Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

    Korting op 420shop
    Hoi allemaal

    Ben begonnen met het kweken van een paar plantjes op hydrokorrels.
    Ik heb de stekken eerst in grote steenwolblokken gezet en heb ze een week met een druppelaar van boven gevoed tot de wortels er onder vandaan kwamen. Gisteren was het dan zo ver en ik heb ze geplant.

    Mijn setup is :

    1 tent van 1.20 x 1.20 x 2m.
    2 afzuigers (1 met koolstoffilter en 1 voor frisse lucht van buiten).
    1 zelfgemaakte bak van 1.20 x 1.20 met vijverfolie er in en 100 Liter hydrokorrels.
    1 voedingsvat van 70 Liter (60 Liter voedingswater).
    1 luchtpomp met 3 steentjes (voor de zekerheid).
    1 verwarmingselement voor het voedingsvat (23 graden).
    1 vijverpomp om het water omhoog te pompen.
    1 luchbevochtiger.
    1 ventilator met fancontroller.
    1 600 Watt Philips MASTER SON-T PIA lamp.

    Ik heb de voedingslijn van Canna Aqua, die werd mij aanbevolen door de growshop voor deze setup.

    3x per dag gaat de pomp aan om de hele bak onder water te zetten voor 15 minuten.

    Ik heb al vanaf het begin paarse stelen, ik dacht dat het kwam doordat ik ze iedere dag oppakte om te kijken of de wortels er al uitgroeide.

    Temperatuur is tussen de 20 en 29 graden
    Luchtvochtigheid tussen de 50 en 89 %

    Ik heb ze sinds gisteren geplant en ik heb nieuw water aangemaakt voor de dames volgens het voedingsschema dat berekend is op de EC waarde van mijn kraanwater op de site van Canna.
    PH 5,6
    EC nu 2,3 en hij was 2.0
    Deze meting heb ik gedaan in mijn bak hydrokorrels toen de pomp aan stond.
    Maar ze lijken nu wel gestopt te zijn met groeien!

    Ze staan er nu zo bij :
    Attached Files

    #2
    Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

    OI!xnetworx

    Mooie Planten
    Ziet er al heel netjes uit,ga je zeker volgen voor later,momenteel nog op grond aan't kweken.
    Staan ze reeds onder12uur?(vermoed van wel!)
    Hoe oud zijn je dames nu reeds?
    weedleaf1..jpeg
    Nog veel suc6,GROETEN

    Comment


      #3
      Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

      ze staan nu een week, laat ze nog een 2 dagen groeien en dan dan 12 uur.

      Comment


        #4
        Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

        hi xnetworx,

        Prachtig zo'n ballenbak! ik ben er zelf ook eentje aan het bouwen.
        Heb je de hydrokorrels een nachtje voorgeweekt? Zodat ze de juiste Ph (en EC) hebben..Schijnt aan te raden te zijn bij nieuwe korrels.
        De EC is veel te hoog om mee te beginnen. Bij Eb en vloed op hydrokorrels neemt men meestal EC 1.4 voor de gehele kweek.
        Dat is zowat de basisinfo die ik weet over kweken op hydrokorrels

        Groetjes Marsu
        Last edited by Jointjedraaien; 31 May 2011, 01:00.

        Comment


          #5
          Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

          zozo ziet er netjes uit.. veel werk aan gehad zeker, nu hopen op een goeie oogst..

          Comment


            #6
            Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

            Pcies!!!

            Dit is nou mooi om te zien.
            Droom zelf ook van een hydrokweek.
            Zou opzich ook bijna zo'n zelfde kweek kunnen maken aan de hand van de spullen die ik heb.
            Alleen heb ik nog geen goede pomp en ph- en ec meter
            Maar ben bezig met 8 pp's in de potgrond, en misschien dat ik met een deel van de opbrengst, genoeg geld heb om deze benodigdheden te kopen.

            Ben reuze benieuwd in ieder geval! suc6

            Comment


              #7
              Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

              Bedankt voor de leuke reacties!

              We zijn nu 2 dagen verder en vanaf vannacht gaat de lamp op 12 uurtjes.
              Alle planten zien er wel goed uit behalve die ene links achterin. Toch raar, staat in dezelfde bak en krijgt dezelfde voeding als de rest?

              Zo staat het er vandaag bij :

              17032010534..jpg

              Comment


                #8
                Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                Oh, en om nog even te reageren op de EC waarde.

                De EC waarde van mijn kraanwater is al 0.85 dus heb ik die via de voedingscalculator van Canna laten berekenen.
                En de hydrokorrels heb ik inderdaad 2 dagen laten spoelen met water met een Ph waarde van 4.

                Hier ff een foto :

                Kweeklijn..jpg

                Comment


                  #9
                  Re:

                  Ze zien er goed uit! Wel een beetje licht van kleur of ligt dat aan de hps?
                  Volledig gelijk wat betreft de EC, ik rekende voor osmosewater (ec bijna 0).
                  Waarom een Ph van 4 om te spoelen? Ik dacht dat Ph 5 genoeg was, daar de korrels op Ph 7 zitten, dus dan krijg je Ph 6 na het weken..
                  En spoel je al met een bepaalde voeding toevoeging?
                  Sorry vr al de vragen, maar ben erg nieuwsgierig, ik ga er volgende week mee van start voor de eerste keer.

                  Groetjes Marsupilami

                  Comment


                    #10
                    Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                    Ik heb gespoeld met een Ph van 4 omdat ik 110 Liter hydrokorrels in de bak heb liggen en maar 60 Liter water om te spoelen.
                    Uiteindelijk had ik een Ph van 5.5 wat dus prima was!

