Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Effect koolstoffilter op koolmonoxide / rookmelder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Effect koolstoffilter op koolmonoxide / rookmelder

    Korting op 420shop
    Loop al even met een vraag rond en gestimuleerd door een ander gesprek op het forum, dacht ik; laat ik hem toch eens stellen

    Aangezien een koolstoffilter de lucht zuivert, duurt het daardoor langer voordat een brandmelder inschakelt?

    Er komt een rookmelder in de kweekkast zelf en in de kast waar die kweekkast staat. De lucht van mijn kweekruimte ga ik afblazen in een andere ruimte. In die ruimte zou ik het liefst ook een brandmelder ophangen. Maar aangezien die ruimte gezuiverde lucht van het filter ontvangt, heb ik nog geen keuze kunnen maken..

    Zou een koolmonoxide melder bijvoorbeeld wel direct inschakelen? Of is het wachten tot het filter het niet meer aan kan?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Geen idee. Maar ik heb wel eens getest of een koolstof filter ook de lucht van wiet rook filtert, en dat werkt dus echt voor geen meter.
    Ruikt bijna exact hetzelfde als het door de filter is gegaan. Kwam ook nog gewoon rook door. Dus denk niet dat een koolfiltert echt rook filtert.

    Maybe heb je daar wat aan.
    Last edited by Nederhigh; 22 December 2019, 17:39.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Wellicht lag het aan mij filter. Dat kan natuurlijk. Je kunt het altijd zelf ff testen door een beetje wiet te laten smeulen in een pannetje en die ff in je tent te zetten.
      Voor de wetenschap!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ik ga dat groene goud toch niet moedwillig verbranden
      For science! ​​​​​​​ Misschien ooit..
      Met een nieuw filter vind ik het zonde, met een oud filter kan ik er niks over zeggen

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Goed punt

    #3
    Aangezien een koolstoffilter de lucht zuivert, duurt het daardoor langer voordat een brandmelder inschakelt?
    Als de rookdeeltjes gezuiverd worden zou dat best nog eens kunnen. Hang er dan alleen 1 inde kast waarde kast staat.
    Ik heb zelf gemerkt dat een rookmelder in kleine ruimtes geen effect hebben en het apparaat mogelijk niet eens goed functioneert. Die van in de kweekast kan je laten.

    Zou een koolmonoxide melder bijvoorbeeld wel direct inschakelen?
    Lijkt me niet maar ben benieuwd wat een expert op dit gebied te zeggen heeft. interessant
    Ad usum proprium!

    Comment


    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Ik had beter moeten weten
      Nee joh dat was natuurlijk flauw Kroket. Maar een combi meter en 1 warmte meter zou voldoende moeten zijn toch?
      Ik zal geen bron van inspiratie meer wezen

      keep it simple!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Hmm Bedenk me net dat zo'n warmtemelder nog wel eens kan inschakelen door de lamp.. We houden het gewoon lekker zo
      Maar dan dus nog die derde melder.. ​​​​​​​

    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Zou er geen HPS lamp naast hangen.. Denk toch dat het overbodige luxe is.
      Zolang je maar een rookmelder hebt hangen.

    #4
    Oh die discussie!

    Niet meer van belang met jouw systeem lijkt me, je filter/afzuiger valt uit Bij warmte begrijp ik. Heb nu boven m’n kast een rookmelder. Rook wordt anderzijds door die filter geneutraliseerd lijkt me. Dus moet het al bijna door mijn kastje heen zijn gebrand.

    Die kooltjes zouden die kwaad kunnen in geval van brand?


    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Relais ertussen, als de spanning wegvalt triggert dat alles wat je maar wil. Jij kunt zoiets!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Bewuste keuze om het niet te doen Stel ik ben weg en er is uiteindelijk niks aan de hand, hoeft het voor mij ook niet te rinkelen. Stel er is wel iets aan de hand zijn daar de rookmelders voor

    #5
    Die filter gaat op dat moment niks uit maken, da's om geur te filteren.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Kort en krachtig, maar wel duidelijk

    #6
    Yep, inderdaad. En een koolstoffilter filtert ook niet alle luchtjes.
    Steek maar eens een zwavelverbrander aan in je hokkie

    Wat wel gebeurt is dat de rook weg wordt gezogen waardoor het waarschijnlijk niet de rookmelder bereikt.

