Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Colori's tuintje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Denk dat die 12/12 veilige marche voor binnen is maar dat ze wel iets eerder bloeien. Lees nl overal dat frisian dew half oktober toch echt oogstrijp is. Als de bloei half september start dan wordt t al half november. Maarja heb t zelf natuurlijk nog niet meegemaakt

    Comment


      #77
      Ik heb ze maar meteen geplant toen ik thuis kwam. Elke dag dat ik nu wacht is er een die verloren is. Potten waren ook mooi doorworteld dus het was wel tijd.

      Ik wou ze klein, dusja echt groot zullen ze nu niet meer worden. Toch wat aan de late kant begonnen vanwege de auto's en dan nog eens 10 dagen verloren door de mislukte fim pogingen.

      Gelukkig heb ik nog wel vrij veel over van vorig jaar!
      We gaan het zien.

      Zelfde potmaat als pluk, enkel de plantjes zijn van een ander formaat.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

      Comment


        #78
        Oorspronkelijk geplaatst door colori View Post
        Nu iets anders. Gisteren was ik naar foto's van vorig jaar aan het kijken. Daar zag ik dat mijn Blue Cheesse toen al op 8 september in bloei stond.
        In een ander topic hadden we het erover dat de planten pas starten met bloeien als het buiten 12/12 is, dat is dus na midden september.
        Maar waarom stond de cheesse dan al vroeger in bloei? Het betrof de Blue Cheesse van Dinafem een gewone fotoperiodieke plant dus.
        ​​​​​​​zou het ook niet te maken kunnen hebben met het aantal directe zonuren?
        Eigenlijk bepaalt het aantal uren donker de bloei.
        Als het meer dan 10 uur donker is kunnen planten bloeihormoon gaan aanmaken, simpel gezegd.
        ((het is de balans tussen verschillende eiwitten die bepaalt of de plant bloeirijp is, florigeen is de term om te googelen))
        Wanneer dat precies gebeurt en hoe lang het duurt voor ze daadwerkelijk bloei vertonen verschilt dan per soort.
        Net zoals de tijd dat ze nog doorgroeien tijdens de eerste weken van de bloei per soort verschillend is.

        bloeifysiologie_edepotlink_i57192_001.PDF
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • colori
          colori commented
          Editing a comment
          Super interessant! Meteen effe lezen.
          Bedankt QnQ!

        #79
        Kleine update:

        Ze gaan lekker! Ze staan nu bijna 14 dagen met hun voetjes in 95l grond en dat vinden ze blijkbaar niet erg!
        Ik zou zelfs durven zeggen dat ze zijn verdubbeld qua massa. De Gold Rush heb ik nog eens getopt, de Purple Maroc nog eens gefimmed maar dat is weeral mislukt..
        Volgend jaar maar eens goed oefenen op dat fimmen.

        Gisteren voor de eerste x een beetje Alga Grow meegegeven, dan kunnen ze er alvast aan wennen. Bladvoeding (Alga Grow) hebben ze wel al een aantal keer gekregen. Ook nog steeds met de neem olie bezig, op nieuwe bladeren is 0,0 insectenschade te zien. Het werkt dus!

        Verder heb ik de grond bedekt met stro tegen het uitdrogen en om het bodemleven een handje te helpen.
        Uitdroging is wel een puntje merk ik. Onder het stro blijft alles mooi vochtig maar langs de rand van de zak wordt alles toch snel droog. Morgen dus maar eens een paar liter langs de rand wateren.

        De langste plant is de Gold Rush, de breedste en kortste de Purple Maroc.
        ​​​
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 6 photos.
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

        Comment


          #80
          Stro ken ik niet in die planten
          blijf je toch even volgen, nieuw voor mij!


          Comment


            #81
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


            • colori
              colori commented
              Editing a comment
              Stro was zowat het enige dat ik voorhanden had, anders was ik voor hakselhout gegaan denk ik.

            #82
            Vrijdag vs vandaag

            Vandaag en gisteren hebben ze even buiten gestaan, de zon maar ook de regen heeft zienbaar deugd gedaan!
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

            Comment


            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Ziet er toch al weer mooi uit hoor.

            #83
            en? heeft het parasolletje de
            plantjes droog gehouden ( grapje)

            Comment


              #84
              gaat vlotjes
              Get to the Choppah!

              Comment


                #85
                Het gaat hard, zeer hard!
                De 2 dames groeien goed door, beter als verwacht.

                Beiden zijn ze 2x getopt, de Gold Rush een node hoger dan de Purple Maroc en dat is goed te zien. De PM is veel bossigger en beter vertakt, terwijl de GR eerder de hoogte in gaat. Beiden ruiken vrij stevig.

