Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe speekseltesten Belgiė? Speekselcollectoren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nieuwe speekseltesten Belgiė? Speekselcollectoren

    Korting op 420shop
    Hey,

    Ik start dit topic omdat een ex collega van mij, me vandaag een berichtje stuurde dat hij gepakt is bij een verkeerscontrole.
    Die ex collega vertelde me dat ze een nieuwe speekseltest hebben, want hijzelf had al +48u niet meer gerookt. Toch was zijn test positief.
    De nieuwe zou kunnen teruggaan tot 72u.

    Nu heb ik dit opgezocht over die 'nieuwe speekseltesten'. Vroeger moesten ze na een positieve speekseltest ook nog een bloedproef nemen om effectief te vast te stellen dat je positief bent. Dat was de normale gang van zaken.

    Bij die nieuwe speekseltesten is de bloedproef niet meer nodig, het zijn zogenaamde speekselcollectoren.

    Nog dit voorjaar zal de politie voor het eerst gebruik kunnen maken van "speekselcollectoren", speekseltests zonder bloedprik om drugs op te sporen. Dat is vernomen bij minister van Justitie Koen Geens. De nieuwe speekseltest kan een belangrijk wapen in de strijd zijn tegen jonge bestuurders die onder invloed van drugs achter het stuur kruipen, aldus Vias Institute.
    Het artikel is van begin 2019, hierin staat dat ze nog niet wisten wanneer deze werden goedgekeurd.
    Ik vermoed dat ze nu wel al wel zijn goedgekeurd en in gebruik zijn zoals ze zeggen in het artikel nog in het voorjaar.. We zijn ondertussen al een dik jaar verder.

    De politieagenten hebben hem zelf gezegd, dat dit een nieuwe speekseltest was. Hij heeft geen bloedproef moeten doen, wel een 2de test waarbij je een 'wattenstokje' 15minuten onder je tong moet leggen en dit wordt hierna opgestuurd naar het labo.

    De oude speekseltest daarentegen was niet altijd even accuraat, weet ik uit eigen en vrienden hun ervaringen.

    Hier een link naar het volledige artikel van HLN
    https://www.hln.be/binnenland/dit-vo....google.com%2F

    Mijn excuses moest hier al een topic over zijn, heb even gezocht maar kwam niets tegen over die nieuwe speekseltest.

    Last edited by highsky; 6 November 2020, 19:21. Reden: iets vergeten te schrijven

    #2
    Aaij. Ik las inderdaad dat er nieuwe speeksteltesten in Frankrijk in gebruik waren genomen. Wist nog niet van Belgie..
    Man, ik had gehoopt dat ze juist minder gevoelig zouden zijn.. Niet dus.

    Heel simpel. Als je regelmatig een joinjte rookt.. Elke avond 1, zoals ik doe.. Kun je in princiepe niet aan het verkeer deelnemen zonder risico.
    Thc blijft veel langer in je bloed dan het psychoactieve effect ervan duurt. Zeker bij regelmatig gebruik..
    IK weet het fijne er niet van, maar een speekseltest is een van mijn grootste angsten in het verkeer .. En ik woon in Nl.

    Misschien dat je met een medische verklaring nog een keer goed wegkomt ofzo.

    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e-speekseltest

    Edit: -
    Ik lees op https://voc-nederland.org/blog/2017/...scherm-jezelf/ het volgende..
    Beschouw de speekseltest maar als . THC is een vet. Vetten lossen niet op in water, wel in andere vetten en in oplosmiddelen. De moeite waard zijn ook stoffen die zich zowel aan vet als aan water binden. De werking van zeep is er op gebaseerd: Zeepmoleculen hechten zich met hun kop vet, en met hun staart aan water. Op die manier spoel je met zeep en water dus kleine druppeltjes vet weg. Stoffen die hetzelfde doen zijn emulgators. Het zijn bindmiddelen, die olie en water aan elkaar te verbinden. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in mayonaise, pindasaus en sla-dressings. Een bekende emulgator is Lecithine.
    Een flesje van een soort emulgator in je auto bewaren zou dus misschien wel de moeite waard kunnen zijn? Of is het kletskoek?
    Iemand die dit kan bevestigen of onkrachten?
    Last edited by Nederhigh; 6 November 2020, 18:13.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • highsky
      highsky commented
      Editing a comment

    #3
    Een hele ouwe truuk is een fles mondwater he.
    Alleen gaat dar de alcoltest weer van op positief
    Een bloedtest geeft dan weliswaar geen alcohol aan.

    Maar was dat een grote controle langs de weg waar iedereen aan de test moest of werd ze persoonlijk gecontroleerd en was er misschien aanleiding voor een thc test ? (Uiterlijk bijvoorbeeld)
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • highsky
      highsky commented
      Editing a comment
      Inderdaad hoe noemt dat nu weer dat blauw water listerol ofzoiets.
      Bloedproef zullen ze dan niet meer doen bij die nieuwe testen. Misschien in bepaalde gevallen nog wel voor drugs, weet het fijne er ook niet van.

      Het is in september gebeurd op een donderdag ergens in Limburg. Het was een gewone verkeerscontrole (alcohol) sommige die onder invloed lijken of gekend zijn worden dan uiteraard op drugs getest als ze testen bij hebben.

      De ex collega ziet er niet specifiek 'raar' uit en hij is ergen in de 30. Wel een opvallende auto. Dat is ieder zijn keus.

      Ook was deze al wel bekend bij justitie voor dezelfde feiten, maar dit was al vele jaren geleden. Gewoon pech op een doordeweekse dag verwacht je het ook minder. Ik weet dat hij zeker en vast niet gerookt zal hebben die 48u hiervoor.
      Hier was hij strikt in door wat hem in het verleden al is overkomen.

    #4
    Dat is geen goed nieuws , soort van klopjacht voelt het aan he? Jaren niet kunnen bestraffen en nu de volle laag geven... jammer zulke praktijken..
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Jaren niet kunnen meten, en nu ze kunnen meten blijkt hoeveel er zich in het verkeer begeven terwijl ze onder invloed zijn.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Ook weer waar...maar hoeveel mensen die 15 uur geleden een joint gerookt hebben en dan daardoor een accident veroorzaken zou ik ook graag eens cijfers van zien . Als ze dat optrekken naar 72 uur, moet er niemand ooit nog 1 opsteken...

    • highsky
      highsky commented
      Editing a comment
      Idd het wordt steeds gevaarlijker om te roken en te rijden, zelfs al voel je jezelf compleet nuchter. Het is een eeuwige discussie. Spijtig dat het zo lang in je systeem blijft zitten..

    #5
    Ja is toch te gek voor woorden, ik denk dat het vooral door onwetenheid komt en aagekaart moet worden.
    onderteken deze petitie en bij een bepaald aantal handtekeningen moeten ze er toch echt naar gaan kijken.
    Last edited by QnQ; 9 November 2020, 09:22.

    Comment

    Bezig...
    X