Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: LR2's Rommeltopic

    ik denk dat het gewoon instabiel is in oplossing > stop je het terug als het nat is dan heb je wat anders in je potje als je het weer wilt gebruiken. Oplosresultaten deel ik komende week voor wat betreft dat rhizopon spul.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #62
      Re: LR2's Rommeltopic

      Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
      Op mijn potje wordt gewaarschuwd om het niet op je blad te laten komen, LR2. Spuit het dus niet op al je planten. Tenzij je een monstra hebt met te weinig luchtwortels?
      HIER KLIKKEN

      Fijn weekend allen!
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #63
        Re: LR2's Rommeltopic

        Volgens mij is het klopt het niet dat stekpoeder inactief wordt door water,maar juist door aanraken van water actief wordt, daarom moet je de poeder droog(stof)bewaren(niet nat worden).

        Welk leuk testje misschien moet jij maar zelf uitproberen.(Als ik het niet vergeet ga ik het ooit uitproberen)

        Ohja ik had juist geleerd dat beste stekken van de hoofdtak(top/stam) komt en dat juist de zijtakken minder goed waren. Wie heeft het zo niet geleerd?

        Ja betreft gel vs poeder. Maakt het niets uit. Er was ooit eerst stekpoeder uitgevonden en op de marktgebracht en toen na jaren en jaren hebben ze weer een nieuw product verzonnen om weer wat nieuws op de markt te kunnen zetten. En natuurlijk door flinke concurrentie kwa merken onderling. Volgens mij is stekgel geen andere vernieuwd product , maar koop het zelfde in een nieuwe jasje.

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
        Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

        Comment


          #64
          Re: LR2's Rommeltopic

          ow... zijn DAT stekken ! ik dacht altijd dat de stek van een plant stond voor de plek waar die plant staat. Meerdere stekken hebben kan dus alleen als je plant NIET in volle grond staat (want dat verplaatst wat moeilijk). Nu is ook dat stekpoeder een heel andere discussie ineens > waar ik eerst nog dacht " stekpoeder? STEKpoeder ? je bedoelt zeker potgrond of cocos!"

          - om te geinen hoor, do NOT take me seriously here -

          Maar goed : omdat dikkere stengels over het algemeen langzamer wortelen dan dunne stengels (vanuit observaties gesproken) en hoofdstammen over het algemeen dikker zijn dan zijtakken zou je kunnen zeggen dat zijtakken geschikter zijn voor het vervullen van snelbewortelende stekwensen. Lichtelijk gekleurd is die observatie wel : als buitenkweker met een inschattingsuitdaging ("tuurlijk past dat...") wil het wel eens voorkomen dat er rigoreus in zijtakken gesnoeid moet worden. Die dan beschikbaar zijn voor stekidioterie. Hoofdstengels buig of knak ik wel maar die blijven wel zitten dus... Oftewel : ik stek van beschikbaar plantmateriaal wat al gesnoeid gaat worden, niet van plantendelen die ik liever wil laten staan.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #65
            Re: LR2's Rommeltopic

            Oh op die fiets bedoel je over oudere materiaal. Ik bedoel verse scheuten(die stekken gaan worden)en die zijn even dik, dus maakt niet uit van waar ze vandaan komen, hoofdtak of zijtak.
            Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

            Comment


              #66
              Re: LR2's Rommeltopic

              Een ander nadeel van alleen hoofdtakken stekken: Je kunt maar 1 stek per moederplant maken. Dat schiet niet op.

              Ik heb nog even verder gegoogeld. Stekpoeder schijnt een mengsel te zijn van talkpoeder en de actieve stof: In mijn geval
              Indole-3-butyric acid (Engelse naam om googelen makkelijker te maken.)

