Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Biologisch kweken en DIY bestrijdingsmiddelen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Biologisch kweken en DIY bestrijdingsmiddelen

    Korting op 420shop
    Biologisch kweken

    Preventieve maatregelen

    Bodemzorg
    Een gezonde bodem is het eerste vereiste om een gezond gewas te kweken: een evenwichtige organische bemesting, een goede bodemverluchting en voldoende waterhoudend vermogen zorgen ervoor dat de plant gestaag groeit. Zo voorkom je groeistilstand, en dat is juist een fase waarbij de plant gevoelig wordt voor allerlei aantastingen. Voldoende organische stof in de bodem is van groot belang om het natuurlijke bodemleven te stimuleren. Een rijk en gevarieerd bodemleven betekent een buffer tegen schadelijke bodemorganismen.

    Vruchtwisseling
    Naast bodemzorg is vruchtwisseling de belangrijkste preventieve maatregel om ziekten en plagen te voorkomen. Vruchtwisseling betekent dat je de teelten afwisselt zodat er verschillende jaren overheen gaan voordat een gewas op dezelfde plaats terugkomt.

    Combinatieteelt

    Wat is combinatieteelt?

    Combinatieteelt (syn. Mengcultuur, gewascombinaties, mixed cropping) wil zeggen dat je verschillende gewassen vlak naast of door elkaar teelt. Zo profiteer je van de gunstige invloed die deze gewassen op elkaar hebben.

    Hoe werkt combinatie teelt?Bescherming van natuurlijke vijandenBiologische bestrijdingsmiddelen

    Inschakelen van de natuurlijke vijanden
    In de natuur is alles een zaak van eten en gegeten worden. Elk dier, hoe groot of klein het ook is, heeft meerdere natuurlijke vijanden. Dit is voor een ecologische tuinier voldoende reden om erg voorzichtig om te springen met alle gewasbestrijdingsmiddelen die niet selectief zijn.

    BacteriepreparatenHandelsproducten- Zachte zeep

    Synoniemen: groene, bruine of zwarte zeep, lijnoliezeep, zouten en vetzuren.

    Herkomst
    Zeep is een synthetisch product. Zeep komt niet in de natuur voor. Toch is ze goed afbreekbaar en veroorzaakt geen gezondheidsproblemen. Daarom is zeep toegestaan in de biologische landbouw.

    Handelproducten
    Naast zacht zeep vind je in de handel meerdere zeepoplossingen, samengesteld uit in de natuur voorkomende vetzuren. Deze oplossing wordt op de gewassen gespoten. Enkele handelsmerken zijn Duoflor Bioline (Bayer) en Eco Insect (Ecostyle).

    - Zwavel

    Herkomst
    Zuiver zwavel (S) wordt voornamelijk gewonnen uit aardolie die tot 5 tot 20% zwavel kan bevatten.

    Toepassing
    Zwavel wordt gebruikt als fungicide, acaricide en afweermiddel. Het wordt van oudsher preventief en soms curatief gespoten of gestoven tegen allerlei schimmelaantastingen, maar is vooral effectief tegen meeldauw en schurft. Naast schimmels doodt het ook heel wat insecten, zowel nuttige als schadelijke. Zwavel is onschadelijk voor de mens en de meeste dieren. Het is toegestaan in de ecologische teelt. Gewoon zwavelpoeder vind je bij de drogist of in de betere tuincentra. Met dit poeder wordt de plant bestoven. Maar omdat je zo heel veel zwavel verspilt, wordt deze techniek steeds vaker achterwege gelaten.
    Spuitzwavel




    Millieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen



    In de handel kun je voor bijna elke ziekte, schimmel of beestje dat je loemen, planten en/of groenten aantast wel een middeltje kopen. Soms biologisch (wat wel "door de natuur afbreekbaar" betekent maar dus niet altijd "diervriendelijk" betekent). En het doden van dieren is zowiezo niet diervriendelijk. Maar over het beter voorkomen dan genezen heb je al kunnen lezen in het stuk over biologisch tuinieren. Mocht je dat nog niet gedaan hebben, kan ik je van harte aanraden om dat eerst te doen!

