Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Coco widow - Poseidon's first cocos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Coco widow - Poseidon's first cocos

    Korting op 420shop
    (Onderaan dit bericht staan de updates.)

    Beste mede kwekerts,

    Ik heb vorige keer een halfslachtig kweekverslag gemaakt, en niet afgemaakt, en dit had vooral te maken met het feit dat ik niet
    echt goed wist wat een goede kweekverslag nodig heeft.. Een stel nuchtere hersenen. Dus ik ga het proberen dubbel en dwars goed te maken.

    Laat ik eerst even beginnen bij het begin, ik heb van een bevriende kweker wat voeding gekregen omdat hij ermee stopte.
    Een gegeven paard kijken we natuurlijk nooit in de bek, en ik ben hartstikke blij met 10L Coco A & B. Het enige probleem was
    dat ik nog niet eerder op Cocos heb gekweekt en ik me in compleet nieuw gebied begeef. Maar ik ben altijd wel in voor een uitdaging,
    en met de hulp van deze vriend gaat het hopelijk goed komen. Er moesten wel nog even wat spulletjes aangeschaft worden om
    er voor te zorgen dat het kweekje zo voorspoedig mogelijk verloopt.

    Omdat ik nog niet alle spullen binnen heb, maar wel zin heb om alvast aan dit verslag te beginnen, noem ik dit voor de gemakkelijkheid
    even de 'Voorbereidende fase'. Verwacht dus nog geen leuke foto's van planten in de groei, maar een beetje een inleidende verhaal
    met foto's en kleine verslagen van de kweekruimte en spulletjes. De informatie die ik hier geef is voor de meeste kwekers wel bekende stof, maar ik probeer
    dit kweekverslag zo compleet mogelijk te maken om op kwekers die overwegen ook op Cocos te kweken op weg te helpen, vergeef me dus als sommige info
    compleet nutteloos lijkt. Zal wel proberen het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

    Momenteel ben ik nog van alles aan het test draaien en de verwachting is over een week of 2 als ik alles binnen heb en alles uitvoerig getest is, om te starten
    met het kiemen van de 5 white widow zaadjes.


    Voorbereidende Fase;


    Apparatuur;

    EC & PH: Heb mijn oude meters de deur uitgedaan en heb voor ongeveer 85 euro nieuwe PH en EC meter aangeschaft van het
    merk "HM Digital", dit om de volgende reden;

    De geleidbaarheid maar ook de zuurtegraad van een oplossing, in dit geval de voeding, is zeer afhankelijk van temperatuur, daarom is het belangrijk om een temperatuur compenserend instrument te gebruiken, ook wel ATC (automatic temperature compensation) functie genoemd, of anders altijd bij de zelfde temperatuur te meten.
    Dat laatste was voor mij van toepassing op mijn vorige PH en EC meter, en had ik de kalibratievloeistof bijvoorbeeld op een temperatuur van 25 graden, en ging ik dan
    mijn meter kalibreren, dan moest ik er 100% zeker van zijn dat mijn te meten voeding ook op 25 graden was, en dat vond ik toch een beetje te risicovol.






    TRAFO: Digitale dimbal 600 Watt, aangesloten op een Philips 600W lamp, om de reden dat ik deze in de groei fase terug kan zetten naar 450 Watt. Scheelt weer in de stroomkosten.






    IRRIGATIE: GIB Irrigatieset compact. Deze complete irrigatie set bestaat uit een opvoerpompje en 20 druppelaars.
    Ook een seconden timer aangeschaft.





    Ter behoeven van de houdbaarheid van het voedingswater heb ik een simpele vijver beluchtingspomp met bruissteen gekocht. Prijs ongeveer 10 euro bij het tuincentrum.
    Absoluut een must-have in mijn optiek. Zoals je ziet op de foto werkt het volgens mij perfect! Heb het vat gevuld met 100 liter maar dit 3Watt pompje kan dat makkelijk beluchten.




    Er hangt in het vat een verwarmingselement van 150 watt. Er word gezegd dat je ongeveer 1 watt per liter water nodig hebt om te verwarmen, dus ik heb het zekere
    voor het onzekere genomen en een 150 watt element besteld.



