Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge plantjes al buitenlaten ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Jonge plantjes al buitenlaten ?

    Korting op 420shop
    Heb enkele Cheese en WW zaadjes laten ontkiemen in groeipotjes, ging aardig , zette ze enkele uren buiten totdat er luis inkwam .
    binnengehouden (om nieuw bezoek te voorkomen) , de luis succesvol bestreden met brandnetel aftreksel.
    Door gebrek aan licht ? werden het slungels
    Adviezen van dit forum opgevolgd en de planten overgepot in grote potten ( de "oude"zaaigrond uit de potjes , omgeven door fijne losse zandgrond uit de groentetuin ), begraven tot de lob blaadjes.
    Vraag 1: ze staan nu buiten , kan ik ze ,zolang het niet vriest , vanaf nu buiten laten ? ( heb ze net toch maar binnengehaald, 3 graden verwacht)
    Vraag 2 :Ze krijgen zon van 7 tot 14.00 , moet ik ze na 14.00 naar de zon verplaatsen of gewoon in de schaduw laten staan ?
    Alvast bedankt

    #2
    Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

    1. je kan ze buiten laten staan. In een kweekbakje of zo
    20150511_165402.jpg

    Deze heb ik binnen voorgegroeid en staat nu al 2 weken in de volle grond buiten.
    20150509_154410.jpg
    20150509_154341.jpg

    2. beter verplaats je ze na 2 uur.het is een verschil van ongeveer 100.000lumen.

    Een paar voorbeelden:

    Zonlicht: 100.000 - 130.000 lux (100 - 130 klx)
    Daglicht, indirect zonlicht: 10.000 - 20.000 lux (10 - 20 klx)
    Bewolkte dag: 1.000 lux (1 klx)
    Kantoor: 500 lux
    Erg donkere dag: 100 lux
    Schemering: 10 lux
    Donkere schemering: 1 lux
    Volle maan: 0,1 lux
    Kwartier maan: 0,01 lux (10 mlx)
    Nieuwe maan zonder wolken: 0,001 lux (1 mlx)
    Bewolkte nacht zonder maan: 0,0001 lux (0,1 mlx)

    1 lux = 1 lumen per vierkante meter
    Last edited by ronal; 15 May 2015, 22:36.

    Comment


      #3
      Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

      Nee, niet verplaatsen.
      Plantjes kunnen gewoon buiten blijven nu. Zoek een zonnige plek, en zet ze daar.
      Als je erg veel last hebt van beestjes, zorg dan dat er meer planten in de buurt zijn.
      Midden op een schoolplein komt de hele buurt van je plantje eten, in een volle (moes)tuin is er genoeg keus voor de beestjes.
      Ook is het zo dat de ene soort meer last van beestjes kan hebben dan de andere soort.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

        Is het eigenlijk ook niet goed wat ik doe.
        Mijn plantje is voorgegroeid onder hps mijn plant staat in bloei maar Door omstandig heden heb ik mijn kast ff afgebroken.
        Mijn plant is dus gewend aan 12 uur volle zon. Wat ik nu doe is s'ochtends half 6 naar buiten laat in de middag verplaats ik hem zodat hij in de zon blijft en om half 6 weer naar binnen?

        Comment


          #5
          Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

          Plantje hebben geen voetjes das ook de reden waarom ze altijd op 1 plek staan verplaats je plant elke keer dan krijgt je Plant STRESS
          God was never on your side..

          Comment


            #6
            Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

            Bedankt voor de reacties,
            @ronal :
            "1. je kan ze buiten laten staan. In een kweekbakje of zo"
            , op de foto kan je de grootte van de pot niet zien maar die is 10 L.
            De consensus is dus om ze vanaf nu buiten te laten en niet te verplaatsen , dat ga ik dus doen ; alleen denk ik dat het wel nuttig is om een soort afdakje te maken , 1 tropische stortbui en alles is weg........

            Comment


              #7
              Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

              Je kunt de foto's ook gewoon inline in je bericht plaatsen.
              Klik het icoontje met boompje en dan de tab 'from url', vinkje bij 'retrieve file' weghalen. (want dat werkt niet meer om een of andere reden?)

              Nadeel van extern foto's hosten is dat je topics over een tijdje veel waarde verliezen, omdat de foto's niet altijd op die sites blijven staan. error.jpg
              Als je je foto's naar JD upload blijven ze in ieder geval in je topics.

