Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aquarium tl test

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aquarium tl test

    Korting op 420shop
    Hallo mede blowers en growers,

    Ik ben nieuw op dit forum, dus zal me nog even kort voorstellen: Ik ben Tom dus, 23 jaar, enkele jaren al een fanatiek buitenkweker en nu toch (winter) een micro kweekje begonnen voor eigengebruik.

    Dus sinds een aantal weken ben ik een klein kweekje begonnen met 6 ww zaadjes.
    Ik heb dit forum ook eens goed bestudeerd en een hoop informatie hier uit gehaald, allen bedankt hiervoor

    Allereerst had ik me gericht op de groeifase.
    (Even in het Achterhoofd houdend dat ik graag met tl wil groeien)

    Ik ben op zoek gegaan naar de juiste lampen met de juiste kleurtemp etc.

    Zoals al uitgebreid besproken op dit forum heb ik de aangeraden tl kleuren gekocht, bij de bouwmarkt.
    (Mischien dat ik nog een verslag ga bijhouden ben ik nog niet aan uit, sorry dat ik niet specifiek inga op mijn kweek. Eerst even mijn bevindingen)

    Net na dat ik de tl lampen gekocht had(8st.) ging de lamp van mijn aquarium stuk.
    Ik naar de aquariumwinkel en een nieuwe tl lamp kopen dus.
    Stond ik daar even lekker tussen de lampen te neuzen, vond ik de lamp die ik nodig had. (Gewoon geselecteerd op afmeting en wattage)
    Nu zag ik daar zo veel verschillende lampen hangen dat ik uit nieuwschierigheid toch even de kleine lettertjes ben gaan lezen.
    Hier allerlei kleine verhaaltjes over dat ze de groei van de planten bevorderen en goed zijn voor de kleuren van de vissen etc. Ik denk, dat ga ik proberen voor mijn plantjes!.

    Omdat deze lampjes van arcadia van 18watt(60cm) +/- 25 euries kosten heb ik er 2 mee genomen om even te proberen.
    Thuis aangekomen (plantjes toen al boven de grond) heb ik 2 van de 6 tl lampen (winter wit) gewisseld met de tl-lamp van de aquariumwinkel.
    Ik heb 3 tl-van 18 watt voor 3 plantjes. Als ze wat groter worden zet ik de overige 2 ook nog aan dan dus 8 x 18watt maar dat even terzijde.

    Ik had de buitenste van de 3 tl gewisseld met de aquariumlamp.

    Toen ik de volgende dag ging kijken stonden al mijn plantjes scheef!
    Ze stonden allemaal gericht richting de tl-lampen van de aquariumwinkel!

    Toen ben ik gaan kijken en meten wat nu de afstanden waren tot phillips winterwit lamp en de aquariumlamp.

    Ongeveer 2 dagen later kon ik echt heel duidelijk zien dat de plantjes die recht onder de phillips-lamp stonden veel liever van het licht van de aquariumlamp wilde genieten en ze groeide gewoon onder de phillipslamp weg. richting de aquarium-lamp.
    Ik heb de potten eens 180 graden gedraait, maar ze groeit gewoon weer terug naar hun lekkere aquariumlampje.

    Eigenlijk is mijn conclusie hieruit, dat voorgroeien onder tl gewoon goed gaat, maar voor mij bewezen beter onder lampen die verkocht worden voor de groei en kleur van waterplanten en vissen.


    Hopelijk hebben jullie wat aan mijn testje, ik had graag wat foto's van de lampen bij willen voegen maar kwam er niet echt aan uit, mijn excuses hiervoor.

    Reacties, sugesties, aanvullingen of opmerkingen zijn uiteraard welkom.

    Voor nu, slaap lekker!
    "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

    #2
    Re: Aquarium tl test

    Kan eigenlijk gewoon aan de kleurencode van die aquariumlamp liggen. Die is mogelijks gunstiger dan de andere en daarom gaat de plant richting die lamp uitgroeien. Kan je misschien even kijken of er een kleurencode op staat? Ik vind je bemerking heel interessant en dat heeft ook vast een zeker een oorzaak hoor. Denk dat het aan de kleurencode ligt (spectrum die dus anders is)

    Greetzzz

    Comment


      #3
      Re: Aquarium tl test

      Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
      Kan eigenlijk gewoon aan de kleurencode van die aquariumlamp liggen. Die is mogelijks gunstiger dan de andere en daarom gaat de plant richting die lamp uitgroeien. Kan je misschien even kijken of er een kleurencode op staat? Ik vind je bemerking heel interessant en dat heeft ook vast een zeker een oorzaak hoor. Denk dat het aan de kleurencode ligt (spectrum die dus anders is)

      Greetzzz
      Deze aquariumlamp is een high output tropical lamp. Bij deze lamp op de verpakking stond een grafiekje met welke kleuren die afgeeft en duidelijk een vette piek te zien in blauw en een wat lagere piek bij oranje/rood.
      Hij zal idd wel gewoon gunstigere kleuren afgeven als de meeste andere tl lampen.
      Dit neemt niet weg dat er bij alle phillips tl lampen er geen 1 exemplaar tussen zit wat deze ik zal maar zeggen ideale kleuren combinatie af geeft.
      Wat ze nu met high output bedoelen ben ik nog niet helemaal achter, maar dit lijkt mij dat er meer gunstige stralingen vanaf komen ofzo.

      Mij lijkt het dan gewoon dat deze lampen beter zijn voor de groei. (alleen wel in prijs wat duurder)
      Ik heb er in iedergeval 2st. bij gehaald en de meiden groeien al gekken!

      Ciao Tom
      "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

      Comment


        #4
        Re: Aquarium tl test

        Blauw licht = GROEILICHT, daarmee kan je wel verder denk ik

        Kan je misschien eens wat foto's nemen? Zo kunnen wij ook meegenieten van de vooruitgang . Als dergelijke materie je interesseert moet je eens rondneuzen op het forum bij 'Lichtspectrum', een topic dat ik zelf nog gemaakt heb als ik me niet vergis, je zal hem wel vinden

        Greetzzz

        Comment


          #5
          Re: Aquarium tl test

          Er zijn 2 typen T5 lampen, namelijk de HO (high output) en de HE (high efficiency). Ze hebben andere wattages en een ander lumenrendement.
          Bijvoorbeeld de 24 watt HO heeft een lengte van 549 mm, en de 14 watt HE is eveneens 549 mm lang. Voor het lumenrendement per watt bestaan overzichttabellen. Verschilt niet veel met de nieuwste versies van de TL-D. Ook qua lichtterugval is er nagenoeg geen verschil meer, mits je de TL-D uitrust met een EVSA.
          Last edited by Xtreme; 1 December 2010, 17:36.

          Comment


            #6
            Re: Aquarium tl test

            Ik had ff met mijn telefoon een foto gemaak van de tl-lampen en op de foto ziet het er echt mega raar uit. je ziet gewoon verschillende kleuren in 1 tl. Deze foto had ik graag ff toegevoegd maar zou niet weten hoe:s ben al blij dat ik kan reageren:p ben een beetje een klungel met computers al zeg ik het zelf
            "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

            Comment


              #7
              Re: Aquarium tl test

              Zoekfunctie: foto's toevoegen
              had je DIT kunnen opleveren...
              Probeer de site eerst wat te doorploegen als je vragen hebt

              Comment


                #8
                Re: Aquarium tl test

                639.jpg
                Hallo allen, bij deze even een foto!
                De buitenste 2 zijn phillips cool white lampen en de middelste is de aquarium groeilamp.
                "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                Comment

                Bezig...
                X