Mededeling

Collapse
No announcement yet.

‘Als ik niet mag roken, drink ik thuis bier’

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

‘Als ik niet mag roken, drink ik thuis bier’

Korting op 420shop
    ROTTERDAM - De eerste dag van het rookverbod in de horeca is over het algemeen soepel verlopen. Eigenaren van cafés en restaurants hadden zich goed voorbereid. Bijna niemand rookte.

Half overdekt buiten roken op de parkeerplaats nabij Restaurant 'de Lucht' op de A2. FOTO COR DE KOCK
    Dat stelt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), die toeziet op naleving van de nieuwe regelgeving. Het beeld in Utrecht, Rotterdam en Den Haag komt overeen met dat van de VWA. In het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne was het in de horeca duidelijk stiller dan normaal. Eigenaar Mustafa Cansever van restaurant Claudius zag klanten afdruipen toen hij vertelde dat er ook op het overdekte terras niet meer mag worden gerookt.

,,Zelfs vaste klanten die hier iedere ochtend een kopje koffie drinken zijn vertrokken,’’ vertelt hij. In Den Haag doken voor cafés de eerste buitenrokers op. Grotere zaken, zoals muziekcafé de Paap, kiezen alsnog eieren voor hun geld en laten snel een rookhok bouwen. Zelfs Rotterdamse coffeeshops houden zich netjes aan de regels. Bij de deur van de Lachende Paus staan maar liefst drie borden die duidelijk maken dat er een rookverbod geldt.

De dertien coffeeshops die Tilburg rijk is, gaan tegen de landelijke trend in. Ze hebben unaniem besloten zich niet aan het rookverbod te houden. Volgens bedrijfsleider Freek Hoeksema van The GrassCompany, die het woord voor de bedrijven doet, is roken een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering. ,,Daarom werken we niet mee,’’ zegt Hoeksema. De VWA is nog niet tegen de Tilburgse etablissementen opgetreden.

‘Als ik niet mag roken, drink ik thuis wel bier’

Je zou bijna in je arm knijpen om te controleren of het waar is. In een coffeeshop waar altijd de ene na de andere joint werd opgestoken, valt nu geen rook meer te zien.

De uitbaters van de Rotterdamse coffeeshop De Lachende Paus willen dat uit angst voor boetes graag zo houden. Bij de ingang staat driemaal No smoking. De laatste keer gaat de waarschuwing vergezeld van de boodschap ‘De groeten van de horecabond en het kabinet’.

,,Dat is inderdaad cynisch bedoeld,’’ zegt medewerker Greg. ,,We mogen wel wiet verkopen, maar die mag hier niet worden gerookt. Het is alsof je een café bier laat verkopen, maar verbiedt het op te drinken.’’

Ook coffeeshop Witte de With houdt zich aan de regels. In de voormalige rokersruimte zijn twee jongens aan het poolen. ,,Ik vrees dat het hier nooit meer zo gezellig wordt,’’ verzucht een van de twee.

In Den Haag hangt eveneens een katterige sfeer in de uitgaanswereld. Vooral in de kleinere cafés klinkt de verboden-te-roken-blues. ,,Dit gaat me de nek omdraaien,’’ klaagt eigenaar Bart van Damme van café Spui. ,,Ik kan niks. Ik zit in een monument, dus ik mag geen luifel aanbouwen en binnen is ook geen ruimte voor een rookhok. Ik weet zeker dat veel van mijn klanten wegblijven. 90 procent rookt.’’

Buiten, voor het café, staan drie mannen. In de ene hand een biertje, in de andere een peuk. ,,Dit is zwaar balen,’’ roept een van de stamgasten. ,,Nu gaat het nog wel, maar wat als het regent?’’ Soortgelijke taferelen zijn er bij de kroegen Müller, Duijnstee en American Bar. Bij muziekcafé De Paap klinkt gehamer en gezaag. Bouwvakkers werken hard aan een rokershok. ,,Je moet toch een oplossing bedenken om de mensen binnen te houden,’’ zegt eigenaar Ferry van Coesant.

