Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ADD Blowen en Ritalin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: ADD Blowen en Ritalin

    Nou mijn man had kanker en als dat niet verwijderd werd en hij werd niet bestraald was hij nu dood.
    En een andere gedachte zou niet werken geloof me
    God was never on your side..

    Comment


      #32
      -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

      Comment


        #33
        Re: ADD Blowen en Ritalin

        Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
        Nou mijn man had kanker en als dat niet verwijderd werd en hij werd niet bestraald was hij nu dood.
        En een andere gedachte zou niet werken geloof me
        Dan ben ik hardstikke blij voor jullie dat hij goed behandeld en genezen is Bella !

        Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat hoe dingen nu gedaan worden niet automatisch de beste methoden voor behandeling hoeven te zijn. Mn pa bijvoorbeeld had prostaatkanker, volgens de inzichten die vorig jaar werden gevolgd was het een goeie beslissing hem te bestralen en een operatie in te plannen. Dit jaar zijn die inzichten veranderd, en was hij waarschijnlijk NIET bestraald of geopereerd. Toen ik dat probeerde uit te leggen werd mn pa woest(en heel begrijpelijk), want door de ingreep heeft hij bijna een jaar met een plascatheter moeten lopen.

        Op school moet ik rijtjes geneesmiddelen uit mn hoofd leren die bij bepaalde aandoeningen horen. Onzin vind ik dat want dat zou inhouden dat me daarmee aangeleerd wordt te denken alsof die rijtjes geneesmiddelen de enige oplossing zijn. Ik zeg niet dat de behandelingen fout zijn, alleen dat er altijd gezocht moet blijven worden naar verbetering, en dat in theorie alles natuurlijk werkt zoals het moet maar dat de praktijk heel vaak met alternatieven benaderd moet worden.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #34
          Re: ADD Blowen en Ritalin

          De meeste mannen gaan dood met prostaatkanker, maar niet aan prostaatkanker.

          Comment


            #35

            Comment


              #36
              Re: ADD Blowen en Ritalin

              best apart hoe je dat stelt Vale.. het hebben van gedachten en emoties berust voor een (goot) deel op aanmaak, overdracht en herkenning van stofjes in je hersenen en de rest van je lijf. Mensen met ASS kunnen dan anders denken dan "normaal", het is nog steeds gebaseerd op dezelfde biochemische (en elektrische) processen en principes.

              Ons huidig mensbeeld is helaas absoluut ontoereikend om meer dan een glimpje op te vangen van wat zoal mogelijk is met dit fantastische lijf, "kan niet" is gebaseerd op onwetendheid en de wil niet verder te kijken dan ons neusje lang is.
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #37
                Re: ADD Blowen en Ritalin

                De processen mogen dan wel hetzelfde zijn, maar toch worden er bepaalde stoffen niet aangemaakt of in voldoende mate geproduceerd. Je praat dan over enzymen(DPP-IV tekort komt bij meer dan 50% van ASS, ADD en ADHD-ers voor), dopamine, serotonine, hormonen en weet ik veel wat nog meer soorten er zijn of niet.
                Welke er precies bij ASS'ers tekort zijn kun je wel opzoeken mocht je er in geinteresseerd zijn, er staat genoeg onderzoeksmateriaal op het internet.

                Comment


                  #38
                  Re: ADD Blowen en Ritalin

                  Ik ben zeker geinteresseerd Vale, en kom ook regelmatig met mensen in aanraking die dit soort aandoeningen hebben. Wat ik alleen probeer aan te stippen hier is dat een strikt fysieke benadering (dus op de stofjes die missen/tekort schieten) kan leiden tot een soort gemakzucht : er is iets mis, je stopt er een pil in en het gaat beter. Maar goed, jij en ik weten allebei wel wat pillen zoal als onbedoelde bij-effecten kunnen genereren. Wat ook weer niet wil zeggen dat je dan maar geen pillen moet nemen, zo zwart-wit is het niet.

                  Vergelijk het met een blinde : na een tijdje ontwikkeld zo iemand een voor "normalen" extreem gevoelig oor, zo scherp dat in sommige gevallen een "geluidslandschap" kan ontstaan wat die persoon dus kan "zien". Bij blinden gaat dat redelijk vanzelf, geen trainingen of wat dan ook, gewoon compensatiemechanismen.

