Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

    Korting op 420shop
    -> Deze is overigens ook al in de vragen over binnen kweek gepost <-

    Wanneer onze lieve plantjes in de bloei zullen schieten, zullen ze een (soms) sterke geur verspreiden. Opzicht niet verkeerd voor Weed-Lovers, maar wat denk je van de buren en dergelijke. We willen tenslotte niet onze "Blauwe Vrienden" erbij hebben.
    Voor de geur is gelukkig een oplossing, en deze oplossing is ook nog eens zelf te maken. Namelijk een "Koolstoffilter"!
    Omdat we het hier hebben over micro, past deze HomeMade koolstoffilter er goed bij. Je hoeft er dus geen te kopen, als je wat handig bent met de nodige materialen!

    Uitleg:
    Hier wordt uit gelegd hoe je zelf een Koolstoffilter kunt maken: http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=48949

    Een koolstoffilter met deze benodigdheden, zou ideaal zijn voor een micro kastje:

    - In plaats van dat witte 'filter' kun je eventueel ook pantykousen gebruiken.
    - Die ijzeren 'cilinders' die je ziet, kun je kopen als pennenhouders zeggen ze op dat forum.


    Hoe Werkt Het?
    - Opzich werkt het best wel simpel. Je maakt je filter aan de buitenkant van je micro kast vast, gewoon om de actieve afzuiging. Vooral met zo'n metalen cilinder gaat dit goed, en is het nog stevig ook.
    - Het resultaat van het filter, de geur laten verdwijnen, is te danken aan actieve kool. Dit is te halen bij een Petstore (dierenwinkel), en zou bij menig aquarium eigenaar bekend zijn. Actieve kool staat bekend door zijn adsorptie, sommige stofjes zullen (gebruikelijk) er aan blijven kleven. Doordat de geur verdwijnt, zullen de 'geurstofjes' wel aan de kool blijven kleven.


    Actieve Kool
    Last edited by Weedy; 13 October 2008, 22:53.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    #2
    Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

    Hoy weedy.

    Heb enige ervaring met aquariums en heb hier zelf toevallig hoogwaardige actieve koolstof liggen. Ik volg wat je wil zeggen maar heb er grote vragen bij.

    Wij gebruiken de koolstof vooral om verkleuring, geurtjes, resten van medicijnen uit het aquarium te halen en chloor en andere schadelijke stoffen (schadelijk ijzer, koper waaruit leidingen enzo gemaakt zijn) uit leidingwater te krijgen. Het bestaat in alle maten, maar bij aquariums geldt, hoe kleiner, hoe groter het de kracht. Voorwaarde daarvoor is dat het water er maar heel traag mag doorlopen. (heb je een snelle pomp, dan moet je grotere gebruiken, want anders haalt het niets uit)

    Ik ben er niet zon voorstander van, omdat ik uit ervarig heb geleerd dat het ook sporenelementen en oligo-, mineralen, vitamines, meststoffen, enzo uit het water filtert. Kortom alles. Soms, bij reeds vermelde gebeurtenissen, is het aan te raden...maar zelf heb ik het er nog nooit niet veel langer dan 2 dagen ingelaten. Het werkt ongelofelijk, v geel (takken, turf, schors,...) naar kristalhelder. Het bestaat zelf voor vanalles nu: nitraat, nitriet, amoniak,... en deze kun je zelf heel makkelijk regeneren.

    Toch heb ik er enkele bedenkingen bij.

    Het moet worden geactiveerd met leidingwater. Dan is het zo net als van die Rice Crispies zeker ist. Als je water toevoegt, dan begint da zo gelik te...knetteren (stil uiteraard). Daarna mag je het niet meer laten uitdrogen, of het is kapot.

    Ik denk ook dat met de capaciteit van de ventilatie die wij in onze kasten steken...dat de lucht nauwelijks de koolstof raakt. Geen oppervlak om te absorberen = gn werking

    en als je het nu aan de in of de uit hangt...hoe kan je ventilator je lucht dan nog deftig door een vaste massa zuigen of blazen?

    Ik moet deze middag toch nog eens in de aquariumwinkel zijn...ik zal het die kerel wel eens vragen. Ik denk echter...

    Grtz
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

      Het is wel zo. Overigens heb ik hierbij het 'activeren met leidingwater' nog niet gelezen.

      Als je 'n koolstoffilter maakt, zoals de link bovenaan aangeeft, zal de lucht wel degelijk ergens eruit moeten, en dus door het koolstof gaan. De stofjes die de plant uitscheidt zullen dan (gedeeltelijk, niet elk stofje lijkt mij) niet verder komen dan het filter.
      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

      Comment


        #4
        Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

        Mja...idd. Het is onbeslist. Hij kon het ook niet met zekerheid zeggen.
        Lukt het bij jou? merk je er effect van?