In de horeca van het Utrechtse Hoog Catharijne wordt niet gerookt. Er is namelijk bijna niemand. Volgens Mustafa Cansever, eigenaar van restaurant Claudius lopen klanten door als ze horen dat er ook op de overdekte terrassen niet meer mag worden gerookt. ,,Ook vaste klanten die hier iedere ochtend een kopje koffie drinken,’’ vertelt hij.

Roker Simon Jacobs (51) heeft wel een terrasje gevonden waar hij van zijn sigaret kan genieten. Bij fastfoodketen Charlie Chiu’s staat een miniterrasje met vier tafeltjes in de open lucht. Jacobs kondigt aan de kroeg te mijden. ,,Als ik niet mag roken, drink ik thuis wel een biertje.’’ Koffiehuis Sahara in de multiculturele wijk Lombok is leeg, op twee tafeltjes met kaartende mannen na. ,,Bijna al onze vaste klanten roken en die zijn nu weg, zucht eigenaar Mohamed Kadi. ,,Als het zo doorgaat kunnen we de tent sluiten.’’

Gewoon doorpaffen in de coffeeshop

Met een brandende sigaret in de hand neemt verslaggever Peter Honings de proef op de som of horeca-eigenaren het rookverbod handhaven. De kroeg haal ik niet eens. Voor de ingang van het Nijmeegse café St. Anneke spreekt medewerkster Maartje mij op het terras aan. ,,Dat mag niet meer,’’ meldt de blonde serveerster, terwijl ze van een barkruk springt. ,,Binnen roken is nu verboden, dus je moet hem uitmaken. Ik heb dit niet bedacht hoor.’’ In het café is het eerste wat opvalt een pakje Marlboro op de bar. Het is eigendom van kastelein Pierre de Haard. ,,Ik heb er vanochtend één gerookt, maar toen waren we nog niet open,’’ zegt de eigenaar vertrouwelijk.

De Haard heeft zijn personeel geïnstrueerd klanten vriendelijk aan te spreken op hun rookwaar. ,,Maar wat als er vier enorme kleerkasten binnen staan die een sigaret opsteken en die niet willen uitmaken?,’’ vraagt hij zich af. ,,Moet ik dan de politie bellen? En komt die dan ook?’’

In een van de coffeeshops aan de Vlaamsegas in Nijmegen genieten enkele klanten van hun pas gekochte waar. Met een aangestoken sigaret in de zaak, val je niet op. Eigenaar Victor Verriet vraagt zich hardop af hoe hij moet controleren of iemand pure wiet rookt, of ook tabak in het stickie heeft gedaan. De coffeeshophouder kijkt de kat nog even uit de boom.

Bij restaurant De Lucht langs de A2 bij Bruchem staat zo’n groot verbodsbord, dat ik niet eens pro- beer rokend binnen te lopen. Trucker én shagroker Hans van Zelst maakt in een asbak bij de deur zijn peuk uit. ,,Het rookverbod is voor mij geen reden deze zaak te mijden,’’ verzucht de chauffeur. ,,Je hebt het namelijk overal.’’

Grtz

Re: ‘Als ik niet mag roken, drink ik thuis bier’

Bah is wel kut...

Ben benieuwd wanneer ze het hier in België ook zo erg maken...
    Ik ben een groot mysterie, verpakt in een raadsel met een strik van vraagstukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boerjanster
      Ben benieuwd waneer ze cannabis gaan legaliseren in Belgie, dan kom ik die kant op
      Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
      420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jointjedraaien
        Oorspronkelijk geplaatst door Boerjanster
        Ben benieuwd waneer ze cannabis gaan legaliseren in Belgie, dan kom ik die kant op
        Zoiets komt er hier nooit door vrees ik ...

Zou me echt niet kunnen voorstellen om na een halfuur weer buiten te staan om te roken !
        Dat is toch niet normaal

Comment

Footer Left Ad

Collapse
        Bezig...
        X