Mededeling

Collapse
No announcement yet.

QnQ's kweekkelder 2017

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

• MV1977
    replied
    Stemma, de vraag is een beetje wat je verstaat onder "redelijk mild". Even een lijstje van "Mooiemoestuin.nl" geplukt, die geeft wat inzicht:
    • 0 SHU: geen heetheid (bijvoorbeeld Aji Dulce, Cajamarca)
    • 1 tot 1.000 SHU: mild tot mildheet (bijvoorbeeld de Numex Big Jim, Ancho Poblano)
    • 1.000 tot 30.000 SHU: mildheet tot heet (bijvoorbeeld Jalapeno, Spaanse peper)
    • 30.000 tot 100.000: heet tot zeer heet (bijvoorbeeld Tabasco, Thai Orange)
    • 100.000 – 600.000: enorm heet (bijvoorbeeld Habanero’s, Scotch Bonnets, etc.)
    • 600.000 – 1.000.000 (er is geen Nederlandse naam voor maar “nuclear” en “outrageously hot” zijn de Engelse termen die worden gebruikt voor deze pepers, de heetste pepers ter wereld; Naga Morich, Bhut Jolokia, 7-POD en Trinidad Scorpion behoren onder andere tot deze groep. Op de foto zie je een 7-POD van dichtbij; als een peper niet echt meer glanst maar allemaal hobbels en bobbels bevat zoals je op de foto (bijna als een sinaasappelhuid), kan ik je van harte aanraden voorzichtig te gaan proeven; de kans is groot dat je een peper uit deze laatste groep hebt getroffen .
    Ik zelf eet geen pepers, behalve gemalen peper korrels. De rest is mij eigenlijk te heet, maar mijn vrouw en zonen kunnen Habenero's puur eten, zonder problemen (ik moet dan echt uit de buurt blijven, bij begint het al te branden als ik het alleen maar ruik).

Excuus Q voor het kapen van je topic, was niet mijn bedoeling

Leave a comment:

• Stemma
    replied
    Q, wat zijn redelijk milde pepers? Dan ga ik mij er ook eens aan wagen

Planten staan er weer keurig bij!

Leave a comment:

• Stemma
    commented on 's reply
    Je zou eens bij greenspan.nl moeten kijken. Daar hebben ze perfecte kasfolie per m leverbaar. Misschien kan je een mooie kas of afdak hiervan maken? Ik heb er een oprolbaar afdak van gemaakt die ik bij langdurige regens uitrol. Als je een houten geraamte maakt, soort kubus idee, dan kan je de folie rondom vast maken. Alleen de bodem laat je dan vrij, denk ik. Je zou ook nog de onderste 10 a 20 cm vrij kunnen later zodat er wat ventilatie is in de kas, of met flappen gaan werken. Let wel op de juiste verwerkingsmethode.

• QnQ
    replied
    Ik heb die 1x gekweekt, ik vind 'm te heet.
    Er zijn Habanero soorten die een vrij lange groeitijd hebben, soms wel tot 3 maanden voor ze gaan bloeien.
    Gewoon geduld hebben denk ik.

Tent ? Dat witte doek bedoel je ?
    Naw, dat zijn PVC buizen die in de grond steken, met een wit doek er overheen. (gordijn vitrage Ikea bijv)
    Daar staan de erwten en bonen onder zolang het kan. Tegen vogelgedierte.

Echt een duurzame kas bouwen is bijna niet goedkoop te doen.
    Ik heb nog wel zo'n tomatenkas van 200x60x200 ofzo, die gaat nu z'n 4e (en laatste) jaar in denk ik.
    Die staat nog niet, één dezer dagen moet ik die gaan opzetten.
    Last edited by QnQ; 31st March 2017, 08:59.

Leave a comment:

• Morgen Zonder Zorgen
    replied
    Wat voor tent heb je in de tuin?? Is dat een soort kweekkas!! Ik wil ook nog iets maken voor in de tuin voor mijn tomaten planten. Normaal koop ik een kant en klare kweekkas bij de lidl/aldi of zo iets voor rond 25 euro, maar deze gaat altijd kapot binnen 1 jaar. Dus ik wil iets zelf maken wat bijna niets kost of iets wat duurzaam is.

Dus hoe hebt jij dit gemaakt en welke materiaal, misschien heb je nog wat duidelijke foto's van.

Leave a comment:

Footer Left Ad

Collapse
Bezig...
X