    En dit is het voedingsvat totale inhoud 220 Liter, via marktplaats 15 euro! Moest overigens wel de deksel eraf zagen .. Heb hem er nog wel bij dat ik hem er op kan doen als straks alles draait. Het voedingswater moet natuurlijk zo donker mogelijk bewaard worden. Overigens heb ik het zo gedacht dat ik maximaal 7 dagen met mijn voedingswater ga doen voor ik het compleet ververs. Gevuld met 100 Liter water reikt het waterpijl 36 centimeter hoog. Ruim onder de grens van 50 centimeter die de pomp kan pompen.






    KWEEKRUIMTE: Silverbox 80x80x160. Behoeft weinig uitleg denk ik. Nog geen actieve inlaat maar daar word aan gewerkt. Prijs ongeveer 120 euro geloof ik, compleet met buizen en afzuiging. (Via Marktplaats) Helaas wel een scheur ontdekt in de hoek waarschijnlijk vanwege te hardhandig de tent om het frame proberen te krijgen, dus die word nog even genaaid door mijn vriendin. En ja, ik gebruik een cooltube (Prijs 35 euro). Vind het verlies (10-20%) verwaarloosbaar want had vorige zomer zonder gekweekt en de temperatuur steeg boven de 30 graden! Moet je je voorstellen hoeveel verlies ik daar wel niet van ondervonden heb. Omdat ik niet naar buiten toe af kan blazen en alleen een andere kamer in kan laten gaan was dit dus eigenlijk noodzaak voor mij, maar dit kan voor iedereen weer anders zijn natuurlijk.




    DRAINAGE: Ik ga kweken met een drain to waste systeem, en het water word dus niet hergebruikt. Daarvoor heb ik een standaard ontwikkeld waar de pot op gaat komen te staan.
    Hieronder komt een bak die ik gemakkelijk dagelijks kan legen wanneer deze vol raakt. De gaten in de zijkanten van de potten plak ik nog dicht, de gaten aan de onderkant zouden voldoende moeten zijn voor de drainage en dan blijft alles netjes en schoon. Het geheel is geprint met een 3D printer en alles kan dus aangepast worden wanneer blijkt dat het niet voldoende drainage geeft.



    VOEDING: Eigenlijk was ik van plan om alles Canna te nemen, zodat ik dit kweekschema ( http://www.kweekcursus.nl/CANNA/cann...weekschema.pdf ) ongeveer aan kon gaan houden, -ik zeg ongeveer omdat een kweekschema geen wet is maar meer een richtlijn-, maar dat werd een beetje een probleem omdat ik bij mijn GS geen Canna lijn kon krijgen. Daarom heb ik wat verschillende merken genomen. Ik heb mij laten informeren dat het niet veel uitmaakt, alleen moet je natuurlijk wel de verhoudingen in de gaten houden.
    Cocos substraat is van Atami. Qua voeding heb ik dit staan;



    Lijstje met voeding:
    Ata Atazyme
    Bio Nova CA 15%
    Bio Nova Mg0 10
    Bio Nova PH+
    Bio Nova PK 13/14
    Canna Cocos A & B
    Canna Mono 20% K.O
    Canna PH- Pro
    Plagron power roots


    En daarmee komen we voor nu aan het einde van het begin van mijn avontuur op coco's. Als jullie nog vragen hebben, opmerkingen of andere gekkigheid, reageer gerust.




    Update 13-05:

    Gister de eerste testfase goed doorstaan, de lamp 5 uur laten draaien en de temperatuur bleef netjes op 25 graden in de tent. Perfect dus.
    Het kan nog wel een week of 2/3 duren voor ik echt van start ga met het kiemen omdat ik nog even op vakantie ga en ik alles uitvoerig wil testen voor het starten.

