Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meststoffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Meststoffen

    Korting op 420shop
    De vier meeste toegepaste meststoffen

    1. Basismest(div. NPK) :
    meestal koemest verrijkt met bloedmeel en beendermeel tot een volledige meststof. Deze mest wordt geperst tot korrels en verkocht onder de merknamen:
    Asef DCM 3
    Cultera L.O.T.
    Viano Favoriet

    2. Maerl(L.O.T.):
    snelwerkende kalk gemaakt van zeewier, bevat daarom veel mineralen en voor planten interessante sporen- elementen. Ook magnesium. Aan langzaamwerkende fossiele kalk als Dolocal is 5-10% magnesium toegevoegd. Hennep houdt van een zoete grond in ons wat zure landje, bovendien maakt kalk voedingsstoffen opneembaar voor de planten.

    3. Wormenmest(b.v. 3,5+1+1)(zeer variabel) :
    de beste meststof voor hennepplanten. Bevat stikstof maar zorgt vooral voor een gezonde en vitale plant, met een hoge opbrengst.

    4. Visemulsie(L.O.T.) :
    Stroperige vloeistof gemaakt uit visafval. Rijk aan stikstof die vloeibaar en dus direkt opneembaar is. Wordt alleen tijdens de groei toegediend door in een verdunning van 1-100 op de wortels te gieten. Geeft als snel 30% grotere groei. Is zelf ook na te maken met een aftreksel van bijvoorbeeld konijnemest en bladafval. Niet meer geven als de bloei begint!

    Enkele andere biologische meststoffen.

    Bloedmeel(15+1,3+0,7):
    rijk aan stikstof, die snel opneembaar is (Oppassen voor overdosis!)
    Beendermeel(4+21+0,2) :
    bevat wat stikstof, maar vooral fosfor voor een rijke bloei. Langzaam werkend, dus ruim van te voren in royale hoeveelheden toedienen.
    Koemest(0,3+0,2+0,4):
    vrij arme meststof die bovendien onvolledig is, rede- lijk snel opneembaar.
    Guano(14+11+3):
    fossiele vogelmest. Snel werkend.
    Zacht natuurfosfaat(0+28+48):
    rijk aan sporenelementen. Langzaam werkend.
    Kippemest:
    indien vers vrij scherpe meststof. Indien gedroogd zeer snel werkende meststof.
    Konijnemest(2,4+1,4+0,6):
    rijk aan stikstof. Zeer geconcentreerd en snel afbreekbaar.
    Houtas(0,1+5+7) :
    bevat geen stikstof, wel wat fosfor en vooral kali. Redelijk snel werkend.
    Vleermuizenmest(5+8+0,2) :
    in ons land nog nauwelijks verkrijgbaar. Indien fossiel (honderd jaar of ouder), zonder stikstof maar we rijk aan snel opneembare fosfor voor een rijke bloei.
    Lavameel:
    grondverbeteraar. Maakt grond losser, bevordert het bacterieleven en daarmee de opneembaarheid van meststoffen.
    Kompost:
    grondverbeteraar bij uitstek. Staatsbosbeheer verkoopt via bijvoorbeeld Boerengoed mooie kuubjes kompost gemaakt van heide en bosafval. De meeste tuincentra verkopen ook wel het een en ander. Koop alleen geen kompost gemaakt van stadsafval of "verrijkt" met "minerale grond". Vaak is dit slib gebaggerd uit riviermonden en havens en dus verontreinigd met zware metalen en dergelijke. Omdat het voor de tuin is en niet voor het mesten van concumptiegewassen is het toegestaan deze troep te verkopen. Onze wietplant lever echter food for your mind, let dus goed op! Het beste in een tuin is natuurlijk compost gemaakt in die tuin zelf met afval uit die tuin. De kompost zal daardoor een bacterieleven bevatten dat een copie is van het bacterieleven in de tuin. Die kompost is gemaakt voor die ene tuin!
    Vloeibaar zeewier:
    geen echte meststof. Bevat wel veel planthormonen en mineralen. Voor een gezonde groei en een mooi donker- groen blad. Vloeibaar en dus snel opneembaar.
    Perliet:
    licht wit vulkanisch gesteente vergruist tot kleine korreltjes. Wordt in de bouw wel een gebruikt als vuurvast isolatiemateriaal. In de tuinbouw als stekmedium of net als in ons geval als grondverbeteraar. Bevat zelf geen voedingsstoffen maar verbetert de drainage en luchtigheid van grondmengsels, houdt goed vocht vast en fungeert als aanhechtingspunt voor meststoffen die anders uitgespoeld zouden worden.