                  Mijn punt is dat een uitsluitend fysieke benadering snel leidt tot het doorzetten van een verantwoordelijkheid (en controle) over het eigen lichaam. Zoiets van iets of iemand de schuld kunnen geven, geen ownership willen nemen over de problemen die in je eigen hoofd spelen. Dit gebeurd haast onbewust bij heel veel mensen met heel veel verschillende aandoeningen. Maar niet alle natuurlijk, dus alsjeblieft laat niemand zich aangesproken voelen.
                  In plaats van geloven in de werkzaamheid van een pil geloof ik liever in het aanpassings- en zelfhelend vermogen van het lichaam, ondersteund met pillen. Dat lijkt een wat onzinnig punt maar legt de verantwoordelijk precies daar waar die hoort : bij de persoon die er last van heeft. Eerst moet je namelijk beseffen dat er iets aan de hand is, dan beseffen dat dat iets van jou is waar je invloed op kan uitoefenen. Want dat kan, met ELKE aandoening, ten goede of kwade. Tis alleen zaak om uit te vinden waar het aangrijpingspunt zit, en hoe hard je vervolgens op dat puntje moet drukken om gewenst resultaat te krijgen.
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #39
                    Re: ADD Blowen en Ritalin

                    Neveneffecten van pillen, praat me er niet van.
                    Het zijn en blijven paardenmiddelen, waar sommige baad bij hebben en anderen niet.
                    Mijn dochter (pdd-nos) is alweer een poos af van de medicijnen (risperdal) en alhoewel het bij ons als ouders (en de 2 zusjes) zwaarder wordt, hebben we bewust gekozen om zonder door te gaan als het haar leven niet teveel ging beinvloeden.
                    Het is wat drukker thuis, maar haar prestaties op alle gebieden zijn niet wezenlijk verslechterd, dus met een beetje meer begeleiding en toezicht gaat het zonder net zo goed.

                    Ff doorgaande op het gebruik van medicijnen.
                    Zelf zit ik met jaarlijks terugkerende winter-depressie en alhoewel ik geen pilletje wil slikken, moet ik het toch, want anders wordt de winterperiode een hel. Zowel voor mezelf als voor mijn omgeving en gaat het falikant mis!!
                    Echter zodra de zon erweer doorkomt en de temperaturen weer omhoog gaan, gaan ze weer het mandje in en gaat het zonder goed tot de volgende winterperiode.

                    Dus als je zonder pillen kunt functioneren, ook niet nemen die zooi.
                    Maar soms kom je er zonder echt niet doorheen......

                    Oh ja,ik slik 20 mg paroxetine per dag gedurende ongeveer een half jaar, matig gebruik van alcohol en wiet geeft geen problemen bij mij, dus hoef me niks te ontzeggen.
                    Last edited by ceBep; 20 February 2010, 21:12.

                    Comment


                      #40
                      Re: ADD Blowen en Ritalin

                      wow, dat vind ik moedig man! Duidelijk niet gemakzuchtig maar goed nagedacht over consequenties van geneesmiddelen en alternatieven daarvan. Echt top !

                      Winterdepressies zuigen idd, en met een gezin heb je verantwoordelijkheid naar je directe omgeving. Dat zijn van die situaties dat pilletjes gewoon de meest effectieve keuze zijn, en daar is helemaal niets mis mee. Ik heb zelf ook wat last van de winterblues, maar kan dat gelukkig tackelen door op gezette tijden even flink belicht te worden (naast hokjes timmeren en veilig maken pak ik in de winter knipklusjes aan, en geloof het of niet : na 'n dagje knutselen onder wat 600watters is het wederom feest in mn hoofd
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #41
                        Re: ADD Blowen en Ritalin

                        - Trekt zich graag terug
                        - Kan ergens volledig in opgaan
                        - Grote passie bij interesse -
                        - Blijft op de achtergrond -
                        - Laat alles wachten tot het laatste moment - Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
                        - Probleem oplossend -
                        - Snel afgeleid
                        - Concentratieproblemen
                        - Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
                        - Te veel gedachten -
                        - Perfectionistisch
                        - Zit vaak te dagdromen
                        Ik ben wel niet verslaving gevoelig, roken, alcohol spreken mij totaal niet aan, cannabis 2 keer op een jaar tijd...

