Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

  • LR2
    replied
    DSCF9260.JPG
    Attached Files
    Last edited by LR2; 26 January 2017, 19:25.

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Uit de frummeltjes in de buisjes, (foto 1 en 2) moeten uiteindelijk ook weer takjes komen te groeien. Of dat gaat lukken, dat is een grote vraag.
    Alles staat nu op cocoswater+agar om eens te kijken wass gibt. Ik lees hier en daar spannende resultaten met cocoswater, dus ik ga de proef op de som nemen.

    Leave a comment:


  • Greyvol
    replied
    Mooi hoor, lijkt wel of er een tak uit groeit

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Gedoe met foto's uploaden, ik snap er niks van. Te groot, te klein, over het maximum, niet kunnen resizen.. Het zal wel.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 6 photos.

    Leave a comment:


  • gio
    replied
    T blijft toch machtig interressant hiero

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    filedata/fetch?id=1267886&d=1567243617&type=thumbfiledata/fetch?id=1267887&d=1567243617&type=thumb
    Oeps, helemaal vergeten dat ik een mini-stek had genomen. Die heeft nu een wortel Die wortel heb ik ook alweer afgebroken in m'n lompheid.
    Kiemtest is ook geslaagd: de P#2 Auto (man) x WR#2 (vrouw) leeft nog. Twee andere zaden moeten nog kiemen, maar ze staan ook pas 20 uur op kweek.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Microcultuurtjes
    DSCF9243.jpg
    Wat zien we hier? Een bladstek. De witte/gele puntjes die je vaag ziet op de basis van de steel, dat is ongedifferentieerd weefsel; weefsel dat niet weet wat het wilt doen. Met de hormonen die in de saus zitten, zouden er takken uit moeten groeien. Of dat gaat gebeuren, dat moeten we nog zien. Maar, ik weet dat het kan, en ik weet dat het leuk zou zijn als dat lukt.

    DSCF9240.jpgDSCF9236.jpg
    Als je een stek in zijn geheel gebruikt, met 6-BAP als enige hormoon, zou er gefocust moeten worden op de zijgroei. Dat lijkt enigszins te slagen, maar het is nog vroeg. Ook zie ik dat er toch iets teveel voeding in de gel zit.

    DSCF9239.jpgDSCF9238.jpg
    Links: callusgroei van aardbei. Deze cellen zijn door dat herbicide ongeremd gaan delen. Van daaruit kan ik vanaf 0 beginnen met aansturen. Vergelijk het met een arduino of raspberry pi; de basis besturing en architectuur is vastgelegd, maar je kunt zelf kiezen wat het mag worden. Rechts zie je hoe cannabisblad langzaam diezelfde transformatie doormaakt tot hompje cellen. Dat is geen mooi gezicht. Heb ik ook nooit beweerd


    DSCF9244.jpgDSCF9245.jpg
    De moederplanten, links P#2 groen, rechts paars. Ze hebben wat last gehad van beestjes, maar de nieuwe groei ziet er schoon uit. Probleem opgelost.

    Leave a comment:


  • gio
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    dit rommelhoekje blijt toch machtig interressant

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    2,4-D is een herbicide dat zorgt voor ongeremde celdeling en verlies van structuur. Op bomen werkt dat hetzelfde, maar ik weet niet of je dat lokaal kunt toepassen zonder dat de boom in zakt als een pudding (zo is het namelijk bedoeld; onkruid zakt gewoon in elkaar en kan zichzelf niet meer voorzien van vocht en voeding, waardoor het uitdroogt).

    Er zal vast wat te vinden zijn op google scholar over applicaties van 2,4-D in bomenteelt. Maar ook daarbij zit je dan vaak op de celculturen.
    Tumoren op bomen kun je ook veroorzaken met agrobacterium tumefasciens. Daar kun je nog veel meer leuks mee doen, bijvoorbeeld DNA inbrengen van een vreemd wezen. Dat is echter genetische modificatie, en daar blijf ik voorlopig van af


    Zaadjes halen uit een plant leek mij ook erg knap, maar het blijkt allemaal rete makkelijk te zijn als je een beetje 'n idee hebt van wat het nou eigenlijk inhoudt. Je maakt gel parels met hormoontjes om de boel te sturen, en daarin stop je levende cellen, de parels sluit je door ze in een badje te leggen, voila: zaad dat 14 maanden houdbaar is op koelkasttemperatuur.

    Dat beetje rommelen maakt de hobby wel een stuk interessanter en het is leuk om er zo mee bezig te gaan. Uiteindelijk kost het praktisch ook nagenoeg niets om te doen. Ik denk dat ik per kweekbakje (met 4 plantjes) ongeveer 3 euro kwijt ben: 2,50 voor het bakje en 50 cent voor alle overige materialen. Gewoon stekken nemen is veel goedkoper, maar veel minder leuk.

    Leave a comment:


  • Haze smoker
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Erg intresant
    wil dat dan ook zeggen dat als je die 2.4D acid
    toe past op een boom dat je kan zorgen dat er een wildgroei van cellen plaatsvind ?
    En je dus een tumor op die boom kan laten groeien ?