    Update 15-05:

    Alle voeding is inmiddels geleverd. Helaas werd mijn irrigatiesetje in backorder geplaatst en vervolgens geannuleerd omdat de leverancier wat problemen had met de levering ervan.
    Ik heb hem nu op een website besteld waar ik eerst even naar gebeld heb om zeker te zijn dat 'ie op voorraad was, als het goed is komt 'ie ergens volgende week binnen.
    Ook mijn vat verwarming is geleverd. Wel nog een klein probleempje met de verwarming, de zuignapjes blijven niet aan de rand vast zitten en na een half uurtje dobbert mijn verwarming in het water, wie een oplossing heeft graag reageren ;

    Update 16-05:

    De Pro timer is geleverd! Helaas doet het scherm het niet ............ Zo jammer weer. Maandag even contact opnemen met de leverancier want de manier waarop die verzonden was, was ook niet ideaal. Ben benieuwd of de verzendkosten voor mijn rekening komen. Zal pas een fotootje plaatsen als ik een werkende seconden timer in bezit heb.
    Verder is de irrigatie set onderweg en word naar alle waarschijnlijkheid maandag afgeleverd. Dus nog even wachten en een prettig weekend!

    Update 28-05:

    Daar ben ik weer! Even een korte break gehad maar nu is het dan eindelijk zo ver, ik heb alles binnen en ben aan het kiemen geslagen.
    Er komen nog foto's aan maar dat zal ik morgen pas uploaden. De coco's flink gespoeld met PH 5.8 water, nu wachten tot de zaden erin kunnen.
    Ik was ook nog een foto schuldig van de timer en de pomp, dus die heb ik ook toegevoegd.


    Update 30-05:

    Van de 5 zaadjes hebben er nu 4 al een klein worteltje, even wachten tot ze 1-3 centimeter lang zijn en dan gaan ze de grond in !
    Het is niet te zien op de foto maar toch, misschien ook leuk om te zien hoe ik ze ontkiem. Daarvoor gebruik ik deze handleiding;
    http://www.rollingstoned.nl/zo-ontki...100-succesvol/


    Update 04-06:

    We hebben plantjes! Vier van de vijf zaden zijn goed uitgekomen. Wat wel een beetje vreemd is, is dat er een van de vier niet echt een wietplantje lijkt.. Oordeel zelf.


    Update 15-06

    En inmiddels zijn we overgebleven met 3 plantjes. Eentje is vroegtijdig aan zijn eind gekomen, en de andere -waarvan ik me afrvoeg of het een wietplantje was- heb ik uit zijn
    leiden verlost. Zie hier de planten.



    Update 29-06

    De dames gaan lekker hoor! Te tent word toch aardig opgevuld met 3 plantjes.



    Update 10-07

    En de tent raakt nu toch aardig gevuld! Hoogte van de planten 50cm.
    Ze krijgen inmiddels 35ml canna A + B op 10/L water. PH 5.9 - 6.1 en EC +/- 2.5

    Deze week ga ik ook starten met PK 13/14 bijgeven.
    Last edited by Poseidon; 10 July 2015, 17:36.

    #2
    Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

    succes ga dit zeker volgen
    heb je geen aquariumverwarmingselement in het voedingsvat
    en komt er ook iets van een drain
    belangrijk om de hoes die om het het koolstoffilter heen zit af en toe schoon te maken
    Last edited by stiekel; 13 May 2015, 20:45.

    Comment


      #3
      Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

      Post aangepast en filterdoek gewassen. Dankjewel!
      Last edited by Poseidon; 14 May 2015, 16:38.

      Comment


        #4
        Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

        degelijke set-up
        benieuwd welk resultaat jij gaat krijgen met jouw systeem
        succes ermee
        en nog een leuke vakantie toegewenst
        voordat je eraan begint

        Comment


          #5
          Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

          Succes man. Stoeltje staat erbij

          Comment


            #6
            Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

            De setup heeft alles voor een succesvolle kweek.
            Het verlies van het glas van een cooltube is te verwaarlozen, omdat de lamp hierdoor ook iets lager kan.
            Met een paar cm lager hef je het verlies door het glas al op.
            Je levert dan alleen iets oppervlakte in, maar met optioneel 600W heb je ruim voldoende voor 80x80.
            En je hebt echte cocos, niet die cocos uit het tuincentrum met Pokonkorrels erdoor.
            Hoe lang moet je deze cocos spoelen/weken voor je begint ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

              Bedankt! En jullie stoeltjes zijn allemaal welkom !

