Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Meeldauw

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #91

    Comment


      #92
      Last edited by Hash Head; 19 September 2011, 22:55.

      Comment


        #93
        Re: Meeldauw

        Knoflook Help tegen luizen niet tegen spint.
        Wanneer je melk spuit en je gebruik teveel melk zal je alleen nog maar meer spint krijgen op je plant.
        Elk blad wat je verwijderd van je plant geeft een wondje en da zal schreeuwen om spint

        Zie eerste pagina van dit Topic:

        Uit de experimenten bleek dat een wekelijkse bespuiting met een concentratie van minstens 10% (1 deel melk, 9 delen water) de sterke van de meeldauwaantasting met 90% verminderde. Je mag de concentratie niet veel hoger nemen, want boven de 30% groeit er een schimmel op de bladeren die zijn voedingsbodem in de melk vindt.

        Wat voor soort melk wordt er gebruikt? In de oorspronkelijke proeven werd verse melk gebruikt. Dat is natuurlijk niet altijd haalbaar. Uit vernieuwde proeven bleek dat magere melk net zo effectief was. Niet alleen is dit nog goedkoper, maar de kans op kwalijke geurtjes na de bespuiting neemt ook af.
        Last edited by belladonna; 26 September 2011, 10:31.
        God was never on your side..

        Comment


          #94
          Re: Meeldauw

          Dit is wat ik nu zie, op een week tijd.
          Is dit een meeldauwaanval?

          photo3.jpgfoto4.jpg
          Is dit enkel nog goed om weg te gooien?
          Dank voor het advies.

          Comment


            #95
            Re: Meeldauw

            Dat lijkt idd sterk op meeldauw. echte_meeldauw_tekening.jpg

            Zwaar aangetaste bladeren verwijderen.

            Bestrijding
            Voor de bestrijding van de meeldauw hebben we eigenlijk twee groepen bestrijdingsmiddelen. De best werkende middelen zijn de systemisch werkende middelencontactmiddelen. Hiertoe behoren o.a. spuitzwavel, dinocarp, chloorthalonil en myclobutanil. Zoals de naam contactmiddel het eigenlijk al zegt, werkt zo'n middel als het in contact komt met de kiemende sporen van de schimmel. Bij een bestrijding met contactmiddelen moeten daarom hoge eisen gesteld worden aan de verdeling van het middel. Daar waar het middel opgebracht wordt met het spuiten, daar zal het zijn werking doen. Echter in de vergeten hoekjes tiert de meeldauw welig verder en zorgt weer voor een infectie. Zoals vermeld doen de contactmiddelen hun werking alleen als ze met de schimmel in aanraking komt. Buiten kan het voorkomen dat er een paar uur na het spuiten een flinke regenbui komt. Het middel is dan veelal van het gewas gespoeld. Een herhaling van de bespuiting kan dan noodzakelijk zijn.


            Bestrijdingsschema
            In zijn algemeenheid beginnen we pas voor de meeldauw te spuiten als de eerste vlekjes waargenomen worden. De eerste keer kan het beste gespoten worden met een systemisch middel, tenminste als het gewas goed in groei is. Na 1-2 weken kan de bespuiting herhaald worden. Als de eerste vlekjes meeldauw geconstateerd worden en er is weinig groei dan kan beter gespoten worden met middelen op basis van spuitzwavel of dinocarp, chloorthalonil en myclobutanil. Of bestrijding is mogelijk door te spuiten met een aftreksel van heermoes

            Het is bekend dat de meeldauw snel resistentie kan opbouwen tegen bepaalde middelen. Daarom is een afwisseling van de middelen noodzakelijk. Een keuze kan gemaakt worden door af te wisselen. Het middel spuitzwavel is erg goedkoop. Men moet zich wel realiseren dat het een contactwerking heeft. De werkingsduur is kort en men zal bij een flinke infectiedruk een wekelijks schema moeten volgen. Ook zijn er aan wijzingen dat de spuitzwavel enige groeiremming kan veroorzaken. Het middel kan het best gebruikt worden als het gewas stil staat in groei en op het einde van het groeiseizoen.




            Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat melk een goede bescherming tegen meeldauw kan bieden.
            Wekelijkse bespuitingen met melk de aantasting van echte meeldauw even goed onder controle konden houden als bespuitingen met met synthetische gewasbeschermingsmiddelen. Niet alleen is melk een goede gewasbescherming, maar ook een goede bladvoeding die het immuunsysteem van de plant verbeterde. Uit de experimenten bleek dat een wekelijkse bespuiting met een concentratie van minstens 10% (1 deel melk, 9 delen water) de sterke van de meeldauwaantasting met 90% verminderde. Je mag de concentratie niet veel hoger nemen, want boven de 30% groeit er een schimmel op de bladeren die zijn voedingsbodem in de melk vindt. Je kunt er nog een volle theelepel natriumbicorbonaat (bakpoeder) en een half theelepeltje met groene zeep aan toevoegen.

            Comment


              #96
              Re: Meeldauw

              Dank u wel monty voor de zeer complete uitleg en lijst met produten.
              Ik hoop mijn Jack Herrers nog te kunnen redden.

              Comment


                #97
                Re: Meeldauw

                hey allemaal, ik ben de hele week al aan het zoeken in topics of met meeldauw besmette toppen nog te roken zijn of niet, maar tevergeefs kan ik hier tot op heden nog geen antwoord op vinden.
                Weet een van jullie het antwoord?

                Comment


                  #98
                  Meeldauw

                  Dat is het probleem, daar verschillen de meningen, sommige beweren na watercuren wel, je kan het natuurlijk na de cure eens op een microscoop leggen, maar als je het mij persoonlijk vraagt zou ik liever geen schimmel oproken , ook al is het er zichtbaar niet meer, denk ik niet dat je er alles kan uitkrijgen .... (wel een oud topic waar je op reageerd )

                  Comment


                    #99
                    Re: Meeldauw

                    Heb je het topic gelezen ?
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      Re: Meeldauw

                      Gisteren 'Wijn aan Gort' gekeken. Erg leuk programma over een Nederlander die in Frankrijk een eigen Chateau heeft en wijn produceert. Deze week ging het over biologische wijn. En de problemen die hierbij voorkomen, met name meeldauw. Biologische wijnboeren gebruiken kopersulfaat tegen meeldauw. Het is giftig bij hoge dosis, maar werkt goed tegen meeldauw.
                      Is dit ook te gebruiken bij onze geliefde plantjes??

                      http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1295284 (Wijn aan Gort - Biologisch).

                      Meer informatie over de Bordeauxe pap: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bordeauxse_pap Blijkbaar is dit in Nederland verboden, maar in Belgie legaal. En in Frankrijk zelfs legaal bij biologische kwekers...??? Dat je het niet in je eten en drinken wilt kan ik wel begrijpen, maar als je het zou roken, zou dit dan ook mogelijke gezondheidsproblemen kunnen opleveren?

                      Heeft hier iemand ervaring met meeldauw en kopersulfaat?

                      @Geodude Schimmel moet je NOOIT roken, altijd alles eruit knippen. Maar bij toppen die geen zichtbare schimmels op zich hebben dien je minimaal(!) 2 weken volledig uit te drogen, zodat de sporen niet verder kunnen voorplanten (zoals in je longen bijvoorbeeld!)
                      Meer informatie: http://www.vakbladvoordebloemisterij...pijpzwavel.pdf
                      Last edited by Renhaze; 12 October 2012, 17:51.

                      Comment


                        Re: Meeldauw

                        Heb pas het topje met meeldauw beetje schoongeveegt en geforceerd gedroogd. was prima te roken voor een met meeldauwbesmette niet mooi gedroogd topje.

                        Comment


                          Re: Meeldauw

                          Snap niet waarom je dit zou doen?
                          Dat ene topje kan je toch wel missen?
                          Ik ga dat echt niet roken hoor.

                          Comment


                            Meeldauw

                            Lekker schimmel roken hehehe kan hij verder broeden in je longen ;p

                            Comment


                              Re: Meeldauw

                              Oorspronkelijk geplaatst door Heribei View Post
                              Snap niet waarom je dit zou doen?
                              Dat ene topje kan je toch wel missen?
                              Ik ga dat echt niet roken hoor.
                              Dit heb ik gedaan omdat niemand hier mij kan vertellen of dit te roken is of niet.
                              Dus iemand moet de eerste zijn.
                              Tevens heb ik dit gedaan omdat het baap was van een sweet mango en die wilde ik wel even proberen.
                              T smaakte gewoon goed ondanks dat het nog redelijk vers was.

                              Comment


                                Comment

                                Bezig...
                                X