    Zelf zaadjes halen uit een plant lijkt me wel erg knap hoor

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Nog geen besmettingen gespot. Dat betekent wat goeds, voorlopig.

    Bizar wel, ik heb geen wortelhormonen (NAA, IBA) gebruikt, maar de ganja lijkt toch wortels te willen vormen.

    Ik heb ook een calluskweek ingezet, van cannabis. Wat je dan doet, is door een middel genaamd 2,4-Dichlorophenoxyacetic acid (uit m'n hoofd!) dat normaal als bestrijdingsmiddel wordt gebruikt, de plantencellen ongeremd laten delen. Dat is het eerste doel. Gewoon, voor de lol.
    Je vormt dus een soort tumor. Het mooie is dan, dat je vanuit die ongeremde cellen, weer kunt gaan herprogrammeren. Met hormonen kan ik de plant aansturen om aan te maken wat ik zelf zou willen; takjes, wortels, bladeren, en zelfs zaadjes. Of eigenlijk in het geval van cannabis: als je niks doet, groeit er gewoon een plant uit. Maar dan moet je ze wel even uit die 2,4-D halen.
    Dat hele idee van zelf zaadjes maken uit een plant, zonder bevruchting, dat lijkt me best cool om te proberen. Je moet alleen dan wel zelf de zaadhoes gaan bouwen in de vorm van een soort gelatine parels. Dat ga ik nog even uitzoeken. maar zoals ik het lees is het eigenlijk nog makkelijker dan planten gaan bevruchten.

    Is het interessant? Vind ik wel. Als nog meer mensen dat vinden, dan kalk ik wel een keer neer hoe je dat nou allemaal doet. Maar als niemand daar op zit te wachten, dan natuurlijk niet.

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Dat is ook mijn bedoeling haze!
    Beetje de jointjedraaien university voor beginners en gevorderden.

    Woordje uitleg:
    MS = murashige & skoog medium. Zeg maar plagron groei maar dan tot in de microgrammen precies afgemeten. Veel laboranten gebruiken dat, omdat men dan precies weet hoeveel er van iets in zit, en hoe goed het werkt.
    Ik heb 66% van de standaardsterkte gebruikt; normaal gebruikt men 4,3 gram per liter, ik heb dus 4,3*0.66=2.8 gram per liter gebruikt.
    BAP is een hormoon dat zijgroei stimuleert. De concentratie hiervan maakt nogal alles uit. Ik heb wat experimenten door moeten lezen om te bepalen dat iedereen geen fuck geeft, en dus maar wat doet.
    Voor het gemak heb ik een concentratie van 0,5mg per liter gegeven. Nu moeten we maar zien hoe het werkt.
    Leuk gegeven: in de plantencultuur doet men pas aan wortelen als de planten ooit een keer uit dat potje moeten. Er bestaan dus plantculturen (levende planten in een potje) die al 25 jaar zonder wortels leven. Steeds opnieuw worden er uitlopers vanaf gehaald, die mogen wortelen en uitgroeien tot bijvoorbeeld de orchidee die je ziet in de jumbo. Maar de moederplant, die blijft in potjes, zonder wortels, 4 ever. Dacht je dat melkvee zielig was? Stel je eens voor dat je levenslang in een potje moet zitten, en elke eeneiige tweeling die je uit weet te persen, wordt weggehaald en losgelaten in de wereld, 25 jaar lang.

    Ontsmettingsprotocol en de aanpassing daarop lijkt geslaagd tot nu toe. Geen besmettingen en geen dode planten. Nu maar hopen dat ze de 2 weken door komen. Dan weet ik zeker dat het goed zit.

    Leave a comment:


  • Haze smoker
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Fijn om te zien dat je lekker aant expirimenteren bent
    meer dan de helft van wat je hier doet zorgt er weer voor dak
    dingen bij leer das natuurlijk altijd leuk

    Leave a comment:


  • LR2
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Voor de gein heb ik er eentje met wat mos en grond in een 2mL buisje gestopt. Die lijkt het aardig te overleven.
    De overige planten, wat aardbei en andere rommel, lijken alleen in die buisjes (met agar) goed te gaan. In petrischalen gaan ze vrijwel direct kapot. Erg vreemd. Na enkele dagen wordt de boel bruin, en dan is het na enkele uren gedaan. Vandaag wat tegenactie ondernomen uit de literatuur, maar ik betwijfel of het gaat helpen.


    Het ontsmettingsprotocol is wat aangepast, om eens te kijken wat er gebeurt. De vorige keer was het te grondig, of niet grondig genoeg.
    Ik reken op 90% mislukking. Het is eigenlijk een soort bezigheidstherapie in de loze uurtjes.
    Last edited by LR2; 2 January 2017, 19:02.

    Leave a comment:


  • Wietefras
    replied
    Re: LR2's Rommeltopic

    Ben benieuwd man.

    Mijn probeersel om ze in kleine potjes te houden was helaas niet echt een success, maar ik heb wel gezien dat het wel werkte.

    Leave a comment:

Bezig...
X