Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Spint

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Spint

    Korting op 420shop
    Zie hier de lijst van ongedierte.

    Spint.


    spider mite.jpg spint.jpg spider-mite-crop1.jpg

    Spint (mijten) een vervelend bijna onzichtbaar ongedierte

    Zeker in onze liefhebberstuinen is de 'spintplaag' een steeds wederkerende ergernis.
    Preventie is een effectief wapen tegen lastige spintmijten. Een regelmatige controle voorkomt dat dit minuscule ongedierte vaste voet krijgt op onze planten.

    De plaag.


    Spint of spintmijten zijn plantenparasieten die meestal tussen de 0,2 en 0,5 mm groot zijn. Er bestaan vele soorten mijten en in tegenstelling tot de insecten hebben ze acht poten die opvallend naar voor of naar achter zijn gericht. Verder hebben ze een peervormig, geelgroen, bruinachtig of rood lichaam. Spintmijten gedijen onder warme, droge omstandigheden en tasten vooral planten aan die door de droogte zijn verzwakt. Ze steken de cellen aan van de bladeren, knoppen, bloemen en vruchten, en zuigen deze leeg. Daardoor zijn deze niet meer in staat voldoende voedingsstoffen op te nemen, met de gekende gevolgen.

    Symptomen
    Voorkomen.

    Voorkomen is de beste bestrijding. Hou daarom de planten en hun omgeving licht vochtig. Als je een aantasting ontdekt, verwijder dan zo spoedig mogelijk de aangetaste delen. Spoel vervolgens de plant grondig af met een oplossing van spiritus en zeepsop. Herhaal deze behandeling enkele keren per week.

    Als de plaag na enkele weken nog aanwezig is, dan kan je de planten bij voorkeur behandelen met een middel op basis van het natuurlijke pyrethrum. Evenwel opletten met deze middelen, want zij zijn ook voor de mens gevaarlijk bij inademen of via wonden. Hierbij moeten wij er wel rekening mee houden dat, door de snelle opeenvolging van generaties, deze spintmijten relatief snel resistent worden. Dat wil zeggen dat na een aantal behandelingen met een bepaald middel, alleen nog een ander middel helpt. Bovendien hebben de meeste insecticiden geen effect op de eieren.

    we kunnen natuurlijke vijanden inzetten zoals roofmijten , lieveheerbeestjes, roofwantsen en gaasvliegen.

    Er zijn vast en zeker nog een hele boel insecten die onze geliefde plant lastigvallen.
    Dus voel je vrij om deze in dit topic bij te posten met de nodige info en een foto'tje.


    Grtz
    Attached Files
    Last edited by westport; 24 May 2016, 17:35.

    #2
    Re: Spint

    Als je spuit met Massai van Bayer is dt dan niet schadelijk als je daarna je wiet oprookt??? of Pyrettherum of zoiets beter??
    Geniet van iedere dag!!

    Comment


      #3
      Re: Spint

      Natuurlijk hou je je aan de voorgeschreven tijd welke op de verpakking van je bestrijdingsmiddel staat aangegeven,zo zorg je er voor dat je geen ongewenste stoffen binnen krijgt.
      Welk bestrijdingsmiddel dat is maakt hierin niet zo veel uit,
      Al is een bestrijdingsmiddel biologisch,wil dat niet zeggen dat het niet schadelijk is om te roken.

      Grts
      Daniella
      Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

      Misty's ABC

      Comment


        #4
        Re: Spint

        Ff een kleine aanvulling op de spinten:

        Spint is de verzamelnaam voor een aantal soorten mijten die wij op onze planten kunnen aantreffen. Omdat ze zo klein zijn, zijn ze met het blote ook niet makkelijk zichtbaar. Maar neem eens de moeite om een loep aan te schaffen en kijk dan eens goed naar de onderkant van de bladeren. Hebt u spint, dan ziet u het direct
        Kasspint (Tetranychus urticae) is waargenomen op meer dan 180 verschillende waardplanten waaronder roos en chrysant. Ze is ongeveer 0,5 mm groot, is geelachtig groen met twee zwarte stippen en verkleurt in de winter roodachtig. Spint komt (overdag) vooral voor aan de onderzijde van de bladeren. De spintmijt doorboort met zijn scherpe monddelen de bladeren. Het leegzuigen van de plantencellen veroorzaakt gele plekken op de bladeren. De spintmijten kunnen ook schade geven doordat de plant met spinrag wordt bedekt. De bladactiviteit en de productiviteit worden hierdoor verminderd.
        Eieren worden in het algemeen afgezet aan de onderkant van het blad. Volwassen mijten kunnen op beschutte plaatsen overwinteren en kunnen bij lage temperaturen in diapause (winterrust) gaan. Vrouwtjes die in diapause zijn, hebben een oranje-rode in plaats van hun gebruikelijke geel-groene kleur.

        kenmerken

        Comment


          #5
          Re: Spint

          nou zit ik in min laatste fase nog 2weekjes en heb ik ook spint ondekt .
          wat nu te doen gewoon behandelen ? of is dat schadelijk voor mijn toppen als ik ze in gaat spuiten .
          hoop snel wat te horen.

          greetz

          Comment


            #6
            Re: Spint

            @ phg wat je kan doen is met een hele zachte borstel zachtjes over je topjes en onder je bladeren strijken, 2weken zouw ik geen middel meer gebruiken, doe dat maar is niet erg de laatste 2 weken dat weerhoudt ze wel

            Comment


              #7
              Re: Spint

              Hoi,
              Ik zit nou op 2 weken bloei en heb spint ontdekt!
              Hoe kan ik het nou het beste weghalen ?
              Met stofzuiger en panty, of gewoon een spray kopen en me planten besptuiten
              Of is dat slecht in de bloei?
              Mvg ssw

              Comment


                #8
                Re: Spint

                Je zal nog wel een week of 6-12 moeten afhankelijk van het soortje, dus je kan nog wel aanpakken.
                Zelf zou ik voor bayer masai gaan, ook goed onder het blad spuiten.
                Paar dagen later herhalen.

                Kan tot 3 weken voor oogst (bij fruit, wat gegeten wordt) gebruikt worden. Met meer dan 6 weken zit je dan wel safe.
                Denk ik.

                Maar het blijft rommel he.

                Je kan ook bio bestrijden met roofwantsen bijvoorbeeld.

                Grtz
                Buizerd

                Comment


                  #9
                  Re: Spint

                  Een middel dat ook helpt is neem olie opgelost in water met groene zeep als katalysator. Plant neemt dit op in haar sapstroom. Als spintmijt het blad prikt en de sap van de plant opzuigt krijgt deze automatisch de neemolie binnen. Deze zorgt enerzijds dat de spintmijt stopt met eten en anderzijds zich niet meer voortplant waardoor de plaag uitgeroeid wordt. Eitjes komen wel nog uit maar zodra deze beginnen te eten wacht hen hetzelfde lot. Werkt goedkoper en milieuvriendelijker dan alle contact giffen.

                  Comment


                    #10
                    Re: Spint

                    WAu gefeliciteerd een topic van 2010 en nog wel van BOBO . Whoppa dat waren pas tijden
                    God was never on your side..

                    Comment


                      #11
                      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                      Comment


                        #12
                        Re: Spint

                        Nee jho ze kunnen juist veel leren uit deze oude topic's geweldig gewoon
                        God was never on your side..

                        Comment


                          #13
                          Re: Spint

                          Daarom is er volgens mij ook niets mis met een goeie aanvulling.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment

                          Bezig...
                          X