Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enquête Cannabisvergunning - Bachelorproef Cannabisbeleid België

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Belgie: Enquête Cannabisvergunning - Bachelorproef Cannabisbeleid België

Korting op 420shop
    Beste Belgische(!) cannabisgebruiker,

Ik ben student Bachelor in de Maatschappelijke Veiligheid aan de KATHO te Kortrijk.
    Ik maak mijn bachelorproef over het cannabisbeleid in België. Ik probeer een objectief beeld te schetsen, en daarvoor tracht ik het onderwerp vanuit alle mogelijke standpunten te benaderen: vanuit de hulpverlening, het politioneel- en justitieel apparaat, de gebruikers en telers, en de niet-gebruikers. Het onderzoek heeft mij aangetoond dat het huidige beleid voor alle belanghebbende groepen nogal problematisch is.

Als ultieme doelstelling had ik mij voorgenomen om een mogelijke oplossing voor het probleem te formuleren die voor de ganse gemeenschap werkbaar is. De oplossing waarmee ik nu speel is een cannabisvergunning. Dit zou volgens mij de gebruiker wettelijke zekerheid en ondersteuning bieden, de werkdruk op het politioneel-justitieel apparaat verminderen, de criminaliteit en overlast die gepaard gaat met het telen en dealen in dijken, en de mogelijkheid bieden aan de hulpverlening om gebruikers te informeren.

Dit houdt in dat telers bij hun lokale besturen jaarlijks een vergunning kunnen aanvragen waarmee ze de toelating krijgen om 5 planten per huishouden te telen waarmee ze kunnen voorzien in eigen gebruik en eveneens het bezit van de geteelde cannabis zou toelaten. Hieraan worden een aantal voorwaarden gekoppeld:
    1. Er zijn geen minderjarigen woonachtig in het pand.
    2. De plantage kan op geen enkele wijze overlast veroorzaken voor de woonomgeving.
    3. De geoogste cannabis is enkel bedoeld voor eigen gebruik in huiselijke kring.
    4. De huisarts en de lokale politiedienst worden ingelicht door middel van een databank.
    5. Eens per jaar vindt er een controle plaats op brandveiligheid en mogelijke overlast door een bevoegd persoon van de lokale politie- of brandweerdienst.

Bij het niet nakomen of overtreden van deze voorwaarden wordt de vergunning ingetrokken. Wanneer er sprake is van teelt zonder vergunning zullen de feiten alsnog onder de huidige wetgeving behandeld worden.

Nu wil ik de werkbaarheid van deze oplossing toetsen bij gebruikers en telers, en jullie de mogelijkheid bieden om opmerkingen te formuleren.
    De enquête gebeurt volledig anoniem en neemt slechts enkele minuten van uw tijd in beslag.
    Alvast bedankt!

Link naar de enquête: http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=81291

Noot: Het betreft hier een denkoefening van één enkele student, die geenszins verbonden is aan een overheidsinstantie.

Als alles verloopt zoals het hoort, zullen de resultaten hier ook weergegeven worden.

Re: Enquête Cannabisvergunning - Bachelorproef Cannabisbeleid België

mooi dat je je bachelorproef hieraan gaat wijden .
    ik heb alvast je enquete ingevuld
    kon me vinden op alle vlakken
    als er een maatschappelijke draagvlak voor bestaat
    informeer je eens bij vzw trek je plant
    die zijn namelijk al actief bezig met het kweken van 1plant/persoon

de groeten
    en succes met je proefschrift

Comment

Mooi.
      Al die gevaarlijke tentjes de deur uit.
      Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Ik zag overigens dat je enquete niet in te vullen is met Internet Explorer (tenminste bij mij niet), bij Firefox wel. Goodluck
        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Fout 1 is die databank, daar zou ik mij nooit in laten opnemen.

En mensen met kinderen mogen geen plantjes kweken? Waarom dat?

Comment

Met de databank heb ik totaal geen moeite. Waarom daar zo spastisch over doen? Als je data moet invullen voor een onderzoek in het ziekenhuis moet je immers ook een heleboel dingen vermelden: hoeveel rook je; hoeveel drink je; gebruik je drugs enzovoort. Dat komt toch ook in je elektronisch patiëntendossier? De meeste artsen zijn zelfs geïnteresseerd hoe je met drugs omgaat. Zelf gebruik ik inmiddels zo'n 45 jaar cannabis zonder dat dit mij in lichamelijk, geestelijk of in materieel opzicht schade heeft berokkend. Ook dat kan voor medici verhelderend werken: een matig gebruik hoeft immers niet te leiden tot -naar in mijn ogen- abjecte situaties van 10 of meer joints per dag, wat ten koste kan gaan van je functionaliteit.

Comment

Daarvan ging ik dus ook uit. Als uw gebruik niet problematisch is dan heb je toch niets te vrezen van die databank? Het zal volgens mij zelf bijdragen tot een positiever beeld van de drug door de maatschappij, waar zij nu ingelicht worden door bij de haren getrokken krantenartikels en reportages, kan er hard bewijs geleverd worden dat het goed mogelijk is om te functioneren in de maatschappij als cannabisgebruiker. De controle is er immers niet om de niet-problematische gebruiker te pesten, maar wel om de personen die er misbruik van maken er tijdig uit te halen (nu scheppen deze personen het stereotype beeld die de samenleving over jullie heeft).