                    Die lichte kleur komt denk ik door de lamp, ik maak steeds meerdere foto's en plaats degene waar je het meest op ziet .

                    En spoelen doe je zonder voedingsstoffen anders krijg je al snel zoutophopingen en blijft je Ec niet stabiel omdat er nog geen planten in staan om de voedingstoffen op te nemen.
                    Ik gebruik geen gedemineraliseerd water omdat dat niet goedkoop is en je bent toch wel 1x in de week je voedingswater aan het verversen (60 Liter bij mij). En het werd mij ook sterk afgeraden door de growshop omdat 1 het is duur water en 2 die voedingscalculator op de site van Canna houd rekening met kraanwater dus waarom geen kraanwater gebruiken dan.

                    Vraag maar raak hoor maar ik weet ook nog lang niet alles!
                    Voor mij ook de eerste keer op hydrokorrels dus advies is ook altijd welkom.

                    Comment


                      #11
                      Vandaag heb ik de korrels in de week gezet. Ph 5 en EC 0.8 (lichte voedingsoplossing, daar de korrels nog niks bevatten).

                      Tot welk niveau vloed jij je korrels? Ik heb nu een overloopbeveiligingsafvoer zitten op 2/3 van de hoogte van de korrels, kan dus niet hoger vloeden.
                      Ik zal zoveel mogelijk details proberen te posten, want eb en vloed op hydrokorrels kom je echt niet veel tegen op NL forums.

                      Veel succes met je kweek & dat we beiden dikke toppen mogen scoren

                      Groetjes Marsupilami

                      Comment


                        #12
                        Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                        He marsupilami mooie naam typt ook makkelijk over

                        Ik heb ze 2 dagen laten weken, en heb om de paar uur toch steeds ph min moeten toevoegen totdat het water na 2 dagen op 5,8 bleef staan. Ik dacht dat een dag ook genoeg was, maar denk dat we ze dan beter in ph 4 water ofzo kunnen gooien.
                        met ph 5 water duurde het bij my echt 2 dagen. geeft niets het werkt goed.

                        groeten michel

                        ps XnetworX je bak ziet er echt kikku uit zo, ga j dit jaar nog wel s als voorbeeld gebruiken met die vijverfolie. alleen hoe heb je die doorvoering op de bodem gemaakt als ik vragen mag. heb zelf een wartel gebruikt uit de elecktro. ben daar nog niet helemaal blij mee.
                        Last edited by michel1984; 20 March 2010, 19:14.

                        Comment


                          #13
                          Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                          Ten eerste wens ik Marsupilami veel succes met de kweek!
                          Mijn bak loopt inderdaad ongeveer ook tot 2/3 vol, in ieder geval net zover dat de hydrokorrels niet gaan drijven!
                          Vanavond na 19:00 ga ik nog ff een foto plaatsen, ze groeien lekker hard nu!

                          De doorvoeren kun je gewoon kopen bij de Hornbach ofzo, ik trek er vanavond wel een slang af dan maak ik ff een foto van de uitloop.

                          Comment


                            #14
                            Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                            dankjewel. ik zie hem wel verschijnen.

                            mijn doorvoering licht nog 4 mm boven de bodem van de bak, door het ringetje dat ik erop moest draaien.
                            Nu heb ik gister het mannetje na 2 weken onder de hps gestaan te hebben uit de pot gerukt. nutteloos plantjemaar was wel mooi. en een partij wortels dat er over de bodem lagen. dat wist jij natuurlijk al maar ik had het niet verwacht. mijn conclusie. al licht er een beetje water nog op de bodem van de bak, dat zuigen ze denk ik toch zo op. ( ik ken het verhaal over dat de worteltjeshaartjes oid zich sluiten bij overbewatering)
                            Ik geef ze dan ook 1 X per dag water ipv de 3 X die jij aanhoud.
                            zelf ben ik dan dus erg benieuwd naar de foto.

                            succes alvast de komende tijd. maar dat komt wel goed denk ik.

                            groeten michel

                            Comment


                              #15
                              Re: 10x PowerPlant op steenwol/hydrokorrels eb en vloed.

                              Daar ben ik weer!

                              Het is met een eb en vloed systeem heel simpel, je werkt zonder voedingsbodem! Wat wil dat zeggen?

                              Je geeft water, de plant neemt de voedingsstoffen er uit op en je hebt alleen nog maar water!
                              3x per dag water is dus 3x per dag voeding, anders dan grond waar altijd voedingsstoffen in zitten.

                              Zorg gewoon dat 1 van de poten van je bak (liefst degene waar de aanvoer/afvoer zit) 1 cm korter is dan de rest, dan loopt het water altijd weg!
                              Wat ik ook nog heb gedaan is gootjes in de bak gemaakt, heel simpel door een paar latjes in mijn bak te schroeven in een waaiervorm naar mijn aanvoer/afvoer toe. Vijverfolie er overheen en je hebt je drainage systeem!

                              Hier de foto van de uitloop. Lekker simpel, bij de wartel moet je je slang er tussen klemmen bij deze dus gewoon er omheen klemmen.
                              Mijn bak is van hout waardoor ik mijn uitloop in het hout heb kunnen hakken dus geen opstaand randje.
                              Wat je kunt doen is een paar zaagsneden maken in het ringetje. Wel altijd aquarium kit gebruiken als je met vijverfolie aan de gang gaat!

                              21032010537..jpg

                              En zo staan de plantjes er vandaag bij

                              21032010538..jpg

                              Comment

                              Bezig...
                              X