Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ADD Blowen en Ritalin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    ADD Blowen en Ritalin

    Korting op 420shop
    ADD is een stoornis die in de hersenen plaats vindt.
    Door een gebrek aan bepaalde stoffen wordt de informatie die we van buitenaf krijgen niet altijd even goed verwerkt.
    Dit heeft als gevolg dat iemand met ADD zich moeilijk kan concentreren en vaak moeite heeft om de aandacht goed te kunnen verdelen.
    ADD staat voor attention deficit disorder.
    door veel artsen word het beschreven als ADHD, zonder hyperactiviteit, oftewel; adhd het onoplettend type.
    Medisch gezien blijkt dat bij iemand met ADD een aantal zogenaamde neurotransmitters minder worden aanmaakt.
    Deze neurotransmitters zijn stofjes in de hersenen (in dit geval vooral het informatieverwerkings gedeelte) die er voor zorgen dat je gedachten omgezet worden in acties.
    Deze transmitters geven deze informatie dus veel minder door.
    Daarbij schijnt dat bij iemand met ADD de hersengolven ook anders werken. wanneer de meeste mensen iets moeten gaan doen/zich moeten concentreren/ gericht bezig moeten zijn, dan worden er hersengolven actief die je alert en wakker en actief maken.
    Bij iemand met ADD worden juist golven geactiveerd die zorgen dat je gaat dagdromen.
    O0k, leuk en aardig... maar wat houd dat dan in voor mij?

    In de praktijk wil ADD zeggen dat je dagelijks tegen de meeste van de volgende dingen aan loopt:

    Heel veel gedachten die niet uit te schakelen zijn
    vaak dagdromen
    Niet goed kunnen concentreren wanneer je aandacht gevraagd word, wegdromen.
    Snel onrust voelen
    Veel dingen vergeten (zowel objecten, als vergeten waar je mee bezig was)
    Uitstellen van dingen die moeten
    Leuke projecten beginnen maar niet afmaken
    Moeite hebben met orde en planningen
    Bij echt leuke dingen, wel 100% concentratie op kunnen brengen, maar niet kunnen stoppen.
    Dit laatste heeft een naam, dit heet een Hyperfocus.
    normaal bij veel dingen kan je de aandacht niet opbrengen om te beginnen, door te gaan of op te letten.
    Maar als iets heel interessant is, en je hier volledig op gespitst bent, dan gaat alle aandacht hiernaartoe.
    Echt ALLE aandacht.
    Tijd, mensen, afspraken, de wereld gaat dan aan je voorbij.
    Dit MOET nu en dit MOET goed gaan en dit MOET, als het even kan, af.
    Dit kan handig zijn wanneer je verslagen of rekeningen ofzo moet afwerken, maar wanneer je plannen hebt of met anderen rekening te houden hebt, kan het ook lastig zijn.
    invoelend bij anderen)
    Slaapprobleem
    Creatief
    Muziek of tv aan, nodig om te kunnen concentreren.
    Snel overzicht verliezen
    De tijd vergeten
    Friemelen wanneer je stil hoort te zitten
    Niet uit je woorden kunnen komen
    Zaken die extra energie kosten liever uit de weg gaan (als, mensenmassa, plotselinge afspraken/ veranderingen)
    het is niet 'de regel' dat iedere adder dit heeft.
    Dit zijn simpelweg wat puntjes die ik bij veel ADDers ben tegengekomen.
    Dit zijn dus dingen waarin veel adders zich herkennen.
    maar ook weer niet in alles.



    Wat is het om het te hebben, en heb je het zelf?
    Hier een paar punten om op een rijtje te zetten.
    Als je er veel met ja kunt beantwoorden is het tijd om eens te praten met je huisarts.

