Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hé wormen, waar zijn de varenrouwmugjes gebleven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hé wormen, waar zijn de varenrouwmugjes gebleven?

    Korting op 420shop
    Een plantje uit het tuincentrum, een zak potgrond, je tuin, kamerplanten, ... Tegenwoordig kom je ze overal tegen, die irritante varenrouwmugjes. Ben je er net vanaf, is er wel weer een (onbekende) bron waarmee je ze in huis haalt. En vroeg of laat, weten ze je kweekje altijd te vinden

    Maar heb ik nou per ongeluk en onverwacht het perfecte bestrijdingsmiddel gevonden..? Eigenlijk ben ik veel te voorbarig, maar ik kan m'n enthousiasme niet meer temmen.. Wormen!!!
    Jullie: "Je bedoelt zeker aaltjes @kroket?"
    Ik: "Nee hoor, ik bedoel echt wormen!"
    Jullie: "Jij bent gek!"
    Dat laatste zal ik niet tegenspreken, maar laat het me even uitleggen

    Een week geleden heb ik aan al mijn potten flink wat wormen toegevoegd (ruim 40 wormen per 11 liter pot). Daarnaast hou ik sindsdien, voor de wormen, de grond iets vochtiger als voorheen.
    Nou houden varenrouwmugjes wel van vochtige potgrond, dus ik verwachtte eigenlijk een explosieve groei in het aantal varenrouwmugjes. Maar er gebeurde juist het tegenovergestelde! Met de dag nam het aantal af, en ik zie nu al twee dagen niks meer vliegen

    Ik heb de wormen gevraagd waar alle varenrouwmugjes zijn gebleven. Maar de wormen steken hun kop in het zand, van hun geen antwoord. Dan gaan we zelf maar op onderzoek uit, want dit kan toch heel interessant zijn En wat blijkt, misschien ben ik toch niet helemaal gek

    Alle insecten hebben een exoskelet bestaande uit Chitine, een hoornige stof aan de buitenzijde van het lichaam. Wormen produceren een stofje (enzym) genaamd Chitinase, en dit stofje kan chitine oplossen. Zie ook het volgende filmpje, vanaf 1:50
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Beetje vage vent, deze Marc Siepman (Check zijn site)
    Maar hij lijkt wel een punt te hebben, Daarop voortbordurend kom je al snel hierop:

    "Chitinases occur naturally in many common foods. Bananas, chestnuts, kiwis, avocados, papaya, and tomatoes, for example, all contain significant levels of chitinase, as defense against fungal and invertebrate attack. Stress, or environmental signals like ethylene gas, may stimulate increased production of chitinase."

    en op dit stukkie

    Al met al theoretisch zeer plausibel, en in de praktijk blijkbaar ook breder toepasbaar dan met alleen wormen.
    Ik geef deze ontdekking 5 stonedt'jes.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Haha, had z'n website nog niet gezien. Een rasechte alternatieveling Maar goed, die mensen lopen wel voorop in het verduurzamen van de wereld en alles wat met biologisch moestuinieren te maken heeft

    #3
    Dat is echt wel stof tot nadenken blijkbaar dragen die beestjes dan toch wel bij aan je tuintje.
    Dit ga ik toch ook volgen benieuwd wat de uiteenlopende reacties gaan zijn.
    NICE KROKET
    The dude with the AK420 sitting on his OG KUSHsion licking his GELATO41 and eating his GSC
    5 lekkere grieten onder de zon

    Comment


      #4
      Nog meer reden om ze eens toe te passen , super ! Ik ga er vandaag werk van maken . Wormen zijn echt dankbare beestjes , bijna niets nodig en zoveel teruggeven.
      Ganja always does the trick.

      Comment


        #5
        Heb juist aaltjes verdeeld ... later misschien.

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Je zou zeggen dat die beestjes naast elkaar kunnen leven Maar ik snap je goed

        #6
        In de wormenmest van atami zitten vaak nog een heel aantal wormen!
        kan het bijna niet over doseren in je grond
        heb de laatste x 1 zak van 20L gemengd met 100L biobizz lightmix planten gaan heerlijk!

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Ok. Ja springstaartjes is geen probleem, dat zijn nuttige beestjes.
          Als je de planten niet te nat houdt wordt dat geen plaag.

        • Greyvol
          Greyvol commented
          Editing a comment
          Top!

