Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Wortels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De Wortels

    Korting op 420shop
    Bouw van wortels

    Wortels zijn belangrijk voor het opnemen van water met voedingsstoffen. Je kunt twee soorten wortelstelsels onderscheiden:

    * Bijwortels, waarbij de wortels allemaal even dik en lang zijn en in een krans groeien (bijvoorbeeld een graspol en hennep)
    * Een hoofdwortel met zijwortels, waarbij de hoofdwortel dik en lang is en recht naar beneden groeit (bijvoorbeeld een winterpeen).


    Een plant gebruikt zijn wortels om water en de voedingsstoffen op te nemen. Dat doet hij met de wortelharen, die aan de uiteinden van de wortels zitten. Het opgenomen water wordt naar de hout- en bastvaten getransporteerd. Deze vaten liggen in het midden van de wortel. Samen worden ze ook wel de centrale cilinder genoemd. De buitenste laag cellen van de centrale cilinder heet endodermis. Buiten de centrale cilinder liggen de parenchymcellen. Parenchym wordt ook wel steunweefsel genoemd. De buitenste laag cellen van de wortel heet epidermis. De wortelharen zijn uitgegroeide epidermiscellen.

    In de winter sterven veel planten bovengronds af, maar de wortels blijven in leven. In deze wortels wordt dan reservevoedsel bewaard zodat de plant in de lente weer uit kan groeien.






    Functie van wortels

    Hennep neemt via de wortels water en zouten op. Dit geldt ook voor alle andere planten, struiken en bomen. Het transport van het water en de voedingsstoffen loopt door hout- en bastvaten van de wortels naar de bladeren. Een plaatje van de doorsnede van een wortel kan je vinden op 'bouw van wortels'.

    Als hennep water en zouten uit de grond opneemt, worden deze voedingsstoffen via de wortelharen naar de hout- en bastvaten getransporteerd. De zouten worden door de endodermiscellen actief naar de centrale cilinder getransporteerd. Er ontstaat een hogere concentratie zouten in de cilinder dan daarbuiten. Zo komt een sapstroom op gang.

    Door de grote concentratie aan zouten in de cilinder, stroomt er vervolgens water naar de cilinder toe. Dit is een passief proces (het kost de plant geen energie) dat osmose wordt genoemd. Deze vaten brengen het water en de zouten vervolgens naar de stengel en bladeren.

    Bij osmose stroomt het water door een semipermeabel membraan. Er treedt dan een netto waterverplaatsing op van de oplossing met de laagste concentratie naar de oplossing met de hoogste concentratie. Hierdoor daalt de concentratie van deze laatste oplossing. Doordat er bij de oplossing met de laagste concentratie water weggaat, stijgt de concentratie van deze oplossing.

    Als de hennepplant niets doet zouden de concentraties uiteindelijk gelijk worden. Hierdoor zou de sapstroom stilgelegd worden. Door actief transport van zouten naar de centrale cilinder blijft het concentratieverschil bestaan. Het water blijft dus naar de centrale cilinder stromen. De sapstroom kan zo blijven bestaan.

    Om te voorkomen dat het water met de opgeloste zouten terugstroomt zitten er in de celwanden van de endodermiscellen kurkbandjes. Deze worden de bandjes van Caspary genoemd (vernoemd naar diegene die ze ontdekt heeft). Deze kurkbandjes zitten alleen in de wanden die loodrecht op de schorscellen staan. Doordat het water nu niet terug kan stromen stijgt de druk in de houtvaten. Dit verschijnsel heet worteldruk. De bijdrage van deze worteldruk is niet zo groot.

    Voor het grootste deel komt de opwaartse sapstroom tot stand doordat water verdampt uit de bladeren. Water verdampt uit de bladeren wanneer de huidmondjes van de bladeren openstaan en de concentratie water in de lucht lager is dan in de luchtholtes van het blad. Door deze verdamping verplaatst het water uit de houtvaten zich naar boven om de plek van het verdampte water in te nemen. Dit kan plaatsvinden door de capillaire werking. Door de capillaire werking van de vaten wordt het water 'omhoog getrokken'. Doordat de houtvaten heel erg nauw zijn, zijn de cohesiekrachten en de adhesiekrachten samen groter dan de zwaartekracht. De sapstroom komt dus op gang door verschillende processen.

    Peace

    #2
    Re: De Wortels

    cannabis tree you must have strong roots .

    Grtz

    Comment


      #3
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: De Wortels

        Bij een kweek die ik gevolgd heb werd er gebruik gemaakt van het water van een aqarium. De afvalstoffen (stront) van vissen zijn ideale voedingstoffen voor cannabis planten (visemulsie). Deze opstelling was volledig automatisch met filters; ander ingewikelde elektronika en pompen. Bij bepaalde tijdstippen werd het water tussen aqarium en voedingsvat gecirculeerd. Enige probleem dat ze hadden waren de waarden in het voedingsvat onder controle houden omdat verse stront van vis en oudere stront anders van sterkte zijn. Heel veel werk en tijd om alles tip top te krijgen dus

        Ik veronderstel dat een plant uiteraard niet recht uit de rivier drinkt, maar is er veel verschil tss het water in de rivier en het bodemwater in de vrije natuur (nt in stad of landbouwgebied uiteraard)???

        water vloeit ondergronds naar rivieren, dit filtert zelfs ondertussen het water. Dus veel verschil zal er niet zijn onderling.

