Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

NPK Waarden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    NPK Waarden.

    Korting op 420shop
    Gegroet,

    Een tijdje geleden hoorde ik van een maat van mij dat ik, moest ik gewone universele potgrond gebruiken ipv batmix of dergelijke, zeker moest letten op de NPK waardes. Nu trachtte ik informatie te zoeken over dit bepaalde onderwerp op dit forum om mijn maat zijn beweringen te toetsen aan de werkelijkheid, maar ik vind er precies niet echt iets over.
    In welke mate klopt dit? Zo ja, naar welke waarde moet ik dan uitkijken. Momenteel heb ik enkel potgrond met NPK waarden : 14-16-13, deugt dit of is er nog een meer geschikte?

    Alvast bedankt
    Cheers

    #2
    Re: NPK Waarden.

    De NPK waarden zeggen alleen iets over de verhouding van de toegevoegde meststoffen. N (stikstof) = 14 %, P (fosfor) = 16 % en K (kalium) = 13 %. Dat is samen 43 %, de overige 57 % zijn ballaststoffen. Wat belangrijker is: hoeveel van die mest is toegevoegd aan je medium. Het scheelt een slok op een borrel of 5 kilo per kuub is toegevoegd of 25 kilo. Maar gewone potgrond is dusdanig bemest dat je daar best goed gewortelde stekken in kan zetten. Geraniums kunnen het hebben, dus wietplanten zeker. En wat de NPK verhouding betreft: de NPK bij "sweet jane 1" is 7-7-7. Deel de NPK van de door jou gekochte grond door 2 en je zit heel dicht in de buurt. Je hebt dus zonder meer geschikte grond: dus als het fout loopt, ligt het niet aan de grond maar aan het "kwekertje".

    Comment


      #3
      Re: NPK Waarden.

      Dat helpt me enorm verder. Ik kan deze grond dus gewoon gebruiken zonder te moeten vrezen voor ernstige gevolgen?
      Momenteel zitten me plantjes nog gewoon in sproud pads, ben van plan deze hier nog wel even in te houden zodat ze niet met overvoeding/overbemesting te maken hebben. Doe ik het goed zo denkje?

      Nogmaals dank
      Cheers

      Comment


        #4
        Re: NPK Waarden.

        Na de sproudpads zou ik ze in zaai- en stekgrond zetten en na ongeveer 2 weken in de potgrond zetten. Door te "kijken": staan de plantjes er nog gezond bij, bereik je meer dan voor alle zekerheid wat voeding toe te voegen. De meeste kweekjes gaan kapot aan te veel en niet aan te weinig voeding.

        Comment


          #5
          Re: NPK Waarden.

          Wederom dank, ik zal je raad zeker en vast toepassen.
          Nog een kleine bedenking had ik, en dan laat ik iedereen terug met rust . Die sproud pads, moet ik dat 'netje' erond afknippen of breekt dit af/groeien de wortels er gewoon door?

          Cheers

          Comment


            #6
            Re: NPK Waarden.

            Ik heb geen flauw idee hoe het werkt met sproudpads. Ik heb er nog nooit een in handen gehad en hoop ook nooit zo'n ding in handen te krijgen. Ik zweer bij het zaaien in zaai- en stekgrond, dan hoef ik mijn hersens niet te breken over dat soort flauwekul. De toegevoegde waarde van die dingen vermag ik gewoon niet in te zien.

            Comment


              #7
              Re: NPK Waarden.

              Haha . Toch hartelijk bedankt.

              Mvg

              Comment


                #8
                Re: NPK Waarden.

                Netje laten zitten.

                Comment


                  #9
                  Re: NPK Waarden.

                  Bij potgrond is de basis samenstelling (cocos, zwartveen, veenmosveen, witveen, tuinturf, klei, TerraCottem, kalk enz.) veel belangrijker dan een beetje PG-Mix, die verplicht is in een RHP goedgekeurde grond. Kapotgemalen zwartveen bagger kan mij al helemaal niet bekoren.

                  En Jiffy7 is erg handig
                  http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                  Comment


                    #10
                    Re: NPK Waarden.

                    Bedankt allemaal voor de tips!
                    wat zou ik toch zijn zonder jullie

                    Cheers

                    Comment

                    Bezig...
                    X