Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goede grond samenstelling

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: goede grond samenstelling

    Oorspronkelijk geplaatst door Qaneh View Post
    Ik ben vandaag effe naar een tuincentrum geweest om te kijken ofdat de in deze thread genoemde stoffen te koop zijn. Iedereen lijkt een andere mening te hebben over de ideale waarden. Dat mag uiteraard! Maar maakt het voor mij erg moeilijk. Ik heb nog nooit gekweekt. Ik ben op zoek naar een betrouwbare methode. Ik kweek voor mediwiet. Dus lieft zo organisch mogenlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpel in gebruik grond/voedings mengsel. Ook als dit niet de max. oogst geeft.
    ==========================
    Pokon potgrond met langwerkende meststof. Zie bijlage Langwerkend3.jpg
    Volgens de beschrijving moet normale potgrond na 6-8 weken bijgemest worden. Deze potgrond heeft een extra toevoeging waardoor er voldoende voeding is voor een jaar. 40 liter voor 6.99
    NPK samengestelde meststof 14+16+18
    NPK langwerkende samengestelde meststof 15+7+15
    Ph (water zone) 5-6.5
    EC 34 uS/cm
    --------------------------------
    De toevoeging is ook los verkrijgbaar voor vershillende planten.
    Zelf mengen voor een beter NPK?
    Conifeer NPK 19+6+21(+3)
    NPK 15+7+15(+2)
    Roos NPK 20+17+17
    Rodondenderon NPK 19+6+26
    -------------------------------
    Andere meststof:
    AZ Hagen 7+3+5
    AZ ??? 7+4+6
    --------------------------------
    Verder verkrijkbaar:
    Terras en balkon potgrond
    --------------------------------

    Ik zou graag met de kant en klare mix werken. Maar het moet natuurlijk wel goed zijn.
    Tips?
    ik heb al eens gelezen dat de juiste n-p-k verhoudingen voor de groei bv: 3-1-3 moet zijn dit kan ook 60-20-60 zijn. als je de n of k door 3 deelt krijg je de p.
    kijk je nu naar de bloei, is het net andersom. dus bv npk 1-3-1 of 20-60-20. dan doe je dus keer 3.
    hoop dat je er wat aan hebt.

    gr

    Comment


      #62
      Re: goede grond samenstelling

      heb juist alles opgeschreven maar kan ik dat ook vinden in de aveve (boerenbond ) kalk en beendermeel en dergelijke ?

      Comment


        #63
        Re: goede grond samenstelling

        Ikzelf kweek vanwege ruimtegebrek op kleine potten.
        Als ik water geef moet ik relatief veel water geven op weinig aarde.
        Resultaat is dat de aarde snel vastklinkt en constant opnieuw omgewoeld moet worden.

        Ik gebruik een standaard complete voeding van de growshop met alles erop en eraan.
        Nu wou ik de volgende ronde hier zo'n 30% cocopeat aan toevoegen om de bodem bij en na het watergeven luchtiger te houden.
        Denken jullie dat dit een goed idee is?
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #64
          Re: goede grond samenstelling

          waarom geen perliet?

          Comment


            #65
            Re: goede grond samenstelling

            Omdat het schijnt dat perliet (in hogere hoeveelheden) de PH-waarde van de aarde drastisch veranderd.
            Tenminste, dat heb ik ooit eens gelezen hiero..
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


              #66
              Re: goede grond samenstelling

              en van die klei korrels dan? (die heb ik zelf eens geprobeerd)

              Comment


                #67
                Re: goede grond samenstelling

                Bedoel je dan Seramis?
                Seramis_kleikorrels.jpg
                Heb hier namelijk al naar zitten kijken in de tuinland, verbaasde me echter over de pH-waarde..
                Op de verpakkingen stond iets van 6,5 - 7,5.
                Daar voeg ik dus liever niet 30% van toe aan mn aarde, daarnaast is het ongeveer 10 keer zo duur.

                Mocht je hydrokorrels bedoelen, hiervan verwacht ik eigenlijk dat de aarde zich er gewoon omheen vastklinkt en ze hun nut verliezen.
                Als ik het goed heb begrepen houdt cocopeat de bodem ook luchtig.

                Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is dus een samenstelling van grond welke grote hoeveelheden water kan verwerken zonder vast te klinken of vroegtijdig uit te drogen, iemand een idee of zit ik al aardig in de goede richting?
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                  #68
                  Re: goede grond samenstelling

                  Kroket, 30% cocos is geen probleem maar wat je ook kan gebruiken is veengrond en omdat inklinken tegen te gaan kun je beter van onderen water geven , gewoon een stuk vijverfolie halen en 1 grote bak maken waar je je potten in zet , waterdichte bodem in je kweekhok dus , en dan is het even uit vinden hoeveel water je geeft zodat het binnen een paar minuten wordt opgezogen

                  Ajo
                  Ventje
                  Living in Second live for real

                  Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

                  Comment


                    #69
                    Re: goede grond samenstelling

                    Bedankt voor de tip, ga zeker eens kijken of dit uit te werken is voor mij..
                    Beter een aparte bak voor elke plant of kunnen ze het moeiteloos delen?
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                      #70
                      Re: goede grond samenstelling

                      ik had idd seramis, wist niet dat die ph zo afwijkend is, mn plantjes lijken er geen last van te hebben....

                      Comment


                        #71
                        Last edited by SirSmokeAllot; 21 September 2010, 14:55.
                        sigpic

                        Comment


                          #72
                          Re: goede grond samenstelling

                          @ mister_fix_it..
                          Ik ook niet hoor, op hun site staat zelfs aangegeven dat de ph-waarde rond de 5 ligt
                          Dat scheelt nog al wat met wat op de zak staat!

                          @ $ir..
                          Composteren gaat voor mij niet echt op, ten eerste kweek ik het hele jaar door (micro).
                          Ten tweede doe ik dit in potten van 4,7 liter, niet echt de moeite waard daar een composthoop voor aan te leggen.
                          En als laatste is mn balkon echt te klein voor een composthoop/bak..

                          Dat coco's voedingsarm is, weet ik, maar gaat dit ook op bij cocopeat?
                          Had de zak vluchtig bekeken maar meen dat er nog aardig wat N, P en K in zit..
                          Achja, het blijft allemaal proberen dus ik doe het maar weer gewoon.

                          Mocht iemand met zekerheid kunnen zeggen dat het niet goed is of een betere oplossing voor mij weten.. let me know!
                          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                          Comment


                            #73
                            Living in Second live for real

                            Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

                            Comment


                              #74
                              Re: goede grond samenstelling

                              aha... niet vergeten dat we hier in de outdoor sectie van JD bezig zijn kroket.

                              Indien je met individuele elementen zoals beendermeel of bloedmeel bezig bent moet je altijd rekening houden dat de planten deze nog niet onmiddellijk kunnen opnemen. We spreken hier over organisch bemesten van je bodem voor toch bijna de gehele cyclus. Wat in de bodem wordt gemengd, meestal in het vroege voorjaar, moet eerst nog worden omgezet door het bodemleven in direct bruikbare voedingsstoffen. Dit heet de bodem opwaarderen.
                              Ga je direct daarop growen dan heeft de plant in principe tekort in het begin en komt bvb het stikstof vrij wanneer dat al lang te laat is, en op dat moment ook ongewenst.

                              Volgens mij probeer je het toch wat te forceren met die kleine potjes. Ik weet niet welke strain je precies growt maar vind dit absoluut veel te weinig voor een volwassen plant gewonnen uit zaad. Automatisch zullen je plantjes ook veel hoger worden en uitschieten omdat ze te dicht opeen staan en elkaar gaan beconcureren met opbrengstverlies tot gevolg. Het merendeel van de energie moet gestopt worden in groeien, want anders groeit de buur er over.
                              Eventueel kun je gaan werken met 30% cocopeat om je waterprob op te lossen maar hou er rekening mee dat je de al veel te kleine buffer nog met een derde zult doen verlagen. Het voedingsmengsel zal sterker moeten zijn, aanpassingen tav calcium & magnesium en ook de pH nauwkeuriger opgevolgd. Meters heb je zeker nodig in zon kleine potjes.

                              Er al eens over nagedacht om eventueel minder plantjes neer te poten, in grotere potten en eventueel te gaan scroggen?

                              Grtz $iR
                              Last edited by SirSmokeAllot; 22 September 2010, 01:01.
                              sigpic

                              Comment


                                #75
                                Re: goede grond samenstelling

                                Beiden bedankt voor het antwoord.
                                Ik heb inderdaad wat onduidelijkheid geschopt door hier mijn vraag te posten.
                                Excuses daarvoor ik had niet goed gekeken, en dat terwijl ik jaren modje ben geweest op een forum ..
                                Snap dus ook dat deze post off-topic is maar wou graag nog even reageren op $ir.

                                **nevermind, ik ga volledig over op cocos**http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...je-kweekruimte**nevermind, ik ga volledig over op cocos**
                                Last edited by kroket; 24 September 2010, 20:48. Reden: Vraag is niet meer van toepassing
                                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                                Comment

                                Bezig...
                                X