Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

    Korting op 420shop
    Goedemorgen,

    Ik heb besloten om opnieuw te beginnen met een Super Lemon Haze plantje.
    Ik ga deze binnen kweken in een tuinhuis. (Genoeg isolerend)

    Nu vraag ik me af of ik de eerste dagen / weken wel met een hps 600 watt mag werken.
    Ik vraag me af of het jonge plantje hier wel tegen kan? Is dit niet te straf?

    Indien dit geen probleem is? Hoever van de plant hang ik deze lamp? Ook op maximaal 10 cm of moet deze dan verder?

    Ik wil niet hebben dat 1) mijn jonge plantjes verbranden en anderzijds dat de 2) niet gaan strekken maar op de perfecte afstand van deze 600 watt staan.
    Dan denk ik bij mezelf, buitenkweek plantjes staan in volle zon (die veel straffer is) dus kan geen kwaad met een 600 watt toch?

    #2
    Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

    Afstand tot plant voor een 600watter is 60cm, en voor jong spul zou ik dat zelf nog wat oprekken, maar zeker niet kleiner maken.

    Ja, je kan best een 600 watt lamp boven zaailingen hangen, maar ze hebben er niet extra profijt van. Er zijn gewoon nog te weinig fotoreceptoren om al dat licht aan te kunnen. Met 400watt of minder -TL-etjes doen het ook prima en kunnen er zowat tegenaan hangen- gaat het prima.

    Om strekking te voorkomen kan je wat met lichtkleur spelen > blauwer licht betekend kortere internodes en daarmee minder strekking. Vandaar de markt voor groelampen (MH/kwik)
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

      Inderdaad moreweed!Helemaal mee eens!
      10 cm is zelfs voor een 250 watt te dichtbij.....5/10 cm is meer voor TL!

      Blauw licht is ook belangrijk voor een gezond wortelgestel trouwens!
      Als dat allemaal voor elkaar is en ze begint toppen te maken kun je naar bloei lamp overstappen....

      Zelf gebruik ik ook nog een afbloei lamp die op 2000k zit.....bloei lamp is 2100 k. Dus een nog
      iets roder spectrum.

      Succes met de kweek!!!

      Thur.
      "Need somebody to drink with?? I'm on cloud 9!!!" (3 steps ahead)

      Comment


        #4
        Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

        Bedankt mensen

        Ja ik heb enkel een 600w lamp, voor de rest heb ik niets lichter.
        Ik zal de eerste 2 weken de lamp op 70-80 cm afstand plaatsen, lijkt dit een goed idee?
        Of mag ie gewoon direct op 60 cm afstand?

        Comment


          #5
          Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

          Het is gewoon een rekensommetje. Een 600 watter inclusief vsa verbruikt bij 18/6 gedurende 14 dagen ongeveer 170 kW en dat kost dus 68 euro aan elektriciteit. Een stuk of 4 spaarlampen van 27 watt ( Ikea/) inclusief fitting is veel goedkoper. Goed voor je portemonnee en goed voor het milieu. Als je die spaarlampen parallel schakelt kun je ze laten branden op 1 stekker of 1 schakelaar.
          Last edited by Xtreme; 12 September 2012, 09:05.

          Comment


            #6
            Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

            xtreme, hoe heb je dat uitgerekend? ik dacht dat het veel goedkoper zou zijn

            Comment


              #7
              Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

              18 uur * 14 dagen * 0,675 kW (verbruik lamp inclusief verbruik vsa) = 170 kW * 0.25 € = € 48. Foutje van mij dus: ik zit er € 20 naast. Het was kennelijk te vroeg om goed te kunnen hoofdrekenen. Sorry voor deze vergissing en onjuiste informatie. Maar als je eventueel in de donkeruren bijverwarmt, kom je toch dicht in de buurt.
              Last edited by Xtreme; 12 September 2012, 13:25.

              Comment


                #8
                Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                Hehe een goede rekensom
                Jah ik ben zelf niet echt een rekentalent, ik heb het altijd moeten hebben van mijn looks
                Toch bedankt voor die formule, die is echt handig om kosten te berekenen.

                Comment


                  #9
                  Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                  het kan makkelijk, als je de planten juist voed en goed kan koelhouden kan je zelfs korter tot 40 cm gaan. (moelijk in een gesloten tentje)

                  er wordt wel de eerste week aangeraden om nog niet onder de 60 cm afstand te gaan.

                  direct 12/12 is dan een optie om kosten te drukken. met zaadplanten geen enkel probleem.

                  Comment


                    #10
                    Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                    Jah ben aan het denken aan 12/12 omdat 18/6 niet handig is voor mij (werken) ik ben toch graag thuis als het lichtje brandt.
                    Groot verschil in opbrengst als je direct 12/12 gaat zonder groei? Onder een vette 600 watt dan wel.

