Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het Main Lining topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweektip: Het Main Lining topic

    Korting op 420shop
    [Waarom dit topic]





    -[Main Lining Introduction]-


    [Waar komt Main Lining vandaan?]Main Linning Example.jpg
    De kweek techniek die we kennen als Main Lining word al vele jaren misschien al wel eeuwen toegepast op gewassen.
    Waar het zijn oorsprong vandaan heeft is ook niet bekend.
    Nugbucket was de persoon die de kweek techniek bekend heeft gemaakt bij het groter publiek onder de naam Main Lining.


    [Main Lining in het kort]
    groei periode toegepast word. als men hier mee klaar is kun je ze in de bloei gooien en je voordelen afwachten.
    Main Lining kan toegepast worden op zowel zaad als stek planten.


    [Dit lijkt me interessant, Vertel me meer]
    Roll Up hier probeert te doen.
    Zelfs 32 zou mogelijk moeten zijn, maar of dit het beste is??
    Na de 1ste keer toppen van de plant verwijderd men de overige scheuten en begeleid men de plant in horizontale groei, hiervandaan gaat men verder met toppen tot het gewenste aantal is bereikt.
    Door het horizontaal houden van de plant is het de bedoeling dat je plant zijn energie gelijkmatig overall heen verspreid. ook probeer je hiermee de toppen wat uit elkaar te verspreiden zodat ze toch allen ruimte hebben om te groei/bloeien.
    Het hoe of wat kom ik later nog op terug.


    [Niks voor niks, Wat zijn mijn voordelen?]

    -Grotere opbrengst Met dezelfde set up
    -Stel in en Vergeet Na de planten in bloei te hebben gezet hoef je alleen nog maar af te wachten
    -Moeiteloos hoogte management De cola's hebben elk de neiging even groot te groeien.
    -Dikkere cola's Elke cola groeit tot een vergelijkbare grootte en gewicht, de vereenvoudiging van het drogen
    -Geen fluffy toppen meer Geen kleine fluffy topjes meer die alle energie van de hoofd cola's wegnemen.

    -Ongewenst strekken tegengaan Doordat de energie zich gelijkmatig verspreid word de kans op het ongewenste strekken van slechts enkele cola's
    -Binnen Meer opbrengst uit uw groei licht, Grotere opbrengst met dezelfde set up
    -Buiten Meer controle en stealth over uw planten, ook verminderde kans op schimmel


    -[Into the Main Lining]
    -


    [Main Lining vooraf]

    In principe volgt iedereen de zelfde methode van Main Lining, In praktijk houd iedere kweker er zijn eigen manier op na.
    Dit is ook niet erg want Main Lining laat dat ook toe.
    Daarom is het ter voorbereiding belangrijk voor jezelf een kleine plan van aanpak te hebben gemaakt.
    Hiermee voorkom je dat je in paniek zou schieten als je het bij een ander anders ziet.

    Binden: Er zijn verscheidene manieren van Binden
    Zo kan men de plant aan de emmer vast binden, verder kan men er voor kiezen een klein vooraangebracht rooster te hanteren voor het binden.


    Bindmateriaal: Zorg dat je materiaal hebt om te binden, Zorg dat je bind materiaal goed buigzaam is, er word geadviseerd om niet te dun bind draad te gebruiken omdat deze in de plant kan snijden.
    Mogelijkheden zijn:
    -Schakel draad (zwart 1,5mm) beaamt zich uiterst geschikt voor deze rol. deze zich prima laat buigen en bovendien een beschermend omhulsel heeft.
    ~~Vul maar aan~~

    Rooster: Om het binden makkelijker te maken kun je op elke pot een roostertje maken. hoe je dit doet is aan jezelf om te beslissen.
    Een paar eerder gebruikte voorbeelden:

    Niet binden: Men kan er ook voor kiezen om niet te binden en alleen te toppen om aan 8 hoofd toppen te komen.