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Ah, wormenmest MET wormen, zoals het hoort in mijn optiek Die van Plagron komt volgens mij uit de oven ofzo Droger als droog en dus ook geen worm te bekennen, helaas..
          Dat heeft me er wel toe aangezet er zelf mee bezig te gaan, dus heeft het toch nog wat positiefs gebracht

          Nou heb ik wel de indruk dat de meeste wormenmest sterk verdund is (met potgrond). Pure wormenmest kan behoorlijk rijk zijn aan voeding, afhankelijk van het dieet natuurlijk.

          Maar goed om te horen newhobby, dat jij ook geen vliegjes had bij het gebruik van wormen!

        #7
        Interessant nieuwtje Kroket, zou zomaar kunnen dat je wel degelijk een effectief bio bestrijdings- methode hebt ontdekt.
        Maar je zal wel niet veel hebben aan mij als proefpersoon. Heb zelden beestjes maar wil mezelf niet jinxen dus ik hou er verder over op ghehe

        newhobby
        Wat Q zegt..
        daar ging het tenslotte om eh geen vliegjes gezien?
        Ad usum proprium!

        Comment


        • ganjagast
          ganjagast commented
          Editing a comment

          You devil! Zag gister een thripse rondvliegen!!!

        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Oei oei Een varenrouwmugje is geen ramp.. Maar die trips krengen I take all my jinxes back

        • ganjagast
          ganjagast commented
          Editing a comment
          Just kiddin mate! geen paniek!

        #8
        Gij komt toch altijd met interessante stof af hoor Kroket! Goed gedaan!

        Vorig jaar ook een pak wormen in mijn 90l pouches gelost, geen vliegjes gespot. Dat was natuurlijk wel buiten.
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Buiten zonder varenrouwmugjes kweken vind ik al helemaal een bijzonderheid Zou het dan echt zo zijn..?

        #9
        Goed bezig! Dat gaan we doen met die wormen..
        2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
        2016 - Greyvol's buitenkweek
        2017 - Santa Maria van Space Cees

        Comment


          #10
          Eens kijken wat mijn vrouw gaat zeggen deze zomer ( ik zie ze ook nu al die vrm krengetjes) , als ik wormen bij de kamerplanten inkieper

          Ik vind het een hele mooie bevinding en ga het verder volgen,....klinkt als een mooie oplossing voor de binnentuin indien nodig.

          Comment


            #11
            Dees vind ik nu is interessant se

            Comment


              #12
              Chitinase breekt inderdaad chitine af. Dat werkt goed op insecten in een volwassen stadium (zolang ze nat blijven, en dat gebeurt niet), niet per see op larven die ook een slijmlaag en worm-achtig velletje hebben.
              Ik durf een andere theorie in de mix te gooien: wormen eten rottende aarde en brengen meer zuurstof in de bodem waardoor het voor larven minder aantrekkelijk wordt. De wormen kunnen daarnaast flink wat bacterien bij zich hebben die het verteringsstelsel van de larven beinvloeden.

              Als larven niet tegen chitinase kunnen, dan zouden ze waarschijnlijk ook geen schimmels eten.. Want om dat te doen is chitinase nogal hard nodig; de hele schimmel haalt zijn structuur uit chitine.

              Wel een interessante bevinding. Zeker wat verder onderzoek waard!
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #13
                Bedankt! kroket na een paar keer het idee van tafel te hebben geschoven is het begin van de wormenkrabber losss!!
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Mooie bakken voor een toren! Een paar dagen geleden zelf ook een (normaal formaat) wormentoren gemaakt. Veel foto's van gemaakt, hoop vandaag of morgen een how-to- erover te schrijven

                • colori
                  colori commented
                  Editing a comment
                  Duidelijk een karpervisser! Kostelijke toren wel :p

                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  De how-to staat er inmiddels op https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-wormentoren
                  Het zou leuk zijn als je het eindresultaat daar deelt BudKiller als voorbeeld voor anderen

                #14
                He LR2! Bedankt voor je reactie Ik hoopte al dat je dit topic zou vinden, net zoals ik het enigzins 'spannend' vond. Want als iemand deze theorie onderbouwt kan maken of breken...
                Goed, dat was natuurlijk ook de hele insteek van dit topic; een kritische blik, onderzoek en kennis uitwisselen! Dus laat ik inhaken op wat je hebt geschreven

                Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                Chitinase breekt inderdaad chitine af. Dat werkt goed op insecten in een volwassen stadium (zolang ze nat blijven, en dat gebeurt niet), niet per see op larven die ook een slijmlaag en worm-achtig velletje hebben.
                ...
                Als larven niet tegen chitinase kunnen, dan zouden ze waarschijnlijk ook geen schimmels eten.. Want om dat te doen is chitinase nogal hard nodig; de hele schimmel haalt zijn structuur uit chitine.
                Hier had ik direct iets duidelijker in kunnen zijn.. Soms denk ik dat anderen direct op dezelfde lijn zitten, terwijl er bij mij al een heel gedachteproces aan vooraf is gegaan

                Ik ben het hierin volledig met je eens en denk ook niet dat chitinase van enige invloed is op de larven van een varenrouwmug. De theorie die ik in m'n hoofd heb (en in het filmpje wordt benoemd) is dat de geur van chitinase de plant/grond onaantrekkelijk maakt voor insecten, die vervolgens op zoek gaan naar een beter plekje (in het filmpje wordt 'witte vlieg' als voorbeeld gegeven).

                Echter rijmt dat niet met de snelheid waarin ik de populatie varenrouwmugjes zag afnemen. Aangezien de ontwikkeling van ei tot volwassen mug, afhankelijk van de temperatuur, ongeveer 3 tot 6 weken in beslag neemt, waar ik de varenrouwmugjes in een week tijd al zag verdwijnen.
                Nou heb ik mijn best gedaan om te achterhalen waaruit de schil van varenrouwmug eitjes en poppen is opgemaakt. Maar daarover kan ik helaas niks vinden. Google geeft veelal resultaten die uitkomen op biologische bestrijding met aaltjes of roofmijten. En als ik uitkom op een wetenschappelijk artikel, begint mijn hoofd al na drie zinnen te duizelen door het vakjargon, aantal zijtakken en de onoverzichtelijkheid.

                Dan hebben we natuurlijk nog jouw theorie (leuk dat je ook een verklaring probeert te vinden )
                Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                Ik durf een andere theorie in de mix te gooien: wormen eten rottende aarde en brengen meer zuurstof in de bodem waardoor het voor larven minder aantrekkelijk wordt. De wormen kunnen daarnaast flink wat bacterien bij zich hebben die het verteringsstelsel van de larven beinvloeden.
                Nou kunnen de larven ook wortels aanvreten, en de juistheid van het volgende trek ik in twijfel; maar ik lees vaker dat de wortels van volwassen planten niet/minder aangevroten kunnen worden.
                Last edited by kroket; 24 March 2020, 11:02.
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                • JFall
                  JFall commented
                  Editing a comment
                  Oke,Kroket ,al wikipedia geraadpleegd ?
                  Dan kun je de Wolbachia zien,....nooit van gehoord tot nu ,en zo veel voorkomend,...leg even wat onder de microscoop.
                  Dan weet je dat ook weer....

                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  LR2JFall

                • LR2
                  LR2 commented
                  Editing a comment
                  Mijten komen in allerlei soorten en maten Kroket. Van huisstofmijt tot spintmijt, tot roofmijt. Zodra er ergens een vochtig plekje is, komen ze vast tevoorschijn. Maar als ze larven eten, dan moeten ze wel zichtbaar kunnen zijn voor het blote oog, zeker met een loupe of microscoop. Als ze eieren eten, dan misschien niet voor het blote oog.
                  Ik zou 't gewoon eens observeren

                #15
                Hoi kroket,.....zit er ook al ander leven in je bodem ? want door je luchtige aarde geef je ook diverse andere bestrijders van de VRM
                de kans om zich te vermeerderen.....

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Natuurlijk! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb Zal vanavond eens een eetlepel grond uit de potten scheppen en onder de loep nemen

                • JFall
                  JFall commented
                  Editing a comment
                  En wat LR2 zegt zal natuurlijk ook wel kloppen,....dat zuurstof in de bodem onaantrekkelijk is voor de larven,...maar verdwijnen doen ze daar zeker niet door.
                  Dus ik zou het gaan zoeken in wat hij zegt over de bacterien die de wormen meebrengen ,...als je niet andere rovertjes aantreft,......
                  Als je wat simpele hulp moet gebruiken bij een proef opstelling en ik mag buiten de potten afgedekt met folie of zo zetten van je,.....roept u maarrr

                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  "ga je gang!"
              Bezig...
              X