Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenwiet kweken vraag en antwoord

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #76
    Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

    800 gram is nogal veel. Daar bemest ik een heel jaar 6m2 mee. Wiet houdt van een licht zure grond dus die kalk is wat overbodig.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #77
      Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

      Wat jij per gat aan korrels en kalk gebruikt heb gebruik in normaal niet eens voor 5 buiten planten in 65 liter potten,
      Opzich met de begroeiing die er stond is er al wel voldoende voeding aanwezig.
      Zoals LR2 al meld houden onze plantjes van licht zure grond ...toevallig zelfde als waar brandnetels en bramen van houden, de natuurlijke verhouding is dus eigenlijk al perfect voor onze plantjes.
      Enkel extra voeding zou een extra boost kunnen geven. Ik zie dat veel mensen al meteen beginnen met vollen bak voeden.
      Opzich zit de voeding nu nog 2 en halve maand in de grond waardoor deze wel deels af zal vloeien en dieper de grond in al trekken.
      Echter die hoeveelheid kalk kan je grond behoorlijk ontzuren. Ben ook geen expert maar mischien handig eind april nog even de ph te meten (ook dieper in de grond) zodat je er zeker van bent dat dit verder geen problemen op gaat leveren.

      Comment


        #78
        Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

        Bedankt voor jullie reactie LR2 en Sanders,

        Maar kak dat is zuur hahahaha,
        Nee even serieus dat is wel balen. Want het was een behoorlijk takke werk.

        Oke ik zie twee opties

        A: Ik ga op de biologische manier verder. Zoals LR2 ook zeg, in de grond is alles al aanwezig wat de planten nodig hebben en ik graaf nieuwe gaten op een meter afstand van de oude gaten

        B: Ik graaf de oude gaten vol met mest en kalk uit, strooi het zand en het kalk over de rest van het mos, brandnetel veldje, en graaf die gaten weer vol met nieuwe aarde.

        C: Een beter optie gegeven door een deskundige die reageert op op deze beginnersfout

        Comment


          #79
          Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

          Ewa LR2 en sanders, ik ben benieuwd naar je mening. zou je willen reageren op mijn vraag?

          Comment


            #80
            Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

            Ik wil je ten eerste even mededelen ..ik ben geen ervaren 'professional' .Ik ben meer het type dat ieder jaar 3-5 plantjes in de tuin had staan en daar nu de afgelopen 10 zomers iedere jaar een deftige oogst van heb, waar ik jaar rond gratis en voor niets van kan roken.
            Dit is ook mijn eerste guerilla jaar, en pak dit zelf aan zoals ik het in de achtertuin op volle grond ook doe.
            Ten eerste weet ik weet ik dat in mijn tuin alle voeding aanwezig is, alle andere planten en kruiden groeien er immers ook, de potgrond die ik gebruik bevat ook voeding voor de eerste maanden dus ga er van uit dat alle voeding die ik geef BIJ voeden is, dus zeker niet te veel.in volle grond en 65 kuipen doe ik altijd de grond goed losmaken 2 handjes mestkorrels er door mengen en 2 handjes kalk erop niets meer...Zodra mn planten de bloei ingaan voeg ik nog een paar handjes korrels toe omdat ik merk dat ze in de bloei periode opeens een stuk meer gronstofen gebruiken. Heel veel meer doe ik er eigenlijk niet aan.
            Al doe ik sinds vorig jaar wel water geven met Dutchpro a/b bloei toevoeging...maar alleen maar omdat ik dit thuis kan aanhouden omdat water altijd ruimschoots voor handen is.

            Heb zelf op mijn 'main' guerilla tuintje gister 3 220 liter vaten ingegraven zodat ik een redelijke hoeveelheid water heb om in drogere periodes een beetje ondersteuning te kunnen geven...gezien dit niet volgens een vast schema is zal ik hier een klein beetje vloeibare voeding toevoegen omdat ik ze niet op een strak voeding schema heb staan.

            Wat ik in jou geval zou doen is de bovenste helft van de kuilen uitgraven en rondstrooien over je spot zodat je de voeding over een mooi oppervlak verdeeld en dan de gaten dicht gooien met zand van ernaast en beetje vermengen in je kuil met wat er nog in ligt, tegen 15 mei denk ik dat je grond er dan wel netjes bij gaat liggen.

