Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekruimte samenstellen - héél krap budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweekruimte samenstellen - héél krap budget

    Korting op 420shop
    De titel doet het al vermoeden, ik wil een kweekruimte samenstellen maar mijn budget is echt nihil.
    Zonder er verder al te diep op in te gaan mag ik mijn ex bedanken voor het maken van aardig wat schulden op mijn naam. Deze heeft ze altijd verborgen gehouden, maar nu we de relatie verbroken hebben en ik de post weer zelf beheer, moet ik constateren dat ze het aardig bont heeft gemaakt. Zo bont dat ik mij genoodzaakt voelde om vorige week budgettering aan te vragen!

    Eigenlijk is er dus helemaal geen geld om een kweekruimte samen te stellen, en al helemaal niet zodra de budgettering is gestart.
    Zodoende wil ik, nu het nog kan, een zo klein mogelijke investering doen om toch verder te kunnen kweken. Binnen verder kweken was sowieso het plan, maar het budget betekend wel dat ik mijn wensen behoorlijk moet bijstellen. Ik hoop met jullie hulp toch zoveel mogelijk van deze wensen waar te maken en waar nodig deze wensen bij te stellen zodat het wel in het budget past.

    Wat waren deze oorspronkelijke wensen?
    • Groei / droog kastje
    • Bloei kastje
    • LED verlichting
    • Hydro (een eb en vloed systeem of deep water culture)
    • Brandbeveiliging
    • Ongeveer 150-200 gram droog per ronde
    Wat is het beschikbare budget?Samenstellen
    Alhoewel ik zelf al heel veel heb lopen zoeken kom ik er echt totaal niet uit. Er zijn zo veel online growshops en zoveel verschillende artikelen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarom heb ik dus ook nog geen specifieke artikelen op het oog. Ook ontbreekt het nog aan de kennis om tot een besluit te komen.

    De ruimteVerlichtingTijdschakelaar
    Iets waar ik over twijfel, heb ik een schakelkast nodig of zou ik het afkunnen met een gewone tijdschakelaar? Volgens diverse online growshops zou dat geen probleem moeten zijn, maar ik neem het liever van jullie aan. Veiligheid staat voorop! De schakelkast zou ik eventueel zelf kunnen bouwen.

    Afzuiging, regelaar & filter
    Natuurlijk is dit voor een groot deel afhankelijk van de verlichting die ik ga gebruiken. Maar de wens is wel dat de afzuiging zo stil mogelijk is aangezien de kast / tent op de slaapkamer komt te staan. Een regelaar is gezien het budget misschien iets te veel van het goede. Een goede buisventilator met 2 standen is dan wellicht een mooie tussenoplossing, wat denken jullie?

    Het filter vind ik niet zo spannend, dat zal vooral afhankelijk zijn van de beschikbare modellen bij de growshop waar ik uiteindelijk bestel, daar kom ik nog wel uit.

    Substraat & voeding
    Qua groeimedium zal het waarschijnlijk gewone potgrond moeten worden, daarmee spaar ik weer de aanschaf van een pH en EC meter uit.
    Gemotiveerd door de aanwezigheid en behulpzaamheid van exmember47012Brandbeveiliging
    Brandveiligheid is iets wat ik erg belangrijk vind. Het liefst hang ik een Fire Knock Out op, maar het minimale is toch wel een brandmelder in de tent en handblusser binnen handbereik. Als het budget nog ruimte laat om een Fire Knock Out te bestellen komt deze er zeker in. Anders wordt het een brandmelder (de handblusser heb ik al).

    Nou heb ik ook ooit eens iets gelezen over een speciale "schakelklok" die de elektriciteit uitschakelt als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Als de kosten daarvan niet al te hoog zijn lijkt me dat een mooie aanvulling. Ik kan het alleen niet terugvinden, iemand hier die weet wat ik bedoel?

    Klein grut
    • Potten
    • Ophangsysteem verlichting
    • Ophangsysteem afzuiging
    • Slangen tbv de afzuiging
    • Klemmen
    • Thermostaat / hygrometer
    • Bekabeling
    • (Zwenk)ventilator
    • ...
    • ...
    Ik weet dat ik veel vraag maar hoop toch dat jullie met me mee willen denken. Ik ben vast niet de enige met een beperkt budget, dus misschien zijn er wel meer geholpen met deze vraag. Natuurlijk wil ik zelf zoveel mogelijk meedenken, zoeken en doen, heb alleen wel even een duwtje in de goede richting nodig. Uiteraard beloon ik jullie te zijner tijd met een leuk kweekverslag en als er dingen zelf gebouwd moeten worden wil ik daar best een tutorial over schrijven.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Shee wat k@t....