    Maar mocht je door welke omstandigheid dan ook, met de handen in het haar zitten omdat een bepaald dier of schimmel je rozen verziekt, je bloemkolen op eet, je komkommerplant vernietigt........en je wilt liever geen gebruik maken van giftige chemische middelen, kijk dan in onderstaande lijst eens. Zoals al eerder gezegd, de natuur is overal op berekend en maakt zijn eigen bestrijdingsmiddelen. Je moet alleen weten welke dat zijn, en hoe je ze vervolgens moet gebruiken. In de lijst kun je overigens ook bijvoorbeeld algemeen plantversterkende middelen en natuurlijke bladbemestingmiddelen op basis van bijvoorbeeld plantendelen vinden.


    Er zijn recepten waarbij ook spiritus wordt gebruikt, maar bij een te hoge dosis of bij sommige soorten planten (vooral planten met harig of viltig blad) kan dit zeer schadelijk zijn voor de plant. Vandaar dat recepten met spiritus hier verder niet worden genoemd. Mocht je spiritus toe willen voegen aan een extract gebruik dan maximaal 3 eetlepels spiritus per liter oplossing.



    Middel: Afrikaantjes (Tagetes patula) planten
    Doel: Aaltjesdodend
    Recept:



    Middel: Alsemextract
    Doel: tegen rupsen, bladluizen, appelbladroller, bramengalmijt
    Recept:
    100 gram van gedroogde alsemplanten met 1 liter water 20 minuten koken. Dan 1 dag laten trekken, zeven, zachte zeep toevoegen. Verdunnen 1 deel op 4
    delen water



    Middel: Basaltmeel of lavameel
    Doel: algemeen plantversterkend middel
    Recept:
    Strooi het poeder rond planten. Plantversterken door het hoge gehalte aan silicium, magnesium en calcium, maar het bestaat ook uit zeer kleine naaldjes hetgeen het landen van vlliegende insecten bemoeilijkt



    Middel: Bonenkruid
    Doel: houdt zwarte bonenluis en wortelvlieg weg
    Recept:
    Plant bonenkruid tussen de gewassen



    Middel: Brandnetelextract
    Doel: tegen luizen
    Recept:
    Pluk een flinke bos met verse brandnetels, 20 tot 30 minuten koken, zet ze 1 tot 2 dagen in een emmer water en daarna zeven. Zachte zeep aan toevoegen. Op de met luizen bezette planten sproeien, meermaals herhalen



    Middel: Brandnetelgier
    Doel: plantversterkend (bladbemesting)
    Recept:
    Pluk een flinke bos jonge niet bloeiende brandnetels en zet ze in een emmer water. Door ze 2 weken onder water te zetten (elke dag roeren) ontstaat een gistingsproces waardoor het organisch materiaal afgebroken wordt en zijn voedingsstoffen afgeeft. Deze kunnen in water oplossen. Het gaat vooral om stikstof en calcium. Dat aftreksel heet plantengier en kun je als bijbemesting toepassen voor snelgroeiende en veeleisende groenten. Na 2 weken zeven en sterk verdund gebruiken, 1 op 10 of 1 op 20. Met een gieter giet je dan op de grond, aan de voet van de planten, liefst op bewolkte dagen en op vochtige grond om verbranding te voorkomen



    Middel: Citrus-olie
    Doel: tegen spint, bladluis en sommige soorten wolluis
    Recept:
    De schil (alleen het gekleurde deel, niet de witte onderschil!) van citrusvruchten fijn snijden en enkele dagen in spiritus laten weken. Zeven en met water gemengd spuiten.


