Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Weerobsessie door buitenwiet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Weerobsessie door buitenwiet.

    Korting op 420shop
    Ik ben als zeil en schaatsliefhebber altijd al erg geinteresseerd in het weer, maar sinds het afgelopen jaar erg tegenviel op het verkeerde moment, en er middenin afgelopen zomer een glueberryautomaatje bescimmeld was en ik twee andere automaatjes heb gepaniekoogst begint mijn weerobsessie ernstiger vormen aan te nemen. De veertiendaagse van buienradar wordt een aantal keren per dag ververst, dus als het er even wat minder wordt, dan kijk ik twee uur later weer of de volgende berekening beter is, als het bewolkt is kijk ik op de zonradar van buienradar, of die opklaringen er al aankomen.
    Dan hebben we nog de pluimverwachting, die twee keer per dag zo rond half tien uitkomt:

    https://www.knmi.nl/nederland-nu/wee...n-klimaatpluim

    en de guidance meerdaagse,

    https://www.knmi.nl/nederland-nu/wee...nce-meerdaagse



    die met veel wetenschappelijk jargon beschrijft wat de mogelijkheden op een termijn van veertien dagen, die meestal halverwege de nacht uitkomt, waar ik dan even op kijk als ik wakker wordt omdat ik moet pissen, (in het voorjaar soms in een gieter, voor de vloeibare stikstofmaar dit geheel terzijde.)
    Deze weerobsessie neemt nu ik opkijk tegen twee fotoperiodische Frisian Dews enorm toe, want die kunnen zomaar een jaarconsumptie opleveren, maar bij slecht weer waarschijnlijk een stuk schraler worden dus ik zit de hele tijd te kijken of dat wel goed gaat gaan.
    Punt is, dat ik niksaan het weer kan doen, en mijn planten staan diepgeworteld in de grond, dus ik kan ze niet even op de veranda zetten, nog heb ik zeil dat ik over een kerstboom van ruim 3 meter kan gooien.bij slecht weder.
    Ik moet bedenken dat het beste wat ik kan doen is niet veel verder dan vijf dagen vooruitkijken, en zelfs dan kan het weer er heel anders uitzien dan verwacht, Zo heb ik de afgelopen weken mijn humeur laten beinvloeden door ongunstige verwachtingen, terwijl het over het geheel prima groeizaam septemberweer bleek. Soms benijd ik die mensen die ruimte hebben om binnen te kweken. Dan bepaal je zelf grotendeels wat voor voor klimaat de plantjes hebben.
    Ik ga dan ook maar even een weekje de stad uit om mijn Fryske Famkes een weekje met rust te laten, om daarna gewoon het resultaat te aanschouwen.
    Last edited by Cannone; 23 September 2021, 01:16.

    #2
    Je kan juist veel doen ipv. naar het weer te kijken.
    Check ze elke dag kwartietje achter schimmel, knip de slechte stukken eruit. Die zijn voor moeder natuur ( je geeft wat , je krijgt wat ).

    een plant zonder schimmel dit jaar is haast onmogelijk of je hebt baby’s van super genetica .

    door optijd het rot eruit te knippen en de wonden af te dichten kan je vermijden dat dit zich verder verspreid.

    veel succes met het afbloeien.

    Comment


    • belladonna
      belladonna commented
      Editing a comment
      Bij elk knipje ontstaat er een wonde en of je er nu een pleister op plak of niet de plant gaat de wonde herstellen en staat stil dat wil je niet bij je buiten plant zo laat in het jaar

    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Als er rot zit doe je niets Bella ? Dan denk ik dat het snel zal verspreiden ? Zolang er geen rot te zien is moet je ook niet gaan knippen natuurlijk.
      Bij toprot is de beste actie , reactie volgens mij ? Gewoon er op staan kijken gaat weinig uithalen ..

    #3
    1 kuub is genoeg voor een tentje/kast!!

    Comment


      #4
      Jaja, Cannastress.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #5
        Zo herkenbaar ik had dat ook. Elke dag hopen en bidden dat weer goed blijf. Vandaag oogsten of toch nog laten staan stel het weer word morgen beter.
        Te vroeg oogsten en balen. Dit heet Oogstkoorts en je ken er flink ziek van zijn. probeer ze zolang mogelijk te laten staan. En dat van stukje uit je plant knippen
        werkt van rot enz helpt ook niet echt 1 je maak wonde aan je plant en 2 na een knipje staat je plant paar dagen stil om te herstellen van de wonde.

