Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wetgeving BelgiŽ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Belgie: Nieuwe wetgeving BelgiŽ

Korting op 420shop
    Hallo iedereen,

ik heb vanmorgen op de radio gehoord dat door de nieuwe regering in BelgiŽ een totaalverbod is op cannabis. Als je vroeger tegengehouden werd met een beetje op zak, werd dit geseponeerd. Nu niet meer, klopt dit en wat zijn de gevolgen?

grtz

Re: Nieuwe wetgeving BelgiŽ

Antwerpse nultolerantie cannabis veralgemeend

De nieuwe regering Michel I maakt komaf met het gedoogbeleid dat tot nog toe werd toegepast voor cannabis.
    Voortaan zullen het gebruik en bezit van alle drugs, zowel voor minder- als meerderjarigen, opnieuw worden vervolgd.
    Daarmee wordt de Antwerpse nultolerantieaanpak veralgemeend.

“Het bezit van drugs is verboden. Het gebruik van drugs in de publieke ruimte kan niet het voorwerp uitmaken van een gedoogbeleid.”
    Het regeerakkoord maakt het gebruik en het bezit van cannabis op straat overal verboden.
    “Cannabis op straat wordt zonder meer verboden. Die boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn”, zo wordt ons bevestigd bij de N-VA.

Wettelijk zijn het bezit en het gebruik van cannabis in BelgiŽ niet toegestaan.
    Maar voor meerderjarigen wordt aan bezit voor persoonlijk gebruik van softdrugs (3 gram) de laagste vervolgingsprioriteit gegeven.
    Men noemt dit gedoogbeleid, in voege sinds 2003.

Het parket seponeert systematisch de processen-verbaal.
    Enkel bij ‘verzwarende omstandigheden’ of wanneer ‘de openbare orde’ wordt verstoord is er wel vervolging.
    Met de afschaffing van dat gedoogbeleid wordt de Antwerpse aanpak veralgemeend.
    In Antwerpen wordt het bezit of gebruiken van cannabis sinds een jaar bestraft met een schikking van 75 euro.

Het blijft nu afwachten hoe de parketten zullen omgaan met de nieuwe richtlijnen over nultolerantie.

Bron : Gazet van Antwerpen.

((bericht is ook bij wietnieuws gepost zie ik net. Mijne is de versie met aangepaste opmaak. Leest prettiger.))
    Last edited by QnQ; 10th October 2014, 08:48.
    Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Als politiek geÔnteresseerd mens verslikte ik me in mijn koffie bij het lezen van dit bericht. Ik heb nochtans de tekst van het regeerakkoord, weliswaar vluchtig, doorlezen en ben dit niet tegengekomen.

http://www.demorgen.be/bijlagen/2723.pdf

Wat ik wel lees is: "het gebruik van drugs in een publieke ruimte kan niet het voorwerp uitmaken van een gedoogbeleid."
      Aangezien dit al zo was, betekent dit: er verandert niets, zeker niet ten goede.

Ik vind dat er over de Belgische wetgeving erg veel onduidelijkheid bestaat. Zo lees ik hier dat net zoals in Nederland een lamp boven ťťn plant sowieso tot vervolging leidt, maar ik zie geen richtlijnen of circulaires die dat staven.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      “Het bezit van drugs is verboden. Het gebruik van drugs in de publieke ruimte kan niet het voorwerp uitmaken van een gedoogbeleid.”
      Het regeerakkoord maakt het gebruik en het bezit van cannabis op straat overal verboden.
      “Cannabis op straat wordt zonder meer verboden. Die boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn”, zo wordt ons bevestigd bij de N-VA.

Wettelijk zijn het bezit en het gebruik van cannabis in BelgiŽ niet toegestaan.
      Maar voor meerderjarigen wordt aan bezit voor persoonlijk gebruik van softdrugs (3 gram) de laagste vervolgingsprioriteit gegeven.
      Men noemt dit gedoogbeleid, in voege sinds 2003.

Het parket seponeert systematisch de processen-verbaal.
      Enkel bij ‘verzwarende omstandigheden’ of wanneer ‘de openbare orde’ wordt verstoord is er wel vervolging.
      Met de afschaffing van dat gedoogbeleid wordt de Antwerpse aanpak veralgemeend.
      In Antwerpen wordt het bezit of gebruiken van cannabis sinds een jaar bestraft met een schikking van 75 euro.

Het blijft nu afwachten hoe de parketten zullen omgaan met de nieuwe richtlijnen over nultolerantie.

Bron : Gazet van Antwerpen.