    Middel: Citrusschillenextract
    Doel: tegen schurft

    Recept:
    Verzamel schillen van alle soorten citrussoorten en kook deze 30 minuten in water. Laat de schillen daarna nog 2 dagen in het afgekoelde water staan, daarna zeven


    Middel: Compostextract
    Doel: algemeen plantversterkend, tegen alle bladschimmels, grijsrot, schurft, bladvlekkenziekte
    Recept:
    Voeg 1,5 kilo compost toe aan 10 liter water en laat dit minimaal 1 en maximaal 2 weken trekken. Daarna zeven en onverdund gebruiken (vernevelen). Jonge planten met wortelkluitje in aftreksel dopen alvorens het te planten


    Middel: Goudsbloemengier of -extract
    Doel: versterkt de planten en bevorderd hun gezondheid
    Recept:

    Neem 1 kg verse plantendelen of 200 gram gedroogde delen op 10 liter water. Zet de plantendelen 2 weken onder water, daarna zeven en verdund gebruiken (1 op 10 liter water), niet gebruiken bij zonnig weer om bladverbranding te voorkomen.


    Middel: Goudsbloemen (Calendula officinalis) planten
    Doel: Aaltjesdodend
    Recept:

    De wortels van goudsbloemen hebben, net als die van afrikaantjes, aaltjesdodende eigenschappen. Ze kunnen daarom succesvol worden toegepast tussen teelten of als teelafwisseling.


    Middel: Kalkcyanamide korrelvorm
    Doel: Tuinmeststof met vele nevenwerkingen: verhoogt de weerstand tegen ziekten en schimmels, weert mollen, verhoogt Ph, doodt mossen, stikstofbemesting, tegen slakken en hun eieren, tegen knolvoet bij koolgewassen, tegen bodemschimmels, wortel- en stengelrot, fusarium en Phoma

    Recept:
    Korrels bij planten strooien


    Middel: Kamille-extract
    Doel: tegen luizen
    Recept:

    Pluk een handvol verse bloemen, enkele uren in lauw water laten weken, zeven, zachte zeep aan toevoegen, klaar om mee te spuiten


    Middel: Kervel planten
    Doel: weert mieren, slakken en luizen

    Recept:
    Plant Kervel tussen planten of gewasen die de genoemde beestjes aantrekken


    Middel: Knoflookextract / Knoflookgier / Knoflookthee / Knoflookpoeder
    Doel: preventief tegen schimmels, versterkt planten in hun afweer, houdt door de geur schadelijke insecten op afstand, bevat allicine, een bacteriedodende stof met antibiotische eigenschappen, een aftreksel werkt plantenbeschermend, versterkend en genezend tegen onder andere echte meeldauw.
    Giet knoflookgier uit over de bodem om te voorkomen dat schimmelsporen in de bodem zouden kunnen overleven. Houdt ook wortelvlieg weg bij zomer- en winterwordtelteelt. Bij een echte meeldauwaantasting op bijvoorbeeld komkommer, meloenen en augurken: gedurende 5 opeenvolgende dagen behandelen met een knoflookthee. Knoflookpoeder wordt gestoven onder zaailingen en jonge plantjes als afweermiddel tegen vogels en insecten. Het is ook bruikbaar ter voorkoming van algemene roestziekten op bijvoorbeeld fuchsia 's, stokrozen en rozen
    Recept
    Knoflookthee:

    Snijd 5 knoflookbollen in kleine stukjes en giet er 1 liter kokend water over. Laat het 24 uur lang trekken en giet het vervolgens af. Voeg daar dan 3 liter water aan toe om te verdunnen. Spuit de thee over de planten tegen echte meeldauw gedurende 5 opeenvolgende dagen.
    Recept Knoflookextract:

    Snijd 1 grote knoflookbol in kleine stukken en overgiet ze met 1 liter heet water. Gedurende 1 dag laten trekken en dan toepassen.
    Recept Knoflookgier:

    Snijd 10 grote knoflookbollen in kleine stukjes en overgiet ze met 2 liter heet water. Na de afkoeling er nog eens 5 liter water aan toevoegen. Laat het mengsel staan tot de gisting begint. Daarna gebruiken.


