Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

    Korting op 420shop
    Ik heb de laatste dagen wat problemen dat de bladeren in de jonge toppen vergelen en snel bruin worden. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

    Een paar dagen geleden heb ik stekken van de plant gehaald, maar de problemen waren daarvoor al zichtbaar. Dacht dat het toen te maken met een hoge vochtigheidsgraad. De plant verdampte namelijk nogal een hoop en soms werd de boel dan nat als er bladeren over elkaar heen lagen. Heb na het nemen van de steken de bruine toppen weggenomen, maar een paar dagen later zitten er weer nieuwe op.

    De stekken hebben dit probleem overigens (nog) niet.

    Even de foto's van kwaad tot erger. Begint als vergeling, dan wat bruinigs en vervolgens een compleet "verrot" blad.
    20140418_BladProbleem1.jpg
    20140418_BladProbleem3.jpg
    20140418_BladProbleem2.jpg

    De plant is dus een moeder die staat in een DWC bak. Er is een week geleden nog vers water in gegaan. pH is 5.8 (loopt langzaam op) en EC is 1.2 (voeding Flora Nova Grow). Zit voldoende zuurstof in het water (bruissteen en pomp met venturi voor circulatie).

    Dacht dat het misschien met wortel problemen te maken had, want bij het verversen van het water en verplaatsen van de bak moest de plant er even uit. Heb mogelijk de boel daarbij wat beschadigd. Al ziet de kluit er volgens mij wel goed uit:
    20140418_Wortels.jpg

    Zag hetzelfde laatst bij iemand met een plant in grond, maar die wist ook niet wat er aan scheelde.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    #2

    Comment


      #3
      Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

      Bedankt voor het meedenken.

      De pH hou ik rond de 5.8 en de EC is toch ook niet al te hoog. Plant is al twee maanden oud en staat eigenlijk steeds in dezelfde voeding: Flora Nova Grow met water (deels kraanwater en deels gefilterd water). Paar keer het water vervangen ondertussen natuurlijk, maar dan weer hetzelfde spul erin. Probleem doet zich voor sinds de laatste keer verversen.

      Las wel dat de plant eigenlijk ook wat bloevoeding zou moeten krijgen als je die er langer in laat staan, maar dat leek me wat zonde, omdat ik dat wil bewaren voor de stekken die ik ga afbloeien. Wellicht dat er dan toch iets in die bloei fles zit wat de plant nu al te lang mist. Al zou het wel raar zijn dat het zo'n tijd geduurd heeft en dat het zo'n enorme plant geworden is voordat zo'n probleem zich voor doet.

      Zat zelf te denken aan wortelschade of een schimmel oid.

      Heb de stekken er al af, dus kan de plant ook wel gewoon weggooien, maar ben toch wel benieuwd wat het probleem is. Al is het alleen maar om te voorkomen dat de rest het zometeen ook krijgt.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

        Hmm, t blijft wel apart ja. Als ik in de bladprobleemoplosser kijk dan zou ik zeggen Fosfor tekort, maar je mist dan weer de paarse steeltjes.
        T lijkt ook wel wat op een virus ofzo, want het tast maar bepaalde plekken aan van het blad.

        Volgens mij geldt voor hydro dat hoe witter de wortels hoe beter. Miss is daar wat mis?

        Comment


          #5
          Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

          Fosfor tekort lijkt het ook wel wat op inderdaad, maar dat is een mobiele voedingsstof. Dat zou dan toch eerst op de lagere bladeren moeten optreden en niet in de jonge groei. Zwavel en ijzer tekort zou ook kunnen, maar dat is het toch ook net niet denk ik.

          De wortels zijn bruin geworden van de FloraNova Grow voeding. Het water waar de plant in staat heeft de kleur van een flink getrokken thee. Is blijkbaar een nadeel van deze voeding dat je dan de verkleuring van de wortels niet meer kan zien. Maar goed, het water stinkt niet en de wortels zijn ook niet slijmerig ofzo.

          Nieuwe foto van het blad op de tweede foto:
          20140422_Bladprobleem_BBG.jpg

          Het beschadigde blad is er wel slechter uit gaan zien, maar vreemd genoeg zijn de andere blaadjes in die top nog redelijk doorgegroeid. Hele plant groeit eigenlijk nog best aardig door (staat onder een 2x18W TL).