              Talk (talc powder) in niet oplosbaar in water of alcohol - maar dat boeit niet. 3-indolylboterzuur is niet oplosbaar in water, maar wel in alcohol - waarop ik niet begrijp hoe dat spul uit het poeder in de plant terecht komt. Tenzij ze een manier gevonden hebben om alcohol te binden in die talk, zodat dat samen met de 3-enzovoorts naar buiten komt.
              Ik zie dat er ook een oplosbaar 3-enzo-zout zou moeten bestaan, maar als dat in stekpoeder zat, dan zou dat op het label moeten staan.

              Een vriend van me had een keer zijn Thailand-sandalen uitgeschraapt en mij het stinkende residue aangeboden: "Tenenkaas is ook boterzuur, dus het is prima biologisch stekpoeder". Ik had hem kunnen uitleggen dat "boterzuur" niet hetzelfde is als "3-idolylboterzuur", of dat ik de straten van Thailand niet als "biologisch" beschouw en zeker niet als "hygienisch" wat ik probeer te zijn bij mijn stekken. Maar ach: Dat had ik al een keer uitgelegd, dus ik heb zijn aanbod maar vriendelijk afgewezen onder het motto "Geef mij maar chemie, dan weet je tenminste wat je krijgt".

              Comment


                #67
                Re: LR2's Rommeltopic

                Noem ze "Hollandse Nieuwe".
                http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

                Comment


                  #68
                  Re: LR2's Rommeltopic

                  IBA (dat spulletje in stekpoeder) zou opgelost zijn in alcohol en daarvan zou weer een alcohol-watermengsel gemaakt zijn.. <- komt me ook wat enthousiast over Blani.

                  Labels van dat soort spulletjes zijn niet te vertrouwen (want nauwelijks regulering, nauwelijks eisen), wat maakt het de kweker uit of er het zout van IBA of IBA zelf in zit ? Als het maar werkt denkt die denk ik. Boterzuur zelf is bah, geen ander woord daarvoor. Ik ga eens snuffelen in de bieb (mijn eigen wel te verstaan, inmiddels tolt het wat namelijk).

                  -toevoeging na wat naslagwerk :

                  IBA als oplosbaar zout is dan IBA-K oftewel het kaliumzout ervan, prima oplosbaar in water. IBA zelf dus niet. Er is wat discussie (geweest?) of IBA nou een soort opslagvariant zou kunnen zijn voor indolazijnzuur (IAA), de meest onderzochte variant van auxines volgens mijn vluchtige speurwerk (Keeton&Gould's Biological Science, Biochemie(engbersen & de Groot), pubchem, wikipedia etc). IAA is wel oplosbaar in water, of in elk geval in voldoende mate om het nuttig te kunnen gebruiken als hormoon. Er is omzetting van IBA naar IAA waargenomen naar het schijnt, een " second messenger" rol is denk ik niet uit te sluiten. Synthetische IBA zou stabieler zijn dan IAA, maar vooral goedkoper om te produceren.
                  Last edited by moreweed; 4 January 2014, 01:22.
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #69
                    Re: LR2's Rommeltopic

                    Klopt helemaal Blani dat je maar 1 stek kan maken van de hoofdtop, wees er dus maar extra zuinig op want deze heeft de meeste krachten in zich. THE Special One, noem ik ze!!!
                    Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                    Comment


                      #70
                      Re: LR2's Rommeltopic

                      Nah... Gezien mijn scrog-methode gaat de hoofdtop de vuilnisbak in, want op het moment dat ik hoofdtakken top heb ik geen behoefte aan stekken. En aangezien ik meer dan 200 gram per stek oogst zijn de zijtakken "special" genoeg voor mij.

                      Comment


                        #71
                        Re: LR2's Rommeltopic

                        Waarom zouden stekken van de hoofdtop specialer zijn dan stekken van zijtakken ? Als het om een gezonde plant gaat zie ik meer nadelen dan voordelen van dergelijke stekken... Wat niet wegneemt dat ik ook jaren zo gedacht heb hoor : " dat moeten wel de meest toppige topstekken zijn" . Maar observaties van stekresultaat en bloeiresultaat van die stekken hebben me geen opvallende verschillen opgeleverd.

