ?

                          Grtz

                          Comment


                            #14
                            Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                            nederlandse

                            Comment


                              #15
                              Re: Wetgeving en drugsbeleid Nederland

                              Oorspronkelijk geplaatst door janjaap
                              Ik heb een vraag omtrent wiet kweken , mag de politie zonder bevel je huis
                              binnentreden van volgens mij moeten ze dan eerst een huiszoekings bevel
                              bij de rechter halen .
                              Naar mijn weten moet de politie eerst aanleiding hebben voordat ze je woning mogen doorzoeken, als ze aan je deur staan kan je ze altijd weigeren. Ze kunnen verschillende redenen hebben om een inval te doen: stank / geluidsoverlast bijvoorbeeld.

                              weet iemand of je de blauwe kan weigeren je huis binnen te treden zonder bevel?
                              Altijd proberen, als ze geen aanleiding hebben waarom zouden ze dan je huis mogen binnentreden?


                              Onwettig verkregen bewijs
                              In het Wetboek van Strafvordering staan de eisen waaraan het bewijs moet voldoen (artikel 338-344a). Als het bewijs niet aan de regels voldoet en ook niet meer kan worden hersteld, bepaalt artikel 359a welke van de volgende maatregelen wordt toegepast:

                              er volgt strafvermindering,
                              het bewijs wordt genegeerd, mogelijk wordt de verdachte veroordeeld op grond van ander bewijs.
                              het openbaar ministerie wordt niet ontvankelijk verklaard, en dan vervalt de hele zaak.
                              Last edited by Jointjedraaien; 17 April 2011, 11:47.
                              Veel gestelde vragen over het forum

                              JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                              420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                              Comment

                              Bezig...
                              X