Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Switchen van wortel-stimulator en info

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Switchen van wortel-stimulator en info

    Korting op 420shop
    1
    Niet meer.
    0%
    0
    Wat zijn stimulators?
    100,00%
    1

    The poll is expired.

    Last edited by ganjagast; 30 October 2019, 18:53.
    Ad usum proprium!

    #2
    Re: Switchen van stimulator

    Ik zou nu gewoon doorgaan met wat je al gebruikt of er helemaal niets meer aan toevoegen, en dan volgende ronde switchen. Zou best wel goed kunnen gaan maar dat risico nam ik zelf liever niet. Plantjes groeien ook prima zonder wortel stimulators.

    en wat is eigenlijk het probleem wat betreft die dosering? is toch gewoon 0,1-0.2ml per liter. Doseer spuitjes haal je voor €3 bij de apotheek.

    Gehe ja die zoekfunctie van het forum werkt voor mij ook niet zo tof, Google werkt daar in tegen prima miss dat jd dat in het forum kan opnemen, zou wel handig zijn.

    Comment


      #3
      Ad usum proprium!

      Comment


        #4
        Re: Switchen van stimulator

        Heb je het wel eens helemaal zonder geprobeerd? Of alleen bij overpotten bv

        Comment


          #5
          Re: Switchen van stimulator

          Oorspronkelijk geplaatst door ikhebeennaam View Post
          Heb je het wel eens helemaal zonder geprobeerd? Of alleen bij overpotten bv
          Nee nooit zonder geprobeerd tot nu toe. Dacht voordat ik die middelen kocht dat het van die wondermiddelen zijn die je een superoogst garanderen. Had mezelf veel beter moeten inlichten alvorens ik overging tot bestellen van deze beste wel dure voedingslijn
          Last edited by ganjagast; 30 October 2019, 18:54.
          Ad usum proprium!

          Comment


            #6
            Re: Switchen van stimulator

            Tsja, wortelstimulator is eigenlijk het meest nutteloze product in elke voedingslijn. Een goede bodem en spaarzaam wateren is de beste wortelstimulator.
            Wiet wortelt sterk en stevig. Zelfs stekken doen het prima zonder poedertje of dipje in hormonen. Zonder wortelstimulator duurt een kweek - alles opgeteld - 12 uur langer. Zoveel win je er mee.
            Is dat het geld waard? Ik vind van niet.

            Stimulatoren e.d. zijn best lang houdbaar in de vriezer of koelkast. Als ze uberhaupt goed bewaard zijn, want 3 uur zonlicht of 3 dagen kamertemperatuur is funest voor de meeste belangrijke hormonen als ze in water opgelost zijn.

            Je zou best een stockoplossing kunnen maken (bijvoorbeeld 10x sterker dan normaal) waar je steeds 1/10e van neemt om je voedingswater mee aan te vullen.
            Normaal los je 2mL op in 10L (Volume x concentratie = 10x2). Nu los je 2mL op in 1 liter (volume x concentratie = 2x1). De concentratie - ten opzichte van die 10L - neemt dan met 10x toe. Pleur die fles in de koelkast (max 6 maanden).
            Als je dan een gietertje maakt met 2 liter, dan doe je daar 10x2=2x1xY || Y=20/2=10 dus 10mL (twee eetlepels) aan je stock-oplossing bij.

            Dan hoef je niet met 0.2mL te gaan zitten knoeien. Maar alsnog ben ik van mening dat het geldverspilling is.

            Stimulatoren zijn trouwens prima uitwisselbaar, want ze bevatten gebakken lucht, wat melasse en kalium, soms wat humic en fulvic acid. Niet veel meer dan dat.. Alles wat een plant prima kan missen, zeg maar.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: Switchen van stimulator

              Al die mooie verhalen/reclame over hoe sterk de weerstand van de plant wel niet wordt en dat de wortel extreem snel groeit door gebruik van die stimulatoren, dat klinkt allemaal erg interessant voor een beginner die net komt kijken zeg maar.
              Maar goed. Ik hoef voorlopig geen extra middeltjes meer te kopen dat staat vast

              Top! Dat lijkt me inderdaad het beste om dan een stockoplossing te maken. Verspil ik tenminste ook niet onnodig water.
              Ik zal dan 2ml stimulator oplossen in 1L water en dan neem ik van de stock 5ml op 1L water of 10ml op 2L zoals je aanraadde. Dat zou zo moeten kunnen dan toch als ik het goed begrijp? Verdorie ik zuig met rekenen
              Ad usum proprium!

              Comment


                #8
                Re: Switchen van stimulator

                Ik heb ook wel eens wilgentakken soep als wortelhormoon gebruikt. Merkte geen verschil met rizotonic toen.

                Comment


                  #9
                  Re: Switchen van stimulator

                  Wortelstimulator is de grootste afzuip aller tijden. Als je ziet dat in een 4 liter pot de wortels na +/- een week al zichtbaar zijn in alle gaatjes onderaan de pot, dan weet je dat zoiets compeet overbodig is. Heb al veel verslagen gezien met bladproblemen in week 3/4 waar er wortelstimulator gebruikt werd. Zelfs op light mix heb je dan nog geen tekorten.