    - Emotionele wisselingen -
    - Chaotisch / Vergeetachtig
    - Trekt zich graag terug
    - Kan ergens volledig in opgaan
    - Grote passie bij interesse -
    - Een groot voorstellingsvermogen
    - Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
    - Een groot creatief talent
    - Assertief maar onzeker over zich zelf
    - Heeft Humor
    - Blijft op de achtergrond -
    - Laat alles wachten tot het laatste moment
    - Altijd ver vooruit aan het denken
    - Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
    - Probleem oplossend -
    - Snel afgeleid
    - Concentratieproblemen
    - Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
    - Te veel gedachten -
    - Perfectionistisch
    - Zit vaak te dagdromen
    - Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
    - Voelt zich regelmatig overspoelt
    - Moeilijkheden bij het afwerken van details
    - Problemen bij het luisteren / stilzitten
    - Gaat opruim klusjes uit de weg
    - Niet kunnen plannen


    Ritalin/Concerta en drugsgebruik

    De combinatie van Ritalin en hasj/marihuana is een lastige.
    Ritalin wekt op, alcohol en wiet dempen.
    Af en toe een lichte blow (maximaal 2 x per week) kan in het algemeen bij Ritalin geen kwaad.
    Maar meer blowen of sterke joints gaan de gewenste werking van Ritalin tegen, terwijl de nadelige effecten van het medicijn (onrust, hartkloppingen, zweten) wel kunnen optreden.
    Ga je vaker blowen, dan krijg je snel problemen met de werking van je medicatie.
    Vooral je concentratie zal het kind/volwassen van de rekening worden.
    Daarvoor in ruil komt dan chaos terug.
    Deze info heb ik besproken met mijn psychiater en er blijkt nergens uit dat wat hier boven staat over de combi van ritalin en cannabis gebruik dat het elkaar tegen werkt.
    Wel is het zo dat mensen met Adhd verslaving gevoelig zijn en dat dan cannabis gebruik uit de hand kan lopen.
    Ik gebruik nu op aan raden van de psychiater cannabis in de avond om het rebound effect tegen te gaan en om te kunne slapen

    Veel info is van mezelf en heb ook veel van het ned gejat
    e perken wilt houden.
    Last edited by belladonna; 15 February 2010, 12:46.
    God was never on your side..

    #2
    Re: ADD Blowen en Ritalin

    Mooi duidelijk neergezet Bella. Wel vervelend dat de combi ritalin en weed niet goed samen gaat.

    Grtz

    Comment


      #3
      Re: ADD Blowen en Ritalin

      Pfff bella,dit klinkt me allemaal wel heeel bekend in de oren.
      Moet toch idd maar eens een afspraak maken..
      Tnx voor de info.

      Grts
      Daniella
      Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

      Misty's ABC

      Comment


        #4
        Re: ADD Blowen en Ritalin

        Gewoon ff een afspraak maken bij afd. psychiatrie.
        Na een gesprek of 3 hebben ze hun bevindingen klaar en weet je of je pdd-nos hebt.

        Toen ik dit hoorde ben ik maar niet meer gegaan destijds.... ik ben best tevreden met mijn chaotische/opvliegerige/ haast bezeten/creatieve/slapeloze/intuitieve/gevoelige kanten!

        vale.
        Last edited by westport; 18 February 2010, 12:30.

        Comment


          #5
          Re: ADD Blowen en Ritalin

          Vale,mocht het voor mij een kwestie van kiezen zijn zou ik het ook niet doen,heb het intussen goed met mn blowtje.
          Maar zit inmiddels al zo'n 3 jaar verplicht in de mallemolen via het arbeidsbureau,
          Diagnose:tijdelijke depressie...mijns inziens al 20+ jaar geleden begonnen dus niet echt tijdelijk zou ik zo zeggen.

          Therapie,medicijnen,nog meer therapie en allemaal verplicht!!
          Dat zeggen ze dan niet natuurlijk,maar het alternatief is dan een baan zoeken voor 40 uur per week,en dit is voor mij op dit moment geen alternatief.
          Met de info die hier zo prachtig door bella geplaatst is heb ik weer iets om hen de andere richting op te krijgen,omdat ik van begin heb gezegd dat de diagnose fout is..

          Een heleboel van deze kenmerken heb ik ook duidelijk aangegeven en is verder nooit een verband gelegd met add of adhd.
          Wel is eens gekeken of het geen bipolaire stoornis kon zijn omdat ik ook regelmatig dagen heb dat ik de hele wereld aankan,en dagen dat ik niks wil,kan,doe,maar dat werd weggelegd omdat de pieken niet hoog genoeg waren,en de dalen niet diep genoeg..
          Nu met dit stukje van bella heeft dit de naam hyperfocus gekregen....

          Dus vandaar de afspraak...beetje veel info,maar ja,moet kunnen.