    Middel: Kruidengier
    Doel:: versterkt de planten en het bodemleven en hun weerstand tegen schimmels
    Recept:

    Pluk verse plantendelen van niet bloeiende planten, of planten die geen zaden hebben gevormd en knip in grove stukjes. Week 1 kilo plantendelen in 10 liter koud regenwater in een plastic emmer. Laat 2 weken in trekken op een zonnige (geen hete) plaats en roer het regelmatig om. Na 2 dagen begint het gistingsproces. Om de stank te verminderen kan er gesteentemeel aan toegevoegd worden (ook rijk aan sporenelementen). Gebruik verdund 1 liter op 10 lieter water, als bladbemesting (bij bewolkt weer) of aangieten. Kruiden die gebruikt kunnen worden voor deze gier zijn onder andere: brandnetel, rabarber, venkel, paardebloemen, smeerwortel, goudsbloem, kool, rode bieten


    Middel: Bier
    Doel: het lokken van naaktslakken
    Recept:

    Vul een potje of meerdere potjes met bier. Graaf ze in de bodem zodat de slakken er makkelijk ingeraken. Het bier regelmatig verversen (na regen). Elke dag de potjes nakijken en slakken verwijderen


    Middel: Mosterdplanten planten
    Doel: schade door naaktslakken verminderen
    Recept:

    Plant mosterdplanten tussen planten of gewassen die gevoelig zijn voor slakken


    Middel: Oost-Indische Kers
    Doel: vermindering aantasting witte vlieg, houdt zwarte bonenluis weg

    Recept:
    Plant deze planten naast planten en/of gewassen die gevoelig zijn voor witte vlieg en zwarte luis.



    Middel: Heermoesextract (wordt ook wel paardenstaart genoemd)
    Doel: tegen alle soorten schimmels
    Recept:

    Pluk vers loof, enkele dagen goed laten drogen. Kook 30 gram gedroogd loof in 1 liter water gedurende 20 minuten, daarna nog 1 dag laten trekken, zachte zeep toeveoegen, zeven en 1 op 4 verdunnen voor gebruik. Op het blad vernevelen )op bewolkte dagen) ter voorkoming van schimmels.


    Middel: Rabarberbladgier -extract
    Doel: tegen luizen, rupsen en koolvliegen
    Recept Rabarbergier:

    Pluk een handvol rabarberbladeren van planten die geen zaden hebben gevormd, gedurende enkele uren in water laten staan in een plastic emmer. Daarna zeven en voor gebruik 1 op 10 tot 1 op 20 liter verdunnen. Tegen luizen en rupsen sproeien (bij bewolkt weer), tegen koolvlieg aangieten aan de stam van de plant.
    Recept Rabarberextract:
    Pluk 1 kg blad, kook 20 minuten in 2 liter water, voeg zachte zeep toe. Daarna zeven en voor gebruik 1 op 4 verdunnen met water


    Middel: Rode bietengier
    Doel: versterkend (bemesting) voor het gazon. Gele of arme plekken worden er 2 maal per week mee aangegoten. Is ook te gebruiken bij pas aangelegde gazons als startbemesting
    Recept:

    Neem 1 kg verse plantendelen of 200 gram gedroogde delen op 10 liter water, zet deze 2 weken onder water (elke dag roeren). Na 2 weken zeven en sterk verdund gebruiken, 1 op 10 of 1 op 20. Vernevel op gazon, bij bewolkt weer


    Middel: Selderij
    Doel: vermindert ei-afleg van koolmotten

    Recept:
    Plant selderij (zowel knol- als bleekselderij kan gebruikt worden) tussen koolgewassen. De geur van selderij houdt koolmotten op afstand


    Middel: Silicium + algenmeel of zeewiermeel + kiezelzure kali
    Doel: voorkoming van schimmelziekten, versterkt planten en stimuleert de groei.
    Recept:

    Poeder strooien rond planten in door de grond inwerken


    Middel: Smeerwortelgier
    Doel: rijk aan stikstof en kalium, vooral een bemestend effect op vruchtgewassen
    Recept:

    Neem 1 kg verse of 200 gram gedroogde plantendelen op 10 liter water. Zet deze 2 weken onder water (elke dag roeren). Na 2 weken zeven en sterk verdund gebruiken, 1 op 10 of 1 op 20. Aangieten of vernevelen op bewolkte dagen


    Middel: Stijfselmeel / Aardappelmeel
    Doel: tegen luis, spint, trips en witte vlieg. Niet giftig maar absoluut niet "diervriendelijk": het plakt de poten en vleugels vast en verstikt ze uiteindelijk
    Recept:
    2 tot 4 eetlepels aardappelmeel in 1 liter heet water oplossen, afkoelen en 2 tot 3 druppels vloeibare zeep toevoegen. Onverdund vernevelen, na een paar dagen kan het weer afgespoeld worden.


