Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

    Korting op 420shop
    Hallo.

    Een paar weken terug heb ik mij al voorgesteld en verteld wat mijn bedoeling is.
    Om nog even kort aan de leden te laten weten die dit niet hebben gelezen:

    Mijn oog voor wat ik wil kweken is gevallen op een auto-flower soort, de blueberry variant.
    Is een beginnersplant, goed voor buiten, snel klaar en als het goed is een speciaal wietje. 3 stuks.
    Ook heb ik een White Widow zaadje bemachtigd. Deze zal ik ook in alle rust lekker laten groeien.
    Deze zaden heb ik vorige week laten ontkiemen en staan nu lekker voor te groeien in de vensterbank. (Zie foto's)

    Ik heb nu twee plekken gevonden waar hopelijk weinig tot geen mensen komen.
    Hier ben ik niet honderd procent zeker van, maar goed, ik neem de gok.
    Hooguit dat er eens een paar kinderen in de buurt hutten gaan bouwen of een verdwaald persoon dat langs loopt in de buurt komt.
    Dan maar hopen dat mijn plantjes niet opvallen.

    De plekken die ik op het oog heb ga ik niet op waardes controleren. Ik wil grotendeels de natuur lekker zijn gang laten gaan.
    Ik wil de komende twee weken de plek in orde maken voor mijn kweek zodat ik halverwege mei kan gaan overplanten.

    De eerste vraag die ik heb; zal ik voor de zekerheid de bodem verreiken met wat mest o.i.d. of deze gewoon lekker even omspitten en dan zo laten. En wat kan ik dan eventueel het beste halen. Nogmaals, puur om eventuele tekorten in elk geval aanwezig te hebben en een goede ondergrond te hebben. Kant en klare potgrond? Tuinmest? Of bijvoorbeeld vloeibare voeding. Ik haal of bestel geen spullen op internet of in de growshop, ik bedoel gewoon materiaal uit de tuincentra's dat van nut kan zijn. Mocht iemand een antwoord hebben, graag! (Had al gehoord; voorbemeste potgrond? Welke waardes zijn dan het beste?)

    Dan vroeg ik mij nog af hoe het precies zit met de uren (zon)licht. Op mijn plek zal de plant niet altijd in de volle zon kunnen staan i.v.m. het draaien van de aarde. Er zijn wat grote bosjes en bomen in de buurt die op bepaalde plekken het directe zonlicht blokkeren. Moet de plant echt die volle zon krijgen of is het vangen van gewoon daglicht ook goed? Anders zal ik ook moeten kijken of ik bomen kan vellen en takken kan zagen.

    Allebei de plekken liggen in de buurt van water. Ik weet alleen niet hoe schoon dit water is. Of misschien beter gezegd, hoe vervuild.
    Er ligt werkelijk van alles in, het is een soort dump-plek geweest toen het nog beter bereikbaar was, jaren terug. Kan dit water opgenomen worden door mijn plantjes en dan van invloed zijn op de smaak en/of gezondheid? Of zal dit wel meevallen.

    Ook had ik nog een vraag over 'regenereren'. Ik lees hier nu wat dingen over maar kan nog niet precies plaatsen wat dit nu is en waaruit dit blijkt. Als je namelijk kijkt naar mijn beginnende planten hebben deze blaadjes zonder 'vingers'. Klopt dit?

    Als laatste even een paar foto's, om te laten zien hoe ik er nu voor sta.

    SL382123.jpg SL382124.jpg SL382125.jpg SL382126.jpg SL382127.jpg

    #2
    Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

    hoiii leuk dat je ook eeen spot hebt gevonden.
    je kunt je aarde nog een beetje kippenmest korrels doorgooien of idd gewoon een paar zakken bemeste aarde kopen altijd goed.
    als je planten niet veel zon krijgen merk je dat zeker terug in de opbrengst .
    het is normaal hoor dat je plantje er zo uitziet in het begin je mag ze al wel vast overpoten in iets grotere potjes hoor

    suc6 met je kweek

    Comment


      #3
      Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

      Kan het veel kwaad als ik ze niet overpot? Wil ze eigenlijk volgende week op hun plekje in de natuur zetten. Zal vandaag nog even de aarde bemesten...

      Comment


        #4
        Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

        Of je moet bijmesten of grond voorbereiden ligt eraan wat voor grond het nu is.
        Bomen kappen en takken zagen doe je niet.
        Opzettelijk de natuur vernielen ben ik niet voor, het valt trouwens ook erg op.

        Plantjes hoeven echt niet de hele dag in de volle zon te staan.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

          Ik zou zeggen komende week nog ff onder de TL/ spaarlamp cool white, ze zien et wat gestrekt uit,
          laatste 3/4 dagen geen water, dan komt de kluit makkelijker uit z'n pot.
          Succes!