    rooster1.jpgrooster2.jpg

    ~~Meer tips of info toe te voegen? noem ze in comments.~~


    [Main Lining de basis]
    Ondanks dat iedereen er zijn eigen manier op na houd hier toch een klein overzicht van de basis
    -Laat de plant normaal groeien tot het 5/6 internodes heeft
    -Daarna top je hem op de 3e internode (1e)
    -Verwijder alle beneden gelegen nodes. (1-2)
    -Gun de plant wat tijd om bij te komen en om de internodes wat te laten groeien.
    -Wanneer men denkt dat het sterk genoeg is kan men proberen te beginnen met het plat leggen van de stam.
    -Planing volgend kan men weer een keer toppen. (2e) (kan op eerste nieuwe node geadviseerd word 2e)
    -blijven proberen de plant netjes te binden.
    -Nog een keer toppen. (3e)
    -(wat hierna?)
    -(wanneer in bloei?)

    ~~wat toe te voegen? aanpassen? comments~~



    [Main Lining Stap voor stap]

    *Dit is mijn persoonlijke uitleg neem dit niet voor DE manier. maar we moeten ergens beginnen. Om het gemakkelijk te houden houden we het in deze uitleg op het gebruik van zaad planten*
    In het begin kun je de plant gewoon even laten groeien op de normale manier.
    Om later niet teveel hoeven kloten kan het verstandig zijn het rooster al vroegtijdig op je pot te leggen. (indien je gebruik maakt van)
    Om te zorgen dat je plant voldoende op kracht is alvorens te beginnen word geadviseerd om het door te laten groeien tot het 5 a 6 internodes heeft.
    Om een klein idee te krijgen van wat er te doen staat gaan we even kijken naar 2 voorbeelden van gebruikte schema's


    Main Linning.jpg20140206_090149.jpgplantjepaint2.jpgplantjepaint.jpg

    Beide schema's geven een soortgelijk idee van hoe je kunt toppen.
    Schema 2 gaat hier iets dieper op in waarmee ik een belangrijk punt ter sprake wil brengen:
    De keuze op welke node je wilt Toppen is aan je eigen keus. ZOLANG men overal wel op dezelfde node topt.

    Wanneer de plant zoon 5/6 nodes heeft bereikt is het tijd om te beginnen.
    Top de plant op de 3e internode, verwijder hierna alle beneden gelegen scheuten.
    Het is mogelijk om met de afgeknipte top een stek te trekken.

    De meeste van ons zijn tot nu toe wel van mening dat het beter is zoveel mogelijk blad te laten zitten in het begin.
    Dit ter bevordering van de herstelen het groei vermogen van de plant.
    Je plant zal de volgende fases doorstaan.



    Plantjepain1.jpgplantjepain2.jpg
    Net getopt De nieuwe scheuten groeien weer door


    Gun je plant wat tijd om te rusten en tot krachten te komen.
    Wanneer de nieuwe scheuten groot genoeg zijn kan men voorzichtig beginnen met het trainen.
    Hierbij je probeert beide scheuten voorzichtig omlaag in vorm te buigen.
    ---(((*PAS OP*)))--- Ondanks dat de jonge scheuten erg buigzaam zijn kunnen ze alsnog zeer gemakkelijk knakken.
    Ga hier niet te hard aan lopen wrikken zoals sommige van ons al hebben gedaan


    trainen1.jpgtrainen2.jpg
    Links: voorzichtig de takken in vorm trainen. Rechts: Snel vastbinden in gewenste houding.

    <<Let Op!>> Het is heel erg aan te raden om te wachten tot nieuwe scheuten minstens 1cm groot zijn alvorens de plant te toppen! dit voor sneller herstel en doorgroei
    Nadat je voor de 2e keer getopt hebt verwijder je wederom de beneden gelegen scheuten.


    To be contineud.......plantjepain3.jpg


    AFfailML.jpg

    -[Zaden, Soorten, etc.]-

    [Welke soort is geschikt voor Main Lining]
    Planten die zich normaal focussen op 1 grote cola lenen zich perfect om Main Linnen toe te passen.
    Dit met voorname dus Indica dominante planten zijn.
    Sativa dominante planten schijnen hier minder geschikt voor te zijn omdat die uit nature al meer zij takken aanmaken.