    Middel: Tomatengier
    Doel: bevordert de groei van tomaten, uien, prei, selderij, peterselie en komkommer

    Recept:
    Neem 1 kg verse of 200 gram gedroogde plantendelen op 10 liter water. Zet deze 2 weken onder water (elke dag roeren). Na 2 weken zeven en sterk verdund gebruiken, 1 op 10 of 1 op 20. Aangieten of vernevelen op bewolkte dagen


    Middel: Uienloofextract + boerenwormkruid
    Doel: bestrijding van wortelvlieg
    Recept:

    Pluk een flinke bos met uienloof en boerenwordmkruid, 20 tot 30 minuten koken, zet ze 1 tot 2 dagen in een emmer water en daarna zeven. Zachte zeep aan toevoegen. In juni, juli aangieten of sproeien


    Uienloofgier
    Doel: bestrijding van luizen, rupsen en meeldauw

    Recept:
    Zet 1 kg vers of 200 gram gedroogd uienloof, enkele dagen in 10 liter water laten staan, zachte zeep toevoegen, zeven, verdunnen 1 op 10 tot 20 liter water. Venevelen bij bewolkt weer. Je kunt dit zelfde recept ook maken van uienschillen, dan vooral preventief tegen schimmels gebruiken


    Middel: Venkelgier of -extract
    Doel: bevordert algemeen de groei van planten. Het is goed om te gebruiken als afwisseling tussen brandnetelgier en smeerwortelgier.
    Recept:

    Zet 1 kg verse of 200 gram gedroogde venkel (knol en loof), enkele dagen in 10 liter water laten staan, zachte zeep toevoegen, zeven, verdunnen 1 op 10 tot 20 liter water. Venevelen bij bewolkt weer.


    Middel: Vlierextract
    Doel: bestrijding van bladluizen, rupsen en andere insecten
    Recept:

    Pluk 0,5 kg verse bladeren, laat ze 30 minuten koken in 1 liter water, laten afkoelen en wat zachte zeep toevoegen, zeven, 1 op 4 verdunnen voor gebruik (vernevelen)


    Middel: Zeep + Olie
    Doel: bestrijding van blad-, wol- en dopluizen

    Recept:
    Meng door 1 liter water 2 eetelepels zachte zeep en 1 eetlepel olie ( bijvoorbeeld slaolie of zonnebloemolie). Vernevelen bij bewolkt weer. Twee keer per week herhalen tot er geen luizen meer zijn.


    Middel: Zeewierextract
    Doel: stimuleert algemeen de planten en versterkt tegen ziekten en plagen
    Recept:

    Je kunt kant-en-klare zeewierkalk kopen en tussen de planten en/of op de bodem strooien. Deze kalk bevat enorm veel sporenelementen welke de plantengroei ten goede komt.
    Last edited by monty; 6 October 2009, 16:17.

    #2
    Re: Biologisch kweken

    Mooi Monty knap stukje werk
    God was never on your side..

    Comment


      #3
      Re: Biologisch kweken

      thanx 4 this info
      ik zal het proberen en je zeggen hoe het heeft gewerkt.
      ik heb namelijk lest van schimmel bij het ontkiemen van zaden.
      ze komen eve op en sterven dan uit ...
      ik denk dat ik knoflook thee zal proberen ipv CAPTAN om te kijken als het echt helpt

      Comment


        #4

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Biologisch kweken

            Yo monty,
            Ik heb denk ik altijd over dit draadje heen gekeken maar vind dat je hier wel puik werk hebt geleverd. Ikzelf had ook al wat opgezocht en hier en daar hetzelfde gevonden. Ik dropte alles neer in een draadje genaamd home-made EHBO middeltjes.
            Nu hebben we tenminste gelijke wapens om dit outdoor seizoen mee te strijden

            Grtz $iR
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: Biologisch kweken

              Thanks Sir voor het doorlinken, je mag ze wat mij betreft ook samenvoegen die twee topics. en nu het buitenseizoen losbarst misschien ff sticky zetten.