                Begin deze week zat ik op het randje van een stikstofoverschot volgens mij. De bladpunten gingen hangen en het blad klauwde een beetje. De gele bladpunten kwamen er net niet door.
                Allicht ben ik een tikje te vroeg beginnen voeden. De potgrond bevatte voedsel voor 14 dagen en ik heb gevoed rond dag 10 vanwege de organische voeding die eerst beschikbaar gemaakt moest worden. Waarschijnlijk zat er nog teveel voedsel in de grond want op 10 dagen kan niet volledig de pot doorworteld zijn.

                Voor de rest is het groeizaam weer, de serre herleeft volledig. Enkel de tomaten hebben het lastig met dit vochtige weer.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 9 photos.
                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

                Comment


                • Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Mooi hoor, ik word blij van jouw serre.
                  Die paprika's gaan ook mooi. Ik heb alleen maar bloempjes en vruchten van 2 mm aan mijn paprika's en pepers zitten, doe ik het fout of is dat het verschil tussen buiten en serre?

                • colori
                  colori commented
                  Editing a comment
                  Bedankt Joop.

                  Goh, geen idee van. Dit jaar gaat veel beter dan vorig jaar voor de paprika's. Enige wat ik anders heb gedaan is namelijk de eerste bloemen en kleine vruchten verwijderd. Daarna hebben ze een enorme groeispurt gemaakt.

                • Slome Joop
                  Slome Joop commented
                  Editing a comment
                  Groot zijn ze wel die planten van mij, vruchten in overvloed, maar de vruchten blijven klein. Ik zal eens een fototje plaatsen op mijn topic.

                #86
                Ziet dr perfect uit, mooi gezond in mijn ogen.

                Comment


                  #87
                  Ze blijven lekker groeien, de ene 60cm, de andere 50.
                  ​​​Nu vraag ik mij af of het nog niet te laat is om sommige takken nog te knakken aangezien er toch een paar uischieters tussen zitten. Zorgt knakken ook voor een paar dagen stilstand of groeien ze gewoon door?

                  Ze zijn redelijk gestrekt en hebben dus lange internodes, opzich niet zo erg, zo kan de wind er lekker door. Deze ochtend regende het net niet in de serre, zo hoog is de LV.
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 2 photos.
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

                  Comment


                    #88
                    Zo dat is behoorlijk vochtig inderdaad Ga je nog iets doen om dat omlaag te brengen?

                    Knakken zorgt niet voor lange stilstand. Meestal staat de kruin van de tak binnen een (paar) uur alweer omhoog. En binnen 24 uur is de "knak-plek" weer helemaal stevig / hersteld.

                    Edit: dacht dat ik het al had, maar bij deze alsnog, heb me geabonneerd op je verslag
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                    • colori
                      colori commented
                      Editing a comment
                      Die foto is genomen om 08h 's morgens, het vochtigste moment dus. Desalniettemin gaat dat voor problemen zorgen in de bloei. Ik denk dat ik ze dit jaar zo veel mogelijk buiten laat afbloeien, eventueel met extreme regen kunnen ze dan een dagje binnen.

                      Oke, dat bevestigd mijn vermoeden dus.
                      Bijkomende vraag: gaat de plant nog genoeg tijd hebben om op de geknakte takken nieuwe zijtakken te ontwikkelen? Dat ik dus niet met kleine zeitakken van 10 a 15cm de bloei in ga.

                      Thanks! Heb op uw verslag ook al effe een abbo.

                    #89
                    Beter ventileren he, buiten is het nu, 12u smiddags rond de 50% hier, en dan ligt mijn tuintje zelfs in het bos.
                    Ventileren is een must in een serre/kas anders zit alles straks vol meeldauw zelfs al voor je toprot krijgt.

                    Het meeste vocht in een serre/kas komt uit de grond.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                    • colori
                      colori commented
                      Editing a comment
                      I know, alles staat open. Meer kan ik niet doen in mijn geval.
                      Het komt inderdaad uit de grond. Het helpt natuurlijk ook niet dat ik goed gewaterd heb gisteren.

                      Vanaf vandaag kunnen ze buiten, ik heb een bolderkarretje opgeknapt om ze op te zetten.

                    #90
                    9 graden serieus?
                    Ziet er goed uit.
                    Je tomaten gaan alleszins beter dan de mijne hier!

                    Comment


                    • colori
                      colori commented
                      Editing a comment
                      Voor de moment is het hier wel weer wat warmer in de nacht, rond de 15 a 16 graden.

                      Tomaten, ja die gaan wel redelijk maar toch niet zo goed als vorig jaar. Vorig jaar brak en de kabels door waar de planten aan hingen, puur van het gewicht.
                  Bezig...
                  X