Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Gevaar van cannabis voor jongeren onderschat"

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

"Gevaar van cannabis voor jongeren onderschat"

Korting op 420shop
    Het roken van cannabis is voor jongeren schadelijker dan tot nu toe werd aangenomen, blijkt uit een Zweedse studie. "Uit het onderzoek blijkt dat zelfs minimaal gebruik heel wat schade kan toebrengen", zegt Nils Stenström van het Nationaal Instituut voor de Volksgezondheid.

Cannabisgebruik stijgt
    Hij maakt zich grote zorgen omdat het cannabisgebruik onder Zweedse jongeren opnieuw toeneemt. "Na jaren van dalend gebruik is de evolutie gekeerd. Uit cijfers blijkt dat steeds meer jongeren op middelbare scholen cannabis roken", aldus Stenström.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van cannabis door jongeren niet zonder gevaren is, het kan leiden tot schizofrenie en psychose.

"Cannabis kan ook leiden tot het ontstaan van latente psychische aandoeningen en de drug zelf kan ook ernstige psychiatrische aandoeningen veroorzaken. Beweren dat cannabis een 'light' drug is, is dan ook misleidend", weet Stenström.

Leerproblemen
    Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat tieners die slechts occasioneel cannabis gebruiken al ernstige problemen kunnen hebben.

"Omdat hun jonge hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, zijn ze erg kwetsbaar. Het cannabisgebruik kan nefast zijn voor het geheugen en ernstige leerproblemen tot gevolg hebben", besluit Stenström. (belga/vsv)

Bron:
    http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondh...derschat.dhtml

Naast het artikel kan je ook stemmen of cannabis verboden moet worden in België? Breng gerust je stem uit...

Re: "Gevaar van cannabis voor jongeren onderschat"

waar zijn de onderbouwde onderzoeksresultaten? lijkt me meer een door de overheid gesponsord persbericht om eerlijk te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debiel View Post
      waar zijn de onderbouwde onderzoeksresultaten? lijkt me meer een door de overheid gesponsord persbericht om eerlijk te zijn.
      Dat denk ik niet, daar ben ik zeker van!
      Waarschijnlijk zal de pharmaceutische industrie ook wel flink lobby'en om ons heilig kruid illegaal te houden.
      Aangezien ze geen patent op een plant kunnen nemen is het voor hen veel winstgevender om de mensheid met allerhande andere rotzooi vol te stoppen, en cannabis verder te criminaliseren.
      Als je even googelt zal je versteld staan van de positieve kracht van cannabis. In de VS worden zelfs huidkankers genezen met cannabisolie.
      Bij ons zien we dat duizenden MS, HIV en zelfs kankerpatiënten een draaglijk leven kunnen leiden dankzij cannabis.
      Waarom lees ik dat soort berichten nooit op HLN? Waarom altijd dat negatieve, waarvan de bronnen meestal van bedenkelijk allooi zijn?

Los van dit feit heb ik, eerlijk gezegd, toch ook soms mijn vragen bij cannabisgebruik door minderjarigen (en vooral -16), net zoals teveel alcohol.
      Het lijkt me toch ook niet gezond om je regelmatig van de wereld te roken/zuipen als je hersenen nog in volle ontwikkeling zijn...
      Last edited by Jalapeno; 11 November 2009, 17:12.

Comment

Persoonlijk ben ik het wel eens met de strekking van dit artikel. Cannabis is slecht voor jongeren, aangezien de hersenen nog steeds zichzelf vormende zijn.
        Maar, de onderzoeksmethode die gehanteerd werd in dit onderzoek is wel dermate knullig dat wat mij betreft 't hele onderzoek in de zweedse IKEA-prullebak mag worden gegooid.
        Ook is mij niet geheel duidelijk wat er nou precies onderzocht is, het feit dat cannabis latente psychische aandoeningen veroorzaakt was al bekend. (Overigens vrees ik dat gepest worden gedurende je basisschool tijd een sterkere determinant is voor latente psychotische aandoeningen)
        Mijn vraagtekens staan ook bij het feit hoe representatief een relatie tussen occasioneel cannabis gebruik en slechte schoolprestaties is. Schoolprestaties is een parameter die niet alleen afhankelijk is van cannabisgebruik. Deze is eerder gerelateerd met; onderwijsvorm, bekwaamheid van de docent, persoonlijk interessevlak van de leerling enz. Verbanden tussen deze twee parameters zijn dus grote BS. Daarbij komt nog de sampling error. De beste leerlingen zullen waarschijnlijk bestaan uit de meeste brave engeltjes, de praktijk leert dat cannabis gebruikers daar meestal niet bijhoren. Cannabisgebruikers zullen dus statistisch al een studie nadeel hebben t.o.v. de goed scorende engeltjes.

Mijn mening is dat dit een artikel is wat een breed draagvlak heeft in de samenleving ("drugs are bad"), en daardoor maar hersenloos wordt gequote door de verschillende media. Zonder dat deze ook maar enig verstand hebben van de talrijke vormen van medisch onderzoek. Toch ben ik stiekem wel benieuwd geworden naar het artikel en ga ik morgen eens de universiteits-account misbruiken om de volledige versie op te vragen en eens rustig door te spitten...

