Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe moet een zaadje in de grond : Kiem experimentje

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

  • CatsEye
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Het leuke is, monty, er vaak discussie over dit soort topics is en jij gewoon de vrijheid neemt om er een experiment voor op te zetten. Duidelijke uitkomst en duidelijke verklaring. Super, deze info gaat in mijn achtergrond informatie!

    Leave a comment:


  • Groene Geest
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Hele waardevolle informatie Monty. Thnx

    Leave a comment:


  • Newbienob
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Binnenkort gaat me eerste eigen kweekje van start en de wortel gaat omhoor Monty,
    Erg interesant en overtuigend mooi gedaan.

    Bedankt, greetz

    Leave a comment:


  • nicklish
    replied
    Re: Kiem experimentje

    zalig gedaan !

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Ik ben benieuwd .

    Grtz

    Leave a comment:


  • monty
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Dit heb ik bewust niet gedaan om te kijken of de wortel idd zich naar binnentoe gaat ontwikkelen en van het licht gaat afgroeien. In een volgend experimentje wil ik dit wel eens proberen met een niet afgeplakt potje een half afgeplakt potje en een geheel afgeplakt potje en dan de verschillen in wortelontwikkeling bekijken. Zat al in de planning.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Mooi topic.

    Opletten dat de worteltjes niet afsterven die kunnen namelijk niet tegen licht, dus best als je geen fotos neemt iets rond het doorzichtig potje doen .

    Grtz

    Leave a comment:


  • Hennep
    replied
    Re: Kiem experimentje

    hey Monty,

    Super experiment(tje), dit zal veel mensen tot nadenken zetten. ik ook ff, maar ben door jouw helemaal overtuigd dat we het al decenia's lang verkeerd doen.

    Leave a comment:


  • monty
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Mooie close-up, je ziet goed dat de kiembladen nog in een soort van vlies zitten in de zaadhoes en hoe ze zich eruit worsteld, bedankt voor de aanvulling.

    Grtz

    Leave a comment:


  • Anonymous
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Ik heb hier ook nog een fototje die je mss kunt gebruiken:

    Last edited by Anonymous; 5 September 2010, 18:28.

    Leave a comment:


  • PPLANTJE
    replied
    Re: Kiem experimentje

    mooi monty, hier hebben we wat aan, meer kans op overleving=minder frustratie.

    Leave a comment:


  • Jointjedraaien
    replied
    Re: Kiem experimentje

    Heb je experiment ook ff toegevoegd aan het artikel wietzaden ontkiemen

    Leave a comment:


  • kabouter flip
    replied
    Re: Kiem experimentje

    mooooooooooooooooooooooi topic monty nu ziet ge de wortels eens he lol man

    Leave a comment:


  • monty
    replied
    Geotropie

    Geotropie of gravitropieEruca sativa) onderzocht. Op 26 april 2004 is bekend geworden dat de kiemplantjes alle kanten opgroeiden, dus de zwaartekracht nodig hebben voor het bepalen van de groeirichting.

    Mechanisme bij de wortelMechanisme bij de stengel

    Een zelfde soort mechanisme als bij de wortel treedt ook op bij de stengel, waarbij het effect echter tegengesteld is. Een hoog auxinegehalte bevordert de celstrekking van stengelcellen. Aan de onderkant van een liggende stengel krijgen de cellen een hoger auxinegehalte en gaan zich hierdoor meer strekken, waardoor de stengel zich opricht. Bij kruipende planten zorgt het mechanisme ervoor dat de stengels horizontaal blijven groeien.

    Wikipedia, de vrije encyclopedie


    CIMG1550-1.jpgCIMG1553-1.jpgCIMG1551-1.jpgCIMG1549-1.jpgCIMG1561-1.jpgCIMG1563-1.jpgCIMG1557.jpgCIMG1559-1.jpgCIMG1555-1.jpgCIMG1562-1.JPGCIMG1556-1.JPG


    Ogen in de wortels.

    niet alleen de groene delen van de plant, ook de wortels hebben ogen. De topjes van alle wortels hebben ogen. Op een afstand van 250 micrometer (= 1/4 mm) zijn de worteltopjes heel lichtgevoelig, naar 1mm zijn ze 100% blind. Ze ontvangen lichtflitsen, die de grond binnendringen. Omdat alleen blauw en het UV-licht over voldoende snelheid en energie beschikken om in aarde- of andere plantensubstraten door te dringen reageren de worteltopjes op blauw en UV-licht. Hierbij zijn al enkele lichtflitsen voldoende om een kiem de kortste weg naar het licht te wijzen of een wortel in de omgekeerde richting te laten groeien. Het is dus van belang dat een medium nooit helemaal afgesloten wordt van de lichtbron. Wel moet het medium donker genoeg zijn, om groene algen te weren.
    Maar het is belangrijk voor een optimaal evenwicht van de plant dat de wortels niet helemaal in het donker zitten. Juiste signalen verhogen de harmonie van de gehele plant.
    Last edited by monty; 28 August 2010, 01:02.

    Leave a comment:


  • smoker2002
    replied
    Re: Kiem experimentje

    intressante info monty
    zal ik binnen kort ook eens probeeren
    bedankt ...

    Leave a comment:

Bezig...
X