              Een dakje kan, alhoewel ze van een regenbuitje echt niet dood gaan.
              M'n eerste plantje van dit jaar staat al >2 maanden buiten, 24/7.
              Licht is erg belangrijk, dakje hoog boven de plant dus anders houdt het licht tegen.
              Als het lang regent kun je ook gewoon een stuk plastic over de grond trekken.
              Het belangrijkst is dat de pot geen dagen achter elkaar nat staat, die plant kan er wel tegen.
              potparka.JPG
              Last edited by QnQ; 16 May 2015, 10:48.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Je kunt de foto's ook gewoon inline in je bericht plaatsen.
                zie mijn reden voor externe hosting hier
                Een dakje kan, alhoewel ze van een regenbuitje echt niet dood gaan.
                M'n eerste plantje van dit jaar staat al >2 maanden buiten, 24/7.
                Licht is erg belangrijk, dakje hoog boven de plant dus anders houdt het licht tegen.
                Als het lang regent kun je ook gewoon een stuk plastic over de grond trekken.
                Het belangrijkst is dat de pot geen dagen achter elkaar nat staat, die plant kan er wel tegen.
                Maar ze zijn echt nog heel teer , enkele cm hoog nog maar.
                Vorige week een bui met enorme hagelstenen hier ...... zeldzaam ik weet het , maar toch.
                Zal er idd aan denken het dakje hoog genoeg te maken .

                Comment


                  #9
                  Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                  Ben ook reeds begonnen met 8 plantjes buiten, 4 constant buiten, en 4 werden s'nachts binnen gezet voor de kou.
                  De plantjes die constant buiten staan doen het beter als diegene die ik dagelijks verplaatste. Heb wel ook wat lichte schade gehad door hagel op 6 mei, maar plantjes kunnen wel wat hebben. Plantjes waren 5 cm als ik ze buiten gezet heb.
                  Dus zou me niet te veel zorgen maken.

                  IJsdouche Hagel.jpgPlantje na ijsdouche 6 mei

                  Succes nog.
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...mby-Hash-maken

                  Comment


                    #10
                    Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                    Ja ik heb ze no ook constant buiten , en ze zijn goed hersteld door het verpotten en buiten zijn.
                    Toevallig vanochtend een enorme hagelbui ; heb toch maar even wat afgedekt, maar de jonge slaplantjes in de groentetuin leven ook nog, dus de wietjes hadden er waarschijnlijk ook wel tegengekund.

                    Comment


                      #11
                      Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                      Ach wat is een beetje regen en hagel, worden ze sterk van, toch..
                      Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                      Comment


                        #12
                        Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                        Ik doe vast iets verkeerd , zie mijn openingspost in deze draad voor geschiedenis.
                        We zijn nu dik 1 week verder , ze staan aldoor buiten , ze groeien vrijwel niet , 1 heeft gele vlekken en 1 heeft gekruld blad.
                        ze krijgen dagelijks een beetje water.
                        Had weer bladluis ; bestreden met brandnetelsap.
                        Ik lees soms tegengestelde adviezen m.b.t. voeding in dit vroege stadium,: speciale voedselrijke grond / geen speciale grond / potgrond /geen potgrond ,
                        ( de planten overgepot in grote potten ( de "oude"zaaigrond uit de potjes , omgeven door fijne losse zandgrond uit de groentetuin ), begraven tot de lob blaadjes. )
                        Is het groeitekort te wijten aan gebrek aan voeding / verkeerde grond ?
                        Alvast dank
                        de fotoś:
                        krom blad 1 krom blad 2 geel 1 geel 2

                        Comment


                          #13

                          Comment


                            #14
                            Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                            Nee , geen rokers hier.
                            Trouwens ,dit is de enige van de 7 planten die geel is , de rest is groen maar erg klein.

                            Comment


                              #15
                              Re: Jonge plantjes al buitenlaten ?

                              Wat voor soort aarde staan ze in? Ze lijken het best zwaar te hebben, dat komt door wortelverstikking of een ander probleem met de bodem. Ah, zandgrond uit de groentetuin.. Daar kan van alles mis in zijn. Veelal is die niet luchtig genoeg, en soms nog wat uitgeput ook.

                              Er hoeven geen rokers te zijn voor virussen, dat kunnen luizen ook doen, of de grond die uit de tuin komt. Of door niet-afgekookte brandnetelgier. Vandaar dat we vaak met verse potgrond in potten werken; daar hebben groente en fruit niet in liggen rotten. Dan kun je de bron van het probleem enigszins uitsluiten.

                              Die externe hosting - en redenen daarvoor - zal me worst wezen, ik vind het vervelend om veel te moeten klikken als ik advies wil geven. Dat is mijn eigen probleem natuurlijk. Maar je kunt het jezelf gemakkelijk maken door die url dan alsnog even te posten via de afbeelding-button. Die accepteert gewoon volledige afbeeldings-urls.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X