    Misschien slim om een kasje (gratis ophalen) van marktplaats...
    folie 3 tientjes
    tja afzuiger.... meestal al prijzig als je een beetje stil wilt blijven....

    miss led? 1x100w cob ? Kun je nog uitbreiden ook?
    bijkomend voordeel je brandbeveiliging hoeft niet zo extreem als bij hps..

    5watt fan 15 eutjes....


    maar al met al word het heeeeeel lastig...
    kleine troep slurpt ook zo veel cash...

    en je afzuiger heeft miss geen slang nodig als je het slim aanpakt...

    veel succes met alle shiittt!!!!
    gz Ricky

    Comment


      #3
      Die tijdschakelaar zou ik niet gebruiken, ook niet met led. Heb er al 2 kapot gedraaid, heb nu een DV-12 en geen enkel probleem. Denk dat jij die ook bedoelt, die is gezekerd. Davin moet je op zoeken, dan vind je m zo.



      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


      • Hobbyenmedical
        Hobbyenmedical commented
        Editing a comment
        Idd beter gewoon een relais geschakeld kastje zoals de dv-12.
        Ben er zelf ook zeer tevreden over

      #4
      Aaij wat is dat kut zeg.

      Deze oplossingen zijn wellicht iets te buschcrafty, maar het werkt in principe.

      Ophangsysteem zou je misschien tijdelijk kunnen improviseren met iets van touw.
      Bij de tuinwinkel kun je vaak gratis wegwerp potten krijgen.
      ventilatoren willen nog wel eens op de kringloop staan, zeker nu de zomer aan zijn einde komt.

      Ik denk dat je qua brandveiligheid, thermostaat en regeling toch offers moet gaan maken voor dit budget.
      Denk dat een stille afzuiger ook lastig word, maar misschien kun je 2e hands wat goedkope spulletjes vinden?
      Ik geloof dat iemand op dit forum momenteel van die roze LED lampen verkoopt, maar ik denk dat je met een DIY wellicht nog beter af bent.
      Last edited by Nederhigh; 9 September 2019, 21:02.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Weske
        Weske commented
        Editing a comment
        Clip Fan's heb ik genoeg liggen hier mag je voor 5 per stuk hebben zijn alleen geen zwenk die heb ik in de tent.

        Ook eventueel de viparspectra nog die volgende week in de verkoop gaat.

        Heb ook de lighthanger (lichtere versie)
        Mag je zo hebben .

        Verder kan ik je weinig helpen man
        Mooi kut zo door gedoe van een ander

      #5
      Bedankt allemaal voor de reacties
      Het zal inderdaad heel lastig worden, maar waar een wil is is een weg. Theoretisch zou ik aan een lamp genoeg hebben dus er is nog genoeg waar ik concessies op kan doen

      Rickysticky
      Flip Hasjkip
      Goed om te weten, op m'n tijdschakelaar moet ik gewoon kunnen vertrouwen. Dat wordt dan inderdaad een schakelkast zoals Davin ze ook levert.
      Die knutselen ik dan lekker zelf in elkaar, die dingen zitten wel zo simpel in elkaar
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...gen-cob-lights

      Nederhighhttps://www.conrad.nl/p/renkforce-ut300-kamerthermostaat-tussenstekker-40-tot-99-c-1373757?
      Zoiets kan ik zelf ook heel makkelijk, goedkoper en beter-geschikt-voor-brandbeveiliging in elkaar knutselen, dat is (helaas) maar een klein beetje extra werk als ik toch al m'n eigen schakelkast ga maken

      Weske
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Ah zo’n thermostaat, zo eentje heb ik ook, werkt perfect. Enige nadeel vind ik dat die van mij slechts 1 programma kan doen, ik kan niet bijv. van 7 tot 19 uur 21 graden aanhouden en van 19 tot 7 27 graden..

      #6
      Gewoon een 2de hands compleet tentje op marktplaats opsnorren moet makkelijk lukken binnen jouw budget!

      Suc6

      Comment


        #7

        Comment


          #8
          Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou in theorie heel goedkoop een eigen regelaar kunnen maken met arduino.
          Kleine printplaatjes die je zelf vrij gemakkelijk kunt programeren.

          Soldeer er een temperatuur en een lv sensor op, en je kan met de juiste codes, op de juiste momenten je verwarming, afzuiging, luchtbevochtiger enzv aan/uit zetten.
          Misschien zelfs harder/zachter zetten. Maar dat is denk ik nog een stuk lastiger.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #9
            in de badkamer met oude meuk en niet bang zijn voor stankoverlast
            verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

            Comment


              #10
              krijg je niet snel in de fik en heeft al afzuiging 50 cub geloof ik was standaard,wel zooi verplaatsen als je wil gaan douchenWoon je rond oss?

              verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

              Comment


                #11
                Ik heb nog een Tent kroket, zo goed als nieuw.
                100x100x180. Als je hem wilt, komen we sowieso wel met een schappelijke prijs.
                sigpic

                Comment


                  #12
                  In keuken-afzuigkappen zit een hele mooie slak.
                  Even zoeken bij de kringloop naar een goedkoop, en schone, wel goed kijken want ze kunnen weleens vettig zijn als ze intensief gebruikt zijn. (je moet er een beetje geluk bij hebben)
                  Je omgeving eens rondlopen en zien of ze ergens aan het verbouwen zijn.
                  Een grote afvalcontainer ergens in een straat nooit zomaar voorbij gaan, als je het treft kunnen er prima materialen in liggen.
                  Als je het even vraagt is het meestal geen probleem als je iets meeneemt.

