Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf stekgrond/zaaigrond maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelf stekgrond/zaaigrond maken

    Korting op 420shop
    www.vlijpark.nl

    #2
    Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

    handig handig

    Comment


      #3
      Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

      ik ga het zeker even proberen maar waarom moet er grof zand bij? isdat voor de luchtsirculatie in de aarde? zuurstof ?

      Comment


        #4
        Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

        Door er 1/4e zand bij te doen zullen de wortels dieper groeien voor voedingstoffen te zoeken. Zo krijg je een sterker plantje En de wortels verbranden niet.
        Kzou het wel zelf niet doen voor zaadjes. Als er een zandkorreltje op het oog van het zaadje komt zal het membraan geen water opnemen...

        Ik probeer het nu ook. Ik heb 3/4e potgrond en daarboven een kwart van de zelfgemaakte zaaigrond. Zo hoef ik erna niet over te potten Ik veronderstel dat de worteltjes de potgrond wel aankunnen eens ze enkele centimers lang zijn. Bespaart meteen ook een hoop stress voor het plantje. En nu zet ik de emmer ff op de radiator tot het plantje bovenkomt.

        Comment


          #5
          Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

          `Kzou het wel zelf niet doen voor zaadjes. Als er een zandkorreltje op het oog van het zaadje komt zal het membraan geen water opnemen...`

          Potgrond, stekgrond bestaat ook uit korrels, dus die vergelijking klopt niet of wel...
          Vertrouw je het echt niet ff voorkiemen dan maar, probleem opgelost, maar zie er geen probleem in.

          Comment


            #6
            Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

            Koop gewoon onbemeste kokosgrond (een kokosbrick kan ook).
            Voorwaarde voor goede zaai en stekgrond is dat het goed water vasthoudt en toch draineert, daardoor ook zuurstof bij wortels en dat het voedingsarm is.
            Kokos voldoet hier aan, valt verder weinig te "maken".

            Vermiculiet kun je ook prima in zaaien. Heb nog een zak van 100 liter, koste 30 euro..

            Comment


              #7
              Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

              Oorspronkelijk geplaatst door vale View Post
              `Kzou het wel zelf niet doen voor zaadjes. Als er een zandkorreltje op het oog van het zaadje komt zal het membraan geen water opnemen...`
              ik ben geen expert, maar volgens mij laat potgrond makkelijker water door dan zand. Volgens mij neemt zand minder water op. Kijk maar naar de oceaan Tja klopt dan natuurlijk niet voor meren etc.. Kdenk dat potgrond meer water absorbeert en dan kan doorgeven naar het zaadje tov zand. Zoals ik al zei, ben geen expert, vond het gewoon een nuttige tekst.
              Potgrond zeef ik zelf wel goed Maarja voorkiemen is altijd the way to go natuurlijk

              Comment


                #8
                Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                Zo heeft een ieder zijn eigen manier, er komt meestal iets boven en daar gaat het om!

                Comment


                  #9
                  Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                  ik ben van plan om zand gewoon weg te nemen van uit men eigen serre dat is met een tomaten stek ook perfect gelukt de grond wordt ook niet bemest maar elke groenten staan elk jaar ergens anders zodat de grond niet uitgeput graakt, zou ik hier meschien beter nog wat wit zand kunnen bij doen of denken jullie dat het zo wel zou moeten lukken?
                  & ik weet dat stekgrond kopen natuurlijk nog het beste is maar het is maar voor 2 plantjes daar voor ga ik nu geen grote zak voor halen, & een wiet plant is op zich niet moeilijker van aard als een andere plant, groetjes mister frank

                  Comment


                    #10
                    Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                    exact, keep it simple. Wiet is onkruid wat zich makkelijk aanpast.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                      Het is 1/4 tot 1/3 FIJN gewassen zand. (soms is zand zout!!). B.v. Speelzand.
                      De hoeveelheid zand hangt van de soort af, en dient om de EC omlaag te brengen.

                      Vroeger namen we ipv potgrond turfmolm + fijn zand. Daar zit helemaal geen voeding in.
                      Somd deden we er beendermeel door. (2kg/m3) DFat geeft een mooie doorworteling.

                      Daarna altijd zeven. Ik gebruikte liefst een 8mm zeef. En een 4mm zeef om zaden af te dekken.
                      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                      Comment


                        #12
                        Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                        Altijd metselzand gebruiken. Dat is rivierzand en dus niet zout. Ophoogzand komt vaak van zandbanken voor de kust: zeewater is uiteraard zout en het zand dus ook.

                        Comment


                          #13
                          Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                          gecomposteerde herfstbladeren + wit zand
                          Kan eventueel wat wilgenwater aan toegevoegd worden

                          Comment


                            #14
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment


                              #15
                              Re: Zelf stekgrond/zaaigrond maken

                              Zijn er redenen om die door jou zo mooi omschreven bladaarde te verkiezen boven beter verkrijgbare produkten HJM ?

                              Met wat tijd en ruimte is het het proberen wel waard denk ik, ik ken hier wat lui die jaarlijks een berg potgrond kopen (niet voor wiet trouwens), en tevens een ritje of drie/vier in de herfst doen met bladafval richting stort...
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X