Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

    Korting op 420shop
    Mijn plantjes zijn autoflowers van 7 weken oud en zouden nog 3 weken moeten. Nu duikt er een magnesiumtekort op waarvoor ik extra voeding heb toegevoegd. De gele bladeren zijn minder geworden maar op een andere plaats krijgen bladeren weer gele vlekken waardoor ik denk dat wat extra magnesium goed zou zijn. Maar ze hadden ook wat last van natte voeten door de extra voeding en extra water wat ik ze had gegeven. Ik heb gelezen dat planten op aarde vrijwel geen magnesiumoverschot kunnen hebben. Kan ik ook magnesium "los" geven van de andere voeding of als bladvoeding ( ik dep de blaadjes dan wel nat met een watje). Ik lees verschillende verhalen hoe goed/fout bitterzout is dus ik wil dat liever niet gebruiken. Ik kweek biologisch, welk preparaat of kant en klaar produkt raden jullie mij aan ?

    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

    Ecostyle raadt me dit aan (nee meneer, ik weet niet precies wat voor plant het is maar het is voor 99% zeker een magnesiumtekort) http://www.ecostyle.nl/retail/producten/bladgroen-plus

    maar er zit ook stikstof in en ik begreep dat ik hier erg mee moet oppassen

    Bladgroen plus

    Het antwoord op problemen met het geel- of bruin verkleuren van het blad, veroorzaakt door een tekort aan ijzer, calcium, magnesium of stikstof, dus een tekort aan voedingsstoffen.
    Ook bij bruin verkleurende coniferen biedt Bladgroen-Plus direct een oplossing.

    Gemakkelijk toe te passen en voor vele problemen in de tuin inzetbaar.


    Samenstelling: natuurlijke meststof, N 9% + 5% MgO
    Dosering: Afhankelijk van het gewas (35-70 gram per m2)

    Wat denken jullie ?
    Last edited by Stemma; 7 May 2014, 14:49.
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    #2
    Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

    Het product is idd voor magnesium tekort, nu over die stikstof, Als er toch een teveel aan stikstof zou toegediend worden (betwijfel ik) dan kan je gewoon wat kalk bijgeven.

    Nu weten we daarom nog niet zeker dat het wel degelijk een magnesium tekort is dus daarom zou het slim zijn mss een foto te posten. De schade aan de bladeren kan eventueel door 1 malige overvoeding/watering zijn.

    Als het nu toch een magnesium tekort is kan da zijn door een slechte verhouding tussen kalium en magnesium. Als die verhouding te ver uiteen licht dan gaat de magnesium opname belemmerd worden. Magnesium is echt belangrijker dan sommige mensen denken, tis niet alleen voor het bladgroen maar ook voor transport van koolhydraten.

    Ge kunt ook eens uw plant uit zijn de pot halen (niet doen als aarde te droog staat) en kijken of de wortels iets of wa verkleint / teruggetrokken lijken, dit zou confirme dat er wel degelijk een tekort is aan magnesium.

    Der zijn zo veel mogelijkheden man.. het ph van u water kan veel te laag liggen en da kan dan ook weer het gevolg van dat magnesium tekort zijn.

    Als het product bestemd is voor bladvoeding kan het daarvoor gebruikt worden, toedienen via het medium zie ik niks verkeerd in dus werkt ook perfect.

    Mvg .

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

        Ik ging er al vanuit dat bitterzout bio zou zijn. Ik lees alleen voor en tegens over bitterzout. Voor is dat het goed helpt bij magnesiumtekort maar tegen omdat het een opsstapeling van zouten zou veroorzaken wat niet goed is voor de plant. Bovendien ben ik bang dat ik het verkeerd mix waardoor mijn planten schade oplopen, dus koop ik liever kant en klaar. Ik wist niet dat er bitterzout in de bladeren plus zit,, wel kieseriet waarover ik ook heb gelezen dat sommige dit geven bij magnesiumtekort. Inmiddels heb ik ontdekt dat Canna een 'pure' magnesium oplossing verkoopt wat ook als bladvoeding kan worden gebruikt misschien is dit dan ook wel bitterzout ?
        Last edited by Stemma; 10 May 2014, 09:52.
        Stemma doet het forum, stout 2017

        Stemma doet stout (2016)
        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

        Comment


          #5
          Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

          Kezeriet is ook bitterzout (Magnesiumsulfaat, MgSO4) maar dan in een andere vorm.
          Magnesiumsulfaat komt voor als tal van hydraten: mono-, tetra-, penta-, hexa- en heptahydraat. in de watervrije vorm komt het voor als een wit fijn poeder dat goed oplosbaar is in water.
          Heptahydraat is de commercieel verkochte variant van deze verbinding. Het heptahydraat komt voor in de natuur als het mineraal epsomiet. Het monohydraat komt ook in de natuur voor, namelijk als het mineraal kieseriet.

          Canna magnesium bevat 7% MgO en 14% SO3. Vloeibare bitterzout is in geconcentreerde vorm niet mengbaar met calciumhoudende meststoffen.

          Dosering

          1-2 ml per 1 liter kraanwater.

          Dus ja die canna is ook gewoon bitterzout

          Comment


            #6
            Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

            bitterzout en kieseriet zijn beide chemische producten.
            daar is niks bio aan te vinden dus stop met dromen!
            chemische verbinding MgSO4 zegt het toch al!!!!!!