                    Comment


                      #11
                      Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                      Nog een ander rekensommetje:

                      We gebruiken een 600W HPS normaal gesproken om 1 vierkante meter te verlichten. Heb je een kiemplantje van een paar dagen oud, dan past het hele bladoppervlak op een vierkante centimeter. Een vierkante centimeter kun je goed genoeg verlichten met 600/10000 = 0.06 watt. Een zaklamp-ledje zou genoeg zijn, als je het netjes richt op de blaadjes.
                      Een vierkante decimeter (plantjes van 3 weken oud) vraagt 600/100 = 6watt. Een 23W spaarlamp (met kapje) is MEER dan voldoende.

                      Zeg nou eerlijk: 600 watt waar 6 watt genoeg is... Is dat niet een beetje overkill?

                      Comment


                        #12
                        Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                        Haha ja inderdaad, ik zal misschien nog een klein broertje gaan halen dan
                        Allemaal slimme mensen hier, en dan zeggen ze dat weed smoren dom maakt

                        Comment


                          #13
                          Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                          Dat kleine broertje kan dus prima een 23watt warm-white spaarlamp van de supermarkt zijn, voor een kleine 5 euro. Met een fitting, snoertje en alufolie-lampekap komt de hele set op minder dan 10 euro. Dat moet eraf kunnen, toch? In een week heb je het terugverdiend.

                          Wat die slimheid betreft: Nederland heeft een hekel aan wijsneuzen en zou dus eigenlijk wiet verplicht moeten stellen voor IQ's boven de 120. (Hoewel dat IQ/wiet onderzoek nogal omstreden is, maar laten we vooral niet naar de feiten kijken. Dat doen wij Nederlanders niet.)
                          Last edited by Blani; 14 September 2012, 16:00.

                          Comment


                            #14
                            Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                            Je IQ wordt door cannabisgebruik niet lager Blani. Dan zou ik inmiddels op een negatieve IQ zitten. Ik besef dat dit een inkoppertje is.
                            Last edited by Xtreme; 14 September 2012, 18:25.

                            Comment


                              #15
                              Re: Eerste weken - 600 hps watt te sterk voor zaailingen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                              Nog een ander rekensommetje:

                              We gebruiken een 600W HPS normaal gesproken om 1 vierkante meter te verlichten. Heb je een kiemplantje van een paar dagen oud, dan past het hele bladoppervlak op een vierkante centimeter. Een vierkante centimeter kun je goed genoeg verlichten met 600/10000 = 0.06 watt. Een zaklamp-ledje zou genoeg zijn, als je het netjes richt op de blaadjes.
                              Een vierkante decimeter (plantjes van 3 weken oud) vraagt 600/100 = 6watt. Een 23W spaarlamp (met kapje) is MEER dan voldoende.

                              Zeg nou eerlijk: 600 watt waar 6 watt genoeg is... Is dat niet een beetje overkill?
                              Zeg nou zelf is dit niet slecht advies geven?
                              Sorry maar dit vindt ik maar niks.Zeg dan ook niks.Die jongen wil leren en niet op de verkeerde manier.

                              Ik zal hem beter advies geven:

                              Ik kweek vanaf begin (zaailingen) met 2x 600w hps! op 1,2 m2 Dat is 180.000 Lumen op die 1,2 m2.
                              Nog altijd is de vuist regele

                              LICHT IS GEWICHT!!

                              Ga je in het begin al van start met TE weinig verlichting (zoals Blani) dan ben je constant bezig om je verlichting aan te passen aan de kweek.
                              Dat je zoveel met je tent/hok bezig bent wil je vermijden.
                              Eerst je verlichting/lucht/Vochtigheid in orde hebben voordat je uberhaupt gaat beginnen.

                              Je wilt immers je aandacht op je dames vestigen.

                              Ik zeg DOEN die 600w.

                              Zorg gewoon dat je met een planten spuit 3x per dag tijdens het licht de zaailingen besproeit met kraanwater en wortel stimulator!
                              Immers gebruiken ze in het begin meer bladvoeding omdat er nog geen wortelstelsel is ontwikkeld.
                              Daar je de lamp op minstens 1 mtr hangt zullen ze NIET verbranden door de prisma's die gevormd gaan worden op het blad.

                              Die LV is belangrijks in het begin.Anders komt dat niet goed.
                              Zaailingen 60% en stekken 80-90%. Einde vd rit zo min mogelijk ofcourse!!

                              Achja ieder zijn eigen ding natuurlijk.
                              Maar ik raad TL af als je toch HPS hebt.

                              Nog 1 ding! Je hebt een 600w trafo.
                              De verbruiker verbruikt snap je.

                              Dus een 600w trafo kan ook een 400w of 250w lamp laten branden.Je hebt immers 600w tot je beschikking.

                              Andersom gaat dit niet.
                              Dus je kan ook de eerste dagen een 400w Hpi-T lamp erin zetten voor het voorgroeien en beginnen met bloeien met een HPS .

                              Succes! stoeletje staat.....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                              Je IQ wordt door cannabisgebruik niet lager Blani. Dan zou ik inmiddels op een negatieve IQ zitten. Ik besef dat dit inkoppertje is.
                              HAHahahahahaahahaha top!!!
                              Last edited by lange fred; 14 September 2012, 16:22.

                              Comment

                              Bezig...
                              X