Comment

ik vind het wel oke :o als het lukt ben ik heel happy whaha

Comment

Als je als cannabisgebruiker in een databank staat kun je daar in de toekomst wel degelijk last van ondervinden.
                  Als voorbeeld wanneer je een levensverzekering af wilt sluiten, of een aanvullende ziektekostenverzekering wilt afsluiten.
                  Die maatschappijen kunnen toch niet aan die data denk je dan, nou dat weet je nog niet.
                  Er zijn steeds meer verzekeraars eigenaar van ziekenhuizen en andere gerelateerde zaken.
                  Als die database info bij hun terecht komt, kan je voor de rest van je leven lekker veel betalen bij ze, want dan vinden ze je een vergroot risico hebben.

Zoiets kan ook zonder uitgedacht worden. Waarom moet tegenwoordig altijd een databank bij ieder idee bedacht worden? Gewoon legaliseren die boel en wat regels bedenken waar je aan dient te voldoen wat betreft veiligheid bij het kweken ervan. Daarbij, als er niet zo stiekum gekweekt hoeft te worden, hoeft de teelt ook niet daglichtloos te zijn. Dan gaan er meer profi in een mooi kasje in hun tuin aan de gang in plaats van een gammel tentje in de hobbykamer.

Ik heb trouwens ook nog geen antwoord op mijn vraag waarom mensen met kinderen geen planten zouden mogen kweken. Zodra het niet meer illegaal of gevaarlijk is, wat is dan het probleem wat dat betreft?

Comment

Mensen met kinderen mogen geen plantjes kweken... ik ben een kind van mijn ouders, ben een mens en heb kinderen.
                    Dus ik mag niks kweken..... ik mag sowieso niks, maar wie houdt me tegen?
                    Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in — never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
                    W.L.S. Churchill

Comment

@Als die database info bij hun terecht komt, kan je voor de rest van je leven lekker veel betalen bij ze, want dan vinden ze je een vergroot risico hebben.

Natuurlijk houden verzekeraars rekening met het risicoprofiel bij een af te sluiten verzekering. Maar iets relevants niet vermelden is voor de verzekerde behoorlijk risicovol. In de meeste polissen staat een of andere open vraag zoals "zijn er nog dingen te vermelden die voor de verzekering van belang kunnen zijn?". Als de verzekeraar achteraf een verzwegen feit constateert kun je ook fluiten naar je uitkering. Dan toch liever een wat hogere premie betalen. Moet eens proberen te verzwijgen dat je parachute springt: als je dood valt laten ze je nabestaanden bij de uitkering ook dood vallen.

Comment

Huisartsen en politie-inspecteurs hebben bij mijn weten nog altijd beroepsgeheim, en sowieso als er zou gewerkt worden met een vergunning kom je toch automatisch in een databank terecht?
                        Ik ben aan het terug komen op het feit van die kinderen want het is inderdaad ietwat discriminerend. Nu vind ik toch dat de plantjes niet zomaar mogen bereikbaar zijn voor kinderen en hiervoor dus moeite moet gedaan worden.
                        Ik heb nog wel een probleem met het feit dat je cannabis als ongevaarlijk bestempeld. In de verkeerde handen kan het nog altijd heelwat schade aanrichten net zoals alcohol dat nu doet.

Comment

Wat kunnen (kleine) kinderen nu met cannabisplanten aanvangen? Volgens mij zijn de fraaie rode bessen van een taxushaag veel gevaarlijker en ze zien er veel smakelijker uit. Bij opgroeiende kinderen zet je toch niet alles achter slot en grendel? Portemonnee en autosleutels verstoppen, de drankenkast afsluiten, lucifers verstoppen, gevaarlijk gereedschap buiten bereik houden? Gewoon je gezond verstand gebruiken bij de veiligheidsaspecten: medicijnkast afsluiten, land- en tuinbouwgif achter slot en grendel en verder het vertrouwen hebben dat kinderen op weg naar de volwassenheid geen domme dingen doen. Hoeveel mensen zorgen voor een kindveilige sluiting bij de stopcontacten? Dan is elk stukje metaal dat er in past ook een potentieel gevaar.

Comment

Daar moet ik je gelijk in geven Xtreme.
                            Medicijnen, gif e.d. moeten onbereikbaar zijn, de rest blijft gewoon bereikbaar en raken ze zonder toestemming niet aan. 't Is net wat je ze leert.
                            En qua planten staat cannabis niet in het rijtje van giftige planten. Daarentegen staan in de tuin wel giftige planten, enkele voorbeelden:
                            boterbloem
                            Gif: sap bij inname en aanraking

hulst

Gif: bessen, blad bij inname (20 bessen kunnen voor kinderen dodelijk zijn)

en zelfs de Azalea
                            Gif
                            : blad,bloem bij iname

bron: http://tuinkalender.wordpress.com/giftige-planten/
                            Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in — never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
                            W.L.S. Churchill

Comment

Hmz, het zou idd een stap vooruit zijn maar toch..
                              1 mijn kweekkot zit achter slot en grendel...
                              2 Als je buurman je een kloot wil afdraaien kan die altijd over geurhinder gaan klagen... is het niet van het kweken dan is het wel van het blowen
                              3 en festivals zoals reggaegeel dan? waar de politie wel heel duidelijk blowen tolereert?
                              4 Databanken zijn zowiezo geen aanwinsten...
                              5 volgens mij zouden ze beter een brandveiligheidsonderzoek verplichten voor ELK huis... (dus niet enkel bij growers)
                              ik vul straks de enquete ook nog is
                              Succes alvast

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X