        Suc6 ik duim met je mee elke dag is er toch 1 meer
        God was never on your side..

        Comment


          #6
          Iedere dag op rotting controleren doe ik nu wel, echter voor de komende week gaat dat even niet, en het is wat raar om nu een weekje naar mijn moeder te gaan, maar ik ben op zijn best halverwege de bloeifase denk ik, Ik heb het idee dat het qua toprot pas echt link wordt wordt, naarmate ik waat dichter bij het oogstmoment kom dus ook wat betreft de wiet ishet beter om nu te gaan dan over een week, daarbij komt dat mijn moeder komende woensdag jarig is.
          Wat betreft die toprot heb ik een ras dat je op internet tegenkomt als het gaat over kweken in ons soort weer, ook gezien in een VICE documentaire over guerillakweek in de bossen van Brexitistan, en kweekverslagen uit dat eiland, en ook uit Canada. Dus wat genetica zou ik ook wat geruster moeten zijn maar het is altijd eerst zelf zien, dan geloven. Ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met '"Dutch Outdoor" cultivars.
          Ondertussen zag ik zojuist 1 waterig zonnestraaltje en moest ik even naar de brug om de hoek om het zwerk te bestuderen.
          Overigens ben ik wat betreft de afgelopen twee weken prima tevreden over het weer in Amsterdam, toch heel aardig wat zon, en die zon scheen vooral veel in de rap afnemende uren dat dezon de planten direct kan beschijnen. Voorjaar en zomer aren wel grotendeels bagger, de Riessling is dan ook nog blaartrekkend zuur, terwijl die vorig jaren in Augustusreedsrijp waren, de pinot noir echter is primate eten (Ik heb ook echte franse champagnedruiven in de tuin hangen. waar ik echt heel erg tevreden mee ben, rijpt in de stad op tijd af en smaakt vele malen beter dan die harde waterige druiven uit de boodschappenwinkel.
          Last edited by Cannone; 23 September 2021, 16:13.

          Comment


            #7
            Ik heb een volkstuintje, maar niet echt obsessief mee bezig. Wel blij als het weer eens regent soms.

            Mijn druifjes zijn ook zoet en lekker.

            Comment


              #8
              Dit jaar heb ik gelukkig meer druiven dan het echtpaar houtduiven op kunnen eten, pinot noir is overigens een strain die ik eenieder aan kan raden met een zonnig tuintje, winkeldruiven vind ik eigenlijk niet lekker, die zijn gekweekt om heel te blijven tijdens transporten en houdbaar te zijn na het plukken, net als de meeste aardbeieren. Misschien volgend jaar netten erover en sjampanje maken. Maar nu kan ik om acht uur des morgens aan de pinot noir.en volgendeweek aan de riessling!

              Comment


                #9
                Mijn ervaring met Frisan Dew is dat ze echt wel wat kunnen hebben, ook veel regen.


                Het huidigie weer is voor mij echter nieuw. Het regent dan wel vrijwel niet, maar als ik zie hoe langzaam me wasgoed droogt, dan is de luchtvochtigheid hoog.

                Enige tip die ik kan geven, controleer de plant regelmatig, en laat het verder los. We kunnen het weer niet veranderen.

                Ik gok dat we nog een week of 3 te gaan hebben. Dan is de bovenkant misschien wel klaar om te oogsten.
                Lets not criticize but legalize

                Comment


                • Cannone
                  Cannone commented
                  Editing a comment
                  Dat vochtige, dat hoort in mijn beleving juist heel erg bij rustig septemberweer, de noordzee is nog warm, en de dagen worden korter, spinnewebben met dauw die ik als kind op een gebogen takje verzamelde om "spiegeltjes" te maken, Heiig weer bij zeilen in de nazomer, en inderdaad de was die tergend langzaam droogt. En dank voor de bevestiging dat die frisian dew niet van suiker is!
                  Last edited by Cannone; 25 September 2021, 00:35.
              Bezig...
              X