Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MS-patiŽnt die zelf cannabis teelt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

MS-patiŽnt die zelf cannabis teelt

Korting op 420shop
    Hoge Raad doet op 16.9 uitspraak in de zaak van een MS-patiŽnt die zelf cannabis teelt
    Den Haag, 12 september 2008 - Verdachte is een multiple sclerosis (hierna MS) patiŽnt. Hij behoort tot de patiŽnten bij wie het gebruik van cannabis een heilzame werking heeft op de spasticiteit en pijn die de ziekte MS veroorzaakt. Het telen van cannabis is evenwel bij de Opiumwet verboden. Op dat verbod heeft de wetgever met het oog op het medicinaal gebruik van cannabis een uitzondering gemaakt. De regeling houdt in dat een patiŽnt op doktersrecept bij de apotheker cannabis kan verkrijgen, welke slechts door professionele kwekers met een ontheffing mag worden geteeld. Particulieren komen voor een ontheffing niet in aanmerking.
    Er zijn vele soorten cannabis en de werkzame stoffen verschillen per soort. De apotheker verstrekt slechts een beperkt aantal soorten cannabis. De verdachte bleek van de door de apotheker verstrekte cannabis negatieve bijwerkingen te ondervinden. Dat bracht hem er toe zelf cannabis te gaan kweken. Daarbij bleek hij wel baat te hebben. Volgens deskundigen heeft hij blijkbaar de plant weten te vinden die voor hem de juiste werkzame stoffen bevat.

Procesgang
    Verdachte is vervolgd voor overtreding van de Opiumwet. De verdachte heeft zich erop beroepen dat hij in een noodtoestand verkeerde en dus door overmacht gedwongen was de cannabis te kweken. Het hof Leeuwarden heeft op 17.10.2006 (LJN AZ0244) dat verweer gehonoreerd en verdachte ontslagen van alle rechtsvervolging. Tegen die beslissing heeft het openbaar ministerie beroep in cassatie ingesteld bij de Hoge Raad. Tegen dat beroep is door de raadsman van de verdachte, mr. J. Boksem, advocaat in Leeuwarden, verweer gevoerd. Advocaat-generaal mr. N.A.M. Schipper heeft op 25 maart 2008 in zijn advies aan de Hoge Raad geconcludeerd tot verwerping van het cassatieberoep.

Een tweede zaak
    In een tweede zaak, tegen de echtgenote van de MS-patiŽnt, doet de Hoge Raad ook uitspraak. Zij is vervolgd voor het, samen met haar man, telen van cannabis en ook zij is door het hof Leeuwarden ontslagen van alle rechtsvervolging.

"Telen van medicinale cannabis. Ontslag van alle rechtsvervolging in verband met aannemen overmacht-noodtoestand. Het belang van het bestrijden van spasticiteit en pijn bij MS patient moet onder de genoemde bijzondere omstandigheden zwaarder wegen dan het maatschappelijk belang bij handhaving van de Opiumwet."

Bron: Rechtspraak.nl
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Re: MS-patiŽnt die zelf cannabis teelt

dat is wat ze noemen een bierkaai als je afvraagt waar tegen je Vecht.

Comment

MS is een wetenlijk erkende aandoening, vandaar deze uitzondering.

Helaas zijn B.V.: whiplash en ME/CVS niet (juridisch+verzekeringtechnisch)

Ik zie door de bierkaaien het bos niet meer

Daarom rol ik nu maar weer een lekker joint, en laat deze schijnvertoning van het zogenaamt leven in een verzorgingsstaat aan mij voorbij gaan.

Comment

hoe durven die mensen een plant te laten groeien en hem daarna te drogen en op te roken.je moet gewoon tegen die rechter zeggen;wat ik om de hoek in een winkel legaal mag kopen verbouw ik ook gewoon lekker thuis,is veiliger voor me gezondheid.

Comment

deed de echtgenote daadwerkelijke mee aan het kweken of is ze aangepakt vanwege het feit dat ze het toeliet en dus alleen daardoor al medeplichtig was?
          ik heb het document even doorgelezen maar ga er vanuit dat ze inderdaad mee hielp ook vanwege zijn ziekte.
          Is het zo dat als iemand kweekt en zijn huisgenoot of echtgenote staat het alleen maar toe, dat er dan al sprake is van medeplichtigheid?
          Last edited by KushMasta TMHM; 10 August 2010, 22:04.
          it's his line so only God knows
          Grtz Kush

Comment

indit geval is er geen sprake van verkoop maar van kweken voor eigengebruik.dus als je man of vrouw waar mee je samen in een huis leeft kweekt om te verkopen ,dan gaan ze er van uit dat je de winst ook samen op maakt.

Comment

Deze procedure getuigt van amateurisme. De partner/vrouw van de verdachte had wel de verschijningsplicht bij de procedure. Zij had evenwel geen plicht tot spreken omdat er sprake was van verschoningsrecht.
              Op het verschoningsrecht kunnen 3 categorieen aanspraak maken:
              - in de wet genoemde bloed- en aanverwanten;
              - personen die zichzelf en/of hun familie met hun getuigenis blootstellen aan strafrechtelijke vervolging; (niemand hoeft immers medewerking te verlenen aan de bewijslast voor de strafzaak die tegen hem is opgestart dan wel opgestart kan worden).
              - personen die in hun dagelijkse bezigheden verplicht zijn tot geheimhouding (artsen, advocaten, notarissen)

Comment

Footer Left Ad

Collapse
              Bezig...
              X