    -Regulier zaad: kunnen gebruikt worden voor Main Linning, Je hebt zelf de controle over de klok. De effectiviteit is afhankelijk van welk geslacht ze uiteindelijk zullen zijn.
    Betreft het een vrouw heb je geluk betreft het een man heb je alle moeite voor niks gedaan.
    -Feminized zaad: Uiterst geschikt voor main lining, Ook hier heeft men de klok zelf in de hand.en de verhoogde kans op een vrouwlijke plant is een hogere kans om niet voor niks je werk te hebben gedaan.
    -Autoflower: Minder/niet voor main lining. Ondanks dat je bij AFjes nog 20 dagen hebt voordat ze bloei laten zien zijn AFjes toch niet geschikt bevonden voor Main Lining.


    Ja maar dan weet ik nog niet welk soort!!!!!!
    ok vooruit dan maar.

    [Soortjes]


    *Geschikt*
    -BlueBerry, Single Cola focus,
    -PowerPlant, Single Cola focus,
    -NLX, Single Cola focus,
    -Bubblegum, Sterke goed groeiend plant. herstelt snel.

    *Minder geschikt*

    -
    -
    -


    *Niet Geschikt*

    -MobyDick AF
    -
    -
    ~~Let me know welk soort welke categorie en waarom dat je dat vind.~~







    [Links naar informatieve topics]

    #Als je met Main Lining wilt beginnen raad ik je aan Deze guide door Nugbucket eens door te lezen
    # Cookaap's verslag was een van de eerste die dit concept naar JD bracht.
    #Rollup doet zijn aandeel in Verslag (x8) en Verslag (x16)
    #De poging van Wietefras Onder T Neon



    [Q&A]
    Q: Waar kan ik Main Lining toepassen?
    A: Main Lining kan men zowel binnen als buiten toepassen

    Q: Kan ik dit ook doen?
    A: Iedereen kan Main Lining toepassen op hun planten, Mocht je aan je eerste kweek beginnen dan is het wel afgeraden aangezien de basis plant kennis wel gewenst is. Maar laat je nooit tegenhouden om dromen na te jagen

    Q: Waarom zoveel foto's van verschillende planten en niet gewoon 1 plant volgen voor het geheel?
    A: Dit heb ik juist expres gedaan om te laten zien dat ieder er zijn eigen manier op na kan houden.de verschillende mogelijkheden.








    [Met dank aan] Cookaap, RollUp, Wietefras, Nik,


    ~~Deze eerste post is een werk in progressie. wat op of aan te merken of ziet u informatie die niet klopt zet het in de comments of pm en ik pas het aan.~~
    ~~Afbeeldingen worden ook nog toegevoegd etc.~~
    Attached Files
    Last edited by DenSchimmige; 1 May 2014, 20:30.
    If life keeps putting you down, You better stay high

    #2
    Re: Het Main Lining topic

    Mooi topic met alle relevante informatie bij elkaar (en in het Nederlands)!

    Qua soortjes die het goed doen kan ik ook de Bubblegummer van Female seeds aanraden. Al valt dat waarschijnlijk ook wel gewoon onder de "indica doet het goed" categorie. Was bij mij een hele sterke plant die geen moeite had met al het snoeien en buigen. Groeide goed door en leverde uiteindelijk ook een heerlijk wietje met geweldig effect. Voor mijn doen had die ook een prima opbrengst.

    Dit was de mainline van die plant na 3 keer toppen (8 cola's dus):
    20131114_BB_Main-lining.jpg

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #3
      264.jpg (deze foto kun je misschien nog erin zetten als eindresultaat?)
      Noteer bij de eerste topactie even dat de 3de node gerekend wordt vanaf de lobblaadjes.
      Bij mainlining basis zeg je "verwijder alle lager gelegen nodes" maar nodes moet je niet verwijderen, dan hak je je plantje om
      Ik neem aan dat je daar zijtakjes/groeischeutjes bedoeld.
      Onder PAS OP staat "De meeste Main Liners tot nu toe kiezen er voor om minstens 2 nieuwe nodes te laten groeien alvorens de plant voor de 2e keer te toppen." maar bij de foto die eronder staat heb ik direct getopt bij de eerstvolgende node, dit moet wel want anders komt de mainline vorm niet goed uit.