((bericht is ook bij wietnieuws gepost zie ik net. Mijne is de versie met aangepaste opmaak. Leest prettiger.))
      Ik denk niet dat die staan te trappelen om de extra procedures erbij te nemen. In het regeerakkoord lees je ook niets over het bezit van drugs, wel over het gebruik en dat was al zo. Aangezien je daar met 4 partijen zit en een heel onduidelijk zinnetje hebt, zal er wel niet veel veranderen in de praktijk.

Comment

We hebben een KUT regering momenteel. We zouden beter den boel eens in EU plat leggen!

Comment

Ik ben hierin ook wel zeer geÔnteresseerd moet ik zeggen! Alleen ken ik er helemaal nieks van, van die wetgeving en regels...
          Dus moest er concreet iets veranderen door de nieuwe regering: PLEASE KEEP US UP TO DATE! [emoji2]

Comment

Wel sphoaxie,

Kort en bondig= We mogen gewoon niets meer omtrend cannabis.
            Dit wil dus zeggen niet kweken niet roken niet bezitten zelf niet 1 plantje gewoon dikke nee

Comment

Kom maar gezellig bij ons wonen, zolang we hier nog 'iets' mogen
              Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Ik meen het echt waar ons land wordt bestuurd door een dictator momenteel.
                Check dit maar eens.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...41009_01313284

Als ik kon werk vinden in nederland kom ik direct want hier begin ik echt schrik te hebben.
                Onze sociale zekerheid gaat helemaal afgebroken worden, onze ziekte uitkering gaan zwaar herbekeken worden en spychologische zieken zullen zwaar herbeken worden.
                Rijken gaan hier nog rijker worden en de armen en middelmaat gezinnen worden uitgemolken door die zweeds coalitie zoals ze zeggen. Volgens mij lijk het meer op een dictatuur of hoe ze het ook mogen noemen maar democratie in BelgÔe is afgelopen

Comment

Ik kan dit maar moeilijk begrijpen, maar dit komt door de wever en co. Terwijl usa en tal van andere landen weten dat het bestreiden van cannabis gefaald heeft en legaliseren en komt belgie nu met een strengere wetgeving.. Begrijp wie dit begrijpen kan :p

en dan nog het strafste van allemaal: de harddrug alcohol. Er worden meer accijnzen gehoffen op alcohol, behalve bier. Wat zou hierachter zitten?
                  Last edited by vdb03; 10th October 2014, 11:44.

Comment

De Wever en co zijn enorm tegen al wat cannabis of drugs is. Het klopt de wereld gaat vooruit en BelgÔe blijft in grotten wonen. Ik ben aan het kijken voor te verhuizen.

Comment

Naast een Free State Project in New Hampshire (V.S) is er ook een in Zwitserland.
                      Zou je er heen verhuizen als cannabis daar volledig legaal was?

Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                      420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Wel het is een mooi voorbeeld van vrij leven. Het enige wat mij niet aanstaat zijn bvb die geweren dat hoeft niet maar als er een commune bestaat waar ze alles zelf doen zoals eigen groenten kweken eigen bouw werken en ook leven hoe je wilt ja ik zou het doen.
                        Ik ben iemand die streeft naar vrijheid in iemands leven. Maar de vrijheid om te kiezen of je meedoet met de wereld of niet en als je kiest van niet mee te doen dat je dan de mogelijkheid hebt opm zo een commune te creeren en te doen wat je wil maar dit gaat niet meer dus diegen die vrijdenkers zijn worden verplicht om te volgen waar ze eigenlijk geen zin in hebben.

Comment

Nope JD,ik zit hier goed,alles dichtbij en doe sowieso toch wat ik wil,gedoog of geen gedoog,zolang je er verstandig mee omgaat(bv.nooit met wiet over straat gaan lopen,blowen doe je thuis of in groep met vrienden,blow niet achter het stuur of in het openbaar(Belgie nvdr),als je kweekt houd dat dan voor jezelf,roeptoeters praten zichzelf aan de galg enz)

Comment

Ja maar ik kweek ook voor mezelf maar nu als je u betrappen door een buur die roddelt wordt je nu dus vervolgd.

Comment

De verzuurde Vlaming krijgt de extreem rechtse regering waar ze voor stemde met alle gevolgen vandien, een bende nazaten van bruinhemden die onder druk van Voka alles doen voor de multinationals, de bedrijven en de elite.
                              De burger zuigen ze leeg en verbieden ze alles, u had zich maar niet moeten laten leiden door plat communautair populisme!
                              ĎA lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants oní

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X