          Grts
          Daniella
          Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

          Misty's ABC

          Comment


            #6
            Re: ADD Blowen en Ritalin

            omg...
            Is heb superharde ADD...
            Ik laat me testen

            thnx bella
            grow da weed, smoke it's buds

            Comment


              #7
              Re: ADD Blowen en Ritalin

              Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande verhaal.
              Zeg maar 90 tot 95% is voor mij van toepassing, en is ook geconstateerd bij de onderzoeken die ik ondergaan heb.
              Zet een ADD-er aan een klus die af moet en geloof mij er is er geen een die dat niet zal lukken.
              Echter wat een groot nadeel is de concentratie problemen, daar heb ik erg veel last van maar bijna altijd overwint de Hyperfocus!!!

              Comment


                #8
                Re: ADD Blowen en Ritalin

                Hmmm
                Kijk zo zijn er toch meer mensen zoals ik ADD
                Misty ik snap wat je schrijf en misschien is keer een gesprek met een psy en test doen helemaal neit verkeerd zeker niet voor de arbo enz
                En wie kan die psy iets voor je betekenen.

                Jaren terug dan praat ik zeker over 15 jaar terug kreeg ik de diagnose adhd ik herkende er veel in maar toch ook veel niet.
                Zo had ik wel het gevoel dat ik Hyper was terweil mensen in mijn omg dat niet vonden die vonden me leuk spontaan gezellig en iemand die geen blad voor mn mond neemt
                En ik kan op een feestje flink de pipo uit hangen en de pipo ook zijn maar hyper vond niemand me.
                Om dat wij kinderen wilden 10 jaar terug ben ik met de ritalin gestopt en nu 10 jaar later na weer een gesprek met de psy over mijn medicijnen vroeg hij waarom ik geen ritalin meer slikte en dat hij mijn dossier had door gelezen en vond dat ik geen adhd had maar ADD en dat Ritalin wel is kon helpen.
                Adhd/Add Is geen ziekte die over gaat of die kan genezen het is een storing in je hersenen die verholpen kan worden met medicatie om je leven wat makkelijker te maken want het leven met deze ziekte is vaak zwaar en heftig.
                Dus ben ik op proef beginnen met ritalin bevalt het niet kan ik nog altijd stoppen en heb ik niks verloren.
                God was never on your side..

                Comment


                  #9
                  Re: ADD Blowen en Ritalin

                  http://robwillemse.nl/homeopathie/ar..._adhd_add.html

                  Ff lezen interessant stukje, wel lang maar veel info.
                  Speciaal het stukje: Reguliere Behandeling en kopje medicatie over ADD en Ritalin.

                  vale.

                  Comment


                    #10
                    Heel mooi stukje hoor

                    ADD Vrouwen

                    De kennis op het gebied van vrouwen en ADD is op dit moment nog erg beperkt en loopt achter op de informatie voorziening voor kinderen en volwassen mannen met ADHD. Er zijn nog weinig onderzoeken naar ADD bij vrouwen geweest.
                    Onderzoek richt zich in het algemeen meestal op mannen.
                    De noodzaak hiervan blijkt echter steeds groter te worden.
                    Vrouwen met ADD vertonen geen hyperactief gedrag. Hierdoor worden veel ADD kinderen over het hoofd gezien. Deze jongens en meisjes leren zich door gebruik te maken van logica, untuitie, inzicht, intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen, manieren aan om hun ADD symptomen te verhullen.
                    Deze positieve en negatieve aanpassingen integreren steeds meer met de persoonlijkheid.
                    De ADD symptomen worden als ware bedekt met een deken van gedragspatronen, vaak tegen hoge emotionele kosten. Het resultaat is steeds vaker chronische lichamelijke en emotionele uitputting op volwassen leeftijd.
                    Vaak bij vrouwen tussen de 20 en 35 jaar.
                    In toenemende mate gaan vrouwen op zoek naar behandeling als ze hun leven niet meer onder controle kunnen krijgen.
                    Hun financiele administratie is een puinhoop, ze hebben het gevoel niet voldoende aan de eisen van een werkgever te voldoen en voelen zich nog minder in staat om de dagelijkse taken als wassen, eten koken en opruimen bij te houden. Vrouwen zijn meer succesvol in het (onbewust) verbergen/verhullen van ADD en leven in een doorgaande strijd tegen een steeds groter wordende werkdruk.
                    Ze gaan tot diep in de nacht door in een poging "op orde" te komen en worstelen dagelijks met hun verzorgende taken, doorgaande gedachten stroom, slaap tekort, schuld gevoelens en onzekerheid.
                    Deze vrouwen krijgen regelmatig een verkeerde diagnose van hun huisarts. (Manisch depressief of Burnout)
                    De AD/HD symptomen worden ook nog eens versterkt door haar hormonale huishouding.
                    Vrouwen met ADD moeten er rekening mee houden dat hun dagelijkse uitdagingen tijdens bijvoorbeeld de menstruatie nog groter worden dan dat ze normaal al zijn.
                    Of een ADD vrouw nu duidelijk haar hoofd boven water tracht te houden of in staat is dit te verbergen, ze beschrijft zichzelf vaak als uitgeput en overladen.
                    The gecombineerde rol van partner, huisvrouw carriere vrouw en in veel gevallen ook nog moeder is al een grote opgave voor niet-add vrouwen maar het streven naar succesvol omgaan met al deze factoren, maakt het leven voor een ADD vrouw uiterst complex.
                    Dit wordt vooral lastig als moeder en kind beide ADD of ADHD hebben.