      Dit hierboven is beslist niet om je topic af te zeiken maar gewoon goedbedoelde verbeterpuntjes om de tutorial nog beter te maken

      Comment


        #4
        Re: Het Main Lining topic

        Beste Denschimmige,

        Paar dagen geleden op de chat met jou en Cookaap vroeg ik over de main lining en hoe t moet.
        Ik was wat rond aan t surfen om want info te vergaren.
        Maar nu ik dit zo lees, heb ik maar 1 woord; GEWELDIG!!

        Het is zo duidelijk en helder, dat het elk persoon moet lukken.
        De foto's erbij en tekening is gewoon zo duidelijk. Je bent een aankomend Pro!
        En de leden die dit met jou samen hebben opgesteld zijn ook geweldig en aankomend Pro!

        Good job fellas

        Comment


          #5
          Het Main Lining topic

          Dit kan wel eens m'n eerstvolgende kweektechniek worden. Zeer onder de indruk!


          Kali Dog LED Groei video:
          http://youtu.be/t6OcH6GCWjs

          <a href="http://youtu.be/t6OcH6GCWjs" target="_blank">

          Last edited by Silas; 17 June 2014, 15:20.

          Comment


            #6
            Re: Het Main Lining topic

            Mooie topic.
            Pluim voor schimmige.

            Comment


              #7
              Re: Het Main Lining topic

              Shame on me.. moet hem nog steeds verder af maken..
              Maja komt goed.. rome stond ook niet in 1 dag
              If life keeps putting you down, You better stay high

              Comment


                #8
                Re: Het Main Lining topic

                Hier ook graag een abonnementje, wat kost het ?
                Stemma doet het forum, stout 2017

                Stemma doet stout (2016)
                Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                Comment


                  #9
                  Re: Het Main Lining topic

                  Amaaaii met wat ik hier leest ziet er zeer goed uit. Wil dat ook doen maar ga dat nooit durven doen te bang dat uk mijn plantjes kapot ga maken. Gebrek aan ervaring hier hopelijk kom ik ook zo slim in de toekomst en met groene vingers.
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...croscoop-kopen

                  Comment


                    #10
                    Re: Het Main Lining topic

                    Ik deed het op mijn 2e kweek.
                    Jij kunt het ook

                    Je leert er een hoop van iig
                    If life keeps putting you down, You better stay high

                    Comment


                      #11
                      Re: Het Main Lining topic

                      klinkt inderdaad wel leuk! ga ik misschien ook wel is proberen!
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...of-the-woods!!

                      Comment


                        #12
                        Re: Het Main Lining topic

                        is zeker leuk. ik heb het bij mijn laatste kweek toegepast op al mijn planten.
                        En bij mijn volgende kweek ga ik terug doen. maar dan ga ik wel iets meer blad laten hangen tijdens de groei periode.
                        Ik heb de bladeren gediefd zoals in het topic van nugbuckets staat. en ik denk persoonlijk dat het de groei remde.

                        Alle technieken komen aan bod. en het is structureler en ordelijker dan scroggen.

                        Zeker doen.

                        Comment


                          #13
                          Re: Het Main Lining topic

                          Wat je zegt ok13, nugbuckets haalt heel veel blad weg. Dat heb ik ook niet gedaan want die bladeren zitter er niet voor niets op.
                          Soms zie je foto's van plantjes van hem die nog maar 8 blaadjes hebben ofzo.

                          Comment


                            #14
                            Re: Het Main Lining topic

                            Mmm heb de guide nogsteeds niet af gemaakt... schandalig...
                            Komt nog wel
                            If life keeps putting you down, You better stay high

                            Comment


                              #15
                              Re: Het Main Lining topic

                              Ach het typt zich niet zelf, en we hebben allemaal ook nog andere dingen te doen dus...

                              Zou wel een leuk vervolg zijn op je eerste post, daar twijfel ik niet aan.
                              Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                              Comment

                              Bezig...
                              X