                  Clip fans kun je ook op besparen, die zijn meestal overbodig als de luchtverversing op orde is.
                  Thermostaat? Idunno waar je die voor nodig hebt.
                  Met led wordt het niet warm, en het gaat ook niet onder de 10 graden worden in huis.
                  Ophangsysteem ? Euh....fietssnelbinders, oude (fiets)binnenbanden, ketting, touw, in de 1-2 eurobak bij de doe-het-zelf liggen die kleine spanbandjes.
                  Potten, je kunt alles als pot gebruiken. Melkpakken, Jute zakken, plastic zakken/tassen, kratjes, winkelmandjes, wasmanden, kussenslopen etc

                  Je fantasie is je enige beperking.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #13
                    pootlamp en keukentrap
                    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                    Comment


                      #14
                      Heerlijk hoe er mee gedacht wordt

                      newhobby
                      M'n kweekbenodigheden van marktplaats afhalen ben ik een beetje huiverig voor. Gelukkig kan ik hier eventueel ook nog een gezocht advertentie openen, dat voelt toch iets beter. Eerst maar eens kijken hoe ver ik kom en wat er nog nodig is.

                      Ipie
                      Zit nog een beetje na te denken van hoe en wat precies, maar het zal waarschijnlijk inderdaad zelfbouw gaan worden (leuk ) Begin al wel een idee te krijgen van hoe en wat, misschien is er zelfs ruimte voor een groei en droog gedeelte
                      Kweken onder TL en spaarlampen heb ik al eens gedaan, ondanks dat de resultaten toch redelijk waren wil ik daar niet nogmaals een complete ronde onder draaien. Voor het voorgroei gedeelte zou het wel een mooie uitkomst kunnen zijn. Heb zelfs nog een aantal 18/36W eVSA's liggen die ik daarvoor kan gebruiken

                      Zelfgemaakte mest? Je bedoelt toch niet dat ik m'n eigen drol uit de pot ga scheppen?
                      Geintje natuurlijk, ik begrijp wat je bedoeld. Heb nog een flinke doos fosfor en doosje kalium meststoffen staan, daar kan dus nog op bespaard worden.

                      Nederhigh
                      Arduino is leuk spul inderdaad, de mogelijkheden zijn haast eindeloos. Echter ken ik mezelf inmiddels een beetje, als ik daar aan ga beginnen wordt het een eindeloos project Het is voor mij beter om simpel op te starten, dan kan ik op latere termijn altijd nog gek gaan doen

                      joremkrank
                      Badkamer is een oplossing die ik waarschijnlijk niet hoef toe te passen, ik heb een mooie afgesloten inloopkast waar ik gebruik van wil gaan maken. Als noodoplossing (als ik de toekomstige ruimte nog eens wil verbouwen) is het wel een goede. Ik ga hem in ieder geval in m'n achterhoofd houden. (Woon in Groningen.)

                      SweetMango
                      Dat is een aanbod waar ik direct enthousiast van werd. Totdat ik m'n meetlint erbij heb gepakt De ruimte waar hij in zou moeten komen te staan is maar 90cm breed namelijk. Toch bedankt voor het aanbod!

                      QnQ
                      De lamp heb ik inmiddels waarschijnlijk voor elkaar met Weske, moet zijn laatste PM alleen nog even lezen Het gaat om de Viparspectra R450, dus toch LED

                      Als m'n afzuigkap-slak nog goed te gebruiken is heb ik de afzuiging ook al voor elkaar

                      De ruimte zelf, er begint zich al een aardig beeld te vormen in m'n hoofd. Het gaat wel zelfbouw worden denk ik, vanavond maar eens wat krabbelen op papier zodat ik het ook kan delen met jullie. Ben nogal een beelddenker en dan is het soms lastig om het idee onder woorden te brengen. En een foto zegt nou eenmaal meer als 1000 woorden
                      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                      Comment


                      • Rickysticky
                        Rickysticky commented
                        Editing a comment
                        Lekker gewerkt pik! Hehe

                      #15
                      In oost groningen?
                      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                      Comment


                      • kroket
                        kroket commented
                        Editing a comment
                        Vanwaar de vraag? ​​​​​​​
                    Bezig...
                    X