    Veiligheid komt altijd in meerdere stappen.
    Niet alleen op een rookmelder vertrouwen, je kunt veel meer doen.

    Bedenk ook even of je wel iets wil hebben wat in potentie de hele straat wakker kan maken als je niet thuis bent.

    ARNHEM – De politie heeft in de nacht van zondag op maandag met de brandweer meerdere bewoners van de Willem Barendszstraat verlost van een luid gepiep.
    Omstreeks 00:45 uur werd de brandweer gealarmeerd.
    De politie ontving iets daarvoor een melding van een van de bewoners uit die straat.
    Ter plaatse bleek dat een brandalarm in een leeg staande woning de veroorzaker was.
    De politie zag dat zij, via een raam boven in de woning, naar binnen konden komen zonder schade.
    Bron: www.gelrenieuws.nl
    Daarintegen: Als je zoldertje echt in de brand staat en je bent niet thuis wil je misschien juist wel de brandweer op tijd ter plekke.
    Ik haal wel de batterij uit de rookmelder als er niks staat. Als ze leeg raken gaan ze ook piepen.

    Voors en tegens. Afwegen wat je zelf wil.
    Ik heb een rookmelder in de kelder hangen en aan elke kant een mabo.
    Bij de slaapkamers hangt een 9L schuimblusser op de gang, een CO2 melder in het hok bij de boiler en verspreid in huis nog wat rookmelders.
    Wat bij mij meetelt is dat ik vrij afgelegen woon.
    Als je hier de brandweer belt dan bellen ze na een uur terug of het nog nodig is of dat ze ook morgen even mogen komen kijken.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Als je zwavel verbrandt dan zijn wel alle beestjes dood. Ooit in een biologische ananaskwekerij gestaan op de Azoren, ze telen daar in kassen en als er beestjes zijn, doen ze de kas dicht steken een vuurtje aan en ze wachten tot alle beestjes stikken. De plantjes kunnen daar goed tegen. Na een paar uur de raampjes weer open.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Waarom zou je anders een zwavelverbrander in huis hebben

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Omdat zwavel zo lekker ruikt? Weer eens wat anders als een geurkaarsje

      Jep, we gaan in meerdere stappen aan de veiligheid proberen te werken
      - De stroom wordt onderbroken als de temperatuur in de kast boven de 50 graden komt.
      - Een rookmelder in de kweekkast en in de kast waar de kweekkast staat.
      - Zojuist maar besloten dat in de ruimte waar de lucht wordt afgeblazen dan een CO melder gaat komen (daar staat immers ook de combi ketel).
      - Een handblusser in de gang op de bovenverdieping is al aanwezig.
      - En er moet op termijn nog een Mabo besteld worden, die in de kast komt.

      Als de rookmelders op alarm slaan terwijl ik weg ben, mag van mij de hele buurt wakker worden en mogen de hulpdiensten gealarmeerd worden. Daar zijn die dingen ook voor toch Alleen hopen dat het geen vals alarm is in het geval de hulpdiensten gealarmeerd worden

    #7
    Een koolstoffilter is bedoeld om (grote) organische moleculen te vangen. CO en CO2 komen daar gewoon doorheen, omdat die te klein zijn. Je moet 't eigenlijk zien als een soort stapel van allemaal kleine rietjes; delen die groter zijn dan de rietjes die blijven ervoor steken, delen die kleiner zijn kunnen vrij makkelijk passeren.
    De dichtheid van de koolstofvezels maakt ook uit, hoe compacter de koolstof is, hoe beter hij stoffen opneemt. Maar dit betekent ook dat hij sneller verstopt raakt en dat het filter veel meer luchtweerstand geeft.

    Omdat de filters dus een soort rietjes zijn, zal na verloop van tijd wel iets gaan lekken. In de chemische industrie moeten gebruikte koolstoffilters daarom verpakt afgevoerd worden en hetzelfde behandeld worden als de stof die ze gefilterd hebben. Doe je dat niet, dan komt de gefilterde stof namelijk alsnog vrij, en dan heb je het koolstoffilter voor niets toegepast.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Da's alleen maar mooi dat CO (en CO2) gewoon door het filter gaan. Het plan is nu om een CO melder in de boilerkast te hangen (daar wordt de lucht afgeblazen). Bovendien is een CO melder in de boilerkast ook wel zo fijn, win win!
Bezig...
X