Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speekseltest zet ADHD-patiŽnten 12 uur aan de kant

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Korting op 420shop

De speekseltest, die sinds 1 oktober gebruikt wordt om chauffeurs op drugsgebruik te controleren, reageert positief op geneesmiddelen zoals Rilatine en Concerta, die de symptomen van ADHD en ADD onderdrukken. PatiŽnten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, op de nieuwssite Apache.
    De speekseltest gaat na of een bestuurder cannabis, amfetamines, heroÔne of cocaÔne gebruikt heeft, maar geeft ook een positief resultaat voor Rilatine en Concerta, waarin methylfenidaat zit, een molecule dat chemisch sterk verwant is met amfetamine.

"Ik heb navraag gedaan bij de politie en bij de werkgroep die de invoering van de speekseltest begeleidt en inderdaad: de speekseltest kan positief zijn bij mensen die Rilatine of andere ADHD-medicatie gebruiken", bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe.

Halve dag rijbewijs kwijt

PatiŽnten die ADHD-medicatie gebruiken en aan een speekseltest worden onderworpen, riskeren hun rijbewijs voor een halve dag kwijt te spelen. "De uiteindelijke analyse leert wel dat het om een geneesmiddel gaat", zegt Pauwels. "Die mensen riskeren dus geen boete. (...) Het klopt wel dat ze 12 uur aan de kant moeten wanneer de test positief uitvalt".

Schouppe wijst erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiŽnten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. "Het staat in de bijsluiter", aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat "voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen". (belga/dea)

25/10/10 18u50

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-de-kant.dhtml
    Last edited by janleuri; 1 November 2010, 13:38.

Re: Speekseltest zet ADHD-patiŽnten 12 uur aan de kant

tja, ons was het al langer duidelijk dat die test op niks slaat

de vraag is hoelang het gaat duren voor Schouppe zelf gaat toegeven dat het nonsens is

Comment

maar ik kan aangeven dat ik concerta slik op docters recept dan zou het toch wel mogen
      In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

Comment

Ja hoor ik slik ritalin op dokters advies en Pycoloog advies en dat kan ik tonen.

groetjes belladonna
        God was never on your side..

Comment

Maakt niks uit (zoals in het artikel staat), ze nemen toch eerst 12 uur je rijbewijs af, tot ze het onderzoek van je bloed binnen hebben en kunnen verifiŽren dat het echt rilatine is dat in je bloed zit. Grtjs,
          The more I see, the less I know, the more I like to let it go

Comment

Heeft er iemand een leeg ritalin potje over ?

Altijd handig in de auto " maar meneer de agent ik slik medicijnen " mocht het positief uitslaan , voor ons dus negatief

Ajo
            Ventje
            Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ventje View Post
              Heeft er iemand een leeg ritalin potje over ?

Altijd handig in de auto " maar meneer de agent ik slik medicijnen " mocht het positief uitslaan , voor ons dus negatief

Ventje
              Heel fijn voor jou ventje, iets minder fijn voor de echte patiŽnten zoals bella:

Dit is juist het argument dat schouppe inroept om de adhd'ers aan de kant te zetten. Volgens hem zou dit een dekmantel zijn om in het geniep ook amfetamines te slikken?!

Daarbij komt nog ventje dat het geen excuus kan zijn voor je wiet gebruik, maar enkel voor je amfetamine gebruik. Immers bij wiet kleurt een ander lijntje blauw dan bij amfetamine (of ritalin)

Probeer in ieder geval toch eens wat meer respect te tonen voor mensen die een geneesmiddel MOETEN nemen. Als misbruik regelmatig wordt vastgesteld, wordt het voor de zieken steeds moeilijker om er aan te geraken, welk middel dan ook!

Comment

Sluit me bij Stoner aan in deze

groetjes Bella

Comment

nog aanvullend nieuws aangaande de speekseltest

http://www.midas.be/nl-BE/content/ni...29816&mmm=2162

Comment

. PatiŽnten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen

staat erin, ze kunnen het verschil niet zien tussen geneesmiddelen en drugs. Als de tester positief test en je hebt een bewijs dat je concerta slikt wil dit niet zeggen dat het onmogelijk is dat je toch drugs hebt gebruikt. en dat risico nemen ze niet ze kunnen gewoon het verschil niet zien.

haha lol, en in dat 2e artikel van ganjagirl zeggen ze:
                    en de resultaten zijn bovendien betrouwbaarder dan de resultaten van de urine en bloedtesten.
                    Maar om na te gaan of het amfetamines of relatine is moeten ze eerst bloedtest doen.

En er zijn toch ook mensen die cannabis als medicijn gebruiken op voorschrift? hoe zit het daar dan mee? dat wil zeggen dat die personen niet meer met de wagen mogen rijden? want die test geeft tot 14 uur en langer aan dat je onder invloed bent.
                    Last edited by janleuri; 28 October 2010, 19:24.

Comment

relatine is amfetamine, nogal logisch dat ze met die test het verschil niet zien maar 'k vind het wel een schande dat een doktersattest niet volstaat om aan te tonen dat de amfetamines in je bloed daar aanwezig zijn om medische redenen.
                      The more I see, the less I know, the more I like to let it go

Comment

mag ik er toch even op wijzen dat ritalin net GEEN amfetamine is. het lijkt er enkel sterk op. die test is te 'dom' om het onderscheid te maken, dus vlieg je aan de kant tot bloedonderzoek kan uitwijzen dat het geen amfetamines maar methylfenidaat is die genomen is.

vraag me trouwens af wat gebeurt als mijn vriendin die test zou nemen, zij rookt niet maar is wel constant in contact met cannabis/cannabis-rook. enig idee of zij een kans loopt positief te tekenen?

Comment

Die speeksel test is gewoon schandalig. Rilatine gebruikers gewoon twaalf uur het rijbewijs kwijt? Wat een zever.
                          A friend with weed, is a friend indeed

Comment

Hoeveel knipoogende mannetjes moet ik er bij zetten om aan te geven day het om een geintje gaat en om aan te geven dat het toch te belagelijk voor woorden is , zo'n test

Ik ga hier toch ook niet zitten zeiken dat ik hier in nederland ben om chemo te krijgen

Ajo
                            Ventje
                            Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

Vald me wel op dat mensen die Ritalin gebruiken dus zich niet druk maken .
                              En juist de mensen die geen ritalin gebruiken zicht in eens druk gaan maken...

Ik maak me geen zorgen hoor als ik ge test word dan scoor ik hoog met mijn ritalin

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X