            Kieseriet ( Mg[SO42O) is een magnesiumhoudende, fijn kristallijne of korrelvormige kunstmeststof en bestaat uit:
            27% MgO + 55% SO3(22% S).
            Kieseriet is een bijproduct bij de zuivering van ruwe kalizouten uit zoutmijnen in Frankrijk en Duitsland.

            Bron:
            Last edited by angel777; 10 May 2014, 12:31.
            HOE MOET IK ONTKIEMEN
            JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

            Comment


              #7
              Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

              Natuur is chemie, je plant is een grote chemiefabriek. De stikstof uit strond (biologisch) is de zelfde stikstof die "chemisch" uit olie gewonnen wordt, In zoverre volg ik je angel.

              Comment


                #8
                Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

                Dat er een chemische formule voor is zegt niet veel. Dat is er voor elke stof. H2O is toch ook "bio"?

                Regeltje eronder op die wiki bron staat: "Kieseriet mag ook gebruikt worden in de biologische landbouw en de biologisch-dynamische landbouw."

                DCM verkoopt Kieseriet ook als "bio" product. Ze noemen het een "100 % natuurlijke bron van magnesium (26 % MgO)".

                Als je nou organisch kweekt zul je wat anders moeten zoeken (organische stoffen met magnesium erin), maar "bio" wil nog niet zeggen dat je geen mineralen mag gebruiken.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #9
                  Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

                  Hoi, ik heb inmiddels iets ander gevonden wat ik wil proberen. Ik was bij de boerenbond/welkoop aan het snuffelen waar magnesium in zat. De bladgroen-plus van ecostyle verkochten ze niet. Bitterzout ook niet. Volgens de medewerker verkochten ze geen magnesium apart of met een hoog gehalte van magnesium. 2 % magnesium zou het maximale zijn. Ik dus alle dozen/flessen bekijken en later met de medewerker mijn bevindingen besproken, ik wat geleerd maar hij ook !
                  25 % magnesium in welkoop sierplantenmest bevat kieseriet en was vlgs de medewerker kunstmest.
                  19 % magnesium(dacht ik, weet het nu niet precies meer) in een meststof voor het gazon wat de grond minder zuur maakte
                  13% magnesium in basaltmeel(wat hoort in het rozenpakket 3 in 1 van ecostyle, er zitten 2 zakken in 1 met rozenmest npk 7-7-5-eventueel goed voor mijn tuin en 1 met basaltmeel) In de basaltmeel schijnen allerlei waardevolle stoffen te zitten 43,9 % plantopneembaar kiezelzuur (silicum), 10,5% hoogwaardige kleimineralen en 13,7 magnesium. Ik heb basaltmeel gegoogled en het schijnt toch wel als bodemverbeteraar bij klei maar ook bij wietplanten te worden gebruikt onder de naam "rockdust" in engeland en ook in plagron bio supermix te zitten volgens het wietforum. > het basaltmeel wordt ook wel lavameel genoemd, echter op de apart verkochte lavameel van een ander merk kon ik geen ingredientenlijst vinden dus die heb ik maar links laten staan.
                  Ik zal voor en na foto's maken.

                  Dit staat op wikipedia
                  Lavameel


                  Lavameel


                  Door vulkanisch gesteente als basalt of lavagesteente te vermalen, ontstaat basalt- of lavameel ook wel oergesteentemeel genaamd. Het wordt in de biologisch-dynamische landbouw gezien als een bron van "oerlevenskracht". Veel aan lavameel toegeschreven eigenschappen zijn echter niet wetenschappelijk bewezen.
                  In sommige veeteeltbedrijven vindt het toepassing als strooisel en toevoeging aan het veevoer. Het zou de stalbodem zuiver houden en daardoor stank en ziekte voorkomen. Mensen nemen de stof in vanwege een verondersteld positief effect op het maagdarmstelsel. Ook vindt het toepassing als cosmetisch middel.[2] Het meel bevat mineralen en sporenelementen.[3]
                  Gemalen lavagesteente dat in de handel is wordt gewonnen in vulkanische gebieden zoals de Eifel. Hierdoor kan de ecologische structuur van die gebieden worden aangetast.
                  In een grovere maat korrel, tot 11 mm, noemt men het ook wel "lavazand".
                  Stemma doet het forum, stout 2017

                  Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Comment


                    #10
                    Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

                    Lavameel is een mooi product.

                    Conniferengroen van pokon is ook gewoon MgO meen 16% of 25 %

                    Comment


                      #11
                      Re: Welke bladvoeding bij magnesiumtekort ?

                      P1230789.jpg
                      Dit is een foto van begin voedingtekort, het lukt mij nu niet om nieuwe foto te uploaden maar en zijn nog meer gele bladeren. Zoals jullie zien was het hoognodig om wat te doen !
                      Ik heb net een eetlepel basaltmeel in elke pot gedaan en een eetlepel rozenmest van . De rozenmest vanwege de mycorhizza schimmels en overige organismen. Verder heb ik water met alleen topmax en bioheaven van biobizz gegeven.
                      Volgende keer echt veel grotere potten gebruiken, zou overpotten nu nog zin hebben ?

                      Bedankt voor de tip van coniferengroen.
                      Last edited by Stemma; 10 May 2014, 15:06.
                      Stemma doet het forum, stout 2017

                      Stemma doet stout (2016)
                      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                      Comment

                      Bezig...
                      X