Comment

Ach de anti propaganda machine draait weer op volle toeren...

Stop ze in de gevangenis dat is veel beter voor ze toch..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jalapeno View Post
            Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van cannabis door jongeren niet zonder gevaren is, het kan leiden tot schizofrenie en psychose. "Cannabis kan ook leiden tot het ontstaan van latente psychische aandoeningen en de drug zelf kan ook ernstige psychiatrische aandoeningen veroorzaken. Beweren dat cannabis een 'light' drug is, is dan ook misleidend", weet Stenström.

Leerproblemen
            Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat tieners die slechts occasioneel cannabis gebruiken al ernstige problemen kunnen hebben.

"Omdat hun jonge hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, zijn ze erg kwetsbaar. Het cannabisgebruik kan nefast zijn voor het geheugen en ernstige leerproblemen tot gevolg hebben", besluit Stenström. (belga/vsv)
            Mmmm... recentelijk een erg informatieve sessie gehad met een EHBD-u trainer (Eerste Hulp Bij Drugsincidenten in het uitgaansleven), en daar kwam dit onderwerp ook aan de orde. Het interessante aan de sessie was dat ik ze op geen enkele incorrectheid heb kunnen betrappen (en inmiddels al heel wat wetenschappelijk onderzoek doorgespit) en dat deze groep geen enkele mening heeft over de implicaties van welke drug dan ook, maar slechts gericht is op een adequate behandeling daarvan. Goed, wat was nou het interessante aan dat verhaal.

De stelling "uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van cannabis door jongeren niet zonder gevaren is, het kan leiden tot schizofrenie en psychose" wordt vaak in de media gebruikt om te laten zien hoe slecht cannabis wel niet is. Dat dit slechts bij een uitermate kleine groep het geval is, én dat het de effecten van schizofrenie en psychose in die gevallen alleen maar versneld naar voren brengt, wordt daarnaast toevallig ook vergeten. Maar goed, hier is inmiddels behoorlijk wat duidelijkheid over verschaft door verschillende onderzoeken. Overigens is de leeftijd voor deze specifieke groep ook minder van belang, maar hoe jonger je begint hoe eerder de klachten zich kunnen openbaren. Standaard zinnetje, heel erg ver weg een kern van waarheid, maar zodanig uit zijn verband gehaald dat het weinig journalistiek nut meer heeft om te vermelden.

In mijn gedachtengang was de volgende stelling: "Cannabis kan ook leiden tot het ontstaan van latente psychische aandoeningen en de drug zelf kan ook ernstige psychiatrische aandoeningen veroorzaken." daar een afgeleide van. Jongeren, zo is gebleken, moeten een aantal psychologische stadia doorgaan in hun ontwikkeling om later op een goede manier op situaties te kunnen reageren. Stadia die werden genoemd zijn bijvoorbeeld de eerste keer verliefd worden, een keer zakken op school, de eerste keer dat je hart wordt gebroken, etc. etc. Wanneer jongeren de reactie / gevoelens ontvluchten dan wel negeren door het gebruik van cannabis (of andere bewustzijnsveranderende drugs) worden essentiële ervaringen niet goed opgedaan. Later in je leven, bij emotionele gebeurtenissen, weet je psyche door het ontbreken van deze essentiële levenservaringen zich geen raad met de emoties, met als gevolg het ontstaan van ernstige psychiatrische aandoeningen. Let wel, dit is dus niet te wijten aan cannabis zelf, als wel aan de bewustzijnsveranderende effecten van deze type drug. Ook hiervoor geldt dat jongeren beter tot latere leeftijd kunnen wachten alvorens drugs a la cannabis te gaan gebruiken.

De volgende stelling is dan weer doorgeschoten. "Omdat hun jonge hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, zijn ze erg kwetsbaar. Het cannabisgebruik kan nefast zijn voor het geheugen en ernstige leerproblemen tot gevolg hebben". De kwetsbaarheid van de hersenen zitten in de hierboven beschreven problematiek. Heel mooi staat het woordje 'kan' hier in de zin opgenomen, waarbij de logische oorzaak achterwege wordt gelaten maar door implicatie wordt gekoppeld aan de daarvoor genoemde zin. Cannabis kan inderdaad (een zeer gering) effect hebben op het geheugen, wat zich volledig herstelt wanneer cannabis niet meer wordt gebruikt. Ik denk dat ernstige leerproblemen eerder worden veroorzaakt doordat jongeren een verkeerde keuze maken qua tijdsindeling (namelijk meer stoned / high zijn dan zich op het leren richten), dan dat dit een effect is van de drug zelf.

Cannabis is absoluut een light drug als deze wordt vergeleken met alcohol en tabak, maar goed... die misleiding haalt de journalist in kwestie liever niet aan. Helaas voor hem is die wel op wetenschappelijk verantwoorde wijze tot stand gekomen

Comment

Footer Left Ad

Collapse
            Bezig...
            X