        Moet ik dan oppassen voor meststoffen die uit het aquarium meekomen dat er niet overbemest wordt???
        Of is het enkel de Ph waarde die van belang is, dat lijkt me toch een beetje te kortzichtig.


        Hier moet je echt mister perfect in zijn en je planten heel goed in de gaten houden en veel bijsturen, kweek jij op hydro ? hydro-kweken-f81.html

        Ik kan ook gebruik maken van grondwater (voor bevloeiing tuin). Is dat te vertrouwen of test ik dat best eerst eens heel grondig? (ziet een beetje gelig) Moet ik eigenlijk nog doen, denk er just aan.

        Grondwater heeft een lager EC en PH en is veel zachter dan leidingwater .

        Comment


          #5
          Re: De Wortels

          yo Bobo,

          Opnieuw bedankt voor het volledige antwoord op een niet zo eenvoudige vraag.
          Ik heb hier in woonkamer een aquarium staan van bijna 300 liter met enkel echte waterplanten in, co2 toevoer, temperatuurregeling... Is een amazone-biotoop (planten, vissen en waterwaarden zijn bijna identiek aan die van de middenloop v amazone. dus niet bij bron of monding) met discusvissen in (nt gemakkelijk!!!). Ze hebben mij altijd wijs gemaakt dat waterplanten 'minder sterk' zijn dan andere, en ik kan die goed laten groeien, vermeerderen zelf en komen regelmatig in bloei (kan ik jammer genoeg zelf nog niet echt controleren) Groeit marihuana daar in de natuur, noorden van zuid amerika of eerder lager??? Ik weet dat eigelijk niet zo goed

          Ben nu al een jaar of tien bezig met aquaristiek en met "water". dit was echter niet eenvoudig en met veel vallen en opstaan kan ik nu gerust zeggen dat mijn water top is en dat ze enige tijd zal blijven zonder er naar om te kijken. Het is idd een werk van lange adem en iets wat constant moet bijgehouden worden. Elke dag een kwartiertje he. Moet je met een hond bvb minstens 2 maal doen he om hem uit te laten. Dus al bij al valt da heel goed mee, is een gewoonte. Die vissenemultie moet je trouwens constant op peil houden, teveel = algen en alles gaat kapot. Eveneens de toevoer van co2, zuurstof en bemesting...teveel = algen. Denk da me da wel moet lukken.

          Ik kan enkel uit ervaring zeggen dat ik dat water aan andere, vaste kamerplanten geef en dat die daar blijkbaar heel veel voordelen uit halen. Weelderige groei en vermeerdering...en zeer mooie bloemen. Eenjarigen (bloemen voor tuin, zal hier maar verduidelijken met de meeste die ik al eens heb uitgeprobeerd) of snijbloemen hebben daar volgens mij weinig aan. Heb eens proef op de som gedaan en aan ene enkel kraantjes- en andere enkel aquariumwater. Fenotype zag er mayb een heel klein beetje anders uit, maar eens uitgeplant in de tuin zag je na enkele dagen zeer weinig verschil. Moet ze mayb eens laten staan op vensterbank tot na bloei...

          Heb nog eens verder gezocht en ben idd van overtuiging dat grondwater beter is dan kraantjeswater. Maar hier rijst er een vraag bij mij. Ik woon op 200 m van de zee. Is het grondwater dan niet "verontreinigd" met zout??? En kunnen zouten kwaad voor een weedplant (veronderstel dat er hier meer in grond zit dan in tropen in volle grond). Ik heb ook een osmose toestel die mijn kraantjeswater tot op een hardheid van <1 kan brengen (alle schadelijke stoffen uit kraantjeswater eruit, maar ook mineralen). Is te vergelijken met gedemineraliseerd water voor in strijkijzer. Ben ik waarschijnlijk niet veel mee....?

          Op hydro kweken leek mij een te grote sprong in 1 keer. Leer graag en weet graag waarom iets is, daarmee. Denk wel dat ik groene vingers heb en dat ik door ervaring in tuin en aquarium van heel veel op de hoogte ben...maar tis allemaal nieuw en ja...beetje schrik misschien om eraan te beginnen. Experimenteer eerst een beetje op grond en zie dan wel.
          Ik begin binnenkort aan 1ste binnenkweekje op grond, ik laat je wel iets weten en open een topic op kweekverslagen

          Nog eens merci... grtz!!!

          O ja, ben bij Alien langsgeweest en die wist me te vertellen dat er ooit eens een artikel in soft secret (of eventueel via highlife) is verschenen ivm kweken met behulp van visemultie...kvind het alleen jammer genoeg niet...
          Weet er da iemand staan?
          Last edited by SirSmokeAllot; 21 December 2008, 14:16. Reden: aanvulling post
          sigpic

          Comment

          Bezig...
          X