    Grtz
    Last edited by Jointjedraaien; 20 February 2009, 20:15.
    Veel gestelde vragen over het forum

    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

    #2
    Re: Meststoffen

    Een vraagje:

    Ik had hier op het forum visemulsie en bladvoeding gewonnen
    Is visemulsie een goede voeding voor de gehele groei, of is het meer een toevoeging voor basisvoeding?

    Comment


      #3
      Re: Meststoffen

      Visemulsie is naast de basisvoeding aan het reguliere plantwater een uitstekend product om te worden verneveld over de planten gedurende de groeiperiode met spectaculaire groeiresultaten als gevolg.

      Toepassing

      Compleet vloeibare plantenvoeding. Bij voorkeur te gebruiken gedurende de groeiperiode van de plant. Tevens te gebruiken als bladvoeding. Zeer geschikt voor de buitenteelt.

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Meststoffen

        misschien een hele domme vraag: is het slim om wormen in je potgrond te steken? Bij andere planten wordt er gezegd dat ze de wortels lucht geven en ze ziektes weghouden bij een plant. Is dit ook zo bij een weedplant?

        Comment


          #5
          Re: Meststoffen

          Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

          Wortels in je grondje doen is zeker en vast goed, ze maken de grond luchtiger.
          Zo komt er ook meer leven in de grond zelf,

          Hun uitwerpselen zijn trouwens ook goed voor onze plant

          Peace

          Comment


            #6
            Re: Meststoffen

            en hoeveel mogen er per bak gezet worden? Bestaat er geen kans dat je er te veel in steekt? Of erger dat ze gaan kweken in de bak?

            Comment


              #7
              Re: Meststoffen

              Natuurlijk geen 50% grond en 50% wormen he .

              Een aantal wormen zal het grondje al goed doen,

              Peace

              Comment


                #8
                Re: Meststoffen

                grrr.... wat moet een mens doen om serieus genomen te worden... en neen ik ga de mannetjes en de vrouwtjes niet scheiden bij de wormen) ik zal nu maar naar wat gitaargeweld gaan kijken...

                Comment


                  #9
                  Re: Meststoffen

                  lol, ik was het woordje "geen" vergeten te typen.

                  Relax, was maar een geintje hoor

                  Comment


                    #10
                    Re: Meststoffen

                    ik was er ook maar de draak mee aan het steken

                    heb je trouwens een idee waar je het best benodigdheden voor een kweekkast kan kopen? Ik ga dit weekend naar Amsterdam (vanuit Antwerpen) dus alles wat er op de weg ligt is goed

                    ik denk eraan om de kast zelf te maken, maar de rest ergens in een growshop ofzo te halen (lampen ed)

                    smoke weed every day

                    Comment


                      #11
                      Re: Meststoffen

                      Als je er zelf 1tje in elkaar gaat knutselen kan je naar den Gamma of Brico gaan.

                      Ik ben zelf van belgie dus ik zou niet weten waar je je spullen kunt gaan halen in NL.
                      Mss een bezoekje brengen aan GrowShop Alien? Weet alleen niet of dat op je pad valt

                      Peace

                      Comment


                        #12
                        Re: Meststoffen

                        Nog even over de meststoffen: iemand een idee waar je beendermeel (en visemulsie) kan kopen in het Brusselse? Ik heb enkel de firma Osmo gevonden, maar die hebben geen filialen in Brussel...

                        Groeten
                        SirGreenKnight

                        Comment


                          #13
                          Re: Meststoffen

                          Geen idee, mischien ff de tuinhandel proberen. Die zijn er wel veronderstel ik in het Brusselse.

                          Grtz

                          Comment


                            #14
                            Nog een meststofvraagje,vooral voor hout as: is dit gewoon een mengsel van assen van hout met water? Want heb hier een houtkachel in gebruik en die levert veel houtas (als houtas tenminste is wat ik denk dat het is hahaha) Moest ik juist zitten:enig idee hoeveel de samenstelling(hoeveelheid as+water+...)ongeveer moet zijn?Of mag dit gewoon over de oppervlakte uitgestrooid worden(doen de boerkes wel eens)
                            Nu nog hopen dat ik nu geen total fool van mezelf heb gemaakt hehehe
                            Grtz Peace Out
                            El StevOOOhh Grande Loco

                            Comment


                              #15
                              Interessant, maar zou het niet weten hoe je verhoudingen zijn. Ik zit met het idee te spelen om mijn buitengrond in het komende voorjaar te bewerken met een aantal biologische messtoffen, waaronder zuivere houtas.

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X