        Hij wist me ook nog te vertellen dat Juwel koolstofsponzen produceert. Of het effect hetzelfde zal zijn kan ik uiteraard niet vertellen (in het aquarium wel), maar missch is het gemakkelijker te verwerken tot home-made koolstoffilter voor kast (bestaat in verschillende grotes).
        http://www.juwel-aquarium.de/en/kohleschwmme51.htm

        grtz
        sigpic

        Comment


          #5
          Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

          kan je eigenlijk gewoon kool wat je uit as haalt gebruiken van bv hout want ik had ooit een overlevings programma gezien waarbij hij houtskool gebruikte om water te reinigen door het door een zak met houtskool te laten lopen ? zou houtskool dan ook absorberen

          Comment


            #6
            Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

            Of het bij mij werkt? Ik heb er nog geen, nog geen binnen kweek.


            Echter, als je de berichten na die post op dat forum leest, merk je wel dat deze ook echt werkt. Vele zeggen dat ze hiermee gewoon de geur verborgen hebben.

            Edit, volgens mij kan dat niet. Dat is niet 'actief' naar mijn weten, maar ik zal het even uitzoeken voor je. Overigens is het adsorberen, absorberen is als je bv een druppel water op de tafel hebt liggen, en je legt er papier op. Dan absorbeert het papier het water.

            Edit 2: Nee, houtskool is niet hetzelfde als Actieve kool. Actieve kool bevat als unieke eigenschap dat het, mits het gemalen is, een enorm oppervlakte hebben, en daarmee het vuil aan zich kunnen laten kleven. Overigens ook een leuk weetje; Je kan actieve kool 'afwassen', zo verdwijnen de schadelijke stoffen en kun je het weer opnieuw gebruiken. Ook kun je het laten gloeien, om zo de schadelijke stoffen te verbranden, maar dit ligt wat ingewikkelder.
            [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

            Comment


              #7
              Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

              O ja, nog vergeten te vertellen.
              In het aquarium raden ze aan de koolstof te vervangen ten laatste na 2 weken

              Grtz
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                nee kloopt actieve kool is namelijk koolstof wat thermisch bewerkt is om stoffen er uit te halen , die niet gewenst zijn

                Comment


                  #9
                  Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                  Hey
                  ben newbie, maar heb n ideetje !

                  in kattenbakken heb je bovenaan zo'n rooster, dit dient voor een koolstoffilter op te leggen, je hoort me komen
                  mits die pis zo stinkt, haalt die filter de geur er uit

                  http://www.catsanddogs.be/shop/flypage/ ... MARCH.html


                  verry cheap indeed


                  grtz !

                  Comment


                    #10
                    Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                    Hey Egon,
                    Een nieuw lid en meteen een goede post!

                    Wil je je even voorstellen in de Members Introduction Sectie?


                    Enneh, helaas geen plaatje. Kun je het voorwerp beschrijven?
                    Het is wel goedkoop ja!

                    Maar wie weet is de wiet geur sterker dan de pis geur, en heeft deze meer actieve kool nodig.

                    Ach ja, beschrijf hem even a u b
                    Last edited by Jointjedraaien; 28 May 2010, 12:44.
                    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                    Comment


                      #11
                      Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                      Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot
                      Hij wist me ook nog te vertellen dat Juwel koolstofsponzen produceert. Of het effect hetzelfde zal zijn kan ik uiteraard niet vertellen (in het aquarium wel), maar missch is het gemakkelijker te verwerken tot home-made koolstoffilter voor kast (bestaat in verschillende grotes).
                      http://www.juwel-aquarium.de/en/kohleschwmme51.htm
                      Dit zocht ik dus.
                      Thanks man!
                      Eens kijken of ik deze ook online kan bestellen.

                      Greetz,
                      zion

                      Comment


                        #12
                        Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Weedy
                        Hey Egon,
                        Een nieuw lid en meteen een goede post!

                        Wil je je even voorstellen in de Members Introduction Sectie? >


                        Enneh, helaas geen plaatje. Kun je het voorwerp beschrijven?
                        Het is wel goedkoop ja!

                        Maar wie weet is de wiet geur sterker dan de pis geur, en heeft deze meer actieve kool nodig.

                        Ach ja, beschrijf hem even a u b
                        Is gewoon een soort platte zwarte spons met actieve kool in, alleen kan je het vrij makkelijk krijgen in de dierenwinkel, je steekt het bovenaan je kattenbak, het is zoals http://www.juwel-aquarium.de/en/kohleschwmme51.htm , maar dan voor katten.

                        Nog een vraagje, Wanneer kan je zien of je plant M / V is? Want ik zou niet genoeg TL lampen hebben voor allemaal, dus wil ik de mannelijke er best uitgooien en liefst zo vroeg mogelijk, zodat de wijve alle licht zouden krijge

                        grtz
                        Last edited by Jointjedraaien; 28 May 2010, 12:44.

                        Comment


                          #13
                          Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                          Gebruik de daarvoor bestemde zoekknop: search.php


                          Mannetje/vrouwtje: mannetje vrouwtje

                          Wanneer zie je het? In de begin fase van de bloei.
                          Last edited by Jointjedraaien; 28 May 2010, 12:45.
                          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                          Comment


                            #14
                            Re: Koolstoffilter (Doe Het Zelf)

                            "Verkeerd gebruik van de quote functie, lees dit topic-S-"
                            allright, thanks mate !
                            Last edited by Jointjedraaien; 28 May 2010, 12:46.

                            Comment


                              #15
                              sigpic

                              Comment

                              Bezig...
                              X