          Het lijkt ook wel of er geen nieuwe beschadigde bladeren meer bij komen. Bovendien beginnen de stekken de eerste tekenen van wortels te tonen. Dus met een beetje mazzel heb ik de moeder ook niet meer nodig.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

            Lol, lijkt wel een Acme wiet plant die op z'n vingers heeft geslagen met een hamer! had ik nog niet eerder gezien. Heb zelf ook wel witte punten op een paar stekken en had dezelfde gedachte als jou: ijzertekort, maar dat zal haast wel niet. (Op aarde bovendien)

            Aja, heb er helaas verder geen verstand van, wou dat ik je kon helpen

            Succes! Maar dat zit wel goed zo te lezen.
            Rough! Rough! Arrrr..

            Comment


              #7
              Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

              Ja, raar dat dat blad zo inkeept inderdaad. Ik zal de hamer weg leggen

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

                lijkt ook wel beetje op zuurstof tekort door het oplopen van temp in het water.
                wat de temp van het water?
                wat voor luchtpomp gebruik je ?
                staat je luchtpomp al buiten de tent?
                beste temp is tussen 17/20 graden.
                staan je planten allemaal in 1 bak?
                dan krijg je onderlinge concurrentie waardoor somige wortels van andere planten niet genoeg ruimte krijgen bij de bruissteen.
                meer bruistenen kan dit al verhelpen

                mvg

                Comment


                  #9
                  Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

                  Heeft idd het meest weg van een fosfortekort.
                  Ik denk ook dat je dat met een scheutje bloeivoeding wel oplost.
                  Als je verder geen afwijkende waardes hebt zou ik het anders ook niet precies weten. think.jpg
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

                    @jaxxx1984,

                    Temperatuur was 19 a 20 graden. Is inmiddels op de nieuwe plek wel wat opgelopen naar 22 graden (kamertemperatuur waar de plant staat). Probleem zat er echter al in op die lagere temperaturen. Heb wel weer wat koeling aangebracht om de bak op temperatuur te houden.

                    Er zit een circulatie pompje in met venturi. Die blaast al voldoende lucht in het water voor meer dan 100% opgeloste zuurstof. Heb er ook nog een bruissteen bij gedaan, omdat luchtbelletjes langs de wortels ook goed zouden zijn voor de plant. Het is een klein aquarium pompje (iets van 2l/min) en die staat buiten het hok. Heb de DO nu niet gemeten, maar die lag zo rond de 12 tot 14ppm.

                    Het waren ooit drie planten in een 55l bak, maar daarvan heb ik er 1 overgehouden als moeder. Die staat er al een hele tijd alleen in.

                    @QnQ, Als jij het al niet weet Heb er een dopje bloeivoeding bijgedaan. EC is nu naar 1.4 en de pH blijft heel strak hangen rond de 5.8 hangen.

                    Laatste paar dagen is de plant toch wel weer redelijk aangeslagen na de slachting die ik heb aangericht bij het nemen van de stekken

                    20140423_Moeder_BBG.jpg

                    De nieuwe aangroei heeft her en der wel wat lichte vlekken tussen de nerven (Mg tekort?), maar niet meer de rottende bladeren (rechtsonderin nog een tipje van het blad met de meeste schade)
                    20140423_Moeder_BBG_Bladerdek.jpg

                    Misschien dat het probleem juist wel ontstaan is (vlak) voordat ik de laatste keer het water ververst heb. De pH in de bak begon toen te dalen. Wellicht was dat wel een teken van een probleem. De plant had een vrij dicht bladerdek en ik zag de rottende bladeren eigenlijk pas toen ik de stekken begon te snijden. Nam aan dat het probleem ontstaan was sinds het vervangen van het water en het verplaatsen van de plant (door wortelschade ontstaan bij al dat gedoe), maar het zit er eigenlijk dik in dat het probleem er al lang in zat. Als ik nu zie hoe langzaam het voortgaat.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Bladproblemen in jonge groei bij hydro kweek

                      Plant groeit prima door. Probleem zal wel verdwenen zijn dus. Helaas geen idee wat er fout gegaan is, maar het is over dus het maakt wellicht ook niet zo heel veel uit.

                      Bedankt voor het meedenken in ieder geval, maar ik sluit deze maar af.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment

                      Bezig...
                      X