Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvochtigheid continu rond 60% door kweek in niet geïsoleerde ruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Luchtvochtigheid continu rond 60% door kweek in niet geïsoleerde ruimte

    Korting op 420shop
    Achteraf bedachten we dat het misschien handig was geweest om de ruimte te gaan isoleren, maar achteraf kijkt men een koe in de kont dus dat is even een gevalletje helaas pindakaas... Daarbij moet dan eerst het dak vervangen worden...

    De lampen branden in de nacht en de kachel helpt overdag de temperatuur op peil te houden voor de nachtstand van de planten. Tijdens de lichturen komt de temperatuur niet boven de 27 graden uit en in de donkere uren niet beneden de 21 graden. In de nacht heb ik 2x 600W branden, dit kan makkelijk ivm de buitentemperatuur. In warmere periodes zal ik moeten afschalen naar 2x 400W denk ik. Maar dat moet nog bekeken worden later.

    Dan nog een tweede vraag over het overpotten van de planten. Kan dit nog gebeuren in de tweede week van de bloei? Ik moet nu voor de lichtfase flink water geven en aan het begin van de nachtfase nog een keer, omdat ze dan al bijna droog staan (dit is te voelen aan de potten). Ze staan nu in vijf liter potten. Ik zou ze eigenlijk naar 20 liter potten willen hebben, omdat ik dan meer water kan geven en ze iets minder vaak water hoeven te hebben (hoop ik).

    Hoor graag wat de adviezen zijn...

    DSC_0026.JPG DSC_0027.JPG
    Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

    #2

    Comment


      #3

      OK, duidelijk...

      Ik kan er ook 2x 250 watt in hangen als dat beter is?

      De radiator staat overigens alleen in de 'nachturen' aan, om er voor te zorgen dat de temperatuur niet beneden de 15 graden komt. Die kan ik nog wel iets minder warm zetten, als dat beter is?

      Ja, moet zeker achter nieuwe vsa's aan, maar dit was ff wat ik kon krijgen van een bekende. Hok kostte me al genoeg geld.

      ​​​​​​​Wat voor kap raad je me aan dan?
      Last edited by QnQ; 5 November 2018, 07:27. Reden: citaat opgerookt
      Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

      Comment


        #4
        Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
        • 2 x 250 watt lampen er in gehangen
        • de olieradiator staat nu op de laagste stand, afzuiging op halve kracht - temp is dan 20 graden
        Eind december koop ik nieuwe ESVA's van 250 watt en nieuwe kappen (moet alleen nog even weten wat goed is om te kopen.

        Dan nog de vraag over het verpotten naar grotere potten, is dat nog verstandig of eerst maar eens even afwachten zo?
        Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Dus dan heb je ook de VSA's verwisseld voor 250W vsa's?

          Hier gaat wel erg veel fout qua veiligheid man. Pffff......

        • gnaffel
          gnaffel commented
          Editing a comment
          QnQ Dat bedacht ik me ook snel, en heb er nu ff tijdelijk 400W in hangen met 400W VSA's. Morgen komen de 250W VSA's en dan gaan de 250W lampen er in...

        #5
        bij bloei liefst niet meer overpotten
        ik gebruik dimbare EVSA van 600 watt en regel zo de sterkte v d lamp op 250/400/600 watt naargelang de grootte van mijn dames
        als kap gebruik ik de medium advenger en belicht voldoende voor mijn tentje van 120/120/215
        is ook te zien welke opp je kweekkast heeft trouwens
        succes

        Comment


          #6

          Comment


            #7
            Ja, ben het met eens ook over die dure opstelling... Maar als ik geen verwarming bij zet, dan daalt de temperatuur in het donker tot onder de tien graden. Kan ook niet de bedoeling zijn...
            Last edited by QnQ; 5 November 2018, 07:28. Reden: citaat opgerookt
            Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

            Comment


              #8
              @DannyDeVito

              Mijn kast is 146x95x160 hoog. Dus qua oppervlakte zitten we ongeveer hetzelfde... Dus jij gebruikt 1 lamp met die ESVA. Hoe doe je dat dan met de wattages per grootte? Ben wel benieuwd, want klinkt op zich goed om met zo'n advenger aan de slag te gaan... Hoeveel plantjes zet je daaronder?

              En ik ben om te beginnen eens met 5 planten begonnen, kijken wat het allemaal zou doen rond deze tijd met de temperaturen en dergelijke... Ik denk ook niet dat ik er nu (winter) meer in ga zetten, in de zomer is dat te overdenken om wel te doen... We gaan het meemaken...
              Last edited by QnQ; 5 November 2018, 07:29. Reden: citaat opgerookt
              Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

              Comment


                #9
                Hehe, je elektriciteit ziet er inderdaad niet zo veilig uit.

                Ik heb hier wel hetzelfde probleem, omstandigheden zijn quasi hetzelfde.
                Zolang je rond die 60% blijft wordt het geen probleem, vanaf 75-80% mag je tussen je toppen gaan beginnen zoeken.

                Verse lucht binnen halen helpt, zeker als de lampen aan staan. Beter wat minder dikke toppen dan geen toppen, denk ik zo.
                Zolang je boven de 21 graden blijft met de lamp aan overleven ze het wel.

                S' nachts dan maar een (kleine) ventilator in de tent, zo daalt die LV dan ook weer.
                Stap voor stap geraken we er wel.

                Comment


                  #10
                  gnaffel
                  als mijn plantjes klein zijn laat ik de diepstralen op 250 watt
                  naargelang ze groter (breder) worden schakel ik over op 400 watt
                  bij overschakelen naar bloei geef ik 600 watt en de kap op zijn breedste zo bestrijk ik mooi mijn 120X120
                  wel bij EVSA van 600 watt een dimbare 600 watt HPS kopen
                  en niet dimmen naar 250 of 400 en dan lamp gebruiken van 250 of 400 maar steeds 600 watt lamp dimmen
                  laatste kweek had ik 9 potten van 11 liter eronder staan en 500gr droog opbrengst dus niet slecht
                  succes

                  Comment


                  • roller
                    roller commented
                    Editing a comment
                    seg danny , 500g droog , op 9potten is 55 per pot ... ? welke soort?

                  #11
                  Modest
                  Ben er inmiddels achter dat de LV niet goed gemeten wordt door de thermometer annex LV meter. Even die van mezelf in huis erin gezet, die is zonder draadje en zo'n metalen piemeltje, en de LV in mijn hok is dus in ene 46% (klinkt stukken beter). Ik weet dat deze beter meet, omdat ik in huis ook met de LV meter van een vriend gemeten heb om te kijken of die van mij wel accuraat was. Heb een houtkachel, dus moet de LV in huis steeds ff meten, maar dat terzijde...

                  Dus denk dat het allemaal wel goed gaat nu... Planten zien er verder wel OK uit op dit moment, maar denk idd dat 500W in totaal beter is voor ze...

                  Die electra is overigens zo weggezet dat het nooit nat kan worden qua stroom punten. Moet alleen een kortere verlengsnoer hebben voor de kachel, dan is dat ook weer OK... Planten staan overigens op schotels om water op te vangen, dak van de kast is waterdicht gemaakt overigens. Dus ik ben niet heel bang voor waterschade en stroomproblemen, de snoeren die ik gebruik kunnen behoorlijk wat stroom verwerken en dat voelt al wat veiliger voor mij...

                  DannyDeVito
                  Thanx voor de info, weet ik wat mijn volgende aankopen worden...
                  Gniffel, gnaffel, gnuisje... Wie blowt daar in zijn huisje?

                  Comment

                  Bezig...
                  X