                        Zijn zowat dingen waar ik mij in herken, ben ook vrij traag, was om school altijd de laatste maar mijn resultaten waren wel goed.
                        Krant lezen met muziek, pratende mensen, tv op achtergrond is vrij lastig. Zelf beslissen van iets te gaan doen doe ik enkel als ik gemotiveerd, meegevraagd word, ik zal niet snel alleen ergens naartoe gaan.

                        Lijkt het erop dat ik adhd/add heb?

                        gtzz
                        Last edited by janleuri; 22 February 2010, 16:46.

                        Comment


                          #42
                          Re: ADD Blowen en Ritalin

                          ADD wordt gediagnosticeerd aan de hand van de DSM-IV. De DSM-IV gaat uit van het bekijken van gedragsbeelden en symptoombeelden.

                          Daarnaast zou je ook op een neurobiologische manier ADD kunnen diagnosticeren, alleen gebeurt dat in Nederland niet op die manier. De hersengolven kunnen in beeld worden gebracht met een QEEG. Zo kan er precies bekeken worden op welke plaats in de hersenen de verstoringen zitten. De QEEG kan een objectieve bevestiging geven van ADD, maar ook van ADHD.
                          Verder is het ook nog mogelijk om een diagnose te stellen aan de hand van SPECT-scans en PET-scans.

                          Zo van een lijste je eigen diagnose stellen lijkt me niet verstandig.

                          Als ik de lijstjes van de DSM-IV van add, adhd, pdd-nos en andere vormen van een autischtische stoornis naast elkaar leg dan is daar bijna geen verschil in.

                          Als ik de hele DSM-IV doorlees dan herken ik me in vele lijstjes overigens. Dus afgaan op enkel een lijstje lijkt me niet verstandig. Zoon disgnose gaat via orthopedagogen, psychiaters en andere behandelaars

                          Comment


                            #43
                            Re: ADD Blowen en Ritalin

                            Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                            Zo van een lijste je eigen diagnose stellen lijkt me niet verstandig.
                            Hail Monty! Diagnoses moet je laten stellen door lui die daar opleiding+ervaring mee hebben, en wettelijk op kunnen worden afgerekend. Wat niet wil zeggen dat je de betreffende dokter of zieleknijper niet -in je eigen belang- maximaal moet helpen(of aanduwen).

                            Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                            Als ik de hele DSM-IV doorlees dan herken ik me in vele lijstjes overigens. Dus afgaan op enkel een lijstje lijkt me niet verstandig.
                            Whoehahaha Monty... doe jij aan DSM-verzamelen ? zo van "yep, die heb ik, ow en die ook...joh jeetje zeg die ook al, en die, en die, ow nee en die ook zeg"... Zal ik es aan mn schoonzus vragen of ze nog een plekje voor je hebben in het gezellige TBS-clubhuis ? Regel ik een bedje naast napoleon voor je ik slaap wat verderop, daar waar ze de kussens aan de muur hebben geplakt
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #44
                              Re: ADD Blowen en Ritalin

                              Moest het ff opzoeken:

                              DSM-IV is het classificatiesysteem dat door de meeste hulpverleningsinstellingen gebruikt wordt om vast te stellen of sprake is van een psychiatrische stoornis. In de DSM-IV zijn 11 verschillende persoonlijkheidsstoornissen opgenomen.

                              Comment


                                #45
                                Re: ADD Blowen en Ritalin

                                een immer groeiende lijst Vale, de bijlagen bieden wel heel apart vermaak : was er niet eentje "cultureel geinduceerde psychoses" ofzo, over ziektebeelden die speciaal optraden bij mensen die onbegeleid vette yoga-ademhaling-qigong joepie gingen trainen ?

                                -btw : daar kan je best veel mee doen, dat ademhalen enzo. plantjes laten groeien bv, of eum...leven

                                --edit hoe lang waren ze al aan het stechelen over DSM V ? gevaarlijke lui als je die onderzoekers teveel bij mekaar zet, kan je zomaar sick building syndrome van krijgen joh
                                Last edited by moreweed; 23 February 2010, 03:13.
                                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                                Comment

                                Bezig...
                                X