              QnQ, blij om van een expert te horen dat ik alles heb voor een succesvolle kweek !
              Ik wist echter niet dat ik die Atami coco's ook eerst moest spoelen, maar ik zal even contact opnemen met mijn GS, even vragen
              hoe of wat.

              Vandaag mijn aquariumverwarming binnen gekregen, maar heb nog wel een vraagje en ik hoop dat jullie even met me mee willen / kunnen denken.
              Het element zelf kan ik met twee zuignapjes vast maken aan mijn vat, en dat heb ik even geprobeerd, maar na een half uur laat het los en dan dobbert het
              element in het water. Zijn hier mensen die misschien een andere oplossing hebben? Op zich is het niet een ramp als het een beetje dobbert maar echt veilig is het niet natuurlijk.

              Alvast bedankt!
              Last edited by Poseidon; 15 May 2015, 17:11.

              Comment


                #8
                Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                die zuignapjes lossen ook op. ik zou een paar brede slangklemmen een schroef er in op een panlat of zo kan je zo het verwarming in schuifen
                en denk er om als die aquariumverwarming los komt brand ie je hele vat lek

                Comment


                  #9
                  Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                  Bedankt voor je tip Stiekel, zoiets had ik zelf ook wel bedacht, maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij met het waterpijl mee zakt? Wellicht is dat wel helemaal niet mogelijk, en als er niemand met een ander idee komt ga ik hem dicht kitten met speciale kit en op een latje laag in het vat kan plaatsen, maar dat vond ik zelf een beetje eng aangezien je dan echt het complete element in het water hebt hangen, en niet alleen het deel wat verwarmd.

                  update

                  Toch maar element helemaal onder water gemonteerd, zie foto's in de eerste post. Ze moeten er in principe tegen kunnen. Steek alleen me hand pas in het water als de stekkers er uit zijn.
                  Last edited by Poseidon; 30 May 2015, 19:55.

                  Comment


                    #10
                    Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                    Een stuk piepschuim en daar je vat verwarmer in hangen en vast zetten
                    Piepschuim drijft en daardoor zal hij met het waterpijl meegaan

                    Comment


                      #11
                      Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                      En er is weer een update! Zie eerste post.

                      Comment


                        #12
                        Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                        Update

                        Comment


                          #13
                          Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                          Ik schuif ook aan, mooie setup.

                          Heb alleen 1 vraag omdat ik volgende week zelf ook voor het eerst op Cocos ga kweken.

                          De grond vochtig maken voor de zaden /stekken er in gaan. Moet hier nou al voeding bij zitten omdat er in Cocos niks schijnt te zitten.
                          Zou er egt super mee geholpen zijn.

                          Mzzl luukyluuk

                          Comment


                            #14
                            Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                            Oorspronkelijk geplaatst door luukyluuk View Post
                            Ik schuif ook aan, mooie setup.

                            Heb alleen 1 vraag omdat ik volgende week zelf ook voor het eerst op Cocos ga kweken.

                            De grond vochtig maken voor de zaden /stekken er in gaan. Moet hier nou al voeding bij zitten omdat er in Cocos niks schijnt te zitten.
                            Zou er egt super mee geholpen zijn.

                            Mzzl luukyluuk

                            Hoi Luukyluuk,

                            Alvast succes met je aankomende coco's kweek. Wat betreft je vraag, ik begon met een heel klein beetje voeding,
                            maar geen idee of dat echt goed was, zoals je misschien gemerkt hebt is er weinig informatie over kweken op cocos.

                            Dus ik zou zeggen begin met een heel klein beetje, en je merkt het vanzelf wel als de plant om meer voeding gaat vragen.

                            Comment


                              #15
                              Re: Coco widow - Poseidon's first cocos

                              DSC_0016.jpgHelaas .. deze kweek is een week voor de oogst aan zijn einde gekomen door brand !
                              (niet veroorzaakt door de kweek verder) Maar alle apparatuur en planten, voeding etc zijn verwoest.

                              Comment

                              Bezig...
                              X