          ---------- Post added at 15:53 ---------- Previous post was at 15:50 ----------

          oja, die vingers komen wel als ze groter worden.
          Regeneren wil in het kort zeggen dat ze van bloeifase weer terug gaan in groeifase.

          Comment


            #6
            Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

            Vergeet niet een bodemloze petfles over je plantjes te zetten !
            Tegen slakken , konijnen ...

            succs

            Comment


              #7
              Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

              Ik ben er ook op tegen om de natuur opzettelijk kapot te maken, begrijp mij niet verkeerd. Ik zal ook niet hele bomen omzagen.
              Meer wat stukken snoeien om voor wat meer licht te zorgen. De volle zon zullen ze ook niet krijgen, maar hoe meer hoe beter uiteraard.
              De grond waar ze nu op staan lijkt in orde. Er groeit overal genoeg ander onkruid, dus dan moeten mijn plantjes het ook vast wel doen.
              Heb vandaag de aarde even lekker omgespit, zal er misschien nog wat voorbemeste aarde bijdoen wanneer ik de planten daar overpoot.
              Ik heb helaas geen goede verlichting om de plantjes meer plezier te doen, dus maar hopen op flink wat zonlicht op mijn vensterbankje.
              Wat betreft de fles. Hoe bedoel je dat precies? Moet het plantje daar doorheen groeien? Of zet je die de eerste periode er alleen overheen?
              Vind het wel een goed idee, heb nog niet helemaal gedacht hoe ik eventueel ongedierte kan weren. Wel gekeken naar eventuele sporen maar niets gevonden.

              Comment


                #8
                Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                hoelang laat je een petfles over een plantje staan?

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                    Inderdaad, tot aan de lob blaadjes is geen probleem.
                    Mijn ervaring is wel dat het even duurt totdat de onderste stam
                    zich bedenkt dat ie wortel moet worden en zo niet gelijk is 'geaard'.
                    Ik zou dit persoonlijk doen zolang ze nog veilig thuis zijn

                    Hou je wel rekening met het pleurisweer komend weekend!Nogmaals... zet ze gewoon ff onder een lampje, kost geen drol bij de bouwmarkt...
                    succes

                    Comment


                      #11
                      Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                      Ja het weer voorspeld inderdaad niet veel goeds. Aan de andere kant, dan is de grond wel mooi vochtig, haha!
                      Ik zal eens kijken wat ik ga doen...

                      Comment


                        #12
                        Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                        Ziet er goed uit!
                        Tip;
                        - bij tuincentra's plantenvoeding van ECOstyle doet 't goed.
                        -Ik zou bij je plek waar je ze neer zet niks weg halen, geen eens paar takken.
                        HOU ALLES ZO NATUURLIJK MOGELIJK
                        Suc6

                        Comment


                          #13
                          Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                          De regen is op zich goed, net als bij overpotten kunnen ze dan wel een plens water gebruiken.
                          Het is meer de lage temperatuur, dan stoppen ze zogezegd ff met groeien.

                          Maarja, die van mij gaan er ook aan geloven binnenkort, maar ik wacht wel ff op ietsje warmer weer.
                          Nog een laatste tip: haal bij growshop een proefflacon wortelstimulator, kunnen ze wel gebruiken.
                          nogmaals succes Benieuwd hoe het je zal vergaan.
                          Last edited by slapper; 9 May 2012, 08:51. Reden: typo's

                          Comment


                            #14
                            Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                            ik heb nog een paar vragen over de bodemloze-petfles:
                            -word het niet te warm daar binnen?
                            ik heb ergens gelezen dat je er ventilatie gaatjes in moet maken of is dat niet nodig als je de dop er af draait?

                            -hoelang laat je hem staan? (tot het topje er boven uit steekt?)

                            -werkt dit echt beter dan slakken korrels, of is het goedkoper?

                            deze zomer gaan we (ik en 2 vrienden) voor de eerste keer wat planten uitzetten. we wilden slakken korrels gaan gebruiken maar misschien is een petfles wel beter.
                            we gaan er ook een kweek verslag van maken. dat duurt nog wel even want de zaden zijn net aan het ontkiemen.

                            Comment


                              #15
                              Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                              Hoi Krizz,
                              Als ik jou was zou ik sws slakkenkorrels kopen, ondanks de petfles. Slakken zijn vervelend beesten en die wil je hoe dan ook niet op je planten hebben.
                              De fles kan je er volgens mij gewoon overheen laten staan tot het plantje er niet meer inpast , maar als je deze eraf haalt is je plant dus niet meer beschermd tegen slakken.
                              Ik heb zelf bij het tuincentrum een kilo slakkenkorrels gekocht (van Bayer) en ik was net iets meer dan een tientje kwijt.
                              Gewoon kopen dus zou ik zeggen, want straks vreten die slakken een schade die veel groter is dan die 10 euro!

                              Grtzz Lennart

                              Comment

                              Bezig...
                              X