            Maar nogmaals als de grond al vruchtbaar is zal ondervoeding nooit het probleem zijn (zie je toch bladeren vergelen kan je altijd nog bij voeden)

            Comment


              #81
              Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

              Lekker omspaaien lijkt me ook beter dan alles te vervangen. Beetje eikenblad of dennennaalden strooien en die kalk spoelt wel weg. Die mest, ach, er zullen genoeg boompjes komen meesnoepen via de bodem. Lekker doorscheppen met de aanwezige grond dus, en dan laten rusten tot 15 mei. Komt allemaal wel goed.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #82
                Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                Aight dit helpt! Oke ik ga de bovenste laag van de kuilen rond strooien en met grond van ernaast het opvullen.

                Maar LR2: Hoezo spoelt kalk weg als je er eikenblad of dennennaalden op gooit,

                En wat is de perfecte verhouding mestkorrels per gat van 70 liter?

                de hoeveelheid kalk voor andere spots ga ik baseren op een bodemtester die ik zonet bij de intratuin heb gekocht. dus dat komt wel goed.

                Comment


                  #83
                  Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                  Die bevatten looizuur, in zure oplossing lost kalk goed op.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #84
                    Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                    wanneer zetten jullie de eerste planten buiten ? groeien jullie binnen ook voor zoals mij ?

                    Comment


                      #85
                      Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                      Oorspronkelijk geplaatst door topsword View Post
                      wanneer zetten jullie de eerste planten buiten ? groeien jullie binnen ook voor zoals mij ?

                      Vanaf 15 mei
                      Wihte widow

                      Comment


                        #86
                        Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                        Ben zelf van plan van de week een kleine kas in de tuin te zetten, en heb enkele zeer mooie schuine dakramen vol op de zon in mijn huis, ik kiem zet ze 1-2 weekjes binnen achter t raam en dan nog ff in de kas.
                        Houdt daarin zelf de weersvoorspellingen erg goed in de gaten zie dat t volgend weekend al wel 15 graden plus kan gaan worden, dus benieuwd wanneer ik precies ga beginnen.
                        Mede door de bouw van mn kasje ben ik strax van plan halfweg tot eind maart de eerste strat met groeien te maken...voorberijdingen zijn verder al in volle gang.

                        Comment


                          #87
                          Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                          persoonlijk wilde ik over 2 weken beginnen dan de eerste tijd onder groei tl en wanneer het weer het toe laat naar buiten maar snachts binnen tot het mooi blijft vandaar auto flowers erg makkelijk zijn wilde proberen dit jaar 3 x een buiten kweekje te doen .kom maar op met het mooie weer

                          Comment


                            #88
                            Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                            Ze spreken nog van winterse buien in maart
                            Dus er zullen nog koude dagen te wachten staan
                            Wihte widow

                            Comment


                              #89
                              Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                              tot 15 mei kan je in de natuur alles verwachten en moet je ook zeker overal wel rekening mee houden, is ook de eerste keer dat ik vroeg al begin maar eind maart kan al wel erg veel zonuren hebben (vorig jaar ook extreem veel)

                              hieronder een klein schematje met de historische gemiddelden... benieuwd hoe t in een kasje werken gaat

                              http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Nederland

                              Comment


                                #90
                                Re: Buitenwiet kweken vraag en antwoord

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sanders View Post
                                tot 15 mei kan je in de natuur alles verwachten en moet je ook zeker overal wel rekening mee houden, is ook de eerste keer dat ik vroeg al begin maar eind maart kan al wel erg veel zonuren hebben (vorig jaar ook extreem veel)

                                hieronder een klein schematje met de historische gemiddelden... benieuwd hoe t in een kasje werken gaat

                                http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Nederland
                                Ja je kan altijd een risico wagen het kan meevallen maar het kan tegenvallen
                                Zelfs de koude speelt ook een grote rol teveel koude en natte dagen zal ook het plant je niet snel groeien ook
                                is er veel zon .
                                Wihte widow

                                Comment

                                Bezig...
                                X