                        Wat wel weer grappig is is dat het al een aantal keer gelukt is om het verwijderde gedeelte van een topaktie op een hoofdstengel te laten wortelen. Dan heb je het dus over een stekje van 'n centimeter, hooguit twee. Onder best extreme condities trouwens..dat weer wel.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #72
                          Re: LR2's Rommeltopic

                          Heeft iemand ook wel eens ervaring met reveggen?


                          Wat is reveggen ? Van een geoogste plant terug brengen naar een groeiende plant om er stekken van te kunnen nemen.


                          De praktijk:




                          proficiat want je hebt net je topplant geoogst, smakelijk. Als je wilt reveggen laat je het geraamte van je plant staan.Dat wil zeggen dat je de zijtakjes afknipt op 15cm of meer vd stam en er moeten enkele kleine buds opstaan. NIET de stam van onderen afknippen.
                          Nu ga je die plant uitsnijden van zijn grote pot. Met een scherp sterk mes snijd je licht schuin op zo een 10 cm vd stam diep in en maakt een snijdende cirkel en zo komt de wortelkluit uit die grote pot.Deze wordt opgeplant in een 5 literpot met verse aarde.Flink water geven. Deze plaats je terug onder een lamp op een regime van 20/4.


                          Even een toelichting bij het reveggen;




                          De techniek van het uitsnijden van de wortel + stam lijkt misschien raar maar voor tuinbouwkenners gaat er allicht een lichtje branden, deze techniek heet "verjongen" .Wordt vaker gebruikt om vaste planten zo terug jong en fris te laten voorkomen.
                          Indien je niet uitsnijd bestaat de grote kans dat een deel oude wortels gaat rotten en of schimmelen en de eventuele nieuwe wortels ook gaan aantasten,via sapstroom mee naar de uitlopers en je hebt zieke planten.
                          Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                          Comment


                            #73
                            Re: LR2's Rommeltopic

                            MZZ: Post jij als DD Sensi op wiet-zaden.nl? Zoniet, waarom steel je dan zijn posts?
                            http://www.wiet-zaden.nl/forum/viewt...t=6418&start=0

                            En waarom post je die gestolen post in twee topics tegelijk?
                            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...izing?p=425593

                            Comment


                              #74
                              Re: LR2's Rommeltopic

                              Dat klopt mijn grote vriend Blani. Ik mijn excuses gemaakt bij psy, want het was hier bedoel en niet op zijn topic want wij hadden het over stekken maken.

                              En ik heb zijn post niet gestolen maar gebruikt en een beetje aangepast en niet in de IK Vorm geschreven en als je het goed had gelezen dan had je dat gezien.


                              Ik weet dat jij de pik op mijn hebt en dat mag, moet jij zelf weten. Ik hoop dat je tevreden bent met mijn antwoord.

                              Ik ben hier aanwezig wat ik al eerder tegen je zei om te leren en als het kan om te helpen.

                              groetje blani.
                              Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                              Comment


                                #75
                                Re: LR2's Rommeltopic

                                Ik heb ervaring met reveggen. Zoals eerder in dit topic al beschreven. Verder ga ik er niet op in. Alle info is makkelijk te vinden.

                                We hadden het over stekpoeder, dat is dus oplosbaar in alcohol! Nice! Ik ga zo eens 'n solutie maken dan.
                                Duidelijk dat het dus de talc was die bleef drijven. Zitten wel weer silicaten in.. Toch voelt het dubbel; poeder dat gebruikt wordt om je billen droog te houden en de balzak kriebelvrij, wordt gebruikt om wortels in te smeren die hartstikke vochtig moeten blijven. Nou bestaan er wel meer dubbelzinnige producten/moleculen, maar dit is een van de raar van de dag.

                                Ik zal zo eens in de kast gaan kijken hoe het staat met de dames van 't goede leven. Als je toch weer een half uur op de trein hebt staan wachten, besef je dat 21 graden onder een lekker zonnetje toch wel prettiger is!
                                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                                Comment

                                Bezig...
                                X