                  Comment


                    #10
                    Re: Switchen van stimulator

                    Oorspronkelijk geplaatst door ganjagast View Post
                    Al die mooie verhalen/reclame over hoe sterk de weerstand van de plant wel niet wordt en dat de wortel extreem snel groeit door gebruik van die stimulatoren, dat klinkt allemaal erg interessant voor een beginner die net komt kijken zeg maar.
                    Maar goed. Ik hoef voorlopig geen extra middeltjes meer te kopen dat staat vast

                    Top! Dat lijkt me inderdaad het beste om dan een stockoplossing te maken. Verspil ik tenminste ook niet onnodig water.
                    Ik zal dan 2ml stimulator oplossen in 1L water en dan neem ik van de stock 5ml op 1L water of 10ml op 2L zoals je aanraadde. Dat zou zo moeten kunnen dan toch als ik het goed begrijp? Verdorie ik zuig met rekenen
                    Dat klopt exact. Ik ben ook geen wiskundig wonder, hoor. Alles behalve, eigenlijk.
                    Ik ben er vanuit gegaan dat je 2mL op 10L water moet geven volgens de verpakking. Maar de som blijft dan hetzelfde: V1xC1=V2xC2

                    Stel dat je 12,5mL per 10L moet geven, en je hebt een stock van 100mL per liter.
                    12,5x10=100x1xY
                    12,5x10=125 en 100x1=100
                    Dat maakt:
                    125 = 100 x Y
                    125/100= 12,5 = Y
                    Je hoeft dan nog maar 1.25mL in je liter toe te voegen.
                    Dat sommetje werkt altijd. Behalve als je dingen wilt versterken, dan wordt het lastiger qua denkwijze. Maar ook dan werkt het vaak.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Zie dat m'n berichtje hier verdwenen is, dus maar even opnieuw. Was me aan het inlezen over stockoplossingen en kwam op dit topic terecht. Maar wordt hier niet een rekenfoutje gemaakt LR2?
                      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                      Als je dan een gietertje maakt met 2 liter, dan doe je daar 10x2=2x1xY || Y=20/2=10 dus 10mL (twee eetlepels) aan je stock-oplossing bij.
                      Ben zelf absoluut geen rekenwonder, maar als ik het dan toch probeer:

                      Aanbevolen dosering (AD) is 2ml op 10 liter water.
                      Stock oplossing (SO) is 2ml op 1 liter water.
                      Voor het gemak en om fouten te voorkomen reken ik met dezelfde eenheden, 1 liter wordt dus 1.000ml en 10 liter 10.000ml.

                      AD = SO * Y
                      C1 * V1 = C2 * V2 * Y
                      2 * 10.000 = 2 * 1.000 * Y
                      20.000 = 2.000 * Y
                      Y = 20.000 / 2.000
                      Y = 10

                      Tot dusver nog hetzelfde, maar nog even doorrekenen. Stel we willen 1 liter van de aanbevolen dosering maken, nu we Y weten kunnen we de formule opnieuw invullen.

                      AD = SO * Y
                      1.000 = SO * 10
                      SO = 1.000 / 10
                      SO = 100

                      Oftewel, voor het aanmaken van 1 liter van de aanbevolen dosering is er 100ml van de stockoplossing nodig. Althans volgens mijn berekening, of ben ik nou helemaal gek ? Deze berekening rijmt in ieder geval iets beter met het begin van je bericht LR2, maar het is wel een stuk minder zuinig
                      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                      Je zou best een stockoplossing kunnen maken (bijvoorbeeld 10x sterker dan normaal) waar je steeds 1/10e van neemt om je voedingswater mee aan te vullen.
                      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                      Comment


                      • ganjagast
                        ganjagast commented
                        Editing a comment
                        Klasse man

                      #12
                      Klopt, je zult inderdaad de 100mL moeten hebben, want je stock oplossing (10X) is 1L en 1/10e daarvan maakt 100mL. Zoals eerder gezegd is dit mijn zwakste punt; wiskunde. Ik ben er niet goed in en het kost me erg veel moeite en tijd om het alsnog verkeerd te doen. Bedankt voor de correctie kroket


                      Maar als dat niet zuinig genoeg is, dan kun je in plaats van een 10x stock ook een 100 of 1000x stock kunnen maken. Daarvan pak je respectievelijk 10 of 1mL. Hoe je dat dan aanmaakt, dat weet kroket wel te vertellen
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                      • kroket
                        kroket commented
                        Editing a comment
                        Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                        wiskunde. Ik ben er niet goed in en het kost me erg veel moeite en tijd om het alsnog verkeerd te doen.
                        Haha zo herkenbaar! Je wil niet weten hoe ik heb getwijfeld en hoe vaak ik het heb gecontroleerd, voordat ik het bericht plaatste ​​​​​​​

                      • LR2
                        LR2 commented
                        Editing a comment
                        Ik heb 't ook nog vier keer nagerekend voordat ik durfde toe te geven dat ik verkeerd zat. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben de flauwste niet, als ik fout zit dan geef ik dat ook toe. Goed bezig! Ik hoop dat samen met jou, nog meer mensen durven twijfelen aan de dingen die ik schrijf. Daar zal niemand dommer van worden. Ik ben geen alwetende en ik kan 't wel waarderen als mensen me vragen om wat statements te verdedigen/verduidelijken.

                      • ganjagast
                        ganjagast commented
                        Editing a comment
                        Ben blij dat we er EINDELIJK uit zijn..
                        thanks guys

                      #13
                      Kan werken

                      Comment

                      Bezig...
                      X