              Grtz

              Comment


                #8
                Re: Biologisch kweken

                Heel goed topic . Ik heb een jaar of 5 op volle aardebakken gekweekt met biobizz en een vreselijk goed bodemleven op een bak van rond de 800 liter .

                Ik heb daar 10x op gedraaid, wel na elke trek rond de 15 procent aarde en wat cocos wat kalk en wat wormenmest .

                De eerste run was slechter dan alles wat ik daarna draaide zeg genoeg dat bodemleven heel veel bijdraagt aan een gezonde voedingsbodem .

                De 10de trek was nog steeds goed 0.90 de watt , jammer ik moest de boel opruimen , anders had ik toen zeker gaan kijken wat een max was geweest op 800 liter met een goed bodemleven.

                1 probleem waar ik tegen aan liep was dat de onderste laag in de 9de trek geen water meer vasthield . Dus toen was ik verplicht van boven te wateren .

                Volle aardebakken met het nodige bodemleven hebben zich allang bewezen en raad het een hoop mensen aan die beginnen ook .

                Lekker bio en heel goed voor je kweek ervaring. Wij hebben toen meerderen bio voedingen getest en gekeken naar wat het bied en doet, en bij mij staat wat dat betreft biobizz en ghe zijn de voedingen die voor ons de beste en lekkerste wietjes brachten .

                Nu test ik voor mezelf Hypro a en b hydro voeding, op aarde maar probeer wel me bodemleven heel te houden door een lage ec te geven en niet aan of af te zuren. Wel krik ik me bodemleven op met schimmels en bacto.

                Ik probeer dit maar ik heb weer een andere biovoeding op me lijstje staan die ik graag wil testen , na een slechte ervaring met humboldt .

                Iedereen veel plezier met zijn kweek dit was een kort stukje van mijn bio kweek ervaring .

                Greetzz GG

                Comment


                  #9
                  Re: Biologisch kweken

                  Lekker hoor.Weer die monty hij gaat maar los met zn verslagen.
                  GR VAK410

                  Comment


                    #10
                    Re: Biologisch kweken

                    ik heb zo'n brandnetelgier gemaakt,
                    normaal moet dat met niet-bloeiende, maar ik heb ook enkele brandnetels gebruikt die al in beginfase van de bloei zitten,
                    zou dat iets uit maken?

                    Comment


                      #11
                      Re: Biologisch kweken

                      enkel topje zal weinig uitmaken als het om de gier gaat dus als voeding. brandnetels in de groei bezitten gewoonweg meer voedingstoffen in het blad dan reeds in de bloei zijnde. gaat het om een aftreksel als bladluizenverdelger dan gaat het om het mierenzuur in de netelharen die werkzaam is dan maakt het geen bal uit.

                      Comment


                        #12
                        Re: Biologisch kweken

                        wow zalig dit is net wat ik zocht, bangelijk monty merci!
                        Wil dit jaar eens puur natuur gaan!
                        grow da weed, smoke it's buds

                        Comment


                          #13
                          Re: Biologisch kweken

                          Wow pracchtig! Was al even op zoek naar zo'n samenvatting... Nu dus gevonden en nog uitgebreider dan ooit gedacht te vinden!
                          Zal dit zeker goed kunnen gebruiken, thx
                          Wordt een lekker wietje deze zomer

                          Comment


                            #14
                            Re: Biologisch kweken

                            Heel nutting onwijs bedankt Q voor delen hiervan !

                            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                            Ik heb toevalling nog een zak zwavel liggen Q kan ik dat ook gewoon een beetje strooien op aarde als verjager ?

                            Comment


                              #15
                              Hoi ik gebruikte brandnetelgier voor mn buiten planten en dat is goed uit gepakt en gebruik het nu ook voor binnen en hoop dat het ook goed uit gaat pakken.....

                              Comment

                              Bezig...
                              X