                    Taken kunnen dan niet altijd een zichtbaar een begin of einde hebben.
                    De problemen die ze alleen al heeft met plannen en structureren van bezigheden, vergeetachtigheid en aangeboren stress maken dat zij naar verloop van tijd geen van beide jobs meer "naar behoren" kan uitvoeren.
                    Een vrouw bij wie de diagnose pas op latere leeftijd vastgesteld is, heeft vaak last van depressie verschijnselen en grote onzekerheid.
                    Ze is er sterk op gericht om alles onder controle te houden/krijgen en de moed zakt volledig weg wanneer dit even niet lukt.
                    Deze vrouwen zijn meer op zoek naar manieren om praktijk gericht te leren omgaan met ADD, dan het vinden van middelen om hun leven emotioneel beter aan te kunnen.

                    Deze vrouwen zijn uitermate kritisch op zich, kunnen zich minder goed neerleggen bij de aanwezigheid van een kans of een beetje geluk en neigen ernaar om de lat voor zich zelf erg hoog te leggen.
                    De ADD vrouw heeft er veel moeite mee om te accepteren dat zij goed genoeg is.
                    Meet jezelf niet af aan anderen, met anders werkende hersenen.
                    Aan ieder nadeel zit een voordeel!

                    P.s tekst gepikt op interned


                    -Gelieve niet te dubbelposten aub? Grtz-

                    Last edited by westport; 18 February 2010, 12:31.
                    God was never on your side..

                    Comment


                      #11
                      Re: ADD Blowen en Ritalin

                      pff wat een verhaal bellaa,maar vanvond ga ik het eff probere te lezen ...ik krijg al add als ik het lees .!!! whhaha laatste was een grapje hoor ...

                      Comment


                        #12
                        Re: ADD Blowen en Ritalin

                        Damn,mooi gepikt bel,
                        Slaat de spijker weer flink op z'n kop,
                        Dat wordt weer printen..

                        Grts
                        Daniella
                        Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                        Misty's ABC

                        Comment


                          #13
                          Re: ADD Blowen en Ritalin

                          Weer zoon sterk stuk, super informatief bella, chapeau!

                          Grtz

                          Comment


                            #14
                            Re: ADD Blowen en Ritalin

                            Jeetje, ik lees een berg herkenbare dingen. Maakt wel het een en ander duidelijk.
                            Mooi stukje werk Bella.
                            "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

                            Medigebruiker

                            Comment


                              #15
                              Re: ADD Blowen en Ritalin

                              Ik heb ook testen ondergaan want dit alles had ik op internet gelezen en kwam me erg bekend voor, naar verschillende gesprekken over me jeugd en alles en nog formulieren ingevuld te hebben heb ik uiteindelijk de keus gemaakt om met medicijnen te starten ik heb Methylfenidaat gekregen, ook een Ritalin soort(deze zijn er in verschillende versies)

                              leerzaam topic btw.

                              Martinair

                              Comment

                              Bezig...
                              X