Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toxicoloog: ‘Cannabis hoeft helemaal niet schadelijk te zijn’

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Toxicoloog: ‘Cannabis hoeft helemaal niet schadelijk te zijn’

Korting op 420shop
    Minister van Volksgezondheid Maggie De Block wil de verkoop van medicinale cannabis in de apotheek mogelijk maken. Maar is dat wel een goed idee? Is cannabis dan niet schadelijk voor ons? ‘Niet per se’, zegt toxicoloog Jan Tytgat. ‘Al moeten we er natuurlijk wel mee opletten.’

Op dit moment mag cannabis uitsluitend gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, maar daar wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) verandering in brengen. Ze werkt aan een koninklijk besluit waardoor apothekers voortaan goedgekeurde geneesmiddelen op basis van cannabis mogen verdelen. In de praktijk zou het voorlopig alleen om Savitex gaan, een middeltje voor patiënten met multiple sclerose (MS) dat de symptomen van spasticiteit verlicht.

‘Net als morfine’

Jan Tytgat, toxicoloog van de KU Leuven, is blij met het initiatief. ‘Eindelijk’, zegt hij. ‘Zowel de medische wereld als de patiënten zijn hier al lang vragende partij voor.’

Volgens de toxicoloog hoeft medicinale cannabis dan ook helemaal niet schadelijk te zijn. ‘Het voordeel is dat je het niet rookt zoals bij recreatief gebruik. Daardoor valt het risico op ademhalingsproblemen en longkanker al weg. Omdat het alleen maar op voorschrift toegekend zal worden, hou je ook de controle over de dosering.
    De dokter beslist hoeveel een patiënt toegediend krijgt. Zo beperk je het risico op een verslaving tot een absoluut minimum. Uiteraard zou de behandeling ook beperkt worden in de tijd. Het is niet de bedoeling om de geneesmiddelen op basis van cannabis een heel jaar te blijven nemen.’

‘Je kan het een beetje vergelijken met morfine. Dat is een pijnstiller die nog veel verslavender is dan cannabis, maar toch wordt het al jaren gebruikt in de geneeskunde. Daar maakt niemand een probleem van. Waarom? Omdat er voorzichtig mee omgesprongen wordt, net zoals men dat met medicinale cannabis moet doen.’

Eén gevaar

Toch is er één groot gevaar, aldus Tytgat. ‘In het buitenland merken we dat medicinale cannabis vaak als excuus gebruikt wordt door mensen die onder invloed achter het stuur kruipen. Gelukkig kunnen we in het bloed en de urine perfect het verschil zien tussen medicinale en gerookte cannabis.
    De verhouding van actieve stoffen is dan helemaal anders. De beschuldigde zal trouwens ook altijd zijn doktersvoorschrift moeten voorleggen aan de politierechter. Mensen die medicinale cannabis gebruiken, zijn trouwens ook niet geschikt om een voertuig te besturen. Daar zullen de dokters en de apothekers op moeten wijzen.’

Bron: Nieuwsblad.
    ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

Re: Toxicoloog: ‘Cannabis hoeft helemaal niet schadelijk te zijn’

In de USA zijn er door cannabis gebruik minder verkeers slachtoffers gevallen , na het vrij geven !

Comment

Wat heeft dat er mee te maken? Gewoon de twee niet combineren, zo moeilijk is dat niet. Medicinaal of ni.

Comment

@ daarom valt het risico op ademhalingsproblemen en longkanker al weg

Cannabis veroorzaakt geen longkanker, lage doseringen cannabis kunnen juist werken als bescherming als we dr Mark ware van de Gill university moeten geloven.
        bron:http://www.wietblog.com/cannabis-nie...en-longkanker/

groet JohnnyHaze

Comment

Wordt er voorzichtig omgegaan met opiaten? Dat is nieuw...
          Microkweek: Bubba Kush onder 300w cfl
          Buitenkweek 2012: Think Different, Hijack, White Widow

Comment

Het is toch niet meer dan normaal dat je als verkeersdeelnemer rekening houdt met medicatie.

Onlangs heb ik bij een "klusongeval" een paar ribben gebroken, een klaplong opgelopen en een scheurtje in een nier en mijn milt.
            Op de IC kreeg ik eerst intraveneus morfine toegediend -lekker spul overigens, je zou er zo verslaafd aan kunnen raken, maar het werkt maar twintig minuten-, de volgende dag werd de morfine subcutaan toegediend.

Dat was niet zo heftig, want de pijn kwam er toch doorheen, maar de pijnstilling duurde wel acht uur.
            Nadien heb ik een week morfinepleisters gebruikt: die hielpen ook.

Thans gebruik ik in de nacht oxazepam 10 mg als pijnbestrijding en spierontspanner, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt dat ik achter het stuur van mijn auto kruip.

Overigens ligt er op mijn nachtkastje een E-sigaret, waarvan het reservoir gevuld is met cannabisolie.
            Een paar pufjes als ik wakker word en ik slaap weer als een roosje, maar de eerste uren van de dag ben ik hartstikke van de wereld en zo stoned als een garnaal.
            Last edited by Kwasimodo; 2nd December 2014, 10:55.

Comment

Zou er ooit gecontroleerd worden op andere voorgeschreven drugs in het verkeer? Ik ken er zelfs die met diazepam op achter het stuur kruipen. Hypocriete boel.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
              Bezig...
              X